De echte ouderwetse haflingers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

Re: De echte ouderwetse haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:42

Waar bedoel jij dan precies Janouk? Snap het niet helemaal?

De schouders van Willem zijn echt enorm, zijn zadel heeft daardoor ook een speciale pad omdat het anders niet past.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:46

Bedoel je deze bobbel?

Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:20

Ik ben het wel met Janouk eens dat dik niets met type te maken heeft en dat ik op een aantal foto's veel te dikke paarden zie.
Ik doe ook veel moeite om Jip op gewicht te houden. Hij is wat minder strak dan Janouk, maar hij is dan ook semigepensioneerd.
Vergis je niet in buikvulling of niet, het gaat echt om de vetopslag op de nek, op/rond de schouder, de ribben en de kont.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:00

Ik ga mee met Janouk en Marije_jiplover. Mijn Mara is ook een echte ouderwetse haflinger :) . Maar dan de grootste tijd van het jaar wel in sportconditie!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:01

Jim heeft iets vet op de ribben. Alhoewel, na de trainingsweek afgelopen week zijn die er ook af :))
Op de schouder, nek en schoft heeft hij een vet meer. Billen zit wel zo'n kuil en zijn rond. Maar super gespierd.
Maar ben het met je eens dat veel te dikke haflingers worden bestempeld als oud type.

Ik heb geen recente standfoto. Maar hier kun je wel aardig zien dat hij in prima conditie is :j
Afbeelding

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:31

Jim ziet er super uit Amanda! Vroeger in ons topic kletste je ook regelmatig mee en toen was hij nog een stukje voller, al was hij toen ook al hard aan het werk. Mijn complimenten hoor :j

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:41

ikkee ikkeee ikee heb er een :D
zie profiel
en Afbeelding

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 20:46

Dat is een stoer ding zeg!!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:02

willem vooral in zijn nek, klopt. Maar geen grammetje op de ribben, en hij heeft ook zeker kwabben op de kont. Maar zijn schouders zijn toch echt bot. Daaraan is hij zelfs gecontroleerd. Zal morgen een foto sturen van bovenaf.

Welke zijn in jullie ogen nog dik dan? Willem is in mijn ogen niet dik, hij is gewoon echt zo. Als ik het verkeerd zie zeggen hoor!!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 01:44

Ik rijd/verzorg er 2 :)
Op de 1e foto is mijn vaste pony. Haar zus rijd ik soms ook. Ik weet verder niet wie de ouders zijn maar weet wel dat ze stamboek en paspoort hebben.
Beide paarden zijn rond de 20. Ze is naar mijn idee wet nog aan de dikke kant (beide hafjes kwamen met overgewicht op stal, veel op wei en niks meer mee gedaan). Ze zijn sinds de winter weer opnieuw bereden wat tot nu toe heel goed gaat :D

Mijn vaste pony.
http://i6.photobucket.com/albums/y225/skellington-jack/bundylente.jpg

Dit is haar zus, je ziet goed hoeveel ze al kwijt is sinds de winter :)
http://i6.photobucket.com/albums/y225/skellington-jack/michatoenennu.jpg

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 05:04

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 07:17

Janouk die laatste foto is idd mooi.. niet vet ect.leuke foto van de keuring in haarlem..
kon gisteren niet komen, ik kom naar de vakantie effe kijken bij jullie...
ene besloten zelf ook eens een les te gaan nemen.

King is net 4 en sinds dat hij bij ons is al een deel in vorm gekomen.
momenteel een mega gras pens..(heb ik geen recente foto van)
deze is 3 maanden geleden gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

en moet zeggen vind hem er niet slecht uitzien

Racheltje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 08:13

Mooie haflingers komen er allemaal voorbij.
Kan me nog goed herinneren dat wij naar de keuring gingen met onze 3 jarige en dat we gewoon weggekeken werden. Dit willen ze niet meer zien:(. Dus in het echte stamboek ga ik hem niet krijgen haha. :P
Hier een foto van Angelo
Afbeelding

En een youtube filmpje zwemmen in zee. : http://www.youtube.com/watch?v=f_xJDsQABPE

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 08:25

Holymoly, wat een vette pony. En niet eens ouderwets gefokt. Vind je het vreemd dat je op een keuring raar aangekeken word als je een pony in zo'n conditie voorstelt?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 08:43

Vind je dat bij Willem dan janouk? Ik vind het bij de pony's van Viviane veel erger, en die vind ik trouwens ook veelste dik. Die hebben echt een hals van het vet. En die van Rachel is ook erg dik...

King vind ik ook niet ouderwets, hij heeft een punt kont netzoals rijpaarden dat ook hebben.

Were di is inderdaad erg mooi! Willem heeft als vader wimpel van de bekenpieper. Willem is sprekend zijn vader.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:13

Christyj, ik denk dat ze de haf van rachel bedoeld aangezien ze het over de keuring heeft enzo :)
Die ik rijd zijn ook te dik (staat in stukje tekst ook dat ze met overgewicht op stal kwamen). Die paarden hebben jaren op een kinderboerderij zich vol gevreten en verder niks, ik rijd ze pas sinds november. Mijn pony heb ik eerst heel veel grondwerk mee moeten doen voordat ik erop kon. Dat ik serieus train met haar is nog maar kort. Die andere (van foto 2) was braver en eerder bereden, die loopt nu ook mee in lessen van de zorgboerderij, die foto 2 is ook van toen ze net aankwam en hoe ze nu is.
Maar zijn dat geen oud gefokte haflingers dan? Voor zover ik weet van de boer zijn ze dat wel namelijk. Er staan ook modernehaflingers daar en die zien er echt heel anders uit, veel groter dunner en lange benen.

De hafjes hebben trouwens wel de bijnamen gekregen 'vettie & papzak' :=

Racheltje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:27

Sorry dat is het hem nou juist, ouderwets wordt als te DIK gezien.
hier een link dat ik erop rij op het strand.
http://imageshack.us/photo/my-images/840/12773670.jpg/ Ouderwets is gewoon steviger gebouwd, En ja bij angelo kan je niet zijn ribben tellen wat ze op de keuring wel willen zien. En die keuring was toen hij 3 was en nu is hij 7 dus nee zo is hij niet op de keuring getoont. En trouwens hoe het daar eraan toe gaat... ik word daar nooit meer gezien. Maar dat is wat anders.

http://imageshack.us/f/37/p2050014.jpg/ in de winter

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 09:34

Racheltje87 schreef:
Sorry dat is het hem nou juist, ouderwets wordt als te DIK gezien.
hier een link dat ik erop rij op het strand.
http://imageshack.us/photo/my-images/840/12773670.jpg/ Ouderwets is gewoon steviger gebouwd, En ja bij angelo kan je niet zijn ribben tellen wat ze op de keuring wel willen zien. En die keuring was toen hij 3 was en nu is hij 7 dus nee zo is hij niet op de keuring getoont. En trouwens hoe het daar eraan toe gaat... ik word daar nooit meer gezien. Maar dat is wat anders.

http://imageshack.us/f/37/p2050014.jpg/ in de winter

Valt mij ook op ja. Omdat ze tegenwoordig zo slank en sport gebouwt zijn, worden de echt haflingers als dik afgestempeld. Er zijn er hier in dit topic zeker een aantal veelste dik, maar ook een aantal die gewoon echt ouderwets gebouwt zijn!

Racheltje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:37

THANKS babath ;) Angelo zal je dankbaar zijn .. hihi

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:43

En dat klopt zeker. Ik vind Angelo echt wt te dik, maar dat zeggen ze hier op de manege van Willem ook allemaal, terwijl deze haffies nou eenmaalzo zijn! En Angelo en de haffies van vivi zijn zeker ouderwetse types.

En dat vind ik van janouk en king niet.

Willem is op dit moment ook zeker in sportconditie, zal straks even een foto sturen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:48

Christyj138 schreef:
Were di is inderdaad erg mooi! Willem heeft als vader wimpel van de bekenpieper. Willem is sprekend zijn vader.

Were Di is de vader van Winner en dat is de vader van Jolie en zij is de moeder is van Wimpel van de Bekenpieper. Dat maakt Were Di de over overgrootvader van jouw paard.

Het is niet belangrijk wat ik vind van de conditie van jouw paard :o Ik wil alleen maar waarschuwen voor de gevaren van vervetting van je paard. Net als bij mensen trouwens. Obesitas is ook voor paarden gevaarlijk. Hoefbevangenheid ligt op de loer.
Vaak denken mensen dat hun paard zwaar gebouwd is, ouderwets gefokt, maar in feite is het paard te zwaar.
En als Janouk is ouderwetser gefokt dan jouw paard.

Het is dus echt geen verwijt of lelijk doen, het is alleen een waarschuwing om de conditie van je paard te leren zien met andere ogen om gezondheidsrisico's te voorkomen.
En echt, het is onwijs moeilijk om een haflinger op een gezonde conditie te krijgen, laat staan houden.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:02

Ja ik snap je.

Maar dan zal ik nog wel graag willen weten wat je van Willem vind. Ik zie hem natuurlijk elke dag, dus die verschillen zie je dan niet meer...

Ik vind mening van andere juist Belangrijk om een beeld van je paard te krijgen.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:58

Mijn Haf is naar mijn idee redelijk modern gefokt maar zie dat niet helemaal terug

v: Alcatel Imladris vv: Alcantara
mv: Wolkenstein B

Op deze foto was hij net 4
Afbeelding

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:29

Ouderwetse haflingers, ik hou er van :D recente foto, door blessure al een tijdje op rust, helaas de bespiering verdwijnt snel Afbeelding
Vader: Naro Moeder: Danca van de Cornerhoeve. Haflinger is geboren in 1995 en is 1.47

irisss95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:00

Ik heb er ook 1.
Vader: Menzo van Enghoeve
Moeder: Gartje van 't Hagebos
Afbeelding
Ik vind haar niet echt dik, of zie ik dat verkeerd?