12 november. Gedwongen verkoop 58 Haflingers.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: 12 november. Gedwongen verkoop 58 Haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:05

Eigenlijk best zielig want het zijn echt allemaal ouwetjes.
Ben je al 28 jaar fokmerrie en beland je na zoveel jaar naar de slacht.
Zo'n ouwetje heeft geen kans...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:05

Nee hoor, het zijn niet allemaal ouwetjes. Er zitten een paar oude ponies bij ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:06

Er zitten toch behoorlijk wat tussen in de leeftijd van 15-30 ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:07

GamblersCup schreef:
Weet ik niet... ik denk niet dat onserieuze kopers zo snel naar een veiling gaan.

Ik bedoel serieus alsin; laten we eens kijken of ze daar een fijne gezinspony hebben.
Grootste deel van de kopers zullen wel handelaren, slachthuizen ed zijn.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:10

Ik heb het ook even op het Haf forum gegooit.
Wie weet zijn er daar nog mensen die geinteresseerd zijn

Ja dat bedoel ik Yvank. dat zijn toch geen leeftijden die mensen zoeken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:21

En al helemaal geen oudje die je koopt op de gok... Hoeveel jongere dieren lopen er bij?(site opent niet op mijn iPad)

Maar goed, als die dieren daar een mooi leven hebben gehad en nu een snel einde is dat ook goed natuurlijk. Pensioen kennen ze toch niet in het dierenrijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:25

32 zijn uit '98 of ouder, dus 13+.
Zijn er 15 tussen 3 en 8 jaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:30

O, dat zijn inderdaad aardig wat oudjes... Zonde! De jeugd heeft nog toekomst denk ik omdat er natuurlijk wel een aantal van onder het zadel is. Misschien voor maneges nog aantrekkelijk

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:44

anneliesdj schreef:
GamblersCup schreef:
Weet ik niet... ik denk niet dat onserieuze kopers zo snel naar een veiling gaan.

Ik bedoel serieus alsin; laten we eens kijken of ze daar een fijne gezinspony hebben.
Grootste deel van de kopers zullen wel handelaren, slachthuizen ed zijn.

Ik denk niet dat zulke mensen naar een veiling gaan, maar advertenties afzoeken.

In de regels staat (onderstreept zelfs!) dat deze paarden niet voor de slacht bedoeld zijn en dus ook niet zo verkocht worden. In hoeverre dit bij een bieder/koper gecontroleerd wordt, weet ik niet. Daarom denk ik ook niet dat deze ponies, als ze niet verkocht worden, naar de slacht gaan.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:01

Ik vind het ook niet leuk voor die paarden.
En al zeker voor de eigenaars is het echt erg.
En slachten die gedachten alleen al.ooit eens langs zon paardenslachthuis gereden ze wilde er niet langs.
Die geur alleen al. :(:)

WildLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:48

Hier aardig wat van de haflingers. Filmpje is van 2010. :)
Staan leuken bij.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:11

wat zonde van die mooie paardjes. ik hoop dat er zoveel mogenlijk als rijpony verkocht zullen worden

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:35

tja het is wat....jammer dat ze geen site hebben om even te kijken anders was ik zeker gegaan.....nu ben ik aan het denken of het de moeite waard is....dus ik denk nog ff...

takoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:03

http://www.haflingergestuet-ziegelhof.de/

Het is 45 minuten vanaf Roermond.
Het is eeuwig zonde dat zoiets gebeurt, en het zou fantastisch zijn als er mensen zijn die een of meedere van deze dieren zouden kunnen opvangen, het is het levens werk van deze mensen.
Jammer genoeg heb ik mijn stallen vol, maar het raakt mij heel erg.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:14

NIEUWE INFORMATIE:

Ik heb net de veilingmeester aan de telefoon gehad :)

Wat er op de site staat, klopt voor deze Haflingerveiling niet helemaal. De regels zijn de standaard regels, maar de (nu nog) eigenaar doet moeilijk (logisch, hij wil eigenlijk z'n Haflingers niet verkopen) dus loopt het een beetje anders.

De Haffies worden niet tussen 9 en 11 gepresenteerd. Ze zijn er wel allemaal natuurlijk, staan alleen met een halster om (die de veilingmeester zelf heeft moeten kopen) en er lopen daar waarschijnlijk heel veel mensen en kinderen rond die de paardjes kennen. En er dus heel veel over kunnen vertellen. Maar er word dus niet voorgereden. Wel is er een lijst waar gedetailleerd op staat (per pony) wat hij/zij kan, wat er mee gedaan is. De meeste vanaf 3 of 4 jaar zijn gereden en kunnen voor de kar, hebben op die stal meegelopen in de lessen, met ponykamp etc. Dus dat is kopen en mee wegrijden zeg maar.
Hij legde de nadruk op: het is géén dierenbeschermingsgeval, de paarden zijn top in orde en verzorgd, zien er toppie uit. Dus ga niet uit van prijzen van 200 euro per paardje.
De prijzen zullen gemiddeld bij 400 euro beginnen. De jonkies en de oudjes natuurlijk goedkoper. Maar dat is dus de startprijs, daarna kan er geboden worden.

Waar de onzin vandaan komt dat de niet-verkochte paardjes naar de slacht gaan vandaan komt weet ik niet, maar hij werd er zelfs een beetje boos om. Gelul dus. Daar zijn deze paardjes te goed voor, en zelfs de merries van 28 en 25 jaar zullen een startprijs hebben die net boven de slachtprijs ligt, zodat op die manier slachters, mensen die denken door te verkopen aan de slacht, en "goedkope" handelaren buitenspel gezet. Is niet interessant voor ze. Hoewel sommige handelaren best de goede willen hebben, als ze daar kopers voor weten. Maar da's niet zo erg, komt ie uiteindelijk ook bij iemand privé terecht :)

Verder is het nog niet helemaal zeker of de veiling zaterdag doorgaat, de nu-nog eigenaar denkt misschien een manier gevonden te hebben om z'n Haffies nog niet te hoeven verkopen. Check de site morgenmiddag nog even, dan staat het er definitief op. Maar zegt de veilingmeester, als het zaterdag niet door gaat, komt de veiling er binnen 3 maanden alsnog, die man is gewoon failliet aan alle kanten.

Kortom: het is dus geen "Haffies redden", het is een veiling voor goed beleerde, kindvriendelijke Haflingers die niet voor slachtprijs weggaan, en die zeker NIET aan de slacht gegeven worden als ze niet verkocht worden. Deze man is er ook 200% van overtuigd dat álle Haffies verkocht worden zaterdag.

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:21

dus vanaf 400 euro kan je een haflinger van het filmpje kopen.. Of begrijp ik het nu verkeerd?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:24

Rond de 400 euro zal de startprijs zijn voor de goed gereden, kindvriendelijke haflingers zijn. Vanaf die prijs gaat dus geboden worden. Met geluk blijft een paardje op 800 steken, met minder geluk wordt het over de 1500 euro zal ik maar zeggen. Hij had een paar voorbeelden van super haffies (die konden dan ook alles en zijn relatief jong) die een hogere startprijs krijgen.

De jonkies en de oudere paarden krijgen een lagere startprijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:45

Vind ik nog aardig aan de prijs starbedrag van 400.. Zitten geen geweldige papieren oid bij en je moet maar gokken of je een goed en gezond dier koopt...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:07

Haha wat een grapjassen.
Sorry hoor, maar een paard wat niet voorgereden wordt, waarvan niet bekend is of het gezond is, waar je 0 garantie op krijgt, met de prijzen van nu en dan ook nog haflingers, startbedrag van 400 en met geluk blijft het steken op 800??
Ik heb dus net besloten dat ik er niet heen ga dan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:09

Jij zegt het ik dacht het..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 02:27

Dat zei ik m ook al, voor Hollanders is dat geen Haflingerprijs. Was ie verbaasd over, want hier brengt een goed gereden Haf nog tegen de 2500-3000 euro op.
Dat zeg ik, het is echt geen "paardje redden", ik weet ook niet waar dat verhaal vandaan komt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 03:00

Goed dat je even hebt gebelt :P

Vind ook niet dat die diertjes voor een appel en een ei weg moeten !

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 03:34

anneliesdj schreef:
Pff ik ben momenteel op zoek naar een leuke pony voor een meisje en zij heeft het liefste een Haflinger maar zowel zij als ik hebben er niet zulke goede ervaringen mee, ze zijn te sterk en eigenwijs.
Maar als er hier zoveel zijn, wellicht zit hier wat tussen, het is alleen zo'n gok om dan daar na eenmalig te kijken/rijden zo'n dier te kopen, dan weet je nog weinig over de braafheid.
Iemand die mij wijsheid kan verschaffen?

denk dat er juist iets voor je bij kan zitten, deze pony's worden bereden door kinderen dus super braaf, je kan ook de oude eigenaren bellen voor info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:41

shilady schreef:
Goed dat je even hebt gebelt :P

Vind ook niet dat die diertjes voor een appel en een ei weg moeten !

Maar ze zijn niet gekeurd.ofzo dus het is maar de vraag of ze gezond zijn... Dan vind ik de prijs behoorlojk!

WildLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:02

Deze fokkerij, is het levenswerk van een ouder echtpaar zonder kinderen.
Zolang men zich kan herinneren geven deze mensen al rijlessen op de pony’s, en organiseren ponykampen en kindermiddagen. Ook waren ze vaak aanwezig op shows met een showteam. Oa meerdere malen Equitana en CHIO hebben ze bezocht de afgelopen jaren. Ook staan ze in het Guinnes book of records met de grootste dressuur quadrille. Pas op 1 nov jl zijn ze te weten gekomen dat alles verkocht moet worden. Alle paarden zijn daar al hun hele leven en zelf gefokt. Volgens een facebook bericht dat rondgestuurd is door een dorpsgenoot, worden de paarden die niet verkocht worden geslacht. Echter zijn alle paarden in hun paspoort geregistreerd als “niet voor de slacht”. De ziegelhof heeft jaren samen gewerkt met de Margaretenhof, vandaar dat veel paarden van de hengsten Nissan en Starlight zijn. Die stonden daar ter dekking.

Er is inmiddels een bod uitgebracht op de gehele kudde, voor 37.000 euro, dit is 650 euro per paard.
Ook heeft de rijvereniging geld opgehaald om alles te kopen, hoeveel dit is, is niet bekend.
De schuld van het bedrijf is meer dan 2 miljoen.

Het kan zijn dat er dus helemaal geen veiling komt. Dat wordt vandaag om 12:00 besloten en gemeld op de site...

Mocht de veiling wel doorgaan:
Volgens iemand die afgelopen zaterdag is wezen kijken op de hof, hebben de paarden al weken geen eten of schoon stro meer in hun stal, wel lopen ze nog buiten waardoor ze niet ondervoed oid zijn, maar geld voor eten is er niet meer. Dit had ze oa gehoord van een medewerker en ze heeft gezien dat de stallen net mesthopen zijn. Enkele verzorgers kopen zelf voedsel en stro voor “hun” paard . Toen ze bij de eigenaren om informatie wilden vragen, werden ze van het terrein gejaagd, want de eigenaren denken nog steeds dat ze de paarden kunnen houden en een oplossing vinden.
Ook zij hebben naar de veilingmeester gebeld en de inzet is idd 400 euro, zodat ze boven de slachtprijs zitten. De veilingmeester dacht wel alle paarden te kunnen verkopen.

Op de veiling wordt per paard de africhtingsgraad etc vermeld, dus als iemand interesse heeft, doet die er verstandig aan zich even in de duitse termen qua niveau te verdiepen.  Ook hebben enkele paarden eczeem, maar ook dit wordt aangegeven. 2 paarden kunnen niet meer gereden worden ivm ouderdom.

Er zit nog een maar aan dit verhaal. De eigenaren hebben de afgelopen dagen al meerdere paarden verkocht voor 1000 per stuk, maar omdat er beslag is gelegd, mogen de paarden niet van het erf, en zijn die verkopen ongeldig. De kopers zijn hun geld kwijt, omdat de eigenaren niet mochten verkopen en het geld niet terug kunnen betalen. Deze paarden komen dus alsnog gewoon op de veiling.

Ook zijn er problemen met papieren voor de ongeboren veulens, de dekbewijzen worden achter gehouden. Omdat de dekkosten niet betaald zijn... Een nieuwe koper kan deze wel krijgen, maar moet dan ook het dekgeld voldoen aan de hengstenhouder... Dit is Hetzelfde geldt voor de jaarlingen en 2 jarigen, deze hebben ook geen paspoort en zijn niet bij een stamboek ingeschreven... Er is niet bekend of de dieren geent en ontwormt zijn., en ze worden zonder tuig verkocht.

Alle drachtige merrie’s zijn dragend van de hengst Ampere van de kiefferhof:
http://www.kiefferhof.de/38.0.html
Zijn dekgeld is 200 euro, dus dat komt nog bij de prijs op.

Hier een nieuwsbericht van woensdag van het WDR. Hierop kun je veel van de paarden zien, ook onder het zadel.
http://www.wdr.de/mediathek/html/region ... lashPlayer
Laatst bijgewerkt door WildLove op 11-11-11 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt