[FOTO]De Haflinger en zijn "over" gewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_xwien

Re: [FOTO]De Haflinger en zijn "over" gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:45

ja, maar wel rustig zodat ze er aan went, misschien iets meer weidegang (weet dat natuurlijk niet, verschilt per poown) maar gras kan echt heel slecht zijn, zeker in bepaalde jaargetijden

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:49

Nou dat is voor mij sowieso geen optie :n De stallen worden overdag ook door andere beesten gebruikt. En daarbij vind ik 21 uur veel te lang.
Ze is van niks doen, naar 2 x per week wat doen gegaan en ze is al gewicht kwijt. En daarbij zit er niks meer in het gras hier, ze lopen op land waar eerst koeien gelopen hebben, mijn tinker valt zelfs wat in, dus die moet ik bijvoeren. Ik wil alleen weten of ik er wat aan kan doen door meer beweging o.i.d.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:50

oke, maar mijn pony komt verspreid over de dag hooguit 1,5 uur buiten en verder word ze 5 keer per week getraind
dan is de enige optie, meer bewegen!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:50

Ik lees even mee, zit ook met een te dikke (bijrijd)haflinger, die volgens mij haar hele leven al wel
te kampen heeft met overgewicht. Omdat ik bijrijdster ben, beperkt mij dit wel tot de mogelijkheden helaas,
dus ik moet een beetje roeien met de riemen die ik heb.

Heb ook het idee dat er minder, maar vooral anders gevoerd kan worden,
maar ben niet heel ervaren op dit gebied, dus wie weet zie ik nog wel hele handige dingen voorbij komen
die voor mij toepasbaar zijn.

De te dikke pony in kwestie:
Afbeelding

Helaas dus nog geen na-foto, maar hopelijk komt die er toch nog eens!

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:52

wat krijgt ie voor eten?

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:56

Oke, maar jij voert je pony ook bij dan zeker?

Hier de kudde, de shet lijkt wat dik, maar die zit al dik in het vacht :=
Zij is dus de enige wat dikkere. Ik heb nog nooit dikkere paarden gehad, dus dit is wat nieuw voor me.
Afbeelding

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:58

Wow wat een goed topic zeg.
Ook ik ben in het trotse bezit van een iet wat dikke haf, mijn kind wordt al van lucht moddervet en inmiddels ben ik een soort van hopeloos mbt het dieet. Niks werkt.

Almiro is 4 jaar, rond de 1.50 m. en wordt zo 4 a 5 keer per week gereden, 1 keer per week aan de longe en een dag vrij (lees paddock en stapmolen arrangementje)
In de zomer staat hij op het land en in de winter op stal en overdag een paar uurtjes paddock, helaas kan hij op huidige stal niet hele dagen in de paddock staan. Daarnaast krijgt hij 's winters 2x (voordroog) kuil (behoorlijke berg btw) en 3x een handje Mastrall Facer Light (muesli met heel weinig suikers en andere dikmakertjes) maar afvallen ho maar, dat lijkt gewoon niet te lukken.

Hieronder 2 foto's.
Eerste foto is onder het zadel, hij wordt hier bereden door verzorgster.
Afbeelding

Tweede foto is gisteren gemaakt toen hij lekker even in de paddock stond.
Afbeelding

Hij heeft vooral een hangbuik, nu gaat hij vanaf volgende week een aantal maanden naar een stal toe waar hij in bruikleen wat lesjes gaat lopen (dit ivm privé omstandigheden) en ik hoop dat hij daar door meer beweging dus ook de extra kilo's kwijt raakt want anders weet ik het echt niet meer!

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:59

ja mijn pony krijgt op 1 dag verspreid over 3 keer 1 kilo pavo nature's best en kuil
meer niet, dus ook geen gras, k kan je nu alleen zeggen, laat dr lekker veel bewegen, maar kijk in bepaalde jaargetijden wel uit met het gras, want dan zitten er meer eiwitten of suikers ofzo in (moet je anders ff googlen) en daar zijn haffies echt heel gevoelig voor

voor nu, k ga weg nu, anders komt er niks van school terecht

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:00

Ik hoop dat ik het goed zeg, aangezien ik zelf dus niet bepaal wat ze krijgt:

Iets minder dan een halve kilo hippostar polo brok (onderhoudsbrok), verdeeld over 2 voerbeurten.
3x twee plakken hooi, waarvan de kwaliteit erg verschillend is.

Verder wordt er in de winter vaak wortels gegeven, iets waar ik niet heel blij mee ben,
maar ik heb nog geen goede argumenten om te zeggen dat dat dus veranderd moet worden.
Het gaat hier namelijk om een halve emmer.

In december gaan wij van stalling veranderen, dus ook de voerbeurten veranderen daar
en ze komt daar van half 10 tot 6 buiten, i.p.v 2 uur op de huidige stal.
Wel maak ik mij zorgen, ze gaan daar namelijk zomers 24/7 op het land met z'n alle.

Ik rijd zelf wat fanatieker dan de eigenaresse, maar er word toch zeker 5-6 gereden of gelongeerd.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:01

ik dacht eerst, wortels, dat kan geen kwaad, maar een halve emmer is erg veel
en met het land, nee zou k zeker niet blij mee zijn! das gewoon slecht :o

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:04

hmm nou ik vind het niet per definitie slecht, het land is groot dus dat betekend wel dat er de hele dag wordt bewogen, wat stukke beter is dan bijna de hele dag op stal.
Ik denk alleen wel dat ik een graaskorf o.i.d maar eens ga aankaarten tegen die tijd.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:10

de beweging is idd goed voor ze, maar idd een graaskorf is misschien wel erg slim

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:15

Niet alleen haffies, maar veel koudbloeden zijn daar gevoelig voor. Ik hou dit topic ook even in de gaten voor tips.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:34

heey

rijd sinds de zomer een haflinger van 3 jaar, is in de zomer beleerd. hoef hem zelf geen eten te geven dus weet niet precies hoeveel hij krijgt, maar sowieso hooi en biks. ik weet dat ie nog steed niet dun is maar komt vanzelf

dit was 7 juli toen zat ik er voor de 2e keer op

Afbeelding

Afbeelding

en dit was een paar weken geleden toen het nog lekker weer was

Afbeelding

Afbeelding

owja en train hem nu gemiddeld 5 a 6 keer per week

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:52

Zazalover schreef:
ja mijn pony krijgt op 1 dag verspreid over 3 keer 1 kilo pavo nature's best en kuil
meer niet, dus ook geen gras, k kan je nu alleen zeggen, laat dr lekker veel bewegen, maar kijk in bepaalde jaargetijden wel uit met het gras, want dan zitten er meer eiwitten of suikers ofzo in (moet je anders ff googlen) en daar zijn haffies echt heel gevoelig voor

voor nu, k ga weg nu, anders komt er niks van school terecht

--
Inderdaad je moet erg uitkijken met het gras, elk paard kan daar last van hebben.
Alllen een haflinger is er gevoelliger voor.
Die van mijn reageert er niet op, maar je elke haflinger/paard is verschillend.

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:28

mariekeoo schreef:
heey

rijd sinds de zomer een haflinger van 3 jaar, is in de zomer beleerd. hoef hem zelf geen eten te geven dus weet niet precies hoeveel hij krijgt, maar sowieso hooi en biks. ik weet dat ie nog steed niet dun is maar komt vanzelf

dit was 7 juli toen zat ik er voor de 2e keer op

Afbeelding

Afbeelding

en dit was een paar weken geleden toen het nog lekker weer was

Afbeelding

Afbeelding

owja en train hem nu gemiddeld 5 a 6 keer per week

--

Ik vind dat jou paardje en zeker op de eerste foto goed te zien een beetje een doorgezakte rug heeft?
Heeft ie dat altijd al gehad?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:42

mariekeoo: ik vind hem goed van formaat.
Daarentegen vind ik 5/6x per week trainen voor een 3jarige wel erg veel. Hij is nog volop in de groei en heeft zijn energie daar hard zat voor nodig.

Of hij een doorgezakte rug heeft weet ik niet. Mijn haf zag er met 3 jaar ook zo uit en hij was gewoon nog hardstikke overbouwd door het groeien.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 11:01

@Marikooo: pfff een 3 jarige moet je niet meer dan 3x per week 20 min. rijden.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:22

Tot mijn schrik lees ik in dit topic een aantal dingen die of totaal niet kloppen of juist totaal verkeerde adviezen zijn... Het gaat dan vooral om opmerkingen over ruwvoer, suikers in krachtvoeders en andere adviezen die als je niet oppast echt hele vervelende gevolgen kunnen hebben. Vandaar een stukje uitleg ;-).

Haflingers zijn over het algemeen sobere paarden die goed gedijen op ruwvoer en met een dieet van ruwvoer prima op gewicht kunnen blijven. Probleem is alleen dat er in Nederland te rijk ruwvoer is voor deze sobere types, waardoor ze ook hier dik van kunnen worden. Te rijk ruwvoer is afhankelijk van meerdere factoren tijdens de groei en oogst van het gewas, plus de bodemgesteldheid en bemesting. Over het algemeen is hooi altijd beter als kuil aangezien kuil vaak als kort gewas gewonnen wordt en dus nog volop in de groei zit. Ofwel... kuil zal altijd meer suikers en eiwit bevatten. Als je echt hooi hebt, heb je met name stengels en is het gemaaid terwijl het gewas in bloei staat: Dit bevat weinig suikers en veel structuur.
Juist die structuur zorgt voor buikvulling en gezonde darmen, de dikmaker suiker zit er dan minimaal in en zodoende is het ideaal haflingervoer.

De basis van ieder menu voor een te zware haflinger moet dus al kwalitatief goed en met name stengelig hooi zijn. Graszaadhooi bevat nagenoeg geen suikers (is echt uitgebloeid gewas en daar worden ze echt niet dik van!). Verder is er een rekenregel voor hoeveel het dier nodig heeft, namelijk 2% van het lichaamsgewicht aan droge stof. Dit houdt in dat een haflinger van 500kg per dag 10kg droge stof aan hooi mag hebben, wat dus weer neerkomt op 11,7 kg hooi. Is je haflinger te zwaar en moet ie afvallen, dan geef je 1,5% van het lichaamsgewicht (7,5 kg droge stof, dus 8,8 kg hooi) en is ie te schraal voer je 2,5% van het lichaamsgewicht. Voer je bij te schrale paarden brok/muesli bij, dan haal je die kilo's van het te voeren gewicht af, deze rekenregel geeft namelijk de maximale opname per dag aan droge stof!
Met hooi, zeker hooi dat wat ouder is, moet je opletten op vitaminen en mineralen. Het bevat lang niet alles en zolang een paard niet de beschikking heeft over een gebalanceerd voer, zal afvallen niet vanzelf gaan (zelfbehoud van het lichaam, er zijn tekorten, dus wordt er gespaard). Het bijvoeren van een goed supplement is dus nodig, liefst een volledig supplement.

Veel mensen voeren ondanks overgewicht toch krachtvoer bij, nagenoeg alle krachtvoer bevat suikers. Ik las al dat men Nature's Best aanraadde... Op de zak staat inderdaad dat er maar 2,5% suiker in zit. Wat er ook inzit is 27% zetmeel (in totaal dus 29,5% aan koolhydraten), wat dus ook omgezet wordt in suikers en dus funest is voor paarden met overgewicht! Verder kun je zien dat het aardig wat energie bevat (11,5 MJ/kg), terwijl een simpele basisbrok van dezelfde fabrikant 6% suiker, 19% zetmeel (totaal 25% koolhydraten) en 11,2 MJ/kg bevat. Kortom, Nature's Best is een product wat verkocht wordt als ideaal voor dikke paarden, terwijl het dat dus NIET is.
Paarden met overgewicht kunnen zat energie halen uit hun vetverbranding als ze gaan afvallen, krachtvoer is dus echt niet nodig. Het is denk ik vaak meer dat mensen het willen geven om welke reden dan ook, als dat het paard in kwestie het daadwerkelijk nodig heeft. Beter is het om in plaats van krachtvoer een goed supplement te geven, dan geef je alles wat nodig is zonder alle calorieën die ze niet kunnen gebruiken. Eet paardlief het supplement niet zonder een brokje, kies dan voor een simpele basisbrok met zo min mogelijk suikers (muesli bevat altijd meer suikers) en geef een handje per dag.

Als je dus voert met ruwvoer, geen brok en wel een supplement, daarbij dagelijkse beweging voegt zal zelfs de dikste haflinger langzaam aan gaan afvallen. Op deze manier heb ik mijn haflingers (zowel mijn eigen als de haflingers in de kost) op een gezonde manier op een gezond gewicht gekregen (een is echt een hardnekkige dikkerd, die heeft naast het dieet ook ondersteuning voor haar IR nodig).
Omdat het hooi een periode te rijk was, hebben we het overigens gespoeld om de overmaat aan suikers eruit te halen ;).

Voor haflingers met moeite om op gewicht te blijven (tot mijn verbazing heb ik er daar nu 2 van na al die tijd van obese haflingers), geldt dat je dus meer ruwvoer kan geven. Daarnaast een brok die energie geeft en dan is het even kijken naar het karakter. Is het een flegmatiek type dan kies je sneller voor suikers als energiebron. Zijn het hete karakters, dan kies je voor vetten als energiebron. Wil je beide, dan kun je ook een scheut simpele zonnebloemolie over het voer gieten ;).

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:25

@Jossie

Bedankt voor je duidelijke uitleg,

Mijn haflinger is 60 kg dikker geworden van graszaadhooi, en een handje subli ponybrok.
Dieet voor hem is dus echt nodig. Beweging is recreatief en 24 uur per dag loopt hij in een paddock.

Had in een ander topic de opmerking gemaakt dat je beter suplementen kan geven i.p.v. een een weidebrok.
Maar daar waren ze het niet met me eens. Hun weidebrok zou beter zijn omdat er natuurlijke suikers in zitten.

Voorheen kreeg mijn haflinger 11 kg graszaadhooi. Dat is terug gezet naar een 8 kg per dag.
Krijg nu nog een klein beetje ponybrok, emmer is bijna leeg en dan stappen we over naar een suplement maar dat moet ik wel ergens doorheen mengen ;)

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:53

suplementen zou ik ook niet doen, heb ik gehad en daar is die van mij enorm van aangekomen!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:32

Zazalover schreef:
suplementen zou ik ook niet doen, heb ik gehad en daar is die van mij enorm van aangekomen!

Wat zou dan wel goed zijn als je zeker weten aan je juiste vitamine en mineralen wil komen.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:49

jomaro schreef:
Zazalover schreef:

Wat zou dan wel goed zijn als je zeker weten aan je juiste vitamine en mineralen wil komen.

@Zazalover: Dat is wel heel bijzonder of je hebt een supplement gevoerd op basis van... zoetigheid :D . Aankomen doen ze niet van voedingsstoffen als mineralen en vitaminen, wel van de hulpstoffen in een supplement. Dat heeft weer te maken met het feit dat vitaminen niet lekker ruiken en via een wat zoet ruikend/smakend hulpstofje beter opgenomen worden. Een goed supplement zorgt niet voor gewichtstoename, dus ben ik wel benieuwd wat je voerde qua supplement en vooral náást het supplement.

@Jomaro: Ik gooide het supplement ook gewoon door een klein handje lijnzaad, als je dat kookt heb je bij een klein handje al een behoorlijk volume en veel paarden vinden het lekker. Wel calorieën, maar met een handje geen hoeveelheid waar je je zorgen om hoeft te maken als je minder ruwvoer geeft ;).
Weidebrok is bij mijn weten al minder als gewone brok, maar nog zit er vaak melasse (is suiker) in. Als je 8kg graszaadhooi geeft plus dat supplement zal hij echt wel gaan afvallen. Heeft je paard misschien zogenaamde vetdepots? Daarmee bedoel ik vetmassa boven de staartaanzet, voor uier of koker, op de schouder of manenkam. Zo ja, dan zou je ook naast een dieet extra magnesium en drainage-compositum kunnen geven. Deze combinatie is vaak effectief bij paarden met hardnekkige vetdepots en overgewicht, daarbij voert de drainage ook direct allerlei in het vet opgeslagen afvalstoffen af.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:52

Ik zie net trouwens dat Maron wel voldoet aan kenmerken van IR, ik zou het gewoon eens proberen om hem naast minder ruwvoer ook extra magnesium en drainage-compositum te geven. Ik vermoed dat hij dan wel gaat afvallen, niet onwijs snel, maar wel afvallen tot een gezond gewicht.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:58

Sjemira schreef:
@Marikooo: pfff een 3 jarige moet je niet meer dan 3x per week 20 min. rijden.
sorry. Van de manege moet ik hem zo vaak mogelijk rijden. daar word ie lekker rustig van. Zeggen ze
En of die een foor gezakte rug heeft weet ik niet. mssn wat overbouwd??