haflinger niet gewardeerd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:57

Sjelle schreef:
het is vaak jaloersie

Ik denk eerder het tegenovergestelde... ;)

Maar jij hebt het ook steeds over "een jaar of 8 terug".... tegenwoordig zijn er haffies genoeg die bewezen hebben best wel leuk te kunnen lopen.
Ik denk dat het allemaal een beetje overdreven is, dat hafbezitters zichzelf graag in die positie zetten. Kijk hier maar eens rond op bokt. En degenen die écht leuk rijden met een haf hoor je nergens over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:04

nooit problemen met mijn haflinger.

Ja met een beetje teveel aandacht van lieve pennymeisjes die haar zien als veredelt barbiepaard :D

1x keer een wat oudere man ( beoordelaar op ORUN examen) die het zonde vond dat ik op een haflinger reed en beter een KWPN er kon nemen, maar dat werd heel vriendelijk geuit. waarop ik antwoordde dat hij mijn haflinger dan nog niet gezien had .. :) en heb verder een prima examen met hem gehad.

Uiteraard heeft een gemiddelde haflinger andere bewegingen dan een gemiddelde KWPN er , dus om het zelfde te bereiken moet je RIJTECHNISCH meer werken.
Maar , gemiddelde haflinger heeft dan weer het voordeel dat hij wat minder sensibel is , en dat scheelt weer een boel werk en zorgen .
( en dat is als je GP wil rijden uiteraard een nadeel, maar als je gewoon basis wil rijden best prettig)

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:08

GamblersCup schreef:
Sjelle schreef:
het is vaak jaloersie

Ik denk eerder het tegenovergestelde... ;)

Maar jij hebt het ook steeds over "een jaar of 8 terug".... tegenwoordig zijn er haffies genoeg die bewezen hebben best wel leuk te kunnen lopen.
Ik denk dat het allemaal een beetje overdreven is, dat hafbezitters zichzelf graag in die positie zetten. Kijk hier maar eens rond op bokt. En degenen die écht leuk rijden met een haf hoor je nergens over.

Steeds?? Ik vertel mijn ervaring die ik heb gehad :+ het kan zijn dat de ts daar dus nu tegen aanloopt! Ik probeer de reden van het plaatsen van haar topic te begrijpen.

Klopt tegenwoordig hoor ik geen raar commentaar op wedstrijden ze kunnen immers niet anders er lopen er heel veel in de sport.
En ze tellen allemaal mee tussen de grote paarden!

Met jaloersie bedoel ik meer dat je hoog eindigt tussen de dure sportpaarden en dan kan je wel eens blikken krijgen dat je denkt ?? maar die krijg je ook vast als je met een niet haflinger start!!!

En qua jury beoordeling heb ik nog nooit gemerkt dat ze anders beoordelen omdat je met een haflinger in de ring verschijnt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:17

Nou ja, met "steeds" heb ik het over de 2 voorbeelden in je bericht ;)

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 13:21

dankje wel sjelle.
en mijn haf kan echt hartstikke leuk lopen,al zeg ik het zelf,zet er een z ruiter op en ze doet haar ding hoor,dan kan ze het allemaal.
en nee haflinger liefhebbers zetten zich zelf niet in deze positie ze worden en erin gestopt maar dat maakt niet uit een andere paarden liefhebber zal het ook hebben.
ik zal alleen nooit en te nimmer zulke dingen zeggen denken misschien,ik bekijk ander mans paard altijd positief ook al is ie nog zo lelijk,mis vormt of weet ik wat.
heb zelf vroeger een draver gehad dus dat is weer een heel ander uiterste dan een haf.
en toen vondt ik de haflinger ook helemaal niks tot ik er mee in aanraking kwam via de dartmoor,ja das wel even wat anders,ben helemaal over stag gegaan werd verliefd op mijn meissie dat ze op marktplaats stond,me dochter brulde ook ik moet geen haflinger,ze had geneens door dat het een haf was vanaf de foto en kijk wat ze heeft ze had haar daar gereden en wou er niet meer af,helemaal over dr oren, ze stondop stal en twijfelde enorm dat voelde ik gewoon,en nu nog een haf erbij heel ander typje,andere bouw,en dat ze daar straks jaloers op zijn weet ik wel zeker,en dan nog een veulen volgend jaar dat zegt denk ik meer als genoeg,hoe wij tegen over de haf staan.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:22

@ gamblersclub Daarmee vertel ik dus mijn ervaring!

Ik probeer te snappen waar de TS tegen aanloopt omdat ze best gemene zinnen uitspreekt over haflingers die in mijn ogen te ver zouden gaan! En die wanneer iemand dat tegen mij zegt zeker niet zal accepteren.
Mocht dat echt zo zijn dat dat wordt gezegt tegen haar dochter vind ik het een kwalijke zaak.

Om dan direct te roepen dat haf eigenaren zich zelf in die positie zetten vind ik dan onterecht begrijp je?
Het zou dan als ik de TS goed begrijp uit haar verhalen ook gebeurt zijn wanneer haar dochter met de shetlander of noem maar een paardenras zou starten.

zaartje1

Re: haflinger niet gewardeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 13:31

dat kan ik je wel vertellen ze is begonnen op een shetlander niks als positief en leuke resultaten,toen kregen we een dartmoor erg stoere pony niks als positief en 9 van de 10 keer werdt ze eerste,tot dat we deze mooie dame kregen ze vloog achter uit en dan rijdt ze dus al ruim 8 jaar.
ze heeft nog een poosje beide ponys gereden op wedstrijd en met de dartmoor skoorde ze hoger dan met de haf terwijl de haf beter liep en het zelfde proefje.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:38

Ik ben niet zo heel erg voor haflingers, maar ook niet voor friezen of fjorden. Ik ben een warmbloed paard mens. Al moet ik zeggen dat ik soms toch denk dat ik beter voor een haflinger ofzo zou gaan, die zijn wat rustiger (over het algemeen) dan mijn gekke paard.
Ik ben vorige zomer in oostenrijk de stoeterij gaan bezoeken, en eerlijk ik was aangenaam verrast van de mooie haflingers die ze daar hebben :j
alleen vind ik ze prutsmuts in België vaak wat loemp gebouwd, terwijl er echt wel haflingers zijn die sportief gebouwd zijn.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:03

Haha overigens is niet elke haflingerbezitter 100% fan van de haflinger hoor, ikzelf weet namelijk al dat mijn volgende paard een sportpaard gaat worden :j Vind dat heel veel dingen erg zwart-wit bekeken worden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:13

Andersom ook: ik ben géén Haflinger fan, maar we hebben een Haflingen op onze therapiestal en dat beestje is goud waard! En meestal nog lief ook :D

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:20

melody93 schreef:
Haha overigens is niet elke haflingerbezitter 100% fan van de haflinger hoor, ikzelf weet namelijk al dat mijn volgende paard een sportpaard gaat worden :j Vind dat heel veel dingen erg zwart-wit bekeken worden.

ja, dat weet ik inderdaad ook, ben gewoon voor dit lieve paardje gevallen, maar nog een haflinger? nee..

Jaloesie is het denk ik ook niet hoor! :n

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:27

jaloesie nee.
haflingers worden zeker wel gewaardeerd.
ik krijg erg vaak complimentjes over mijn haf, over hoe ze loopt en er uit ziet.
Het is ook zeker niet aan de punten te zien. Als je je proef netjes rijd licht het er niet aan of je een haf rijd of een ander.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:35

melody93 schreef:

Ik wilde niet eens echt een haflinger :+
Maar ja, ik viel op zijn karakter, bewegingen en ondeugende smoelwerk :D

renatevb schreef:
Ik ben niet zo heel erg voor haflingers, maar ook niet voor friezen of fjorden. Ik ben een warmbloed paard mens. Al moet ik zeggen dat ik soms toch denk dat ik beter voor een haflinger ofzo zou gaan, die zijn wat rustiger (over het algemeen) dan mijn gekke paard.

Tegenwoordig valt dat rustige ook wel mee. Zeker nu ze steeds meer het luxe type fokken.
Mijn haflinger is bijvoorbeeld echt een heethoofd. Ik heb nog nooit zo'n stresskip gereden als mijn eigen pony.
En ik heb in de 20 jaar dat ik rij heel wat paarden onder mijn kont gehad. Verschillende rassen overigens. Arabisch volbloed, KWPN, fjord, mengelmoesjes.
Ik ben niet een echte haflingerliefhebber. Vind ze leuk, maar ik kijk echt naar het individuele paard. Uitstraling, karakter, bouw, beweging. Ongeacht het ras.

Ik hoor hier in de omgeving echt weinig negatiefs over een haflinger (of fjord of tinker of fries). Op de stal waar ik wedstrijden rijd was ik vorig jaar de enige met een haf. Inmiddels lopen er meer rond. En alle reacties zijn positief.
Of hij nou voor geen meter loopt of de sterren van de hemel. Plezier staat voorop en als je dat uitstraalt maakt het niet uit wat je onder je kont hebt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:45

Ach, zure reactie hoor je overal.
Kijk hier maar eens op bokt, hoe negatief sommige mensen soms schrijven over Totilas :j Toch niet een van de minst bewegende paarden. :D

En al die lieve smachtende Penny meisjes langs de kant van de wedstrijdring vallen altijd in bosjes voor de gouden lokken van de Haflinger. Penny pony bij uitstek. Dat maakt al die zure reacties toch weer goed.

Laatst op de Koninginnedag Keuring in Haarlem had Janouk bergen fans langs de kant, die haar na afloop van de finale allemaal kwamen aaien en knuffelen, ondanks dat ze tweede in de finale werd geplaatst achter een KWPN. Want een hoge aaibaarheidsfactor hebben Haflingers zeker.
:(:) :(:) :(:) /3 al zou je soms met alle plezier achter het behang plakken. hahah

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:15

TS: Misschien verwacht je meer van je haf dan hij/zij op dit moment kan!
iedereen heeft weleens wat negatiefs gehoord, met ieder ras! dus ik vind het onzin!
Zoals Janouk zegt, ook over Totilas! word er soms wel moe van dat mensen denken dat het aan een haf ligt!

Ik vind dat je reëel naar je paard moet kijken! kijk je wel naar de anderen op wedstrijden? waarom zullen ze hoger geplaatst zijn? het is echt niet keer op keer dat jury's tegen je zijn! dan ligt het echt aan de rijstijl van de ruiter en niet om het ras van het paard!

kijk eens op mijn site ( www.desporthaflinger.nl ), stuk voor stuk allemaal goede en leuke haflingers, de een heeft misschien wat meer aanleg voor dressuur of springen dan de ander, maar in mijn ogen moet dat helemaal niks uit maken!

Rijd jij netjes dan krijg jij je punten echt wel! en ja er zitten wel jury's bij die je paard niet leuk vinden maar dat je de grond in word getrapt dat komt imo echt niet meer voor deze tijd hoor :)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:10

GamblersCup schreef:
Ik word een beetje moe van alle Haflingerbezitters die tegenwoordig mekkeren dat "Haflingers niet gewaardeerd worden"... kom op zeg, je weet dat het een heel ander ras is als een kwpner of andere warmbloed, en dat niet iedereen Haflinger-fan is. Als je er niet tegen kunt dat niet iedereen je pony geweldig vindt, dan moet je of geen wedstrijden rijden, of goed kunnen negeren. Rijd je rondjes, als je dat goed doet kan niemand wat zeggen. Ook een jury niet, dan kunnen ze er niet omheen dat het beest gewoon goed loopt.

Wel jammer dat je nu de Haflingerbezitters over een kam scheert. :) Zoals in dit topic te lezen is is niemand het eens met de TS, en wij zijn ook Haflingerbezitters, maar wij zijn wél trots op onze paardjes! :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:42

Candace, volgens mij bedoelt ze specifiek de eigenaren die mekkeren, moest zelf ook 2 keer lezen maar dat staat er echt :j

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:45

melody93 schreef:

haha hier ook eentje :D

ik ben totaal geen haflinger fan, echt niet, maar heb wel een pony waar ik echt onwijs gek op ben en toevallig dan wel weer een haflinger is :=
toch weet ik dat mijn volgende paard niet een haflinger zal worden (denk ik), aangezien ik kan vergelijken met een welsh kruising en er kunnen
soms wel wat nadeeltjes aan te vinden zijn als het gaat om de sport. Maar wat boeit het? ieder paard heeft minpunten en het is juist de bedoeling
dat je die minpunten gaat verbeteren en de pluspunten op concour kan laten zien!

Ik heb trouwens respect voor mensen die met een koubloed starten, puur omdat het gewoon erg zware paarden zijn en ik heel goed begrijp dat daar
veel werk in zit om ze op niveau te laten lopen. ik kijk daarom erg graag naar mensen die hun koudbloed(of ander zwaar type)
gewoon vet goed voormekaar hebben :D

Maar ik blijf bij het punt dat ik nogsteeds niet snap dat er mensen zijn die hun eigen paard benadelen, of sterker nog de jury de schuld geeft aan het feit
dat ze geen winst rijden. Dat slaat gewoon nergens op :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:51

Amanda schreef:

Ik ook niet := maar ik was op zoek naar een verzorgpaard en hij stond in de buurt. Na een tijdje klikte het wel en heb ik hem gekregen :D (hoezo penny := ) Mijn volgende zal ook geen haflinger worden denk ik (of ik moet een zeer leuk sporttype tegen komen..) Maar ik houd zielsveel van hem en hij doet alles voor me.. wat wil je nog meer? Dan zijn winstpunten bijzaak, toch?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:54

Marieke_K schreef:
Amanda schreef:

Ik ook niet := maar ik was op zoek naar een verzorgpaard en hij stond in de buurt. Na een tijdje klikte het wel en heb ik hem gekregen :D (hoezo penny := ) Mijn volgende zal ook geen haflinger worden denk ik (of ik moet een zeer leuk sporttype tegen komen..) Maar ik houd zielsveel van hem en hij doet alles voor me.. wat wil je nog meer? Dan zijn winstpunten bijzaak, toch?

haha bij mij ook _O-

ik heb altijd gezegd dat ik maar dan ook nooit een haflinger zou willen :')
tja,.. en toen kreeg ik opeens beau aan geboden om hem door te rijden, en ik vond het zo'n stoer ding dat ik er echt helemaal verliefd op werd! Het was toen mijn
verzorgpony maar de eigenaren kwamen nooit, dus we bouwden echt een band. Het leuke vond ik aan hem (nog steeds trouwens :+) dat hij zo lekker stoer en druk kan
doen, en zijn ruime gangen. ahum... dus hier ook een voorhene ik-wil-geen-haflinger iemand, want na 2 jaar kunnen genieten van hem werd hij dan officieel van mij sinds
2011 :+

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:57

Ik wou eigenlijk ook geen haflinger, was gewoon weer op zoek naar een warmbloedpaardje maarja, ben als een blok voor Sterre gevallen <3 Mooi sporttype, doet het ook leuk in de B dressuur, superlief!
Het word wel een opbiecht topic zo O:)

Om heel eerlijk te zijn vind ik het wel jammer hoe sommige mensen (hier in de regio dan) met hun haflinger in de ring verschijnen. Vaak geen sporttype, matje in de manen of de manen los hangend, gewoon niks aan gedaan eigenlijk, vieze staart & sokken, sjokken een rondje, niet aan de teugel of op de letter en dan maar klagen over hun punten, ben laatst nog zulke mensen tegen gekomen, kwamen al een heel verhaal tegen mij ophangen van ''tsja, tis een haflinger he?'' Toen dacht ik wel even van, wat doe je hier dan? :+

Maargoed, zoals dit topic wel bewijst is het merendeel van de haflingers het gewoon prima doen in de sport. En persoonlijk vind ik, als je zelf niet in je pony gelooft omdat het een haflinger/fjord/tinker/trekpaard/ezel is, ga dan gewoon niet op wedstrijd, niemand dwingt je.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:58

Ik heb ook geen sporttype :D (zie profiel) maar zorg altijd wel dat hij netjes getoiletteerd en ingevlochten is op wedstrijd. Maar dat hoort bij het wedstrijd rijden vind ik.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:02

Nouja sporttype is geen pré vind ik hoor, maar ze vallen gewoon wel meer op dan een sporttype omdat ze minder sportgericht zijn en als je er dan ook nog niet netjes verzorgd uitziet én niet zo netjes rijd dan vind ik het al gauw een gevalletje jammer O:)

Edit; die van jou heb je trouwens prima voor elkaar op die rijfoto's, kunnen sterre en ik nog van leren! Knap koppie heeft ze ook (ik ben dol op haflingers met niet-blessen :+: )

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:13

CoronaLime schreef:
Om heel eerlijk te zijn vind ik het wel jammer hoe sommige mensen (hier in de regio dan) met hun haflinger in de ring verschijnen.
de manen los hangend,.

nou leuk :+

haha ik heb tijden de manen los gehad, omdat ik er maar nooit een hengstenvlecht in kon houden , hoeveel haarlak ik er ook in spoot :Y) "
maar nu heb ik de manier ontdekt! strak vlechten dat je handen er gewoon lam van zijn :')

}>

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:14

Ik heb ook geen sporttype :D
Maar wel gewassen, met hengstenvlecht en netjes op wedstrijd. Dat hoort er gewoon bij :j
Hij is niet altijd lekker voor elkaar en bouwt snel spanning op.
Maar als hij kan ontspannen is hij wel prima voor elkaar.
Ik start wedstrijden voor de lol en de afwisseling en eigenlijk doen we het gewoon goed. 1 wedstrijd geen winstpunten gehaald, omdat ik er te weinig aan reed. Meneer maakte daar heerlijk misgebruik van. Dus ook volkomen terecht.
Verder ben ik steeds met 2 winstpunten naar huis gegaan.

Ieder paard moet je gewoon correct nageeflijk kunnen rijden. Al gaat het met het ene paard makkelijker dan met het andere. Mijn haf heeft er nogal een houtje van om te drammen en zijn kaken en hals op slot te zetten. En dan komt hij er net niet doorheen.
Andere dagen is hij juist zo los en makkelijk te rijden dat hij echt gaat zitten en onwijs makkelijk verzamelt.
Het zit er dus wel op, maar door zijn (en mijn) karakter komt het er niet altijd uit :Y)

Maar ja, dat weet je als je een haf koopt :D