Vinden jullie mijn haflinger te dik?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:47

Pink Lady schreef:
dat bedoel ik,
Voor mijn ogen is dat paard echt goed genoeg,
je kan beter een iets te dik paard hebben dan een veelste dun paard.
dat is voor het paard dat fors gebouwd is ook niet lekker!
Zolang jij denkt dat het paard lekker in zijn vel zit is het toch goed?
want de haflinger ziet er gewoon goed uit!

Iets te dik en veel te dun is geen gelijke vergelijking.
Iets te dun is ook beter dan veel te dik. Het verschil zit hem in ''iets'' en ''veel te''.
Veel te is altijd erger dan iets, of dat nu dik of dun is.
TS vind het paard ook te dik, vandaar de training. Zoals eerder gezegd, je moet de ribben kunnen voelen in stand, maar niet zien, dan is het paard goed op gewicht.

TS: Je paard krijgt alleen gras momenteel begrijp ik? Of ook brok? Hoeveel tijd heb je op een dag om te trainen en hoe ziet je training eruit? Misschien kunnen we je wat tips geven :j

paardenlovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:57

dit vindt ik absoluut niet te dik voor een halfinger! *D

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:07

Ja, ik vind hem te dik. Het 'volle' misstaat hem niet, maar ik zou het niet wenselijk vinden. Mijn pony is na 3,5 maanden vakantie slanker dan die van jouw, maar staat toch echt op een streng dieet met elke dag flink beweging. Die wil ik graag weer zonder vakantiespek hebben ;)
Met de juiste bespiering houdt je de ronde lijnen die je haf mooi staan.
Goed bezig dus met je trainingen :) lekker veel km's maken tijdens buitenritten werkt ook erg goed voor de vetverbranding. Succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:12

Rubya schreef:
Ben ik de enige die er best wat af vind kunnen? :=

Vind ik ook, de nek ziet er best stevig uit en zo te zien heeft ze een appelvormkont. Ik weet overigens hoe lastig het is om je paard op goed gewicht te krijgen en te houden. Mijn welsh is nu perfect, afgezien dat ze haar bespiering kwijt is (jaar uit de running geweest). Mijn shetties mogen ook nog wel wat kwijt raken.

maaike_lotte

Re: Vinden jullie mijn haflinger te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:18

ik vind haar helemaal niet zo erg te dik hoor! ze heeft wel iets een buikje, maar ze heeft echt niet erg overgewicht ofzo, misschien iets minder mooi dan slank maar dit lijkt me niks om je druk over te maken!

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:36

paardenlovee schreef:

Stel het was een KWPN, dan vond je hem wel te dik voor een KWPNer?

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:12

Nyx schreef:
paardenlovee schreef:

ik vind dat niet echt een goede vergelijking, omdat haflingers heel anders zijn gebouwd dan een KWPNer, de haflinger is van zichzelf bijna altijd al een stuk forser en KWPN'ers van zichzelf een stuk slanker dus dat kun je niet met elkaar vergelijken

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:26

maaike_lotte schreef:
Nyx schreef:

ik vind dat niet echt een goede vergelijking, omdat haflingers heel anders zijn gebouwd dan een KWPNer, de haflinger is van zichzelf bijna altijd al een stuk forser en KWPN'ers van zichzelf een stuk slanker dus dat kun je niet met elkaar vergelijken

Dat is onzin. Een paard is een paard en te dik is te dik. Een haflinger hoort niets dikker te zijn dan een KWPNer. Een shet zelfs niet wat wat dat betreft. Maar vind in NL eens een shet met fatsoenlijk gewicht. De meeste kun je rollen.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:31

Een haflinger hoort niet net zo slank te zijn als een KWPNer want een KWPNer is van zichzelf slank en haflingers niet. dus net zo lang trainen met een haflinger tot hij het figuur heeft van een KWPN dat is onzin, dat kan nou eenmaal niet, nouja, dat kan wel maar dat is niet gezond voor het beest.

wat jij zegt over shetlanders is ook onzin, shetlanders hebben net zoals een haflinger een heel ander postuur en in nederland zijn genoeg shetlanders te vinden die niet te dik zijn, mijn 2 shetlanders zijn namelijk ook niet te dik.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:37

Figuur en bouw zijn 2 verschillende dingen maaike_lotte, volgens mij begrijp jij dat niet helemaal.
De bouw van een paard heeft namelijk niets te maken met of het dier dik is of niet.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:39

ik heb zelf ook een haflinger van 1.50 en ze is van het ouderwetse type. niet extreem. bij mij zeggen ze ook wel eens dat ze te dik is maar heb de DA vorige week nog daar gehad voor haar enting maar ze was niks te dik. maarja dat oordeel van te dik vind ik al snel gemaakt bij wat grovere haflingers. ik vind deze mooier dan de luxe van tegenwoordig maar dat is mijn persoonlijke mening. en dus ook bij jou haflinger ; nee ze is niet te dik!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:39

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:44

maaike_lotte schreef:
Een haflinger hoort niet net zo slank te zijn als een KWPNer want een KWPNer is van zichzelf slank en haflingers niet. dus net zo lang trainen met een haflinger tot hij het figuur heeft van een KWPN dat is onzin, dat kan nou eenmaal niet, nouja, dat kan wel maar dat is niet gezond voor het beest.

wat jij zegt over shetlanders is ook onzin, shetlanders hebben net zoals een haflinger een heel ander postuur en in nederland zijn genoeg shetlanders te vinden die niet te dik zijn, mijn 2 shetlanders zijn namelijk ook niet te dik.

Afbeelding
Haf
Afbeelding
Kwpn
Je hebt gelijk, absoluut niet te vergelijken. T is een wereld van verschil :+ :')

Als we dan toch bezig zijn...
Afbeelding
Ouderwetse haf op goed gewicht
Afbeelding
Moderne haf op goed gewicht.

Een paard hoort NIET vet te zijn, of het nou een haf/fjord/tinker/fries of kwpn/arab is, exterieur heeft NIETS met gewicht te maken en ook een ouderwetse haflinger hoort NIET vet te zijn. En dikke haflingers zijn niet ineens ouderwets als ze dik zijn, ouderwets is oa een haflinger zonder schoft, met een kort voorbeen, korte rug, kleine stokmaat en een opwaarts gebouwde hals.

:)

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:58

melody93 schreef:
Figuur en bouw zijn 2 verschillende dingen maaike_lotte, volgens mij begrijp jij dat niet helemaal.
De bouw van een paard heeft namelijk niets te maken met of het dier dik is of niet.

dat begrijp ik heel goed hoor ;)
maar zeg mij maar eens een haflinger met het postuur van een KWPNer ;)

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:01

Ik vind haar niet te dik :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:03

Waar wil je heen Maaike_lotte? Een haflinger en kpwn hebben ieder een andere bouw. Maar geen enkel paard hoort vet op zijn hals, schouder, rug en kont te hebben. Aan die maatstaven kun je zien of het paard te dik is of niet. In het filmpje wordt het duidelijk uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:07

Er zou wel iets afmogen ja. Mijne heeft nu een tijdje stilgestaan vanwege het hoesten en die moet weer vol aan de bak, die begint ook al vetjes te krijgen..

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:10

maaike_lotte schreef:
melody93 schreef:

dat begrijp ik heel goed hoor ;)
maar zeg mij maar eens een haflinger met het postuur van een KWPNer ;)

Zie hierboven :7
Vooral tussen de onderste haf Wildberg en de KWPN Negro zie ik weinig verschil :D

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:15

voor de mooi zou ze wat kwijt mogen, maar echt te dik is hij zeker niet!
ook vind ik dat een Haf best wel stevig mag zijn.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 21:04

Nyx schreef:
Pink Lady schreef:
dat bedoel ik,
Voor mijn ogen is dat paard echt goed genoeg,
je kan beter een iets te dik paard hebben dan een veelste dun paard.
dat is voor het paard dat fors gebouwd is ook niet lekker!
Zolang jij denkt dat het paard lekker in zijn vel zit is het toch goed?
want de haflinger ziet er gewoon goed uit!

Iets te dik en veel te dun is geen gelijke vergelijking.
Iets te dun is ook beter dan veel te dik. Het verschil zit hem in ''iets'' en ''veel te''.
Veel te is altijd erger dan iets, of dat nu dik of dun is.
TS vind het paard ook te dik, vandaar de training. Zoals eerder gezegd, je moet de ribben kunnen voelen in stand, maar niet zien, dan is het paard goed op gewicht.

TS: Je paard krijgt alleen gras momenteel begrijp ik? Of ook brok? Hoeveel tijd heb je op een dag om te trainen en hoe ziet je training eruit? Misschien kunnen we je wat tips geven :j

Ze staat alleen op gras en krijgt er verder geen biks meer bij. Ze kreeg altijd een halve kilo biks en is daar nu vanaf.
Ik rij haar nu elke dag en dan 1 uur lang( soms iets langer). Dat houd in heel veel overgangen maken en heel veel voltes en slangenvoltes. Helaas kan ik nog niet met haar op buitenrit omdat ze nog niet helemaal verkeersmak is. Zo nu en dan draven we ook wel eens balkjes. In de bak rent ze altijd wel heel sloom moet haar dus echt aansporen of tikje met de zweep geven. Maar ik krijg haar niet telkens in het zelfde ritme. Ik wil graag dat ze haar achterhand er meer bij betrekt zeg maar..

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:33

lisantjuhh schreef:
Hey marieke

We zijn nog steeds fanatiek aan het trainen , maar weet eigenlijk niet zo goed meer wat ik allemaal moet doen. Op haar kont zitten nog helemaal geen spieren en haar buik wordt ook niet slanker. het enige positieve puntje dat ik zie is dat haar nek gespierder wordt omdat ze steeds meer aan de teugel loopt. Gister voor het eerst samen wezen springen. Wie heeft er tips

gewoon lekker door blijven rijden! :D
en zorgen dat ze niet dikker wordt, dan komt het allemaal goed! :D

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:09

Wat ook handig is om te beoordelen of je pony te dik is:
Achter je pony gaan staan en kijken of je de buik kan zien, dus of de buik dikker is dan de kont.
Klopt nartuurlijk niet altijd maar bij mijn haf wel. :)
En verder gewoon veel bewegen, dat is nooit verkeerd zolang ze maar lekker in hun vel zitten, ik vind altijd dat een pony niet dik mag zijn dat zit alleen maar in de weg en zorgt voor allerlij kwaaltjes.

markeuro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:44

En "echte haflinger die hoort dik vet en fatsig te zijn,
Aangezien dit een luxe haflinger is hoort ie niet zo dik en vet te zijn.
Zoals uw haflinger er nu uitziet is ie goed, en hij is helemaal niet dik!

hij is goed zo!

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:00

markeuro schreef:
En "echte haflinger die hoort dik vet en fatsig te zijn,
Aangezien dit een luxe haflinger is hoort ie niet zo dik en vet te zijn.
Zoals uw haflinger er nu uitziet is ie goed, en hij is helemaal niet dik!

hij is goed zo!

Geen enkele haflinger hoort dik en vet te zijn hoor!

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:56

vind m er wel goed uitzien hoor, helemaal niet TE dik