Zwaardere mensen op een Haflinger.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zwaardere mensen op een Haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:24

Ik ook.

Als je niet in het zadel past dat op je paard past, ben je gewoon te groot imo. Overigens ga ik mee met shanna, ik vind 90 kg toch ook teveel. 80 kg is imo wel de grens hoor, op een Haflinger.

@ djuulsie: foto's plaatsen slaat nergens op. Een combinatie kan voor het oog kloppen, terwijl de ruiter toch te zwaar is voor het paard. Je kunt uitrekenen of de ruiter past of niet. Haffie van 500 kg mag geloof ik 18% van het lichaamsgewicht dragen (nu heb ik het wel over de ouderwetse haf, het nieuwe sportgefokte type mag 15% dragen). 18% van 500 is 90 kg. Voordat je je blij maakt: dat is dan wel 90 kg in totaal, dus jij in je rijkleding + zadel en toebehoren. Voor al die spullen kun je zo'n beetje 10 kg aanhouden, dus kom je op 80 kg ruitergewicht.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:30

Zolang mijn paard geen last van me heeft, kunnen die regels me gestolen worden... zelfde als die BMI voor mensen... slaat ook nergens op, dan is de hele wereld graatmager!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:34

Dus jij gaat wachten totdat je paardje er last van heeft??
Dan ben je te laat.
BMI heeft hier niets mee te maken, je bent te zwaar voor een pony of niet.
Iemand van 1.75 met een gewicht van 60 kilo (zeer lage BMI) is nog steeds te zwaar voor een mini shet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:41

djuulsie schreef:
Zolang mijn paard geen last van me heeft, kunnen die regels me gestolen worden... zelfde als die BMI voor mensen... slaat ook nergens op, dan is de hele wereld graatmager!

Geweldig, ik wíst dat die zou komen gewoon :D

Het gaat altijd hetzelfde, eerst roepen dat je dat toch wel zelf kunt aanvoelen, vervolgens wordt er glashelder aangetoond dat er nogal wat mensen zijn die dat niet kunnen. Dan vragen om onderbouwing. Nou, die heb ik ook.

En dan roep je toch gewoon dat die hele onderbouwing nergens op slaat (of je ontkent het gewoon stomweg) en begint weer over het zelf aanvoelen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:43

Kunnen we de discussie open houden en niet persoonlijk worden? Ik vind 'm bijzonder interessant en het zou zonde zijn als hij gesloten wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:45

Vind jij hem persoonlijk dan? Ik niet. Ik heb even wat non-argumenten onderuitgehaald, dat is alles :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:46

Maar er wordt steeds gesproken over ' het paard laat het wel merken of voelen' Dat zal vast...Maar waarom wordt er geen rekening mee gehouden dat ook al heeft het paard en niet direct last van, je gewoon voor veel meer slijtage zorgt in het paardenlichaam? Het wordt veel zwaarder belast. Dat is dan wel het lange termijn denken, maar we willen allemaal onze viervoeters zo lang mogelijk bij ons, of eigenlijk in een goede conditie houden?

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:48

Vjestagirl schreef:
Die stelregel is gebaseerd op een gemiddeld paard. Net zo goed als dat je een paard niet meer dan een bepaald gewicht laat trekken, ookal worden ze daar al tijden voor gebruikt. Het ene paard zal meer kunnen hebben, het andere paard zal minder kunnen hebben, maar persoonlijk vind ik 15% een maximum.

In mijn ogen is het eerlijker om een groter, forser en sterker paard te kopen, die het gewicht makkelijk kan dragen, dan een kleiner paard of een pony, waarbij je op de rand zit. 90 kilo op een haflinger vind ik eigenlijk al over de rand zitten. Daarbij is de TS ook nog eens behoorlijk lang, wat niet alleen het plaatje maar ook de 'soepelheid van de combinatie' niet ten goede komt.

En natuurlijk, de TS wil afvallen. En dat is een ontzettend nobel streven. Maar ik zou uitgaan van je huidige gewicht (en lengte!) en dáár een passend paard bij zoeken, ipv een paard te zoeken bij een streefgewicht.

Hier ben ik het helemaal mee eens. :)
Is een leuke tinker niets voor jou? :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:49

Yamcha schreef:
Vind jij hem persoonlijk dan? Ik niet. Ik heb even wat non-argumenten onderuitgehaald, dat is alles :)

Wie de schoen past... ;)
Het was naar niemand in het bezonder, maar vind een aantal opmerking wel persoonlijk ja.
Jammer, want de discussie is gewoon heel interessant.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:50

Amanda schreef:
Kunnen we de discussie open houden en niet persoonlijk worden? Ik vind 'm bijzonder interessant en het zou zonde zijn als hij gesloten wordt.

Maar als iemand een foto plaats kun je daar dus niet op reageren... omdat dit altijd persoonlijk is.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:01

Ik heb echt een tank van een Haflinger, erg breed. Ze is maar 1,41 groot.
Nu ging mijn moeder er een tijdje geleden op rijden en toen woog ze 95 kilo en is ze 1.75
Toen was het niet meer dan wat stappen, zou niet willen dat ze er vaak op rijd want pony had het duidelijk veel zwaarder.

Nu is ze er zondag weer op geweest en ondertussen weegt ze 75 kilo en toen was het plaatje veel beter en leek pony ook geen last van het gewicht te hebben.

In jou geval zal ik dan wel een grotere brede Haflinger komen. De mijne is nog vrij klein dus dan is het plaatje alsnog niet mooi.
En daarnaast zou ik gewoon voor je eigen gezondheid proberen af te vallen, maar als je straks mooie intensieve buitenritten gaat maken met je grote, brede Haflinger moet dat best lukken :D

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 13:05

Hm de meesten zeggen dat het makkelijk moet kunnen met de juiste Haflinger, en een paar mensen die er echt fel op tegen zijn.
Ik begrijp het niet zo goed, ik zie plaatjes van mensen langs komen die ook wat zwaarder zijn en toch lijkt het paard heel vrolijk, verklaringen?
Is het niet zo dat een paar mensen wel echt heel erg nauwkeurig zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:18

@TS
Omdat een paard best wel plezier kan hebben in zijn werk, ondanks dat het (op langere termijn) niet goed voor hem is.
Een paard wat kreupel is rent ook wel door de wei, ondanks dat wij weten dat rennen slecht is.

Natuurlijk hoeft het geen probleem te zijn als iemand met 100kilo af en toe op een haflinger rijdt, maar over een langere periode geeft dat sneller slijtage.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:22

Brainless schreef:
Dus jij gaat wachten totdat je paardje er last van heeft??
Dan ben je te laat.
BMI heeft hier niets mee te maken, je bent te zwaar voor een pony of niet.
Iemand van 1.75 met een gewicht van 60 kilo (zeer lage BMI) is nog steeds te zwaar voor een mini shet.

Nee, ga ik niet! ben sinds ik door medicijnen ben aangekomen juist minder gaan rijden...

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 13:24

Precies maar ik weeg wél tien kilo minder, komt wel een zadel bij en dan kom je uit op ongeveer 100 kilo. Wat ik me dan af vraag, mannen hebben ongeveer het zelfde gewicht etc. Rijden dan meestal wel op grotere paarden maar die zijn ook weer minder sterk als een Haflinger.
Iedereen bedankt voor de reacties, ik weet nu wat ik moet doen. :)

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:27

Het gewicht dat een Haflinger mag dragen is 20% van zijn eigen gewicht.
De meeste Haflingers wegen tussen de 400 en 450 kg.
Wat ook mee telt is hoe je rijdt, als je meezit en je paard niet belast door bijvoorbeeld zwaar in het zadel neer te komen kan het eerder dan iemand die elke keer in het zadel ploft enz. Dan is 10 procent van zijn iegen gewicht al zwaar!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:28

Ik vind het moeilijk. De ene Haflinger is de ander niet. Ik denk dat je heel goed naar de bouw van de Haflinger moet kijken.
De mijne is best stevig gebouwd. Maar ik zou eerlijk gezegd ook geen mensen zwaarder dan 80 kilo op zijn rug willen. :o Maar dat is een keuze die ik voor mijn Haf heb gemaakt. Ergens moet ik toch een grens trekken.
De één heeft dat met 75kg voor zijn Haf, de ander vindt 90kg nog oké. Moeilijk, ik denk dat de discussie hier over nooit eindigt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:32

Mijn vriendin heeft gekozen om op een Gelderse te rijden.
Super leuk dier, ontzettend sterk, en qua plaatje staat dat ook beter.
Zij heeft ook het gevoel een redelijk paard onder haar kont te hebben.

En als je die stelregels aanhoudt (van 15% voor een warmbloed en 20% voor een koudbloed.
Halinger 450 kilo: max 90 kilo (=incl kleding en tuig)
KWPN-er 700 kilo: max 105 kilo(= incl kleding en tuig)

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 13:37

Dan mag je wel een brok van een KWPN'er hebben, want van al mijn KWPN'ers weegt er geen een 700 kilo. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:41

Colway schreef:
Maar er wordt steeds gesproken over ' het paard laat het wel merken of voelen' Dat zal vast...Maar waarom wordt er geen rekening mee gehouden dat ook al heeft het paard en niet direct last van, je gewoon voor veel meer slijtage zorgt in het paardenlichaam? Het wordt veel zwaarder belast. Dat is dan wel het lange termijn denken, maar we willen allemaal onze viervoeters zo lang mogelijk bij ons, of eigenlijk in een goede conditie houden?

Juist robuuste ponies/paarden gaan zonder problemen lang mee, ongeacht het gewicht dat ze moeten dragen. Ze zijn in verhouding sterker en duurzamer. Wel is het van belang dat ze niet te jong te zwaar belast worden, maar dit geldt evenzo voor warmbloeds. Een paard slijt niet van gewicht dragen. Daar heeft nog nooit ook maar iets op gewezen. Anders zouden ze bij elke dracht ook slijten.

Er is verder nog steeds niemand geweest die antwoord heeft kunnen geven op wie de tabellen bedacht heeft en hoe die berekend zijn. Paardrijden was vroeger vrijwel exclusief een mannensport en de paarden waren kleiner en lichter en dus werden ze volgens de tabel allemaal overbelast. Toch reden ze tot op een behoorlijke leeftijd (>20) competitie.
Hier in Portugal rijden volwassenen op Garranos door de bergen en die worden ook zonder enige kwaaltjes oud. De oudste geregistreerde is 40 en in blakende conditie. In Oostenrijk zelf zijn Haflingers ook gewoon mannenpaarden.
Jachtpaarden reden elk weekeinde in het seizoen met zware kerels behoorlijk zware jachten en werden ook gewoon 30 jaar of ouder zonder problemen en absoluut zonder slijtage. Sterker nog, ik kende een 30 jarige Exmoor (1.25m) die nog jachten mee liep met een 80 jarige man. Ik geef aan ervaring meer waarde aan dan vage tabellen.
Nogmaals, als men tegenwoordig in Nederland zwakke Haflingers fokt is dat een kwalijke zaak, maar het lijkt me eerder dat mensen gewoon de kracht van ponies zwaar onderschatten.

En ja paardrijden is een sport en dat houdt in dat we moeten zorgen dat we fit zijn, om het goed vol te houden, maar het heeft verder weinig met gewicht te maken. Een atletische persoon kan zwaar zijn van bespiering en toch geen vet hebben. En een meisje kan te dik zijn en toch maar 50 kilo wegen als ze klein is.
En een fors persoon kan zwaar zijn maar toch een uitstekende conditie hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:43

GP60 schreef:
Dan mag je wel een brok van een KWPN'er hebben, want van al mijn KWPN'ers weegt er geen een 700 kilo. ;)

Een redelijke Gelderse dus wel.

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 13:44

Ik wil alleen geen Gelderse. :)

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:00

Ghehehe mensen wat wordt hier moeilijk gedaan. Er is mij altijd gezegd dat er 2 soort mensen zijn: "mensen met paarden" en "paardenmensen". Ik zie hier het verschil heel goed ontstaan.

Toch kan ik weinig toevoegen aan Lusitana. Een geweldige verwoording.

Een persoon vraagt een mening en vraagt niet om gekwetst te worden. Je mag je mening best geven, maar sommigen kunnen het ook op een andere manier brengen.

GP60 Zoek een haflinger uit die robuust is. En natuurlijk 1 die bij je past. Waar jij de klik mee hebt! En laat je niet wat anders opdringen.

Zoals ik net al zei heeft Lusitana het zeer goed verwoord!

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:03

frgheaven schreef:
Ghehehe mensen wat wordt hier moeilijk gedaan. Er is mij altijd gezegd dat er 2 soort mensen zijn: "mensen met paarden" en "paardenmensen". Ik zie hier het verschil heel goed ontstaan.

Toch kan ik weinig toevoegen aan Lusitana. Een geweldige verwoording.

Een persoon vraagt een mening en vraagt niet om gekwetst te worden. Je mag je mening best geven, maar sommigen kunnen het ook op een andere manier brengen.

GP60 Zoek een haflinger uit die robuust is. En natuurlijk 1 die bij je past. Waar jij de klik mee hebt! En laat je niet wat anders opdringen.

Zoals ik net al zei heeft Lusitana het zeer goed verwoord!

Nee ik laat me ook zeker niet wat anders aanpraten, al heb ik al heel vaak wat gehoord hier van een Gelderse. Mensen daar word ik écht niet blij van ik wil absoluut geen Gelderse. Hooguit een Haflinger of een Tinker. Terwijl mijn voorkeur echt naar een Haflinger gaat.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:04

@Lusitana: _/-\o_