Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
djuulsie schreef:Zolang mijn paard geen last van me heeft, kunnen die regels me gestolen worden... zelfde als die BMI voor mensen... slaat ook nergens op, dan is de hele wereld graatmager!
Vjestagirl schreef:Die stelregel is gebaseerd op een gemiddeld paard. Net zo goed als dat je een paard niet meer dan een bepaald gewicht laat trekken, ookal worden ze daar al tijden voor gebruikt. Het ene paard zal meer kunnen hebben, het andere paard zal minder kunnen hebben, maar persoonlijk vind ik 15% een maximum.
In mijn ogen is het eerlijker om een groter, forser en sterker paard te kopen, die het gewicht makkelijk kan dragen, dan een kleiner paard of een pony, waarbij je op de rand zit. 90 kilo op een haflinger vind ik eigenlijk al over de rand zitten. Daarbij is de TS ook nog eens behoorlijk lang, wat niet alleen het plaatje maar ook de 'soepelheid van de combinatie' niet ten goede komt.
En natuurlijk, de TS wil afvallen. En dat is een ontzettend nobel streven. Maar ik zou uitgaan van je huidige gewicht (en lengte!) en dáár een passend paard bij zoeken, ipv een paard te zoeken bij een streefgewicht.
Brainless schreef:Dus jij gaat wachten totdat je paardje er last van heeft??
Dan ben je te laat.
BMI heeft hier niets mee te maken, je bent te zwaar voor een pony of niet.
Iemand van 1.75 met een gewicht van 60 kilo (zeer lage BMI) is nog steeds te zwaar voor een mini shet.
Colway schreef:Maar er wordt steeds gesproken over ' het paard laat het wel merken of voelen' Dat zal vast...Maar waarom wordt er geen rekening mee gehouden dat ook al heeft het paard en niet direct last van, je gewoon voor veel meer slijtage zorgt in het paardenlichaam? Het wordt veel zwaarder belast. Dat is dan wel het lange termijn denken, maar we willen allemaal onze viervoeters zo lang mogelijk bij ons, of eigenlijk in een goede conditie houden?
frgheaven schreef:Ghehehe mensen wat wordt hier moeilijk gedaan. Er is mij altijd gezegd dat er 2 soort mensen zijn: "mensen met paarden" en "paardenmensen". Ik zie hier het verschil heel goed ontstaan.
Toch kan ik weinig toevoegen aan Lusitana. Een geweldige verwoording.
Een persoon vraagt een mening en vraagt niet om gekwetst te worden. Je mag je mening best geven, maar sommigen kunnen het ook op een andere manier brengen.
GP60 Zoek een haflinger uit die robuust is. En natuurlijk 1 die bij je past. Waar jij de klik mee hebt! En laat je niet wat anders opdringen.
Zoals ik net al zei heeft Lusitana het zeer goed verwoord!