Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:45

Maar is het niet zo dat dingen altijd blijven veranderen iedere paar generaties? Over 30 jaar fokken we misschien wel weer totaal anders als nu, wie weet. Zo lang het niet te luxe wordt en Haf blijft heb ik geen problemen met de moderne fokkerij.

Overigens zie ik veel verschil in temperament. De "oude" garde was vele malen minder heet als de gem. 3
& 4jarige nu. Of zie ik het verkeerd?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:46

Varekaj schreef:
Volgens mij is dat een Vlaams Paard, dus ook van Belgische origine, maar geen Belgisch Trekpaard.

Vlaamse paarden zien eruit als een reusachtige haf, begreep er in het begin ook niet zoveel van :+
Hier bij ons zijn ze eigenlijk compleet verdwenen, maar er was nog een familie in Amerika die dit ras in ere heeft gehouden dacht ik. Intussen proberen ze die fokkerij terug leven in te blazen, met behoud van zoveel mogelijk originele kenmerken en karaktereigenschappen, en zijn er ook alweer Vlaamse Paarden in België te vinden.

Het is dus echt wel een apart ras ;)

Hafjes vind ik super, geen idee of ik er ooit eentje zou kopen, maar de sporthaflingers zoals je ze tegenwoordig ziet vind ik écht niet mooi. Het is voor mij gewoon geen haf meer, maar gewoon een kopie van een palomino *zoekt dekking*
Een haf is een koudbloed, dus voor mij hoort die gewoon lekker stevig te zijn, goed gespierd, koel karakter met pak werklust. geen hittepit met een hyperslank lijfje eronder.

Maar zoek nou eens een foto op van een Palomino haflinger? want de een vind bijvoorbeeld heel wat anders..
een van de luxere haflingers vind ik Aron..

en over het luxere: het rijden van ze is volgens mij wel eens stuk minder stug dan de luxe haflingers..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:48

Maar wanneer is het niet te luxe en blijft het haf Chaos?

Want bijv deze:
http://img688.imageshack.us/img688/8512/goldy06.png

vind ik al echt op het randje....

Oh, varekaj: Palomino is vos + creme en en heeft dus niks met haflingers te maken aangezien die geen creme voeren.
Palomino is een kleur, en er zijn een aantal registry's van (kleurstamboeken) en geen ras...

DDW1190

Re: Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:52

heb er ook nog nooit een gezien!

wat vinden jullie van de mijne:
Afbeelding
Midas-hanja x Wirbel x Stroganow

en de oude die ik zelf een stuk luxer vind:
Afbeelding
Dit is trouwens een Allacher x Stroganow x Ad van 't Vlier

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:53

Absoluut een luxe type. Ik vind het leuke dieren, maar in mijn ogen geen haflingers. Het is zonde, de échte haflinger word er gewoon uitgefokt :n

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:55

E_Nalanta schreef:
Absoluut een luxe type. Ik vind het leuke dieren, maar in mijn ogen geen haflingers. Het is zonde, de échte haflinger word er gewoon uitgefokt :n

Het zijn inderdaad niet de ouderwetse types, maar ik vind de Midas wel meer neigen naar het ouderwetse
Verder heb ik nog geen standfoto's..

De Allacher, doet me meer denken aan een gewone sportpony! en niet het echte haflingertype

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:56

Ik vind het luxere model ook wel mooi maar die zijn meestal heel erg smal dat is het enige wat ik dan niet mooi vind maar ik vind de lichte kleur wel leuk! :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:57

stef schreef:

Want bijv deze:

Oh, varekaj: Palomino is vos + creme en en heeft dus niks met haflingers te maken aangezien die geen creme voeren.
Palomino is een kleur, en er zijn een aantal registry's van (kleurstamboeken) en geen ras...

Nou, dat vind ik eigenlijk al to much. Maar kan met training ook weer anders worden, dat ze nog giga-uitzwaren. Doet mijn Haf momenteel ook. Vindt de mijne al erg luxe, wilden we overigens ook, maar luxer had niet gemoeten. :P En mijn Haf is 's winters qua uitstraling veel meer Haf dan in zn dunne zomervelletje. :P Bovenstaande lijkt me meer een kruising Haf/Sportpony. :+

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:59

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:01

Ja, die doet me meer denken aan de stammoeder die hier in de buurt staat. Lekker rond, lekker wollig, lekker zwaar in alle opzichten (benen, hals, kaak etc. ).

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:04

oww even editten hoor, bedoel in verhouding tot de andere haflinger.. :+

E_Nalanta: vind de jouwe inderdaad ook een ouderwets type haflinger..

maar als ik nou mijn lijstje optel van de perfecte haflinger, kom ik denk ik ook op het wat luxere type..

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:05

stef schreef:

Want bijv deze:

Dit vind ik dus niet meer een haflinger, meer een pony.
Hou ook absoluut miet van het moderne type haf, echter de echte ouderwetse vind ik ook niet mooi.

Geef mij maar het tussen type, waarvan ik er zef 1 heb.

Beetje oude foto, mijn haf in wintervacht

Afbeelding

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:12

stef schreef:

Want bijv deze:

Nou, dit vind ik heeeeel ver over het randje, dit vind ik gewoon echt lelijk.
Dat is toch geen haflinger meer??

Overigens palomino is een hele andere kleur dan de kleur van de haflingers die voskleurig zijn.
Beide kleuren vererven totaal verschillend.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:16

ja ik denk ook dat ik daarvan houd hoor, alhoewel ik houd van allemaal als het me maar aanspreekt!
en de verhoudingen kloppen!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:16

DorSer schreef:
stef schreef:

Want bijv deze:

Nou, dit vind ik heeeeel ver over het randje, dit vind ik gewoon echt lelijk.
Dat is toch geen haflinger meer??

Overigens palomino is een hele andere kleur dan de kleur van de haflingers die voskleurig zijn.
Beide kleuren vererven totaal verschillend.

Volgens mij is dat ook wel een beetje de foto..

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:18

Als het aan de foto ligt zou ik het fototoestel weggooien.
Geen ene donkere haflinger verbleekt zo erg op de foto.

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:19

Misschien het paardje met bleekwater gewassen? :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:20

haha nee maar ik heb het over het type!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:20

DorSer schreef:
Misschien het paardje met bleekwater gewassen? :D

volgens mij zit er stekelvos bij Goldie in!

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:22

Kwa type is het ook een zeer luxe type.
Lijkt meer op een arabier dan op een haflinger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:29

stef schreef:

Want bijv deze:

Als ik die foto bekijk heb ik dus echt geen halfingergevoel meer. Ik weet wel dat palomino geen halfinger is, maar ik wil maar zeggen dat de originele kleuren van de hafjes zo hard zijn gaan veranderen dat het soms wel heel erg lastig wordt om te beoordelen of het er nou eentje is of niet. Voor mij is een haf donker, maar allesinds niet pokkebleek zoals deze. Dit lijkt eerder een sportpony waar ze hoofdstructuur en manen van een haf op geplakt hebben...

@ diegene ivm het Vlaaamse Paard: ben er ook niet zo in tuhis hoor, het is het enige dat bij me opkwam waarvan ik weet dat je ze meer in de States kon vinden dan hier dat er wat op leek :P In elk geval zijn we het al wel eens dat het geen overmaatse of getrukeerde foto van een haf is :D

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:31

haha dan kies je ook een foto van Goldy volgens mij is dat een van de weinige haffies die zo stekelharig is :+

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:33

Ik heb een donkere haf als verzorgpaard.. die vind ik erg mooi kwa kleur.. en die heeft echt dat ondeugende karakter!

Mijn eigen haf (waar de ouders van onbekend zijn) is heel licht bijna 1.55 en redelijk slank (al moet ik wel een zadel met brede boom)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:40

wouterpaard schreef:
haha dan kies je ook een foto van Goldy volgens mij is dat een van de weinige haffies die zo stekelharig is :+

Volgens mij ook!

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:07

Of een paard of pony nou van een trekpaardtype of luxe type is, als het goedgebouwd is, d.w.z. de juiste onderlinge verhoudingen en zonder (bouw)gebreken (bijv. franse stand, koehakkig enz) , en het paard verkeerd in tiptop conditie, dan kan ieder paard op zich heeeel mooi zijn, ongeacht de kleur.
Dus.... ook luxe type haflingers kunnen op zich mooi zijn, maar....

de rassen moeten wel onderling te onderscheiden blijven. En rassen moeten wel enigszins trouw blijven aan hun fokstandaard. Een beetje aanpassen van zo'n standaard kan geen kwaad, er worden vandaag de dag nou eenmaal nog maar zelden paarden voor de ploeg gespannen. En die hele oude dikke tanktypes krijgen ook niet veel handen meer op elkaar. Maar er zijn stamboeken die helemaal doorslaan en op een markt gaan zitten die gewoon al bezet is door andere rassen.
De haflinger moet een gespierd veelzijdig paardje blijven met de kenmerkende (donkere) voskleur die mooi contrasteerd met manen en staart. Een paardje met body !! De huidige haflinger lijkt steeds meer op de arabier, terwijl op keuringen vertellen dat je haflinger een druppeltje arabier in zijn aderen heeft stromen vloeken in de kerk is.

Het is duidelijk dat de meeste mensen toch liever kiezen voor de haflinger die met body met een donkere kleur. Een haflinger die van de verte al als haflinger te herkennen is. Eentje die nog met gemak een kar kan trekken, en ook nog de spieren heeft voor het western rijden, lange afstanden rijden, enz. Dus niet alleen dressuurgericht.
Want dan kom je op een markt waar de haflinger gewoon het sterkst stond en moet blijven staan.