Past er überhaupt nog wel een zadel????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: Past er überhaupt nog wel een zadel????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:50

Ik heb een David de Wispelaere zadel van Equestor.
Een fijn zadel die wat bredere kussens heeft dan een doorsnee zadel.
Dus dat zadel ligt gewoon stabieler.

Ik heb nu ook een springzadel gekocht met wispelaere kussens eronder en die ligt ook super.

Het kost wel wat maar dan heb je wel een heel fijn zadel die ook super stevig ligt.

Succes met je zoektocht een zadel is toch het belangrijkse voor je powny

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:07

Ninon Schutte kan je helpen aan een goed aangepast zadel speciaal voor jouw paard. Ze reist het hele land door voor meting en laat ze in Engeland maken.
www.zadelatelier.nl
Succes!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:13

Clovertje schreef:
Mijn tinker is ook zo'n probleem met zadels..... Ze is rond geribt met een beetje schoft en achter de schoft zijn de ribben juist weer minder rond. Verder heeft ze een korte rug en natuurlijk een fijne overbouwde tinkerkont. Daarnaast zijn mijn billen ook niet de kleinste maat en heb ik korte beentjes. Tinkerlief is ook niet echt de slankste. Ook bij mij bleef een boomlooszadel niet goed liggen. Daarnaast heb ik vele andere zadels geprobeerd en was ik ten einde. Dan maar zonder zadel! Totdat ik per toeval in het western rolde en bij Evelien van Eurohorse terecht kwam. Zij heeft me uiteindelijk aan een zadel geholpen wat wel goed ligt, ook als ik zonder krukje opstap, ook na een rengalop, of een noodstop!

Hier zou ik wel een noot aan willen toevoegen: als een zadel niet schuift bij opstappen, rengalop of een noodstop is het niet per definitie dat hij perfect past: Een zadel dat stevig op de schouder ligt (bij een overbouwd paard, bv) en/of 'bridge-d' ligt ook muurvast op de rug, zonder dat het past. ;)

Niets ten nadele van jouw zadel, Clovertje, maar gewoon een kritische noot in het algemeen. Niet dat mensen nu aannemen dat "niet schuiven" altijd gelijk is aan "passen". :) Hoewel een passend zadel ook niet schuift.

tropic02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:03

Ik rij mijn haffie met een 18 inch euroriding diamant fit 4dressuur wat nog flink leeggehaald moest worden op de schouders en schoft. Haar schoft is gelijk aan haar schourders. Voor het springen gebruik ik een 18 inch vzh Young Rider maat 37 (is trouwens te koop). Heb nooit last gehad van verschuiven etc tijdens rijden. Moet wel even opletten met opstijgen gezien ze geen schoft heeft en dus wel kan verschuiven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 20:02

Na veel soorten zadels passen en proberen, is er dan e-i-n-d-e-l-i-j-k een zadel dat op mijn pony past!!!! *\o/*
Het is het zadel EJ München, waarbij de boom verwijd wordt. Het was stomtoevallig, want de zadelpasser zou eigenlijk andere zadels proberen. Omdat werkelijk niets van haar voorraad paste, zei ze voor de grap: "Tja, je kan natuurlijk ook nog dat ene zadel passen dat ik voor een klantje in de auto heb liggen. Als al deze zadels niet passen, geloof ik nooit dat die wel past, maar als je wilt...". Zo geschiedde en laat dat ding nou blijven liggen! Geen knellingen, niets, geen geschuif van links naar rechts...! Ik zat bijna te huilen van blijdschap! Ik verwacht één dezer dagen een telefoontje, dat ik het kan ophalen!!!! *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:20

Wat is EJ? Eple jeck ofzo.. hoe je het ook schrijft ;)?

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:38

Ik ken het probleem ook!
Ik heb eindelijk een dressuurzadel gekocht! Hij paste goed voor het oog, maar al ging ik rijden schoof die erg naar links!
Mijn pony heeft ook geen schoft en heeft ook een korte rug.
Dus ik vond het zo vervelend!
Ik heb eerst divoza gemaild of hun niet iets wisten, die zeiden misschien opvullen aan de linkerkant.
Dat ga ik ook nog zeker doen want hij is niet helemaal goed opgevuld. Toen heb ik ook nog een bontje geprobeerd en het probleem voor me eigen gevoel is bijna weg. Maar met mijn vorige zadel zat ik ook scheef dus het is nog even wennen!

Ik heb Baseline Dressuur van divoza, een erg mooi zadel en zit erg fijn vind ik zelf!!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 22:03

Marlou_ schreef:
Wat is EJ? Eple jeck ofzo.. hoe je het ook schrijft ;)?

Klopt, het is een zadel van EppleJeck! ;) Zij hebben het model - naar ik heb begrepen - overgekocht van Divoza.

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:18

ik heb zelf ook het probleem, maar het is nu opgelost.
ik heb een 2e hands zadel aangeschaft die afkomstig is van een fries, deze is extra breed maar hij blijft perfect liggen, en het is een dressuurzadel!
succes!

Smile91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:36

Ze hebben tegenwoordig ook speciale haflingerzadels.
Die passen over het algemeen op alle haflingers.
Ze hebben vanallerlei aanpassingen, waaronder een bredere boom enz.
Dat kun je het beste even navragen in een ruitershop of googlen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:10

Of je gaat naar www.zadelatelier.nl van Ninon Schutte. Zij komt langs en maakt een zadel pas voor jou op jouw paard. kost altijd € 1850,- nooit meer. Ze laat ze in Engeland maken op haar aanwijzingen. Het duurt even maar dan heb je ook een goed passend zadel. En dat wil je toch?

annaa14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:03

wij hebben thuis ook een haflinger staan
mijn zus en mijn vader rijden af en toe met haar.
Ze heeft een iets wat ingezakte rug omdat ze al 7 veulens heeft gehad
Wij hebben toen we haar kochten een westernzadel erbij gekregen.
ligt prima op haar rug. Je moet wel een wat grotere ruiter zijn
anders is het net een stoel zo groot }>
misschien kan je een keer iemand laten langs komen die haar maten neemt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:06

Als de maat wel geschikt is voor een zadel, dan zal er een op maat gemaakte boom moeten komen. Mijn paard heeft een zadel met een op maat gemaakte boom. Als je wil, kan ik je het adres geven van die ruitersportzaak die bomen opmeet en ze laat maken in de fabriek.

Maar er zijn idd helaas paarden waar niets op past.

Je paard op dieet zetten kan misschien wat helpen.

Amders moet je gaan leren rijden met een bont barebackpad. Op zo een rug is dat veel makkelijker dan een smal paard met schoft.