Wat voeren jullie je Haf ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:04

Azra krijgt 4 handjes Cavalor performix 2x daags
Marc krijgt 1/2 kg Pavo sportmuesli 2x daags + volle schep Pavo daily plus

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:24

TurdusMerula schreef:
Ik zou juist willen aanraden geen wortels te voeren, da's echt alleen suiker met water, en ook pavo-koeken zit nog behoorlijk wat suiker in... Met dit weer zou ik ook al voorzichtig zijn met gras...

Als elk paard alle suiker die ie binnen zou krijgen op een dag op zou slaan, dan zou binnen de kortste keren elk paard in Nederland hartstikke hoefbevangen zijn. Agz nl. bijna alle paarden in Nederland in mindere of meerdere mate overgewicht hebben (net als Amerikanen)... Het grootste deel aan suiker plassen ze gewoon weer uit hoor, en als je elke dag zorgt voor voldoende beweging dan verbranden ze een groot deel ook wel weer. Je kan beter wortels geven ipv krachtvoer als je paard weinig doet, want suiker en water in wortels is minder, gezonder en beter dan alle zooi die er in biks en muesli gepropt wordt, in 1 kilo biks of muesli zit denk ik wel meer suiker dan in wortels. Ik ben niet zo'n paard natuurlijk freak hoor, maar voor paarden geldt net zoals voor mensen natuurlijk ook dat groente en fruit, wat hooi en gras voor een paard in principe ook is, toch het beste is. Als wij altijd maar kunstmatige magnetronmaaltijden, pizza's en ander fastfood zouden eten dan worden we er ook niet gezonder van. Net zo min als een paard dat vol gestouwd wordt met brokken en een piepklein beetje kuil want hij zou maar te dik worden... Pff. Heb 't met eigen ogen gezien op een sportstal, ging amper 3 kilo in een kwpn-er daar 2x per dag... Maar wél HUP een volle schep biks en haver ! Voorjaarsgras vind ik echt het grootste gevaar voor paarden qua eten. Daar zit veel suiker in, dus voorzichtig opbouwen. Vorig jaar heeft mijn paard een tijdje met een grasmasker gelopen, maar hier ben ik uiteindelijk mee gestopt omdat ik het toch eigenlijk niet over mijn hart kon verkrijgen, hij vond het maar niks en elke keer wondjes op zijn neus en keel... Dan liever een paar kilo'tjes extra hoor, mijn paard heeft tot nu toe nog geen gevoeligheid laten zien voor suiker of hoefbevangenheid (daar pas ik uiteraard wel voor op) en hij kan zich goed aanpassen aan alleen gras de hele zomer (als ie gereden heeft handje nature's best en een halve summerfitkoek en half schepje vit. E + selenium) dus dan maar gewoon lekker in beweging houden, die kilo's gaan er vanzelf wel weer af, hij wordt nou ook weer niet extreem dik dus ach... Dat gedoe met voer en suiker en paarden die te dik zijn wordt voor mijn gevoel vaak zo overdreven gezien, tuurlijk moet je oppassen, maar kijk gewoon naar wat je paard doet en hoe ie eruit ziet, dat is het belangrijkste. Als je verkeerde dingen ziet kun je altijd de dierenarts nog bellen toch ?

esther_lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:30

nou dan heb ik ook een heel mooi verhaal.. haha
ik voerde mijn merrie altijd ponymix vasn cavalor
omdat het best een felle jelle is.. en omdat ze heel
lang hoefbevangen is geweest. Op den duur ben
ik meer gaan trainen voor de wedstrijden en bijna
elke dag volle bak
een uur.. en toen ben ik overgegaan op sportbrok
mijn pony kwam gewoon met moeite aan..
ze was wast schraal en bouwde het voer wat op

na bijna een winterperiode ze nu eindelijk op gewicht en krijgt ze

4x per dag ruwvoer..
2x per dag 1 kg biks
1x per dag 1/2 kg biks

dit ga ik natuurlijk weer afbouwen met de weidegang..
en maar hopen dat ze wel een mooi figuurtje behoud:D

just_yv

Re: Wat voeren jullie je Haf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:41

2x 1/4kg pavo basis brok
paar keer hooi
paar handjes muesli na t werk
af en toe een stukje summerfitkoek

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:13

Mijn loopt gemiddeld 7 uur in de week.
Hij krijgt z'n voer wel afgestemd op wat hij die dag doet, dus wat meer of juist minder.

Gemiddeld krijgt hij:
weidegang 8 uur
4x per voordroog
3 bekers muesli en 3 bekers Linamix, ongeveer een halve voerschep samen
2 voerscheppen grasmix
1 voerschep peen
80 gram Pavovital

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 15:49

Swinters krijgt mijn merrie 1 tot 1,5 kg (ligt eraan wat ze die dag aan beweging krijgt) sportbrok per dag en een halve kilo muesli per dag. Ook flink wat peen en appels per week. Verder krijgt ze s'ochtends kuil en s'avonds hooi.

Volgend weekend gaat ze dag en nacht het land op en dan krijgt ze alleen nog hardvoer als ze bereden is.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:47

Mijn haflinger staat overdag op de wei en snachts op stal. Krijgt als hij gewerkt heeft 1x per dag 1/4 schep pavo liga en 1/4 schep pavo nature's best als hij niks heeft gedaan iets minder. Daarnaast snacht's onbeperkt hooi. Straks als hij dag en nacht op de wei staat zal zn voer ook minder worden.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:28

ik vind het nogal hele bergen voer voor die haffies, zijn ze bij jullie niet te dik??

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 07:11

Mijn haf krijgt smorgens 3 handjes muslie en 4 handjes sportbrok en een halve gele kilo schep met grasbrok en een scheutje lijnzaad olie, verder staat hij overdag in een nagenoeg kale wei. Hij krijgt onbeperkt hooi/voordroog bijgevoerd. savonds krijgt hij het zelfde als in de ochtend. Mijn haf is niet te dik, vindt hem zelfs wat mager.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 07:29

Zidore schreef:
ik vind het nogal hele bergen voer voor die haffies, zijn ze bij jullie niet te dik??

Mijn merrie is iets te dik, mijn ruin is wat aan de magere kant, maar al aardig aan het bijtrekken.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:40

Zidore schreef:

Mijn ruin is nog iets aan de dikke kant, maar mijn beide merries zien er prima uit!
Misschien dat ze nu iets aankomen omdat ze mee profiteren van het volle gras waar mijn drachtige merrie op mag, maar daarom mogen ze maar een paar uurtjes samen met mijn merrie op de volle wei.. Anders worden het weer tonnetjes.. :))

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:35

Maxielover schreef:
TurdusMerula schreef:
Ik zou juist willen aanraden geen wortels te voeren, da's echt alleen suiker met water, en ook pavo-koeken zit nog behoorlijk wat suiker in... Met dit weer zou ik ook al voorzichtig zijn met gras...

Als elk paard alle suiker die ie binnen zou krijgen op een dag op zou slaan, dan zou binnen de kortste keren elk paard in Nederland hartstikke hoefbevangen zijn. Agz nl. bijna alle paarden in Nederland in mindere of meerdere mate overgewicht hebben (net als Amerikanen)... Het grootste deel aan suiker plassen ze gewoon weer uit hoor, en als je elke dag zorgt voor voldoende beweging dan verbranden ze een groot deel ook wel weer. Je kan beter wortels geven ipv krachtvoer als je paard weinig doet, want suiker en water in wortels is minder, gezonder en beter dan alle zooi die er in biks en muesli gepropt wordt, in 1 kilo biks of muesli zit denk ik wel meer suiker dan in wortels. Ik ben niet zo'n paard natuurlijk freak hoor, maar voor paarden geldt net zoals voor mensen natuurlijk ook dat groente en fruit, wat hooi en gras voor een paard in principe ook is, toch het beste is. Als wij altijd maar kunstmatige magnetronmaaltijden, pizza's en ander fastfood zouden eten dan worden we er ook niet gezonder van. Net zo min als een paard dat vol gestouwd wordt met brokken en een piepklein beetje kuil want hij zou maar te dik worden... Pff. Heb 't met eigen ogen gezien op een sportstal, ging amper 3 kilo in een kwpn-er daar 2x per dag... Maar wél HUP een volle schep biks en haver ! Voorjaarsgras vind ik echt het grootste gevaar voor paarden qua eten. Daar zit veel suiker in, dus voorzichtig opbouwen. Vorig jaar heeft mijn paard een tijdje met een grasmasker gelopen, maar hier ben ik uiteindelijk mee gestopt omdat ik het toch eigenlijk niet over mijn hart kon verkrijgen, hij vond het maar niks en elke keer wondjes op zijn neus en keel... Dan liever een paar kilo'tjes extra hoor, mijn paard heeft tot nu toe nog geen gevoeligheid laten zien voor suiker of hoefbevangenheid (daar pas ik uiteraard wel voor op) en hij kan zich goed aanpassen aan alleen gras de hele zomer (als ie gereden heeft handje nature's best en een halve summerfitkoek en half schepje vit. E + selenium) dus dan maar gewoon lekker in beweging houden, die kilo's gaan er vanzelf wel weer af, hij wordt nou ook weer niet extreem dik dus ach... Dat gedoe met voer en suiker en paarden die te dik zijn wordt voor mijn gevoel vaak zo overdreven gezien, tuurlijk moet je oppassen, maar kijk gewoon naar wat je paard doet en hoe ie eruit ziet, dat is het belangrijkste. Als je verkeerde dingen ziet kun je altijd de dierenarts nog bellen toch ?

Klopt als een bus, ik geef daarom ook aan geen krachtvoer te voeren. Krachtvoer wordt nu vaak gezien als noodzakelijk, vooral vanwege vitaminen... Dat snap ik niet... Paarden worden relatief makkelijker overgedoseerd en vaak is dat erger dan onderdosering. Als je twijfelt kun je beter na analyse een gericht supplement bijvoeren.
Bovendien gaat het hier niet alleen om hoefbevangenheid, maar ook om paarden die te druk worden of exceem hebben. Een paard is gewoon niet gemaakt voor die suikers en ik snap de opvatting dan ook niet, die komt voort uit traditie.
In een PAVO-koek zitten een hoop suikers, terwijl het gemaakt is voor paarden die amper wat nodig hebben... Pure commercie, als je het mij vraagt...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:38

Ik zie ook dat iedereen wel verschillende tijden heeft dat hun paardjes op het land staan. Die van mij gaan binnenkort weer gewoon 24/7 het land op en dan krijgen ze helemaal niets meer bijgevoerd, behalve het wedstrijdpaard wat er tussen staat natuurlijk!!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:40

Hooi & een halve kg besterly classic per dag. Mijne geeft zelf heel goed aan wat genoeg is. En ze word veel getraind, maar zou ik haar meer brokken geven, dan rijd ik een tijdbom.

Edit: ze staat snachts op stal, en overdag buiten in de wei. En ze krijgt er nog hooi bij voor het knabbelen, is namelijk een kale weide.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:30

In de zomer staat ze 24/7 op de wei, en als er niet genoeg meer staat word ze bijgevoerd met brood en wat hooi.. En in de winter hooi en brood en soms bieten.

MM88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:31

De mijne staat 24/7 buiten. Gedeeltelijk weide en paddock. In de paddock krijgt hij ruwvoer en 2x 1/4 Equiral brok. Op advies van mijn DA een vitE/selenium supplement erbij en een liksteen. Hij wordt getraind op M niveau en loopt lange tochten. Doet het prima.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 00:00

Liekjje schreef:
In de zomer staat ze 24/7 op de wei, en als er niet genoeg meer staat word ze bijgevoerd met brood en wat hooi.. En in de winter hooi en brood en soms bieten.

Waarom brood, als ik vragen mag? :)

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:13

Mijne krijgt 3x daags hooi en 2 x daags een handje brokken, en voor de rest elke dag paar uur de wei op en een worteltje zo nu en dan

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:37

fanny krijgt pavo daily plus met 2 handjes havens sport muslie en 1 handje havens sport brok

farah krijgt hand pavo daily plus met 1 kg pavo havens brok en 1kg havens sport muslie en soms 2 handjes 6 granen mix van sublie

verder krijgen ze hooi en gras

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:45

TurdusMerula schreef:
Liekjje schreef:

Waarom brood, als ik vragen mag? :)

wij krijgen brood van de bakker, en ik sta gestald dus ik voer zelf niet! ;)

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:54

Nu gewoon lekker gras en als ze extra moet werken 1/2 kilo basis brok.
Meike doet het hier erg goed op.
Swinters staat ze savonds binnen overdag op het land en krijgt hooi en 2xd 1/3 kilo basis brok.
Meike glimt tegen je op en zomers heeft ze mooie appeltjes.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 01:43

Mijn haf krijgt 1 Summerfitkoek, 1 handje haver (als de andere paarden gevoerd worden) en 2 handjes kruidenmuesli.

Hij staat overdags buiten (paddock of land) en s'avonds op stal.
Hij krijgt 3 plakken droog hooi (van een kleine baal) per dag.

Hij is 3 jaar, geeft zichzelf vrij veel beweging en heeft per dag een half uurtje werk (longeren, stapmolen, wandelen, VD etc.).
Op dit voer doet hij het goed, zit lekker in zijn vel, heeft genoeg energie en is niet te dik.

Orabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 03:43

mijn twenter krijgt 3x per dag 0,4kg Pavo Podo Grow met handje Pavo Daily plus en schepje Equi Natural Base muesli.
Daarnaast krijgt hij ruim 7kg voordroogkuil en staat op stro.
Over 3 weken is de wei klaar en dan komt dat opbowend tot 6u per dag er nog bij.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:16

Mijn haflinger krijgt 2x 250gram brokken, zo'n 8u weide gang + extra hooi.
Slecht ziet hij er toch niet uit?
http://www.youtube.com/watch?v=s1y1UmnMvfY
Sommige mensen denken dat je pony honger lijd op dit, ma hij is goed rond :P

Foija

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:19

voor mij ziet ie er super uit!