Shenavallie schreef:Dat verrast me dan, want het komt echt niet tot nauwelijks voor. Ik vind het natuurlijk wel helemaal geweldig voor je!
Laat me even duidelijk zijn: ik ga niet voor de 1e premie (hoewel dat natuurlijk altijd leuk is om te horen), maar dacht dat het allemaal "een grote familie met een gedeelde passie voor Haflingers" was, die gezamenlijk de mooiste/leukste/beste/grappigste Haflinger van het jaar kiest. Uiteindelijk is mijn ballonnetje stuk geprikt en blijkt het om een organisatie te gaan die jaarlijks z'n "fokbeleid" bijschaaft en zelf eigenlijk niet eens meer weet wat het wil. Het hele Haflinger-verhaal is uit z'n verband getrokken in de loop der jaren en het dier wordt als een produkt gezien. Elk jaar krijg ik - zeer kort van tevoren - een uitnodiging voor de vergadering, waar ik helaas niet heen kan + waarvan ik het idee heb dat het geen zin heeft: ik kan geen eenmansstrijd "voeren" tegen een organisatie die er hele andere gedachten op na houdt.
M'n lidmaatschap voor dit jaar is al betaald, maar na het lezen van al deze dingen incluis mijn eigen meningen, denk ik dat het dit jaar ook voor het laatst is.
Om een goede merrie kunnen ze nóóit heen! Bij de merriekeuringen is het net even wat anders dan bij de hengsten.
Helaas zie ik juist het tegenovergestelde: mensen nemen amper de moeite om hun paard in een goede conditie te laten zien (te vette paarden is geen uitzondering), ik heb 2 jaar achter elkaar gezien dat mensen amper de moeite hadden genomen om een schoon paard te presenteren. Dan vraag ik mij echt af wat dat soort volk op een keuring komt doen? Laat je paard dan lekker in het weiland staan en ga achteraf niet lopen miepen dat je paard een 2de premie heeft gekregen.
De fokkers echter, zorgen ervoor dat hun paarden er wél netjes voor staan en mede daarom halen ze goede prijzen weg voor een ander. Als hetzelfde paard waar amper de moeite voor is genomen er wel netjes voor had gestaan, had het paard minstens 4 plekken naar voren gestaan.
Dit jaar op de HK heb ik mij wel enigszins zitten verbazen over de zogenaamde lijn waar ze het over hebben. Waar de heren juryleden vorig jaar nog riepen dat we zo hard B, M en S lijn hengsten nodig hebben, hebben ze met dezelfde rotgang hengsten die uit de B en M lijn kwamen achter gesteld! De B lijner, waar de hengstenhouder zich gruwelijk voor uit gesloofd heeft is maar gewoon afgekeurd! Natuurlijk, wij hebben zó hard B lijners nodig. Belair precies hetzelfde. Dát paard had van mij een lintje en een strik om mogen krijgen! Datzelfde geldt voor de 'zware' Manitoba! Wat wordt er kampioen?!? Welt-Hit met zijn fiets edelvlek van 5 cm doorsnee en een hals waarvan je kunt zeggen dat ie van een olifant af komt! Hulde aan de KVTH. Ach ik heb nu 1 ding voor ogen: Welt-Hit wordt dit jaar Nationaal Kampioen en na 2012 horen we niets meer van die hengst, mooi!
Van de huidige Nederlandse hengstenstapel heb ik welgeteld 5 hengsten op mijn lijstje staan: Manitoba, Stavros, Animo, Amor van Kwistegelt en Wirbel

. Dat zijn er best veel of niet?
Ik haal liever nog een vreemdbloed hengst uit Duitsland hier op aan

.
In Duitsland weten ze tenminste nog eens wat Haflingers zijn! Hier zijn het uit verhouding zijnde sportpony's waar we straks nog een groot probleem mee krijgen in de sport

.