Is dit genoeg om een paard van te onderhouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:36

Hoho, hij wil altijd achter een andere pony aan? En wat doe jij dan? Het toelaten? Het is juist zo leuk en straks ook nodig met je eigen paard wellicht, om dat te trainen! Want ook al rijd je recreatief, je paard moet wel de basis er goed in hebben en dat houdt ook in dat ie niet moet plakken en naar je moet luisteren in die zin dat ie niet constant zijn eigen zin doordrijft.

Maar of het genoeg is.. tja ik zou er niet aan beginnen. Ik wil het ook al dolgraag, smeekte ook al op jouw leeftijd (ben nu 15) maar ik moet nog geduldig wachten.. Ik ben niet geinteresseerd in uitgaan en drinken dus dat is bij mij al mooi meegenomen, maar jij? Dat kun je nog helemaal niet weten! Wedden dat jij hem als je een beetje een goede studie hebt later, weer verkoopt? Want ja een paard is niet zo leuk als je er maar 1 x per week heen kan vanwege tijdgebrek en dat je met die ene keer in de winter helemaal niks kan omdat je weiland bezopen is..

amybartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:39

WEET JE IK WIL OOK WEL DAT AANPAKKEN DAT IS JUIST LEUK !MAAR DIE PONY STAAT OP EEN BOERDERIJ WAAR WEL 30 VERSCHILLENDE KINDEREN OP RIJDEN! DE 1NE X DIE DE ANDERE X WEER DIE DUS HET ZIT ER GEWOON IN ! EIGELNIJK WEL ZIELIG

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:43

amybartje schreef:
WEET JE IK WIL OOK WEL DAT AANPAKKEN DAT IS JUIST LEUK !MAAR DIE PONY STAAT OP EEN BOERDERIJ WAAR WEL 30 VERSCHILLENDE KINDEREN OP RIJDEN! DE 1NE X DIE DE ANDERE X WEER DIE DUS HET ZIT ER GEWOON IN ! EIGELNIJK WEL ZIELIG

Wat die pony bij anderen doet heeft toch helemaal niks te maken met wat hij bij jou doet? JIJ rijd op dat moment, niet een ander. Plakt hij? Dan stuur je hem er achter vandaan. Hij plakt alleen als jij hem laat plakken. Lijkt me niet zo'n goed idee allemaal :n De optie van leasepaard bij de stal die hier eerder gegeven werd lijkt me helemaal niet zo'n slechte optie. Iig een betere dan zelf een haf kopen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:48

amybartje schreef:

Je hoeft niet gelijk met hoofdletters te typen.....
Neem gewoon een leasepaard, je moet toch wel inzien dat het te weinig geld is :)
Sommige mensen lukt het er misschien mee, maar ik zou niet gokken dat je paardje ziek word en je het niet kan betalen

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:27

xMariekee schreef:
amybartje schreef:

Je hoeft niet gelijk met hoofdletters te typen.....
Neem gewoon een leasepaard, je moet toch wel inzien dat het te weinig geld is :)
Sommige mensen lukt het er misschien mee, maar ik zou niet gokken dat je paardje ziek word en je het niet kan betalen

je word er alleen maar verdrietiger van als je hem straks weg moet doen omdat je geen geld meer hebt...

Whis_

Re: IS HET GENOEG?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:20

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:23

keep dreaming en gewoon wachten tot het wel gaat.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:24

voor mijn haflinger heb ik zo een 400 per maand toch vaak al wel nodig hoor :o
de stalling is dan 200 euro, maar daar komt een wormen kur ( onderzoek ) bij.
daar komt een hoefsmidt bij
daar komt eens in de zoveel tijd nieuwe spullen bij
de dierenarts niet te vergeten :)

ik denk dat je beter een verzorg pony of lease pony kan zoeken van dat geld :)
ik geef het geen kans van slagen.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:31

Toevallig dat mijn zusje dit begin van het jaar ook helemaal berekend heeft. Ze was zelfs al op diverse sites aan het kijken naar een leuk paard.
Afgelopen zomer heeft ze een verzorgpony gevonden, via marktplaats in een dorpje 8 km verderop. Ze fiets dus ook iedere dag 35 minuten richting haar stal.
Zelfs nu ze zelf maar minimale kosten heeft, kan ze bepaalden dingen al niet betalen. Het is en blijft een ontzettend dure hobby, zeker als je dan ook nog wat wedstrijdjes wil rijden en daarbij nog andere dingen erbij wil doen.

Onderschat het dus niet!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:38

Ik wilde vroegah ook een pony kopen met de 500 euro die ik had :+ Ouders vonden dit uiteraard niet goed. Heb goed gespaard, en nu op mn 18e 2 ponys gekocht. Heb een grote spaarpot voor eventuele dierenarts kosten. Vind dit een fijner idee dan wanneer ik een pony had gekocht met de 500 euro die ik had en verder niks!

Zou dus goed gaan sparen :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:46

Waarom is iedereen toch altijd zo negatief over de kosten! Ik vraag me daadwerkelijk af of iedereen die hier post de genoemde spaarpotjes wel heeft of alleen maar roept.

Jarenlang heb ik alleen een haflinger gehouden van nog minder dan 60,- dus het is wel degelijk mogelijk.
In de tijd van een gratis weiland heb ik zelfs 3 paarden gehouden voor 100,- per maand (enten, onbeperkt hooi, hoefsmid en ontwormen)
Uiteraard zal een dierenarts opname/onderzoek het gemiddelde omhoog brengen.
Chippen hoeft maar once in a lifetime, dus dat zijn de kosten niet.

Het ligt er maar net aan wat de stalling/weide kost en wat je er in wilt stoppen qua voer. (Overigens voeren wij alleen hooi en bio brok)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:46

desa ik heb idd ook met mijn 16e mijn eerste pony gekocht met al mijn spaarcenten,, en dan heb je een pony en kun je verder niets, uiteindelijk blij dat ik daarna nog een tijdje heb gewacht :j
ben nu 21 en heb een haf en 2 shetten,, en ik vindt het nog steeds moeilijk met een vast inkomen per maand om rond te komen ( helaas zijn er nu wel extra kosten bij door boodschappen etc.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:48

xMariekee schreef:
Zeker 500 euro per maand... en daarbij zou ik ook wel 1000 euro apart houden voor eventuele dierenartskosten.

500 euro voor 1 paard? Is het een gouden paard of sta je bij de Koningin ofzo?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:53

Gulpje schreef:
xMariekee schreef:
Zeker 500 euro per maand... en daarbij zou ik ook wel 1000 euro apart houden voor eventuele dierenartskosten.

nou ik ben ook tegen de 400 kwijt hoor voor 1 paard en dan is mijn stalling maar 200 per maand alles inclusief. dus ook 500 vindt ik echt geen gekke gedachten. afhankelijk waar je gestald staat dan.
overgens voor een gratis land heb je dat natuurlijk niet nodig..
maar dan nog vindt ik dat je minstens 200 in de maand klaar moet hebben liggen voor het 1 en ander.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:00

Als je in pension staat dan ben je zo 500 euro kwijt, hoef je echt geen moeite voor te doen. Zeker als je gewoon je lessen wilt volgen, je paard op ijzers hebt, wormkuren, etc. etc. Op een weitje is natuurlijk anders maar om nou te veronderstellen dat je een 'gouden paard' moet hebben om 500 euro uit te geven ..

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:01

ik kom heel makkelijk uit met 100 euro voor 3 paarden.maar dat komt omdat mijn vader hoefsid is,en wij zelf het hooi en stro maken.dus dat hoef ik niet te kopen.daarnaast hoef ik niks aan de wei te betalen,want die is eigen grond.
dus ik heb echt alleen de zakken voer(alleen in winter)en dierenarts kosten wat tot nu toe 4 jaar nihil is geweest!
dus is natuurlijk niet te vergelijken.

maar wat sommige mensen zeggen van:wat als je hem over een jaar niet meer gratis kan stallen?
ik vind dat je daar niet van uit moet gaan,want dan zou ik ze ook nooit thuis kunnen zetten.
wie weet wat er met mijn vader gebeurd,dan kan ik het ook niet meer bekostigen denk ik.
maar daar ga ik nu niet over na denken.dat zie ik dan wel

Whis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:05

Ligt er ook heel erg aan waar je het paard hebt staan.
Zelfs kwa provincie merk ik al erg veel verschil.
Ik betaal voor 2 paarden in pension 245 per maand(Ja beide.).
(Daar zit dus bij in: Stalling, brok, hooi, weidegang.)
Daar komt dan nog wel wormkuur, dierenartskosten, hoefsmid e.d bij. Maar dat is niet elke maand nodig.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:09

Als je je paard gratis kunt stallen, zul je er best mee uitkomen denk ik, ik ben 100 euro per maand kwijt per paard aan voer.
Wij kopen wel groot in dus is goedkoper, hoefsmid hoeft ook niet iedere maand, en als je geen ijzers hebt kost het zon 25,= in de 3 maanden, moet toch te doen zijn. Bij de da kun je wormkuren kopen vanaf 6 euro en hoeft ook niet iedere maand.
De dierenarts is natuurlijk een ander probleem wanneer hji ziek wordt maar met 1 paard is het zo gek nog niet om een verzekering af te sluiten, of inderdaad gewoon wat geld apart houden, plus de meeste dierenartsen zijn echt de beroerdste niet en als het niet uitkomt komen ze even goed wel en kun je vaak een regeling treffen, doe ik ook wel eens als er onverwachts een grote rekening op de mat ploft.

Tja hoe het in de toekomst gaat, wie dan leeft wie zich dan druk maakt denk ik, meschien win je volgens jaar wel de lotto en kun je en manege kopen, wat ik wil zeggen dat niemand weet hoe hij er volgend jaar voorstaat en je je beter druk kunt maken of het nu.

Leuk een paard kopen, laat je ons weten hoe en wat?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:10

Sja... ik ben voor 1000 euro per jaar klaar :) Daar zit stalling, hoefsmid en inenting bij. (luxe producten rekenen ik niet mee omdat het extra dekje bv niet echt nodig is. 1000 euro is puur voor de basisonderhoud)
Dus het kán wel, maaaaaaaaaaaaaaaar: ik heb wel ouders achter de hand (sterker nog, zij betalen de onderhoud van mijn pony). Dus in geval van hoge DA kosten, is dat geen probleem.
Het kan wel voor 100 euro per maand, maar dan moet je wel geld genoeg achter de hand hebben :)
(of ouders die je gewoon financieel bijstaan als het nodig is).

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:15

Gulpje schreef:
xMariekee schreef:

Veel dierenartskosten.. ik heb dan gewoon pech, maar dat kan ts ook overkomen.
Die moet ze dan wel kunnen betalen ;)

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:19

Inderdaad.
Als alles gewoon goed gaat met mijn haflinger, ben ik per maand zo'n 200 euro kwijt.
Als je paard nou niet op ijzers loopt, niet ziek is en op een goedkope stal staat, kan het inderdaad best onder de 100 euro blijven.

Maar als dat alles is wat je hebt. dat is gewoon echt niet verstandig.
Mijn haflinger heeft 6 maanden geleden een trap gehad, waardoor er een botje in haar achterbeen was gebroken.
Hup, 1500 euro aan dierenartskosten, foto's, en weet ik veel wat allemaal wel niet.

Dat kan gewoon gebeuren, daar moet je dan wel geld voor hebben..!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:21

Ik redt het wel voor 100 euro in de maand.

Maar dan is mijn stalling gratis, zorg zelf voor het hooi wat van het land komt. En de kuil idem dus die kosten heb ik niet.
Alleen het inkuilen, balen maken moet ik wel betalen maar dat is dan 2x per jaar. Als je dat door 12 deelt valt het erg mee.

Ik betaal verder voor de muesli, hoefsmid, wormkuur.
Dus ik redt het dan wel voor 100 euro per maand.

Maar ik heb een potje achter de hand voor onvoorziene uitgaven als DA bij ziekte, dingen als een nieuw zadel, dekjes ed heb ik niet meegerekend. Ook heb ik geen lessen meegerekend en bv dingen als een wedstrijdje.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:25

xMariekee schreef:
Veel dierenartskosten.. ik heb dan gewoon pech, maar dat kan ts ook overkomen.
Die moet ze dan wel kunnen betalen ;)

Aah, dan snap ik het. Ik vond 500 euro best heel veel voor algemene kosten als stalling en een smid. Maar misschien komt dat ook omdat wij op een redelijk goedkope stalling staan en het paard niet beslagen wordt.
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 12-10-09 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:27

puma schreef:
Als je in pension staat dan ben je zo 500 euro kwijt, hoef je echt geen moeite voor te doen. Zeker als je gewoon je lessen wilt volgen, je paard op ijzers hebt, wormkuren, etc. etc. Op een weitje is natuurlijk anders maar om nou te veronderstellen dat je een 'gouden paard' moet hebben om 500 euro uit te geven ..

Tja, afgezien van de ijzers doe ik alles wat jij doet, maar dan moet ik een zeker een hobbelpaard hebben omdat ik de 500 niet haal? ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:32

Welshcobfan schreef:
Sja... ik ben voor 1000 euro per jaar klaar :) Daar zit stalling, hoefsmid en inenting bij. (luxe producten rekenen ik niet mee omdat het extra dekje bv niet echt nodig is. 1000 euro is puur voor de basisonderhoud)
Dus het kán wel, maaaaaaaaaaaaaaaar: ik heb wel ouders achter de hand (sterker nog, zij betalen de onderhoud van mijn pony). Dus in geval van hoge DA kosten, is dat geen probleem.
Het kan wel voor 100 euro per maand, maar dan moet je wel geld genoeg achter de hand hebben :)
(of ouders die je gewoon financieel bijstaan als het nodig is).

Zo had ik het dus ook.
Ik kocht mijn 1e pony van spaargeld van een zomer lang 40uur werken.
Daarna had ik een bijbaantje bij de bieb waarmee ik E60 per maand verdiende en dat was het dan :D
Iedere zomer werkte ik fulltime om in een potje te doen voor onderhoud, dierenarts enz.
Mijn ouders schoten DA-kosten voor en die betaalde ik in delen weer terug.
Ik stond gratis, betaalde zelf mijn voer en hoefsmid enz en dat kon daar wel van.
Dus ja het kan, maar echt verstandig is het niet (zou het dus nu ook niet weer doen haha!)