klassiek of modern?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

K of M?

klassiek
83 (51%)
modern
77 (48%)

Totaal aantal stemmen: 160

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:33

Nala26 schreef:
ik vind zelf de moderne hafliger mooier om te zien, hou persoonlijk niet van die tanks. ik snap ook wel dat het stamboek meer richting de luxere bouw wil, haflingers worden nou eenmaal niet meer gebruikt als bergpaarden, maar al rij of menpony, dsu dan is zo zwaar gebouwd veel minder praktisch.

die van mij is van voor luxe genoeg, alleen van achter wat te "ouderwets". dit waren de opm. op de keuring. voor mij geeft dat niet ik wil toch niet fokken.

en een moderne haf, is niet per definitie heel dun, hebben ook gewoon body, alleen zijn smaller van bouw, en wat langer in de rug.

Met een lager kruis, hogere halsaanzet en langere voorbenen.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:33

Lyonesse schreef:
Nala26 schreef:
ik vind zelf de moderne hafliger mooier om te zien, hou persoonlijk niet van die tanks. ik snap ook wel dat het stamboek meer richting de luxere bouw wil, haflingers worden nou eenmaal niet meer gebruikt als bergpaarden, maar al rij of menpony, dsu dan is zo zwaar gebouwd veel minder praktisch.

die van mij is van voor luxe genoeg, alleen van achter wat te "ouderwets". dit waren de opm. op de keuring. voor mij geeft dat niet ik wil toch niet fokken.

en een moderne haf, is niet per definitie heel dun, hebben ook gewoon body, alleen zijn smaller van bouw, en wat langer in de rug.

Met een lager kruis, hogere halsaanzet en langere voorbenen.

thanx voor de aanvulling, maar volgens mij bij de moderne type juist een hoger kruis (althans ze vonden dat de mijne nl. een te laag kruis had). andere klopt volgens mij wel ja.

figiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:37

Afbeelding

en die van mij ?
en wat vinden jullie van haar?

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:28

Ik vind het ouderwetse en middentype de mooiste

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:44

figiie schreef:
Afbeelding

en die van mij ?
en wat vinden jullie van haar?

Misschien moet je dat even ergens anders vragen aangezien dit topic daar niet voor bedoeld is.

figiie

Re: klassiek of modern?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:47

ik vraag gewoon of jullie haar modern vinden of klasiek, daarom plaats ik een foto.
ik hou van modern.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:23

daar is dit topic niet voor ;)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:24

figiie schreef:
ik vraag gewoon of jullie haar modern vinden of klasiek, daarom plaats ik een foto.
ik hou van modern.

Ik kan je hiervandaan vertellen dat dit geen Moderne, maar ook geen Klassieke is. De jouwe zit er tussen in. ;)

figiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:44

ok, keer wat anders iedereen zeg altijd dat ze super modern is ze is 150cm. maarja je ziet haar benen ookniet ..
yhnx

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:03

Het is dan ook een verschrikkelijk slechte foto om een mening over het paard mee te vormen...

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:19

Ik vind ze allebei wat hebben, elke haflinger is voor mij mooi.

Ik heb zelf een half om half, maar meer geneigd naar klassiek. Heb haar laten dekken door een moderne hengst.

Wat veel mensen vergeten is dat de haflinger veel meer gebruikt wordt voor de sport en de klassieke modelen daar niet echt geschikt voor zijn.
In oostenrijk zijn ze al jaren bezig om een slanke moderne haflinger te fokken en zij lopen ook voor op ons. En ook wij zijn bezig om de moderen haflinger te fokken, maar wel met de raskenmerken te bewaren en ook zijn wij hier al geruime tijd mee bezig, dus niet in een tijdsbestek van een paar jaar. En met wij bedoel ik de fokkers in Nederland ect.

De vraag naar moderne haflingers is de laatste jaren toegenomen.
En de vraag naar het ouderwetse type - klassiek zal ook in de toekomst blijven bestaan en ook zullen hier nog fokkers mee bezig houden om die te blijven fokken. Het zal alleen zoeken worden. Ook vanuit het stamboek zien ze liever een luxere type haflinger dan een "tank" , maar dat betekend niet dat hij voor jouw niet prachtig is.

Ik wil met dit berichtje niemand aanvallen, iedereen heeft een andere mening en de een vind de ene haflinger geweldig en de andere totaal niks aan.
Alleen door de vraag van moderne halfingers, zijn er ook veel meer moderne haflingers gekomen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:15

figiie schreef:
ok, keer wat anders iedereen zeg altijd dat ze super modern is ze is 150cm. maarja je ziet haar benen ookniet ..
yhnx

Mijne is 1.51m en is echt niet een moderne hoor..........

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:35

Citaat:
Ik wil met dit berichtje niemand aanvallen, iedereen heeft een andere mening en de een vind de ene haflinger geweldig en de andere totaal niks aan.
Alleen door de vraag van moderne halfingers, zijn er ook veel meer moderne haflingers gekomen.

Je valt met je eigen mening toch niet iemand anders aan :P

Ik vind mijn eigen haflinger het ideaal van zoals een haflinger moet zijn :D (ben mss niet helemaal onbevooroordeeld :P ) Echte tanks vind ik niet heel mooi, en ik dacht eerst dat ik moderne haflingers altijd mooi vind, maar ik merk dat moderne haflingers vaak van die iele schrale beestjes zijn en dat vind ik gewoon niet bij haflingers passen. Haflingers horen een beetje stoer te zijn.

Dat ze rijtypischer worden vind ik niks mis mee, want ze worden ook gebruikt om op te rijden nu, maar je moet er geen sportpaarden van proberen te maken.

Dus ik ben voor een tussenvorm, zoals ankie dus ;) .

@roelke: jouw haflinger is ook erg mooi.

marique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:48

mensen we gaan weer fatsoenlijk verder met deze topic voordat hij gesloten word!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:38

Ik hou het meest van het type tussen de 2, iets meer naar het oudere type toe. Ik ben in het algemeen eigenlijk niet te vinden voor de slankere types. De standaard warmbloed vind ik over het algemeen echt niet mooi, voor mij mogen ze wat zwaarder gebouwd zijn.
De échte tanks vind ik ook maar niks, die komen heel snel lomp over als ze iets uit conditie zijn. Een 'tank' die mooi gespierd is, geen grasbuik heeft en leuk gereden is, vind wel erg mooi.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:59

marique schreef:
mensen we gaan weer fatsoenlijk verder met deze topic voordat hij gesloten word!

Eh? Heb ik iets gemist?

@quanacotje: idd!

Vind het wel grappig dat de meesten hier de moderne superslanke haflingers niet het mooist vinden, had eigenlijk verwacht dat dat wel zo was.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 00:05

klassiek 56% [ 59 ]
modern 43% [ 45 ]
Vind het best meevallen :D

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 00:10

Maar het is wel meer dan 50 procent :D En mss hebben de mensen die voor een 'tussenvorm' gaan niet gestemd (heb zelf ook niet gestemd)

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:38

Ik vind de klassieke haflingers het mooiste maar ik heb zelf een moderne haha :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:45

Middenmaatje vind ik het mooist, maar als ik toch moet kiezen, ga ik voor modern :))

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:40

Wij hebben moderne en klassieke haffies.

Mijn favoriete zit in het midden. Ouderwets genoeg om lekker veel body te hebben en een labrador karakter. Modern genoeg om chique te kunnen lopen in de sport. Wat kan ik mij nog meer wensen?

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:54

Ik kies voor de moderne.. Onder het zadel toont het denk ik iets meer..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:59

Klassiek...wel opvallend dat het percentage die voor klassiek kiest hoger ligt, terwijl ik veel meer moderne haflingersom mij heen zie of een beetje het middenmote type.

Ik ben erg blij met mijn super klassiek gebouwde merrie (was wel even een zoektocht), ik wil niet anders.

anna101

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:01

Het maakt mij niet zoveel uit als de bouw maar goed is. Mijn merrie is een kleine voor haar tijd (nu 14 jaar) luxe merrie. Ik ben in 2007 met haar naar de centrale keuring geweest en scoorde nog een 1a. Dat wil dus niet zeggen dat alleen maar luxe gefokt worden, ook willen ze met het stamboek goed gaan kijken wat ze op langer termijn willen. Ik zie een mooie fokmerrie het liefst niet zo groot en langgelijnd met een goed beenwerk en edel hoofd.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:08

Ik vindt het moderne tyope haflinger mooier gebouwd dan de klassieke. Die van mij is denk ik het middentype. Ze is nog volop in de groei, dus kan het over een tijdje pas echt zeggen.