witte staart en manen drama.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Re: witte staart en manen drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:49

Voor de wedstrijd was ik mijne met groene zeep Lachen Dr manen & staart en het wordt erg mooi schoon! Hierna vaak anti klit erin.. En dan hopen dat ze 's nachts niet in dr eigen uitwerpselen gaat liggen Knipoog (wat ze dus 1x wel heeft gedaan, dat is niet leuk als je 's ochtends op stal komt Clown )

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:54

koop zo'n westernstaartzakding!!!

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:59

ik ga voor het spul van cowboy magic!!

echt wonderspul!!!

mijn haf is ook een viespeuk maar met cowboy magic werkt het super!!
ik heb detangler (geen idee hoe je het schrijft) voor haar manen en staart! het plakt niet aan elkaar en blijft wekenlang goed kambaar!!

shampoo van cowboy magic met het woord yellow erin!! werkt mega goed!!
niet telang laten inwerken want dan is de manenkam (bij de aanzet) blauw!! werkt super!!

gebruik wel warm water want anders schuimt het niet zo lekker!!

ik zweer bij dit!! Pling

maar ieder zijn eigen mening!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:55

00Jess00 schreef:
Je kunt de staart en manen wel gaan wassen met zilvershampoo!
Van het merk Guhl. (Is eigenlijk voor grijze haren Bloos Haha! )Daar worden ze mooi wit van.
Maar hoe lang dit duurt??? Ligt aan het paard Pling Cool

^^^^ Moet je wel mee uitkijken en niet te vaak doen, dan krijgen ze er een paarse gloed overheen!!!!!!!!!

Ik gebruik gewoon huis-tuin-en-keuken shampoo van het Kruidvat, zo'n grote fles waar 1.5 liter inzit ofzo Haha!

Krokusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:01

Ik zou de staart niet te veel wassen, dit is slecht voor de haren Ja
Maar als ik ze was eerst een keer goed inzepen met groene zeep en dan de vieste vlekken er uitborstelen (er een en weer over heengaan) met de zeep er nog in, dan goed uitspoelen,en als laats goed uitpluizen;)

elinenikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:19

Groene zeep! echt een aanrader. mijn haflinger is ook echt een viespeuk.
En als je wedstrijd hebt, de manen na het wassen even vlechten. Zo krullen ze de volgende dag mooi en blijven de vieze vlekken iets minder zichtbaar. Dit geld ook voor de staart; als je deze dan de volgende dag goed uitpluist, zijn de vlekken nauwelijks zichtbaar!
Verder aanrader:
Afbeelding
met deze handschoen even goed over de plek heen en weer gaan, dan verdwijnen de plekken meestal wel redelijk. of met zo'n zwart borstelblokje. Dit kan ook op de benen, als je het voorzichtig doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:28

Een witte haar is hol, viezigheid die in die opening van de witte haren gaat zitten, krijg je er ook met wassen niet meer uit. Dat moet er uit groeien.
Daarom kun je het beste voorkomen dat de staart vies wordt. Ik heb een palomino, en daar gaat de staart in een vlecht, en aansluitend een staartzak er omheen. Daar kan ze mee op stal, het land op en ook mee gereden worden. Eens in de zoveel tijd staart wassen, antiklit erin en weer in de vlecht met de zak er omheen.

Ik zou willen waarschuwen voor overmatig gebruik van zilvershampoo, of shampoo voor witte honden op een paard. De huid van een paard kan daar niet goed tegen. Voor staart en manen kan het wel, maar ook daarvoor geld dat bijv. Biotex groen de haren uitdroogt.

Foto van de staart van mijn merrie, even voor de foto uit de vlecht gehaald, verder niet gewassen oid.

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:32

Er bestaan ook de zogenaamde Pony Pouches, dat zijn een soort staartzakken, maar dan voor de manen. Je vlecht de manen in en doet iedere vlecht ook apart in een soort zak. De zakjes zijn erg makkelijk zelf te maken.

Kost wat moeite, maar dan heb je ook wat. En reken maar dat, als je met die manen in zakjes gaat rijden, je wel commentaar gaat krijgen.

http://www.sunwolffarms.com/pony_pouches.html

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:16

Nou, daar ga ik echt niet aan beginnen hoor. Altijd de staart in een zak. Vind ik heel lelijk staan. Clown

Over die holle haren enzo, volgens mij valt dat wel mee. De jaarlingen en twenters bij ons op stal die heel het jaar buiten lopen en de boel onderschijten worden ook alleen maar vlak voor de keuring gewassen. Als je het goed doet is de staart daarna stalend wit. (bij ons altijd wel. Knipoog )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 02:14

Ik zie een verschil tussen hengsten/ruinen en merries. En mijn paard is een merrie, en plast ook over het onderste gedeelte van haar staart. Bij de hengsten/ruinen die ik in mijn omgeving zie en die ook een witte staart hebben valt het idd mee.

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 07:56

Ik heb het over alleen maar merries. Weet niks van ruinen.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:52

nou, ik heb er (meestal ( Tong uitsteken) ) geen last van, maar als ze weer eens in haar drollen is gaan liggen, dan laat ik het opdrogen, en dan er zachtjes uitborstelen..

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:43

Ik hoorde laatst over iemand die het waste met MEEL heb geen idee of het werkt

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:50

_Nelleke_ schreef:
Mijn paard is echt een varken. Staart is elke dag zwart! Ik begin er ook niet meer aan om elke dag te wassen. Staart wordt er alleen maar dun van. Wat ik doe om 'm goed schoon te krijgen is: emmertje met lauw water en blauwe biotex (voor witte was) de staart in laten weken een minuut of 10. Uitspoelen, insoppen met zilvershampoo, 10 minuten laten intrekken. Uitspoelen en uitwassen met betadineshampoo. Witter kan niet ;)

Biotex? daar zit bleek en optisch witte chemische troep, vind je het gek dat die staart dun wordt :D
Ik heb bij de divoza een spray om vieze vlekken van paarden te halen gekocht, Helpt ideaal! ze hebben diverse merken ervan.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:00

IK heb ook zo'n smeerpoets met haar witte staart. Ik doe het als volgt. Ik was de staart met zilvershampoo (soms 2x achter elkaar) Dan was ik hem met cremespoeling (gewoon een goedkoopmerk) en na het uitschudden en uitkammen, doe ik er nog antiklit spray in. Dan een vlecht en de staart blijft zeker een week of 2 wit!!!
Haar manen was ik alleen als het niet anders kan, dat is misschien 2 keer per jaar. Deze houdt ik zacht en schoon door er regelmatig antiklit in te doen. Het vuil hecht zich dan niet en is er zo weer uit te kammen.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 01:01

Die van mij blijft ook nooit wit. |(

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:07

jolanda20 schreef:
ik ga voor het spul van cowboy magic!!

echt wonderspul!!!

mijn haf is ook een viespeuk maar met cowboy magic werkt het super!!
ik heb detangler (geen idee hoe je het schrijft) voor haar manen en staart! het plakt niet aan elkaar en blijft wekenlang goed kambaar!!

shampoo van cowboy magic met het woord yellow erin!! werkt mega goed!!
niet telang laten inwerken want dan is de manenkam (bij de aanzet) blauw!! werkt super!!

gebruik wel warm water want anders schuimt het niet zo lekker!!

ik zweer bij dit!! *D

maar ieder zijn eigen mening!

ik heb nu ook detangler van cowboy magic maar ik vind het echt veels te duur! Werkt wel goed, maar gewone antiklit werkt ook goed..

@cassidy:lelijk! En sowieso te veel werk. Ik zou het nog wel overwegen om een staartzak te gebruiken, maar dan moet het wel een helemaal waterdichte staartzak zijn (anders wordt hij nog steeds vies) en die bestaan volgens mij niet.

elinenikita schreef:
Groene zeep! echt een aanrader. mijn haflinger is ook echt een viespeuk.
En als je wedstrijd hebt, de manen na het wassen even vlechten. Zo krullen ze de volgende dag mooi en blijven de vieze vlekken iets minder zichtbaar. Dit geld ook voor de staart; als je deze dan de volgende dag goed uitpluist, zijn de vlekken nauwelijks zichtbaar!
Verder aanrader:
Afbeelding
met deze handschoen even goed over de plek heen en weer gaan, dan verdwijnen de plekken meestal wel redelijk. of met zo'n zwart borstelblokje. Dit kan ook op de benen, als je het voorzichtig doet.

Dat helpt alleen als je paard niet heel erg vies is. Als je pony, zoals mijn haflinger, elke dag in haar staart loopt te schijten en doen, krijg je dat er nog niet met 10 keer wassen uit. Ik ben meteen met de biotex begonnen, daarna zilvershampoo en ook nog bleek (idd chemisch en heel bijtend!) maar denk maar niet dat haar staart wit is geworden ;)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:14

bij drunens ruiterhuis een fles halen met een of ander wit spul elke dag erin spuiten en wordt met de dag NATUURLIJK wit. dus het is geen verf ofzo . het kost 12,50 voor een fles. gewooon even vragen

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:22

Inderdaad met Betadineshampoo :D Was destijds een tip van Jeroen Dubbeldam over hoe hij zijn De Sjiem zo spierwit hield..!
Zilvershampoo ( van bijvoorbeeld Kruidvat) werkt ook wel.
Je hebt tegenwoordig ook van die shampoo speciaal voor witte, vossen of zwarte paarden. Ik heb t zelf nog nooit geprobeerd, maar wellicht is dat ook een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:08

Ik was af en toe de manen/staart met zilvershampoo.
En probeer zeker 1 tot 2 keer per week anti klit te sprayen en als ik op stal ben borstel ik altijd de hele staart en manen uit.
Dat helpt ook wel wat om ze schoon te houden.

figiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:23

Foto's

Ik doe het eerst met afwasmiddel :o
Dan met betadine shampoo :Y)
en dan weer met afwas middel.

Ps: alleen als het eeeeeeeecccccccccccchhhhhhhhhhhhtttttttttt nodig is.

Mijn mooi merrie heeft niet zo'n dikke staart.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:37

betadine shampoo inderdaad, was ooit ook een tip van jeroen dubbeldam over de sjiem... :D

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:54

betadine inderdaad en cowboy magic is namenlijk ook op natuurlijke basis ik zweer daar ook bij hahhaah

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:58

gewoon Dubro afwasmiddel, was ooit een tip die ik kreeg van een instructrice om gele paarden weer wit te kirjgen, werkt goed en is niet duur.

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:58

mijn haflinger heb ook een iets gelige staart maar dat is gewoon zijn kleur. in de zomer word mijn haf ook helemaal grijs word met de jaar erger. zijn benen dacht ik dat ze vies waren heb ik 10x silvershampoo erop gedaan maar sommige haflingers hebben geen spierwitte manen, staart en manen dat is mijn ervaring.