salamanders zijn zoooo leuk trouwens ! ik heb vroeger heel veel salamandertjes gehad en dat heeft geresulteerd in later een groot terrarium met leguanen
De grootte van het voedsel is afhankelijk van de grootte van de salamander die het eet. Op het land kunnen alle vormen van levend voer worden gegeven: regenwormen, krekels, meelwormen, naaktslakken, wasmotlarven enz. Daarbij kan het voedsel bepoederd worden met een vitaminen/mineralenpreparaat (b.v. Gistocal, Carmix, Reptovit, Korvimin). Vooral bij opgroeiende jonge dieren is dit van groot belang, ook zij hebben kalk nodig voor de botopbouw. Het voedsel kan het beste worden aangeboden in een laag schaaltje of bakje dat ingegraven is in de bodem.
In het water kunnen we ook levend voer aanbieden, zoals tubifex, regenwormen en rode muggenlarven. Maar de dieren zijn ook vaak te wennen aan dood voer, zoals ingevroren muggenlarven, pekelkreeften (Mysis), stukjes runderhart, lever, kippenvlees en wat dies meer zij. Let er wel goed op dat alles wordt opgegeten, anders gaat het overgebleven voer tot ontbinding over. Jonge salamanders eten in principe hetzelfde als volwassen dieren. Alleen moet het voedsel kleiner zijn. In het water eten ze tubifex, watervlooien, kleine regenwormpjes en rode muggenlarven. Op het land kunnen buffalowormen, fruitvliegen en hun maden, rode muggenlarven en kleine krekeltjes worden gevoerd.
Eey Pffoe, ik ben echt kappot.. Vanacht 5 minuten geslapen, en vanmiddag 4u op t paard gezeten Net ook 3ur geslapen.. Is maar goe dat mijn zus me wakker maakte..
En nu ben ik snel mn spullen bij mekaar rapen, en wordt ik zo opgehaald om naar Vianne te gaan. Blijf ook bij Annemieke slapen.. Rest vd fotos morgen, heel miss vnaaf!