Dressuurhaflinger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:40

Er zit ook een stukje fysiologie achter ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:44

Daarom is hartslagmeter fijn om te zien waar jouw paard moe wordt.
Het verschilt per paard, per weer, per zwaarte bak, etc.
We werken wel volgens trainingsschema.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:28

Zou het daarom zo goed gaan in de M1 bij ons :') Met de kleine erbij kom ik ook maar aan 3 keer rijden in de week toe, maar we gaan wel heel goed :D Alleen train ik niet elke keer intensief, hou ook van zo nu en dan van wat lol met je knol O:)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:51

gefeliciteerd janouk! mooie foto ook!

ik wissel intensieve trainingsdagen af met alleen rustige gymnastiserende oefeningen en als ze vrij hebben, geef ik ze meestal twee dagen achter elkaar vrij voor herstel. trainen met een hartslagmeter kan inderdaad een mooie methode zijn. Ik heb er ooit een clinic over gehad, was er interessant.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:39

Je zal er versteld van zijn wat een paard een intensieve training vindt en wat niet.

Bij de laatste lezing over de hartslagtraining liep een ZZ-Z dressuur paard mee, die ook ZZ dressuur voor de koets is. Echt een heel ervaren en goed getraind paard.

Ik dacht dat herhaalde galopchangementen en galop pirouettes onder het zadel toch wel behoorlijk intensieve training was, maar de hartslag was nauwelijks hoger dan arbeidsgalop. Blijkbaar peanuts voor dit paard. En niet een echte trainingsprikkel.

Maar toen hij voor de koets liep en een vlotte middendraf gevraagd werd, toen ging de hartslag snel omhoog. Veel intensievere training dus voor het paard dan de ZZ dressuurtraining onder het zadel. Terwijl de middendraf onder het zadel minimale hartslagstijging gaf.
Het werk voor de koets was sowieso zwaarder dan het werk met de ruiter op de rug. Dat had ik zo niet ingeschat van te voren.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:49

Dat zou ik best eens willen proberen, trainen met hartslagmeter! Ik heb ook vaak het idee dat ik harder train dan paardlief vindt.. :=
Welke hartslagmeter gebruik jij Janouk?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:52

zo hartslag meter is heel leuk. maar hoe bepaal je hoe je training aan moet passen enz. Bedoel beetje hartslag omhoog is toch niet erg? onze gaat toch ook omhoog als we gaan sporten haha

maar het is natuurlijk dat je daaruit de juiste training gaat volgen. En dan denk ik hoe bepaal je dat?

ik ga na me vakantie eens, kijken of ik iemand kan vinden die langs wilt komen en dan voor mij wilt meten. en daarop een schema gaat maken haha

eens zien of ik stalgenoten mee kan krijgen, scheelt weer

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:55

Napie @ [AR] Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Met alleen een hartslagmeter ben je er nog niet: het interpreteren van de hartslagmeting en het daarop aanpassen van de je training vergt wel specifieke kennis.

Ik kan een presentatie met uitleg etc van harte aanbevelen van Tessa Jannink
http://www.dierfysiotessa.nl/hartslagmeting
romy_tessa hier op bokt.
ze heeft dan verschillende meters bij zich, waarmee je kan bekijken welke het beste bij jou, jouw paard en jullie training past.
Ik heb namelijk een meter die ik op de koets kan bevestigen. Veel ruiters gebruiken het horloge. Het is dus even uittesten wat het beste past.
Tessa helpt ons bij de interpretatie van de metingen en het weer aanpassen van het trainingsschema.
Ieder paard, iedere ruiter, ieder niveau: het is telkens anders. Dus je moet echt hulp krijgen bij het opstarten van een deskundige, zodat je ook echt iets heb aan de metingen.

Echt heel interessant. en Voor ons een echte eye opener. Zeker omdat je vanaf de koets niet het paard onder je voelt, zoals de dat wel voelt als je op het paard zit. Als koetsier moet je veel doen met wat je ziet

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:58

janouk schreef:
Napie @ [AR] Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Met alleen een hartslagmeter ben je er nog niet: het interpreteren van de hartslagmeting en het daarop aanpassen van de je training vergt wel specifieke kennis.

Ik kan een presentatie met uitleg etc van harte aanbevelen van Tessa Jannink
http://www.dierfysiotessa.nl/hartslagmeting
romy_tessa hier op bokt.
ze heeft dan verschillende meters bij zich, waarmee je kan bekijken welke het beste bij jou, jouw paard en jullie training past.
Ik heb namelijk een meter die ik op de koets kan bevestigen. Veel ruiters gebruiken het horloge. Het is dus even uittesten wat het beste past.
Tessa helpt ons bij de interpretatie van de metingen en het weer aanpassen van het trainingsschema.

Echt heel interessant. en Voor ons een echte eye opener. Zeker omdat je vanaf de koets niet het paard onder je voelt, zoals de dat wel voelt als je op het paard zit. Als koetsier moet je veel doen met wat je ziet

ik wil na me vakantie contact met haar opnemen, heb het al in de facebook van mijn stal gezet. miss willen meerdere stalgenoten mee doen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:02

Top, ik kan het echt aanraden. Het heeft ons zoveel verder geholpen met Meneer Anton. Heel benieuwd wat het jou brengt.
Laat je het met jij horen?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:12

janouk schreef:
Top, ik kan het echt aanraden. Het heeft ons zoveel verder geholpen met Meneer Anton. Heel benieuwd wat het jou brengt.
Laat je het met jij horen?

ik zal je zeker op de hoogte houden ind.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:16

interessant stuk over de hartslagmeter. het kan per dier zo verschillend zijn wat een pittige training is! Ga ik me thuis ook eens even in verdiepen!

Voor nu nog even genieten van al het moois hier :D

Afbeelding

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:13

Jaloers, ie bent in Ebbs. Dikke knuffel voor mijn rijmaatje Astra :+:

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:37

Wij hebben op de vereniging een clinic gehad van Carolien Munster met hartslagmeter. Was erg leuk om te zien. Ze vroeg aan de ruiters om hun paard hard aan het werk te zetten, zodat de hartslag omhoog ging. De ruiters hadden ook een hartslagmeter om en je zag dat vooral de ruiters harder aan het werk gingen. Hun hartslag ging omhoog en die van het paard nauwelijks :D

Gisteren eens iets heel anders hier. Ik moest op stel en sprong een kinderfeestje regelen, omdat mijn tante opgenomen moest worden in het ziekenhuis en het kinderfeestje van mijn nichtje moest gewoon doorgaan.

Dus dat werd een paardenfeestje. Voltige demonstratie en daarna zelf voltige oefenen en daarna nog hoefijzers versieren :D

Aagje was zo braaf! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:41

maessie schreef:
interessant stuk over de hartslagmeter. het kan per dier zo verschillend zijn wat een pittige training is! Ga ik me thuis ook eens even in verdiepen!

Voor nu nog even genieten van al het moois hier :D

[ [url=m/ONAk2T.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6iE5Rv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ga ook na ebbs!!!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 17:46

Heb haar niet gezien Janouk, maar er liep ook een grote groep merries op het land telkens ;) Heb wel haar dochter gezien met haar superknappe hengstveulen! Die stond ook te koop zag ik... (helaas vriendlief was mee :+ )

Gaaf Loulou! Best pittig nog om te doen!

Plutolover, jullie gaan komende week toch? Wil je nog tips voor leuke dingen om te zien? Dan pb ik je even ;) welk hotel zitten jullie?

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:48

Ik gooi het toch maar even in het topic Plutolover, misschien hebben de anderen er ook nog wat aan ;)

Wij zijn naar de Swarovski Kristalwelten geweest, is iets van 19 pp, wel heel gaaf om een keer te zien! Veel kunst ook, maar ook veel Kristal en een leuk shopgedeelte.

Verder zijn we bij de Silberwerken in Schwaz geweest, dat is een oude zilvermijn waar je in gaat met een minitreintje iets, en daar een rondleiding krijgt door de oude mijnschachten. Duurde iets van 1.45-2u, wat langer dan de 90 minuten die stonden aangegeven. Niet met heke kleine kinderen doen, en het is 12 graden in de berg, dus iets warms bij je hebben is fijn. Was ook ong. 19 pp. (Als je een pas krijgt van je hotel, wij hadden een kufsteinpas, dan kun je op verschillende plekken korting krijgen ;) )

Fohlenhof is leuk om te zien, alle paarden enzo maar plan het samen met de vrijdagavondshow (al is die er volgende week geloof ik nog niet)enof samen op een combiticket met de Räriteitenzoo. Is een leuk klein dierentuintje vlakbij, erg leuk ook met kleinere kinderen. (Een rit bij de Fohlenhof is best duur, met de koets was 60,- wel gaaf ook, was niet heel lang, uurtje, en zou ik vantevoren boeken ;) dag zelf is vaak al volgeboekt) Fohlenhof zelf ben je redelijk vlot uitgekeken ;)

Het stadje Kufstein is erg leuk om te shoppen/ terrasje te pakken. Daar kun je ook Slot Kufstein bekijken (ook ong.19,- pp) het slot is wel veel trappen, niet voor als je slecht ter been bent. Erg mooi groot slot, met heel veel historie en tentoonstellingen!

Vandaag zijn we naar Kössen gereden. Daar kun je met een bergbahn omhoog de berg op. (Ook weer 19,- pp) Zijn dichte gondels, boven kun je ook uitstappen en een wandeltocht pakken, of wat eten/drinken in het restaurant. En dan later weer met de gondel naar beneden. Prachtig uitzicht!! Niet voor mensen met hoogtevrees :+

Zou ik bijna de Walchsee vergeten, bij mooi weer kun je daar een bootje huren en lekker te zwemmen. (Waterskieen kan ook trouwens ;) ) zitten ook een paar leuke terrasjes en souvernirswinkeltjes.

Hoop dat dit wat aan jullie kant zit Plutolover, meeste zit tussen Ebbs en Innsbruck in ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:25

Wat voor zadel hebben jullie. Ik ben op zoek naar een nieuw dressuur zadel, maar het valt niet mee iets passends te vinden

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:35

Skyway tribal of kieffer <3

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:00

Die tribal is een nieuw type toch ? Ik zoek een goede tweedehandse. Welke type Kieffer heb je goede ervaring mee? Aag is echt ouderwets rond, dus er is niet zo veel geschikt

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:16

Euroriding Diamant

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:30

Ik ben ook opzoek, lastige zoektocht :=

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:30

Ik heb een hele poos met de kieffer inzell gereden. Die is speciaal voor barokke rassen.

Tribal is ook wel 2ehands te krijgen. Skyway nog niet.

Wat ook fijn is, is Massimo.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:36

Ik zelf ben fan van bates, dit omdat de boom vervangbaar is, en stan duidelijk fijner loopt op luchtkussens.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:36

Mijn verzorgpaard heeft een massimo