[HK]Goud met een dikke kont, haflingers knallen deel 4 rond!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie83

Re: [HK]Goud met een dikke kont, haflingers knallen deel 4 rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:33

Meen je!! Misschien komt het wel van een jaar in de schuur liggen en dan als ze aan gaan branden ze door ofzo.. K weet niet.. Maar ik heb net besloten dat ik hem gewoon weer afbreek en een paar slingers met ballen in m'n grote plant ga hangen.. Kerstboom zonder lampjes is geen kerstboom.. Misschien dat ik hem nog even laat staan maar haal iig dat wat erin zit weer eruit.. Lampjes moeten toch als eerste erin..

Klinkt leuk Lisa :) Ik ga waarschijnlijk meedoen met de winterwedstrijd. Maar dan wel met ander paard :+ marena kan dan niet meer :P

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 01:03

oojeeetje, op zaterdag gaat er altijd een meisje mee naar winston, dan gaat ze helpen en er op rijden want ze wil leren paardrijden. dus het gaat steeds beter ze kan al zelf opzadelen hoeven uitkrabben draven sturen stappen alleen de galop hadden we nog niet gedaan. endat wouden we vandaag gaan doen. dus ik zou het eerst voor doen maar dat heeft zich heel anders uitgepakt

http://www.youtube.com/watch?v=8-nu05STB0A

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:52

Aanvallend was het zeker niet bedoeld, dat is meer hoe jij het interperteerd (leuk he, internet). Lisa, ik heb ook het ras 'verbeteren' neergezet. Dat is wat anders als gewoon verbeteren. Verbeteren is dat geen wat de Jury wil zien en wat het ras ten goede komt.
Denk aan hondenshows. Dan heb je het ras de bulldog. Vroeger een zeer atletiesche hond, een schapenherder dacht ik. Tegenwoordig hebben ze een platte neus, korte poten, een brede borst enz enz. Dat is er allenmaal in gefokt omdat de jury dit mooi vond. Maar komt het ten goede van het ras? Ik denk het niet... Ze kunnen niet normaal ademen, laat staan lopen voordplanten, of zelf bevallen. Die kan gaan we wel op als we klakkenloos doen wat de jury wil. De jury wil langgelijnde hoog op hun benen staande, een hals die verheven uit de borst komt enz enz. om het steeds meer rijpaard te maken. Maar dat is het geen haflinger meer...Of wel? Uiteindelijk zullen haflingers afgeschreven worden en nog alleen gefokt worden door echte liefhebbers, omdat ze te sterk zijn, te heet zijn, te eigewijs zijn, ga zo maar door. Vroeger werd de haflinger bestempeld als een kinderpony, nou dat waren ze 20 jaar geleden, maar nu echt niet meer!
Snap je waar ik een beetje op doel?
En tjah, als er mensen zijn die fokken, om het fokken omdat zo'n veulentje er naast zo leuk is. Dan vind ik dat alsnog zeer onverandwoord als je merrie een gebrek heeft (bijv. ZE, kromme benen, slechte rug door ervenlijkheid) Dat is niet het verbeteren van het ras. En dat is mijn mening, en die van velen anderen...

Nou, dat heb ik ook weer gezecht...

Gistere het karateexamen van mijn broertje gehad, hij deed het naar mijn mening niet zoals het hoord. HIj kent zijn woorden allenmaal wel, maar hij voerde het allenmaal heel slap uit. Het was duidelijk dat hij er niet zo veel zin in had. Zijn kata kende hij wel redelijk. Dat vind ik wel knap :D Maargoed, hij is met vlag en wimpel geslaagd, hij heeft nu een gele band met orange slip. :) op naar zijn bruine slip.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:20

Het haflingerstamboek is een rasstamboek = ras gericht, niet voor het doel waar het paard voor gebruikt wordt.
Een breder gebouwde merrie kan ook hoge punten halen, niet alleen de "rijtypische paarden" halen hoge punten tijdens de keuringen, echter moeten ze wel aan een aantal eisen voldoen.

Ik ben wel van mening om niet te fokken als je merrie iets heeft wat erfelijk is of kan zijn, Zomereczeem is nog niet voor de volle 100% bewezen dat het erfelijk is, maar moeten we dan massaal gaan fokken met merries die dit wel hebben, ik ben van mening omdat niet te doen. Er zijn genoeg hengstenhouders die het sterk afraden om met een merrie te fokken die zomereczeem heeft.

Fokken met alleen stermerrie's en goedgekeurde hengsten, geeft geen garantie op een goed veulen, goedgekeurde dekhengst, ja, zodat je wel kan registreren hoeveel veulens een bepaalde hengst heeft verwerkt, met eventueel de keuringsuitslagen, al de veulens teminste naar de keuringen gaan, maar dat is de keuze van de merrie houder.
Maar een stermerrie en een goedgekeurde hengst, hoeven niet altijd een super combinatie te zijn en die hengst kan wel niet de merrie verbeteren.

Fokken is naar mijn idee, je merrie proberen te verbeteren, incombinatie wat je met het veulen wil in de toekomst.

Zo heeft Donna, korte beentjes, korte rug en korte hals, hierop heb ik een hengst uitgekozen die lange benen , langere rug en langere hals vererft. Wahida heeft tenopzichte van haar moeder een langere hals en hogere benen, al had ik ze wel graag nog langer gezien, maar ja, ze krijgen van zowel paps en mams wat mee.

Fokken is goed nadenken en niet zomaar elke willekeurige hengst op je merrie zetten en maar afwachten wat er na 11 mnd uit komt rollen, er lopen al teveel rasloze paardjes rond, die van hot naar her geslingerd worden omdat de "nieuwe" eigenaar niet met het karakter overweg kan.
Fokken doe je met je volle 100% verstand.

Het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen, maar zie zo vaak gebeuren , ach leuk een veulentje, laten we er een hengst op zetten, maak niet uit welke, want wil zo graag een veulentje. En dan zie je op Marktplaats van die arme zieltje, met kromme beentje, en dat die meer een grasmaaier zullen worden, dan een paard om mee te werken, wat mijn hart gewoon breekt.

Al kan het natuurlijk ook goed gaan, er zijn genoeg rasloze paarden die wel goed gelukt zijn en nog erg leuk kunnen lopen,

maar waarom niet er eerst goed over na denken , waarom wil ik fokken, wat ga ik met het veulen doen en wat kan ik met de hengstkeuze verbeteren aan je merrie.

Maar ja zo denk ik er over. Ik heb niks voor niks 6 jaar gewacht en gezocht naar een geschikte hengst en toe de sprong gewaagt om haar te laten dekken.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:49

halli hallo

mooie foto's weer voorbij zien komen :D
lieve peeps met mooie woef ;) peeps kan echt boos kijken
naomi met mooi resultaten met der wedstrijd :D
kerstboom ballen :P tja wij hebben nog geen kerstboom staan ;)

verhaaltjes over fokken................en zomereczeem
tja veel hengsten houders willen geen eczeem merrie dekken, terwijl het niet eens erfelijk kan zijn ;)
en mijn mening is dat de hengsten in nederland nou niet echt om naar huis teschrijven zijn. daarom heb ik gekozen voor een duitsgefokte hengst met een niet veel voorkomende lijn in Nederland. nederland stikt in de A en N lijners,
en fokken blijft gokken en hebt blijft natuurlijk ook wat wil het oog zien, jij kunt heel heel blij zijn met je veulen, en je hebt hem gefokt omdat je je eigen merrie wil verbeteren, jij wil hem gebruiken in de sport waar je merrie zwakke punten heeft en de hengst kan die verbeteren maar word dat ook verbeterd? dat weet je niet dat weet je pas wanneer je hem gaat gebruiken. mijn merrie loopt op de keuring als een trein maar onder de man heeft ze het vaak heel moeilijk naidoo loopt onder de man en aan de hand als een trein maar krijgt mijn veulen dat ook? net zo als mijn merrie heeft een wit hoofd en een roze neus naidoo heeft een klein bles je wat krijgt mijn veulen?

het blijf gokken wat word verbetert wat niet wat veranderd wat niet.... zolang die gene maar zeker weet wat er ook uit komt ookal ben je een hobby fokker wees er blij mee ondanks het misschien niet aan je wensen voldoet, je weet nooit hoe het er uit komt te zien, maar geef het ook de kans zich te ontwikkelen.

misschien vinden jullie me eigenwijs of mijn antwoord dom of weet ik het.
naidoo kwam op mijn pad en vond dat farahxnaidoo een goede combi was. over 3 jaar weet ik het pas 100% of het ook daad werkelijk zo was, dan moet het veulen/3jarige zich bewijzen of ik het er uit kan halen wat ik gehoopt had en mooie knuf of meid onder de man ;)

ik val niemand aan maar kwa fokken ben ik eigenwijs ik heb al heel veel verschillende merrie's x hengsten gezien waarvan ik dacht wat word dat wel niet of dat gewoon kwa combi niet klikt en vaak had ik gelijk en werd deze verkocht naar mensen die er erg blij mee zijn

wees niet boos op mijn mening en hoop dat we volgendjaar allemaal blij zijn met onze fok producten of dat nou hafxhaf is of hafxtinker ??

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:57

Dat is ook 100% waar, je moet de nakomeling ook de kans geven om zich te ontwikkelen.

Zo heb ik voor Wahida plannen om de sport in te gaan, maar mocht zij het op een of andere manier niet trekken / kunnen of het totaal niet leuk vinden, ach dan gaan we toch gewoon recreatief tuffen met haar, ook goed, voor mij is ze perfect, en val steeds mee voor haar karakter, die is in een word geweldig.
We zien wel wat de toekomst gaat brengen voor haar.

Ook voor het toekomstige veulen van haar, maar kan nu wel al op zoek gaan naar een geschikte hengst, al heeft dat nu erg weinig zin, maar die komt er zeer zeker wel.
En dat wordt voor de volle 100% een haf, ben van mening om ras bij ras te houden.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:30

idd freya, ik heb het ook niet zo op het kruisen van hafx wat anders net als een fries met arabo bloed ;)
het is net zo ik hoop op een hengst het is niet praktich voor ons maar hoop op een stoer kereltje maar een merrie is net zo welkom.. ik hoop dat het veulen het karakter krijgt van farah maar de mens heeft ook invloed op dat karakter. farah heb ik ook groot gebracht en fanny was een jaar toen ze bij ons kwam. nu word fanny 5 en word ze nu pas een knuffel kont en krijg ik er nu plezier in farah was een veulen toen ze bij ons kwam en heb haar nu al meer als 5 jaar :D *pff tijd gaat snel* farah was een draakje heeft mij gebeten en was vrij dominant en nu is ze een schat. fanny wist niet wat knuffelen was en rende altijd weg nu * afgelopen maand* geeft ze zelfs kleine dieuwtjes met der neusje. ik zeg nog steed dat fanny een apparte kruising merrie hengst is .. met twee karakters die botsten. de keuze tussen paps en mams had ik niet gemaakt maar zorg wel dat ik het beste van haar maak. en dat gaat natuurlijk met vallen en op staan. maar ben ook net zo blij met haar als met farah.. je weet toch niet wat de toekomst je brengt
en hoop aan farah haar veulen een mooie lieve vriending of vriend te hebben en heel veel lol te hebben.... en wie weet als alles goed is zie je hem/haar wel op de keuring en anders met een mooie rit ;)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:48

Klopt , een hoop kan je zelf te weeg brengen, alleen karakter is iets van ze mee krijgen, ligt er geheel aan hoe je er mee omgaat, hoe het gevormd wordt en welk deel sterker bevestigd wordt door de omgang.
Geen enkel dier is vals of heeft kwaad in de zin. Ieder karakter is weer uniek.
Wahida is vanaf dag 1 een knuffelkont, nu ze in de opfok staat, geeft ze zelf aan wanneer het knuffel / aandachtsuurtje voorbij is en loopt ze weg, maar als je dr roept komt ze net zo vrolijk weer terug gewandeld om nog een knuf en kus te halen.

Zo nu ga ik maar weer eens aan het werk, hahahahah na eerst een peukje gedaan te hebben ...

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:10

haha :D knuffelen is leuk :D farah had gister ook zon bui ;)
rookse en werkse ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:16

Jolanda, jij omschrijft presies wat ik bedoel...

Fokken is ook gokken. Bij Mara heb ik ook voor een duiste hengst gekozen omdat ik iets vers wou, ik heb voor een hengst met een langere nek en langeren benen gekozen omdat Mara af en toe gewoon ruimte mist in voornamenlijk haar stap. Nobbi komt ook meer voorwaards uit de schouder dan Mara. Nash die doet dat dus ook. Nash heeft jammer genoeg niet de lengte hals die ik had gehoopt. Maar wel de gangen en de lengte benen die ik had gehoopt :)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:49

Tuurlijk blijft fokken , gokken, heb je je jackpot of niet.
Wahida heeft zover ik nu kan bepalen ook niet de lengte in haar lijf als dat ik gewilt had, maar je ze is pas 18 mnd en moet nog lekker groeien, de benen zijn wel al langer, al is ze wel net zo lui als dr moeder, maar als ze loopt, heeft ze ruimere gangen dan mams. Hals ik ook wat langer, maar die rug , in verhouding met voor en achterhand is dr rug langer dan die van Donna, Donna is echt 3 bolletjes aan elkaar geplakt, Wahida, bolletje = voorhand, achterhand is op bolletje, middenhand is iets meer dan een bolletje.
Dus in alle opzichten is Wahida goed gebakken, hahahahaha en hebben we de jackpot gewonnen. Maar ja het is maar afwachten hoe ze het onder de man gaat doen.

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:14

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:24

Zo heeft iedereen zijn eigen mening over het fokken!
angel is nu al 3x gedekt en bij geen 1 nog geen last gehad omdat ze exceem had!

ik ga eten en even op de bank liggen.
lag pas om 2 uur op bed! we hebben ff bijgekletst(die vriend uit polen :D )
en vanavond naar concert in Werkendam van hun! lekker dichtbij!
ik word geroepen om te eten
:wave:

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:42

Ach veel mensen hebben ook gezeurd over mij, dat ik peep heb laten dekken. Want peep heeft geen papieren dus daar moet je niet mee fokken en ook om dit puntje blijven sommige helemaal tegen je aan zeuren en je moet het niet doen. Ik ben ban mening dat niet voor iedereen een papiertje belangrijk is en liever of mooier hoeven ze er ook niet door te worden. Ik fok een veulentje uit mijn eigen merrie en dat is voor eigen fok het blijft dus. En het kan tuurlijk een keer voor komen dat het geld er niet meer is of door andere redenen dat het toch weg moet maar dan heb je alsnog kans op een huisje ervoor hoor.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:46

Het vorige veulen heeft zoveel kwa uiterlijk van angel weg maar de streken heeft hij denk van zijn vader.
En vind het gewoon heerlijk om die kleintjes te zien groeien! helaas kon het vorige veulen niet blijven
maar wie weet deze wel <3

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:49

Liekjje schreef:
Het vorige veulen heeft zoveel kwa uiterlijk van angel weg maar de streken heeft hij denk van zijn vader.
En vind het gewoon heerlijk om die kleintjes te zien groeien! helaas kon het vorige veulen niet blijven
maar wie weet deze wel <3

Ben benieuwd :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:51

Met anous & peep en met een stalgenootje en haar 1.5 jarige tuiger wezen wandelen een heel stuk. Ook de hond was weer mee, maar die is helaas geschopt door de 1.5 jarige tuiger. Hij komt helemaal niet heel dicht bij de paarden hun benen en gaat er ook niet tussen door rennen maar hij trapte gericht naart de hond toe. Tijdje gehinkt en heel hard gejankt, werd op ze voor en achterpoot getrapt. Gelukkig durft die nu wel weer bij peepje te komen, is de stal in geweest bij der toen we terug kwamen. ?Maar hij vind het wel eng nu hoor .

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:55

Van dit soort problemen heb ik geen last aangezien wenner een ruin is!
Wel zou ik Julia mogen laten dekken, als ik door wat voor reden paardloos zou komen en dan zou ik een hengst kiezen die haar mindere kanten mogelijk verbetert.

Onze bak was alweer hard, maar hij is wel gesleept dus paardjes konden lekker los. Hebben effe samen lekker buiten gestaan en daarna was het al voertijd dus kregen ze weer een lekker prakkie! T weer wordt weer behoorlijk slechter, dus helaas weer niet rijden/longeren..

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:06

Marlis schreef:
Ach veel mensen hebben ook gezeurd over mij, dat ik peep heb laten dekken. Want peep heeft geen papieren dus daar moet je niet mee fokken en ook om dit puntje blijven sommige helemaal tegen je aan zeuren en je moet het niet doen. Ik ben ban mening dat niet voor iedereen een papiertje belangrijk is en liever of mooier hoeven ze er ook niet door te worden. Ik fok een veulentje uit mijn eigen merrie en dat is voor eigen fok het blijft dus. En het kan tuurlijk een keer voor komen dat het geld er niet meer is of door andere redenen dat het toch weg moet maar dan heb je alsnog kans op een huisje ervoor hoor.

Donna heeft alleen veulenpapier, ook de hengstenhouder zei, beter niet fokken met een merrie die niet in het "grote stamboek" staat ingeschreven, ach daar krijg ik haar nu niet meer in, ik kan geen 4 cm smokkelen in de stokmaat.
Ook Wahida blijft, al ga ik wel proberen om haar het stamboek in te krijgen en lukt het niet, ook goed, voor mij is toch super gelukt ...beter kan ik het niet wensen, ik kan nog een generatie op eigen fok rijden als ik wil.

Mijn droom is om Wahida en Donna tegelijk te laten dekken, dan heb ik 3 generaties in het land lopen. Al kan ik niet beide veulens houden, of ik moet de jackpot winnen eind van het jaar.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:12

Ja de jackpot wil ik ook, en dan ook dat de staleigenaar er een boxje bijmaakt. Dan kan ik van Julia een veulentje fokken en dan kan ik Wenner ook gewoon houden.
En dan met veulen als die groot genoeg is de sport in :z :z

Mn startkaart met wenner ligt hier ook te vergrijzen maar ik gaat m opzeggen, heb nog nooit gestart en gaat er voorlopig ook niet van komen.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:17

Hahahaha, de staleigenaar hoeft dan echt geen boxen erbij te bouwen voor me, hij krijgt er dan twee leeg te staan, hahahahaha, dan komen Donna en Wahida en hun kroost lekker aan huis staan.
Dan kan ik ze s'morgens een appeltje geven door het keukenraam, lijkt me heerlijk paardjes aan huis, geen gezeur meer over van alles en nog wat en geen stalgenoten die zich met je paard bemoeien.
Al heb ik hier op stal daar nog geen last van gehad, maar ja dit is me ulitieme wens, paardjes aan huis en alleen me eigen fokproduct hebben staan.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:30

In het kader van deel 5, waar ik al de nodige gegevens voor aan het verzamelen ben en we nu over de helft zijn van deel 4 , wil ik nog een oproepje doen om wat gegevens te vertrekken, zodat ik van deel 5 weer een kunstwerkje kan maken.

Graag het onderstaande kopieren en via de PB naar mijn sturen ;
Mijn goud heet :
Mijn goud is zo oud :
Mijn goud is een merrie / hengst / ruin:
Ik ben sinds ...... de trotse eigenaar / verzorger van dit mooie goud.
Wat doe ik het liefst met hem of haar:

Ik heb van de volgende bokkers het inmiddels al ontvangen ;
Horsii
Kitzbi
farahtjuh
chipieke
joopiexx
Nathalie83 ( al is daar een ongelukje mee gebeurt, niet met Nathalie zelf, maar met haar PB-tje. )

Dus mocht je in de openingspost willen komen, stuur dan de gegevens via PB naar me toe en ik voeg je toe in de openingspost van deel 5.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:45

Jaa we zijn al weer over de helft van dit topic!
Ik vroeg me af waar Hinke gebleven is trouwens, die heb ik in dit deel nie meer gezien??

Zometeen ga ik ff met pietertje spelen <3 Hij mag nu boven slapen, want hij is zindelijk <3

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:39

Biies, leuk filmpje! Maar rijd dat meisje ook in het park? Of wel in een bak?

Jody, Moest wel lachen om je opmerking :+ Wenner is ruin dus geen last van fokproblemen := Heb ik ook geen last van, Willem kiest een hengst ;) Heb er zelf echt geen verstand van, dus meng me er ook niet in..
Hoorde ook al idd dat het weer niet veel goeds beloofd.. ALs het goed is is de bak op stal vandaag ook gesleept.. K had heen gewild maar het ging hier vet sneeuwen en dus spek glad..

K stuur hem nog wel keertje Jolanda :D

Nou daar zat ik ook al aan te denken Jody.. Heb haar al echt lang niet hier gezien..
Gaat dus goed met Pietertje? :) K wou laatst foto/filmpje maken van Pieter van stal maar Willem heeft hem in de ren (met hok) nu ivm kou.

Ik ga maar eens ff wat eten maken.. Geen zin maar wel trek :+

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:43

nathalie ze rijd niet in een bak want die hebben we niet haha dus we rijden altijd buitenop de weg of in het bos.