! Heb het echt zó gemist... Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
! Heb het echt zó gemist... Peelie schreef:Hinke schreef:Een leadrope en een halster, dat zijn heel bescheiden aankopen nathalie. Ben je niet van de shabrakken en glitterfrontriemen?Ik wil nog steeds zoń wintec cair singel kopen, en ik heb zo nog wel 10 dingen die ik eigenlijk wel wil hebben
![]()
Ik ben aan het dubben over wat ik zal doen met ankie: ik kan haar dit jaar helemaal niet laten dekken, ik kan haar laten dekken door een haflingerhengst, ik kan haar laten dekken door een kwpn-hengst, of ik zou een embryotransplantatie van een kwpn-merrie en een kwpn-hengst kunnen doen. Dat laatste lijkt mij zelf wel vrij onmogelijk aangezien ankies stokmaat 20 cm onder dat van een kwpn-er ligt, en ze dan een heel groot veulen zou krijgen (maar er was iemand die tegen mij zei dat dat wel eens mee zou kunnen vallen omdat ankie wel vrij breed is en een kwpn-er heel smal).
Wat zouden jullie doen? Denken jullie dat het uberhaupt een verstandig plan is om er iets groters dan een haflingerhengst bij te doen (aangezien het haar eerste veulen zou zijn)?
Dat is dus helemaal niet verstandig om uberhoub een hengst te nemen die 10 cm groter is dan de merrie, vooral als het haar eerste veulen word. Waarom wil je een een KWPNer op hebben? Kreizingen zijn nog minder gewild dan raszuiferen paarden. Een kruising is ook minder waard dan ras zuiver paard. Ik snap dat je ook nogsteeds veel intresse hebt voor rijpaarden. Neem dan een haflinger hengst die lux is. waardoor je een rijpaard type paard krijgt.
Verder dat Ankie breed is en een KWPNer smal heeft niks met de inhoud te maken van een merrie. Daarbij zeggen mensen dat het veulen zich zal aanpassen aan de inhoud van een merrie, maar daarna groeit het zoo hard dat het al gouw groter zal zijn dan Ankie. KWPN met haflinger is (naar mijn mening) geen mooi combinatie, omdat je een heel robuust compact met korte benen in verhouding paard krijgt...
maar het maakt ook niet zoveel uit meer, want ik ben er uit wat ik ga doen
Ik ga ankie iig de komende jaren niet laten dekken, maar ik koop een veulen van dit jaar van mn vader van 1 van zijn kwpn-merries, of als het een hengstenveulen wordt, laten we dit jaar die merrie dekken door een hengst die ik uitzoek, en die koop ik dan volgend jaar
Hij heeft genoeg fokmerries dus het maakt hem niet zoveel uit. Ik vind het iig een geweldig idee
Ben helemaal blij
Bluem schreef:Kortom: het lijkt me beter om toch naar een haflingerhengst uit te kijken die je merrie kan verbeteren. Vergeet niet dat de haflingers best wel aan een opmars bezig zijn de laatste tijd en je voor een goede, correct gereden met keurig papier en eventueel wat keuring meegelopen, best wel rond de €2250 kan vragen. Een papierloze -ietwat vreemde- kruising gaat écht niet zoveel meer hoor type recreatiepaard. Indien je je merrie dan toch qua bouw & gangwerk iets wil verfijnen zou ik persoonlijk uitkijken naar een arabier. Daar zijn toch al wel meerdere geslaagde kruisingen uit voort gekomen die ik overigens ook met eigen ogen gezien heb. Ik vind dat als je het overweegt van te fokken, en dan niet om zelf aan te houden, je het moet doen om te verbeteren en daar gewoon rekening mee moet houden.Er is zo al zoveel overschot aan paarden die maar gefokt worden "voor de leuk"....
Ze zijn wel fijner maar ik vind ze te kort in de rug en de gangen vind ik ook niet geweldig. Dan zeker liever een kwpn-er! Maar zoals gezegd hoef ik de keuze nu niet meer te maken 
Madeira_ schreef:Joopiexx, doet ze 't ook, maar ik ben dan zelfverzekerder omdat iemand mij verteld wát ik moet doen..
Nathalie83 schreef:joopiexx schreef:Nathalie vind je dat geen moeilijk vooruitzicht? t lijkt me heel moeilijk om te weten dat je verzorgpaard toch een keertje weggaat..
Dapnik mooi halster, en wat een ontzettend leuke pony's!!
Ja klopt hoor.. hang het ook niet aan de grote klok.. wil dat ze zo lang mogelijk blijft.. en heb het idee dat de eigenaar er eigenlijk ook helemaal geen afstand van kan doen dus wie weet gaat ze wel helemaal nooiten het idee dat nora sowieso blijft maakt ook een hoop goed.. heb met haar echt super goeie klik.. met levera is gegroeid..
Zie je het zelf nog wel zitten met Madeira?
Kindje lijkt er wel heel erg van te genieten. Bluem schreef:Ik denk dat je een goede keuze gemaakt hebt Hinke door een fokmerrie van je vader hiervoor te gebruiken.
Waaruit ik afleid dat haflingers aan een opmars bezig zijn? Ik heb het voorbije jaar denk ik wel bijna elke dag verkoopsites gevolgd in verband met haflingers. Gewoon omdat het me interesseert. Ze gaan ten eerste voor meer geld (mits gezond en alle andere zaken die ik al beschreven heb) en ze staan hier in elk geval niet lang te koop als er eens een goede op staat. Neem nu 2 maand geleden, toen stonden er hier in België een stuk of 5 écht leuke haflingers te koop op internet. 3 weken later stond daar niets meer van te koop. Nu zit je natuurlijk wel in NL en niet in België, bij jullie is het aanbod inderdaad groter betreffende leuke recreatiehaflingers. Maar ik denk dat als je écht een goede weet te fokken (maar zoals gezegd, dit hangt van zowel moeder als vader af) die het daarna ook nog keuring onder zadel doet, je toch nog wel een trapje hoger staat met je haf.
. Maar ik zie zelden een haflinger op marktplaats waar ze meer dan 2000 euro voor vragen. En er schijnen nog veel haflingerveulens naar de slacht te gaan.
Als ik een kruising zou fokken zou ik dat niet doen om het ras te verbeteren, of om er mee naar de keuringen te kunnen gaan, maar om een leuk recreatiepaard te fokken, dus gewoon een fijn gebruikspaard waar je alle kanten mee op kunt. Veruit de meeste mensen met paarden hebben geen paard om er zelf mee te fokken, en het interesseert de meesten ook niet of hij precies de bouw heeft zoals een haflinger die hoort te hebben, de meesten willen gewoon een fijn paard om op te rijden
Hinke schreef:Freya: er zijn idd een hoop argumenten te bedenken tegen het kruisen van rassenAls ik een kruising zou fokken zou ik dat niet doen om het ras te verbeteren, of om er mee naar de keuringen te kunnen gaan, maar om een leuk recreatiepaard te fokken, dus gewoon een fijn gebruikspaard waar je alle kanten mee op kunt. Veruit de meeste mensen met paarden hebben geen paard om er zelf mee te fokken, en het interesseert de meesten ook niet of hij precies de bouw heeft zoals een haflinger die hoort te hebben, de meesten willen gewoon een fijn paard om op te rijden
nieuwe winterdeken ook nog via MP ..
sinds lange tijd maar wil echt weer lekker wedstrijden gaan rijden met vieffie!
trusten
Bluem schreef:Hinke schreef:Freya: er zijn idd een hoop argumenten te bedenken tegen het kruisen van rassenAls ik een kruising zou fokken zou ik dat niet doen om het ras te verbeteren, of om er mee naar de keuringen te kunnen gaan, maar om een leuk recreatiepaard te fokken, dus gewoon een fijn gebruikspaard waar je alle kanten mee op kunt. Veruit de meeste mensen met paarden hebben geen paard om er zelf mee te fokken, en het interesseert de meesten ook niet of hij precies de bouw heeft zoals een haflinger die hoort te hebben, de meesten willen gewoon een fijn paard om op te rijden
Volgens mij fok je dan een beetje om de verkeerde redenen maar goed. Er staan in elk geval genoeg paarden te koop die maar gefokt zijn voor de leuk; A heeft een merrie en B die om de hoek woont heeft wel een leuke hengst dus huppa we stoppen er een veulen in. Of die 2 wel bij elkaar zouden passen en of het kleine veulen er beter van zal worden als hij later verkocht moet worden is dan maar de vraag. Op marktplaats en kapaza genoeg van die gevalletjes te vinden. En die zitten dan ook maar rond de 2000 euro, puur recreatiepaard zonder papier. Met het idee een fijn gebruikspaard te fokken voor de verkoop, moet je er eigenlijk naar streven het dier te verbeteren.
Op mijn manier zou ik Ankie dan verbeteren door er een rijtypischer paard van te maken dat wat fijner gebouwd is en koeler is dan een kwpn-er. En over het 'voor de leuk' fokken: paarden houden doe je sowieso 'voor de leuk', paarden hebben geen praktisch gebruiksdoel meer
Dat je geen paard moet fokken omdat je wil kijken wat voor kleur het krijgt, dat lijkt me logisch. Het belangrijkste vind ik dat het paard dat je fokt goed in elkaar zit en geen gebreken heeft, en je er fijn op kunt rijden
En dat je daarvoor alleen een merrie wilt gebruiken die zelf correct gebouwd is, en daar een goedgekeurde hengst bij doet, vind ik ook wel een voorwaarde.