Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Re: 21+ en een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:55

Storm, oo ik las dat je (altijd) afhankelijk bent i.v.m. vervoer naar je paard toe :) hihi zag de link met Beilen niet O:) mijn excusses! :P

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:56

Zo het weer even bijgelezen gaat echt hard zeg hier!

Wat een rotopmerking van de jury zeg mando! En wat heb je een hoop meegemaakt zeg, wel er weer
bovenop gekomen?

Ik heb trouwens ook wel eens een leuke opmerking gehad van de jury... wel in een andere richting gelukkig...
Ik was al begonnen met mijn proef, komt ze uit de hokje... zegt ze ;; ja er staat op je protecol dat je een
vos hebt en het een merrie is... maar dat is toch gewoon een haflinger?! Ik was zo stom verbaasd dat
ik er alleen maar ja op kon zeggen... achteraf dacht ik had moet zeggen dat het een ezel was die verkleed was of zoiets doms.. maarja ik was ook gelijk compleet uit mijn concentratie beetje jammer!

Met bri gaat het ook weer wat minder.. weet echt even niet wat ik ermee moet/kan, heb haar maandag
voor het eerst sinds 3 mnd weer losgegooit, ze mocht 2 minuten van de DA, waarvan ze er 1 gerold heeft
en daarna heeft ze zoals verwacht 2 rondjes in keihard galop bokkend, springend door de bak gerend.
En gister kon ze dus niet eens draven. Vanavond ook maar wandelen dan en morgen kijken hoe het gaat
en anders de dierenarts er maar weer bijhalen.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:09

@Miiejs: Ik heb een keer precies hetzelfde gehad.
Ik wou net met de proef beginnen en toen kwam de jury de auto uit.
"Op het papier staat dat het een vos is, maar dit is geen vos".
Ik netjes uitleggen dat haflingers onder de kleur vos vallen. Zij was ervan overtuigd dat dit niet zo was maar het zal wel en toen ging ze chaggie de auto weer in.
Hele rare ervaring is dat.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:13

EngeltjeS schreef:
Sita, heb je het nog kunnen regelen met de wedstrijd?

Ja hoor :) Ze gaan t aanpassen zei ze.. Dus hoop dat ik op dezelfde tijd mag blijven als nu, het is anders wel heeeel vroeg uit bed.. :')

Vreemde opmerkingen allemaal van jury's..
Had van t zomer eens een keer een jury die helemaal moeilijk ging doen omdat ik mn stamboekpapier nog in mn paspoortmapje had zitten.
Was het er vergeten uithalen omdat de dag er voor keuring geweest was.. Hij ging er echt n kwartier over zaniken, leuk is dat als je paard op scherp staat om te starten en je dus n kwartier moest wachten.. :x

Storm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:16

EngeltjeS schreef:
Storm, oo ik las dat je (altijd) afhankelijk bent i.v.m. vervoer naar je paard toe :) hihi zag de link met Beilen niet O:) mijn excusses! :P

Oh zo bedoel je, nee dat gelukkig niet. :) om naar wedstrijden te rijden vervoer :+

Miiejs, mis dat ze rustiger is als je haar in een klein afgezet stukje land zet i.p.v bak zodat ze gaat eten. Als het een echte haflinger is moet dat invloed hebben :P

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:19

Haha die heb ik ook eens gehad, haf heeft "chique" naam dus die man had een hele chique vos KWPN(oid) verwacht :+
Ook niet leuke commentaren hoor... slechte punten geven zodat je maar stopt met je haf omdat hij dat niet mooi vindt....... :O Heb 'm teruggepakt hoor, 3 maand later was ik 2 klasses verder O:)

Ik zal even foto zoeken van nephaf.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:20

Storm, ze mag geen gras... :( en een padock hebben wij niet op stal en als ze te lang op zand staat gaat ze dat eten...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:22

Dat heb ik gelukkig nog nooit gehad. Over het algemeen heb ik wel fijne jury's.
Een keer gehad dat ik had afgegroet na 3 onderdelen omdat hij vreselijk liep te schudden (allergie) dat de jury uit de auto kwam: "Als je niet had afgegroet had ik je uitgebeld. Goed dat je voor het welzijn van je pony kiest." En verder was ze helemaal weg van hem :D
Ow en ik heb 1x een punt minder op verzorging gehad. Maar dat bleek die jury bij alle koudbloeden te doen :roll:
Ik had zijn manen toen los. Helemaal gewassen enzo. Dat was meer werk dan even knotten met naald en draad zetten :+

Storm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:24

Haha wat een gekke opmerkingen allemaal.
Wat verwachten ze dan dat er bij kleur staat haflinger :+ Weirdd
Miiejs, hmm wat lastig zeg dan zou je der haast telkens aan de lijn moeten hebben.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:27

De meesten denken gewoon dat n Haflinger Palomino kleur is.. Vanwege de witte manen/staart...
Een standaard vos heeft immers naast een voskleur ook voskleurige manen en staart.. :)

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:29

Amanda, dat heb ik ook een paar x gehad dat een kwpnér een 8 voor verzorging had en ik met mijn haf een 6/7 en ook inderdaad andere hafjes.. erg vreemd die jury's :?

Storm, ja dat zou een optie zijn maar ze snapt niets van longeren, de bak is gewoon 20x40m dus ik ga er
dan als een vlaggetje achteraan, en ze mag dus eigenlijk gewoon zichzelf niet uitleven omdat dit dan het
gevolg daarvan is maar vind het zo sneu dat ze dus niet een even lekker der ei kwijt kan en even gek kan
doen, alhoewel ze dit ook steeds vaker onder het zadel doet :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:30

Heftig zeg. Mag ze helemaal niet bewegen? Of een x aantal minuten per dag? Of alleen stappen?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:33

Wat sneu zeg Miiejs... Arm ding.. :(:)

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:37

Ik zit inprincipe op 25 min. draven nu, maar omdat ze er elke x vandoor ging in renglop door de bak (en
dan ook gelijk de rest van de paarden meenam die in de bak waren :+ ) Dacht ik nouja, laat ik haar dan maar
losgooien, durfde het eerder nog niet omdat ik bang was voor wat er nu gebeurt is maar had het niet
verwacht omdat ze 25 min. draven echt prima volhoud.
Volgens de DA moet ze alles weer kunnen met haar aangepaste voer en medicijnen maar zie nu alleen
maar het feit dat ze dus alleen maar kan rijden en niet los kan of kan spelen.. de wei is ook geen optie
omdat ze dus geen gras mag :(

Storm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:46

Wat een lastige situatie! Mis beperken kwa hoeveelheid energie in het voer? Of krijgt ze sowieso al geen krachtvoer?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:50

En heb je geen kleinere paddock waar ze een paar uur per dag in kan staan ipv de wei?
Of een kaalgegraasd stukje afzetten?
Dan is ze misschien ook niet zo ontplofbaar...

Dat stijve kan ook omdat ze dat al even niet gewend is. En haar spieren hebben toch een opdonder gehad, dus die zullen ook weer aan moeten sterken. Even uit te stekker gaan is toch wel heftiger dan gecontroleerd draven. Spieren krijgen dan best wat klappen.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:53

ze krijgt speciaal voer, met een heeeeeel lage hoeveelheid aan suiker en zetmeel, dus bijna geen
energie.. en dat mag ook niet veranderen anders raakt ze weer bevangen...
We hebben een kleine paddock, maar daarin gaat ze ook compleet uit der stekker, het is denk ik 8x8m
maar ze krijgt het toch voor elkaar

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:54

Ja, maar dat is maar even. Als ze er elke dag een paar uur in staat wordt dat vanzelf minder.
Desnoods leg je er voor ze erin gaat al een flinke dot hooi in, zodat ze zich daarop concentreert ipv op het rennen. Mag ze wel hooi?

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:56

Ja ze mag 4,5 kilo hooi per dag, das ongeveer 3 plakken per dag.
Ze komt uit een kudde dus rustig alleen staan kan ze niet, voor dat ik wist dat ze dit had stond ze
wel op het land op de vorige stal maar daar kon ze absoluut niet alleen staan, ze rende heel de dag onrustig heen en weer en had weinig aandacht voor het gras

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:01

Oh dat is lastig...
En een shetlander erbij in de paddock? Of een ander rustig maatje?
Lastig probleem...

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:04

Ja vind het onwijs lastig, weet ook echt niet wat ik nou moet.

Shetjes hebben we niet op stal en weet niet of er zomaar een manege pony bij mag, ook omdat als
ze wel gaat rennen en niets van overblijft want ze kan bokken als de beste en ze staat vierkant op ijzers

Heb er ook zo'n hoofdpijn en stress van, zit hele dagen te denken waar ik nou het beste aan doe

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:09

Ja, dat kan ik me voorstellen. :j
Ik zou toch kijken of je iets met die paddock kan. Heeft ze vriendjes op de wei? Kan er daar niet 1 van bij?

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:12

Nee, er staat niemand meer op de wei omdat het van de zomer mis is gegaan in de kudde

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:29

Nee nu niet, dat snap ik.
Maar toen zij nog op de wei stond, had ze toen een vriendje in de kudde? Heeft ze een duidelijk vriendje op stal?

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:46

Ze heeft een heel harem haha, der bij naam is barbie en ze heeft er heel veel Ken's rondlopen ;)
Nee even serieus, ze heeft wel vriendjes ja maar niemand daarvan wil samen losgooien, of samen in de paddock helaas.. iedereen is te bang (net als ik) dat het fout gaat