[HK] Haflingerklets

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: [HK] Haflingerklets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:02

Paulien wil je mij ook op msn?? Haha!

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:02

Stravero schreef:
naomimak:(Is wel duidelijk toch? Haha! ) Als je paard gaat hangen, laat je acuut de teugels losser, je paard gaat niet hangen zonder reden!! Knipoog Ik zou er sowieso geen ander bit in hangen, en gewoon bij een watertrens blijven. Gewoon met aanleuning, (dus niet trekken) contact dus, lekker meegaan met je paard zijn mond. Dan afentoe 'lucht geven' zoals mijn instructeur dat zo mooi zegt, dus ontspannen, en weer terugpakken op dezelfde aanleuning als daarvoor. Je paard krijgt dan opnieuw vertrouwen in je handen, en gaat zelf ook 'ja knikken'. Dat ja knikken(dus steeds aan de teugel en weer met t neusje 'naar voren') houdt je paard vaak steeds langer vol, en blijft dan steeds langer aan de teugel lopen. Dan kun je op den duur wat meer druk pakken (*let op! dit kan makkelijk een maand of langer duren!!) en je paard netjes, en ongedwongen zonder te trekken aan de teugel rijden, maak ook veel overgangen uit je zit van stap naar draf, van draf naar stap, van draf naar halt, enz. En steeds lucht geven tussendoor, dat moet je vooral niet vergeten. Knipoog Succes, en houd ons op de hoogte hé!!

Levera hing in het begin ook verschrikkelijk erg.. Echt blaren bijna.. Maar ze had daar ook wel een redelijk goede reden voor.. Er reden altijd kinderen op haar voordat ik haar ging rijden. En ze had dus ondekt dat als ze met heel haar gewicht aan de teugels ging hangen, die kids dus de teugels los lieten.. Tja en toen kwam ik.. en ik liet dus niet los.. nu is ze echt heel licht in de hand Haha! doormiddel van ophoudingkjes, meegaan in beweging en vaak vrije teugel tussendoor op een door mij gekozen moment (dus niet als ze de teugels door me vingers trok) Van hangen tot licht ben ik toch zeker een half jaar bezig geweest.. Dus idd geduld is een schone zaak Tong uitsteken
Heel af en toe hangt ze nog een beetje maar dan heeft ze gewoon weg geen zin om te werken, dat merk ik dan vaak al bij het poetsen..

Ow enne Nathalie83 is 25 Haha!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:03

Peelie schreef:
Paulien wil je mij ook op msn?? Haha!

Jaaa tuurlijk Lovers Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:06

Peelie schreef:
tjah... had ik nog niver nagedacht....

Maar hou er rekening mee dat ik 16 ben... Geen scooter heb... Zo'n 15 a 20 minuten moet fietsen (met dit weer kan het zelfs een half uur duren eer ik er ben) en dat weten zij ook. stal gaat dicht om half 11. Ik moest mara dan ook nog zelf doen... dan ga ik weer veel te laat weg en dan krijg ik daar weer gezeur mee....

Kijk, dan is het al weer een heel ander verhaal inderdaad...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:12

@ Paulien: Heb eigenlijk niet zo veel op je aan te merken, behalve dat je je schouders wat meer naar achteren moet doen en je handen wat hoger houden. Je rijdt heel vriendelijk, iets meer contact met de mond mag je wel hebben, en je zadel kan volgens mij ook wel een stukje naar achteren.
Je hebt haar nog niet zo heel lang, dus perfect hoeft het nog lang niet te zijn. Eerst maar even rustig aan elkaar wennen. Ja Madeira staat wel erg op de voorhand, probeer die achterhand wat beter te activeren, des noods af en toe even een achterbeen bijtikken met een zweepje.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:14

Mystica schreef:
@ Paulien: Heb eigenlijk niet zo veel op je aan te merken, behalve dat je je schouders wat meer naar achteren moet doen en je handen wat hoger houden. Je rijdt heel vriendelijk, iets meer contact met de mond mag je wel hebben, en je zadel kan volgens mij ook wel een stukje naar achteren.
Je hebt haar nog niet zo heel lang, dus perfect hoeft het nog lang niet te zijn. Eerst maar even rustig aan elkaar wennen. Ja Madeira staat wel erg op de voorhand, probeer die achterhand wat beter te activeren, des noods af en toe even een achterbeen bijtikken met een zweepje.

Super, bedankt Lachen ik kan van iedereen leren en zou graag willen leren. Ik moet idd rechterop zitten, het gevoel dat ik achterover hang voor mezelf Ja En kun je op 1 of andere manier voelen dat ze op haar voorhand staat?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:16

Doei!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:16

Je paard wordt veel lichter als ze meer op de achterhand komt en je voelt dat de motor achterin gestart wordt. Maar hoe dat voelt is heel moeilijk uit te leggen. In iedergeval zakt de achterhand dan en komt ze als het ware voor omhoog, daardoor het lichte gevoel. Als je galopeerd, kun je haar dan wel bij je houden en heb je niet het gevoel dat ze voorover duikelt?

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:18

Mystica schreef:
Je paard wordt veel lichter als ze meer op de achterhand komt en je voelt dat de motor achterin gestart wordt. Maar hoe dat voelt is heel moeilijk uit te leggen. In iedergeval zakt de achterhand dan en komt ze als het ware voor omhoog, daardoor het lichte gevoel. Als je galopeerd, kun je haar dan wel bij je houden en heb je niet het gevoel dat ze voorover duikelt?

Nee.. momenteel bokt ze bij mij.. Dus heb juist het omgekeerde gevoel Clown
Maar in galop en draf is ze veel actiever dan in stap moet ik zeggen.
Maar ik zou er is op letten! Ja

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:26

Als ze dat niet doet is het prima hoor! Ja Dat betekend dat ze in ieder geval wel op eigen benen loopt Haha!

Heb even foto's van mezelf gezocht om het verschil tussen op de voorhand en wat meer op de achterhand te laten zien. Helaas heb ik alleen maar baggerkwaliteit foto's op de pc, dus excuus Huilen van het lachen
Afbeelding
Hier duidelijk op de voorhand en uitelkaar (was ook tijdens het uitdraven Clown )

Afbeelding
Hier veel meer bij elkaar, meer dragend en op de achterhand (ook niet perfect hoor Bloos )
Maar even de enige redelijke foto's die ik heb Huilen van het lachen

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:27

Mystica, bedankt voor je moeite, maar ik kan dat helaas niet zien Verdrietig sorry.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:28

Maar op de eerste foto si ze wel veel actiever als op de 2e.
Ze kropt zich daar op en drukt de rug weg.

Het verschil is niet altijd lichter in de hand overigens. Wanneer een pony nog niet lang in training is zal hij juist zwaarder aanvoelen, omdat hij de kracht nog niet heeft om dat goed op te vangen.
De truc is dan om veel te schakelen en veel overgangen te maken, zodat ze de kans niet krijgen om te hangen en ze van achteren sterker worden.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:29

Wat een kou buiten..
even lekker los gegooid in de bak en even zonder zadel met halster gehobbeld!
Morgen mag ik opzoek gaan naar 2 halsters... hij is gewend zonder halster buiten te staan maarja bij ons gaan ze met halster om naar buiten gisteren al mogen zoeken en vandaag had hij hem ook weer afgekregen... dus morgen waarschijnlijk ook wel.. word een flinke wei aflopen haha

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:30

Amanda, ik snap wat je en zij bedoelen. Maar ik zie te slecht om deze foto's te onderscheiden (kan ik alleen bij hogere kwaliteit zeg maar).

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:30

@ Amanda, klopt hoor. De 2e is ook totaal niet ontspannen.
Ik heb helaas niet de juiste foto's op de pc. Nagelbijten / Gniffelen
Edit: Bij jonge pony's ben ik ook totaal niet bezig met de achterhand trouwens. Eerst op eigen benen, zodra dat goed is, komt de rest. Hangen komt in mijn ogen juist door gebrek aan eigen evenwicht, en dus niet op eigen benen Lachen Andere mening is welkom Haha! Vork
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 09-01-09 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:31

Ik wil wel even zoeken.
Heb een tijdje terug ook eens van die foto's geplaatst.
Sorry, kom gelijk weer even binnen vallen met commentaar Bloos

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:34

Dit was de eerste keer dat ik Jim reed.
Gespannen, geen aanleuning, van achteren niet goed bij. Niet echt op de voorhand overigens, maar niet zoals het moet in ieder geval Haha!
Afbeelding

Dit is wel een stapfoto, maar geeft een aardig beeld.
Rug is los, aanleuning van voren en actief van achteren. Hier zie je dat hij minder op de voorhand is dan op de vorige foto.
Afbeelding

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:35

Amanda, ik zie deze foto's wel. Je paard loopt dus ontspanner op de tweede foto?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:36

Je ziet dat de achterhand gezakt en dus de motor gestart is Knipoog

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:37

Hmm ik zie het niet.. ik snap het niet Tong uitsteken Wat is de achterhand? Aan welk deel moet ik denken? Ik dacht aan de kont/benen maar eh.. ?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:39

je ziet dat de schoft nu hoger ligt als de kont Knipoog Dat is op de eerste foto niet zo Clown

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:40

Op de eerste foto zie je dat hij zijn achterhand achter zijn lichaam neerzet. Hij duwt zich als het ware naar voren.
Op de 2e foto plaatst hij zijn achterbenen onder zijn lichaam. het zwaartepunt verandert en hij draagt zichzelf meer.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:40

Op die manier! Ik vat hem Knipoog

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:50

wat is het stil hier....

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:59

Idd Gail.. Maar denk dat iedereen al naar bed is gegaan Tong uitsteken ik heb van zes uur tot half 10 geslapen, slaap is er uit nu.. Tong uitsteken