Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Stravero schreef:naomimak:(Is wel duidelijk toch?) Als je paard gaat hangen, laat je acuut de teugels losser, je paard gaat niet hangen zonder reden!!
Ik zou er sowieso geen ander bit in hangen, en gewoon bij een watertrens blijven. Gewoon met aanleuning, (dus niet trekken) contact dus, lekker meegaan met je paard zijn mond. Dan afentoe 'lucht geven' zoals mijn instructeur dat zo mooi zegt, dus ontspannen, en weer terugpakken op dezelfde aanleuning als daarvoor. Je paard krijgt dan opnieuw vertrouwen in je handen, en gaat zelf ook 'ja knikken'. Dat ja knikken(dus steeds aan de teugel en weer met t neusje 'naar voren') houdt je paard vaak steeds langer vol, en blijft dan steeds langer aan de teugel lopen. Dan kun je op den duur wat meer druk pakken (*let op! dit kan makkelijk een maand of langer duren!!) en je paard netjes, en ongedwongen zonder te trekken aan de teugel rijden, maak ook veel overgangen uit je zit van stap naar draf, van draf naar stap, van draf naar halt, enz. En steeds lucht geven tussendoor, dat moet je vooral niet vergeten.
Succes, en houd ons op de hoogte hé!!
doormiddel van ophoudingkjes, meegaan in beweging en vaak vrije teugel tussendoor op een door mij gekozen moment (dus niet als ze de teugels door me vingers trok) Van hangen tot licht ben ik toch zeker een half jaar bezig geweest.. Dus idd geduld is een schone zaak 
Peelie schreef:Paulien wil je mij ook op msn??
Peelie schreef:tjah... had ik nog niver nagedacht....
Maar hou er rekening mee dat ik 16 ben... Geen scooter heb... Zo'n 15 a 20 minuten moet fietsen (met dit weer kan het zelfs een half uur duren eer ik er ben) en dat weten zij ook. stal gaat dicht om half 11. Ik moest mara dan ook nog zelf doen... dan ga ik weer veel te laat weg en dan krijg ik daar weer gezeur mee....
Madeira staat wel erg op de voorhand, probeer die achterhand wat beter te activeren, des noods af en toe even een achterbeen bijtikken met een zweepje. Mystica schreef:@ Paulien: Heb eigenlijk niet zo veel op je aan te merken, behalve dat je je schouders wat meer naar achteren moet doen en je handen wat hoger houden. Je rijdt heel vriendelijk, iets meer contact met de mond mag je wel hebben, en je zadel kan volgens mij ook wel een stukje naar achteren.
Je hebt haar nog niet zo heel lang, dus perfect hoeft het nog lang niet te zijn. Eerst maar even rustig aan elkaar wennen.Madeira staat wel erg op de voorhand, probeer die achterhand wat beter te activeren, des noods af en toe even een achterbeen bijtikken met een zweepje.
ik kan van iedereen leren en zou graag willen leren. Ik moet idd rechterop zitten, het gevoel dat ik achterover hang voor mezelf
En kun je op 1 of andere manier voelen dat ze op haar voorhand staat? Mystica schreef:Je paard wordt veel lichter als ze meer op de achterhand komt en je voelt dat de motor achterin gestart wordt. Maar hoe dat voelt is heel moeilijk uit te leggen. In iedergeval zakt de achterhand dan en komt ze als het ware voor omhoog, daardoor het lichte gevoel. Als je galopeerd, kun je haar dan wel bij je houden en heb je niet het gevoel dat ze voorover duikelt?
Dat betekend dat ze in ieder geval wel op eigen benen loopt 

)
)
sorry. 
Andere mening is welkom

Wat is de achterhand? Aan welk deel moet ik denken? Ik dacht aan de kont/benen maar eh.. ?
Dat is op de eerste foto niet zo
ik heb van zes uur tot half 10 geslapen, slaap is er uit nu..