Zie hier en hier voor meer info.Groeten, SuSEQ
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Zie hier en hier voor meer info.
en vond dat ze verder nog wel wat van elkaar weg hadden.
Ik ben blij dat ik niet zo'n haf heb als de paarden die op die site's bij foto's staan
Bluem schreef:edit: bedoel geen haflinger he, die Aveligneses.
Zag in het begin van topic ergens dacht ik daar een foto van en die zag er mij toch wel wat anders uit qua bouw dan een haflinger
(als het niet nog langer is)..

Arrisje schreef:Bluem schreef:edit: bedoel geen haflinger he, die Aveligneses.
Zag in het begin van topic ergens dacht ik daar een foto van en die zag er mij toch wel wat anders uit qua bouw dan een haflinger
Omdat de foto ook van 30 jaar geleden is![]()
(als het niet nog langer is)..
Maythe schreef:Lees dit maar eens even door.
De Avelignese dank zijn naam aan Avelengo, een streek in Alto Adige, die sinds 1918 Italiaans is.
De Avelignese is de italiaanse versie van de Haflinger :
De 2 rassen lijken spreekend op elkaar.
Van beide wordt aangenonen dat ze afstammen van de oeroude Avellium-Haflinger en zijn ook beide terug te voeren tot de hengst El Bevadi.
Dat was een oosterse hengst die door de Oostenrijkers in Arabië was aangekocht. En hoewel de Avelignese wordt beschoud als koudbloed en ook allerlei koudbloedkenmerken heeft, dank hij ook veel aan zijn oosterse invloeden.
De Avelignese wordt algemeen gefokt in Toscane, Emilia en delen van zuidelijk Italië, maar hij komt in heel Italië voor en is waarschijnlijk het populairste Italiaanse paard. Yaai en volhardend is hij, gedeeltelijk dankzij zijn rotsige, bergachtige leefomgeving van zijn streekvan oorsprong. Ook is hij groter dan de Haflinger, zowel in stokmaat als voorkomen, en hij is van goed middelzwaar type. Hij is zeer veelzijdiger en wordt in het tuig gebruikt in landbouwgebieden die niet voor gemotoriseerde voertuigen toegankelijk zijn.
Dat hij zeer stapzeker is in ruig terrein komt door zijn uitzonderlijk harde, goed gevormde hoeven.
Hij wordt vaak zowel als lastdier als rijpaard voor trektochten gebruikt.
Zijn rustige onverstoorbare temperament, zo typisch voor koudbloeds, maakt hem ideaal voor kinderen, beginnende en zenuwachtige ruiters. Zijn enrom gespierde bouw stelt hem in staatom ook volwassenen te dragen en dat maakt hem een ideale gezinspony.
Deze paarden zijn tamelijk massief geboud, maar zien er niet onaantrekkelijk uit en hebben vaak een fraai exterieur.
Ze hebben een fraai, fijn hoofd met een breed voorhoofd dat uitloopt in een smalle, fijne snuit.
Ze hebben een brede hals, die kort en gespierd is. De schouders zijn krachtig en zo gebouw dat ze een gareel tuig goed kunnen dragen. De schouders zijn ook tamelijk stijl en de pas is tamelijk kort.
Ze zijn breed in de borst en hebben een compacte, brede rug.
De achterhand is gespierd en rond. De benen zijn doorgaans goed geboud en hebben een dicht bot, goed gevormde gewrichten en wat licht behang aan rond de vetlok. Ze zijn altijd vlaskleurig van manen en staart.
De haflinger is een ras met een oeroude afkomst die, dankzij zijn geografische isolatie, zeer zuiver van type is gebleven.
Ze komen uit de omgevng van het dorpje Hafling in het Etsch-gebergte in het zuiden van Oostenrijks Tirol. Ze worden nu vooral in Beieren, maar ook in heel Europa gefokt. Het ras is gebaseerd op koudbloedpaarden die met Arabisch bloed zijn veredeld, een combinatie die ze ideaal maakt als rijpaard en licht trekpaard.
De voege oorsprong van de Haflinger is onbekend, maar vanaf 1868 is zijn geschiedenis goed vastgelegd. De Arabische hengst El bevadi XXII werdt in het ras ingebracht in 1868. Zijn zoon Frollie, uit 1874, wordt algemeen beschoud als de grondlegger van het tegenwoordige ras. 4 of 5 bloedlijnen kunnen nog steeds tot hem worden teruggebracht. Deze edele afstamming verklaard ook het opvallende uiterlijk en de kenmerken van de Haf, die van paard tot paard verschillen. Het belanrijkste fokcentrum van de Haflinger is de stoeterij Jenesien waar door de staat goedgekeurde hengsten in fokprogramma's worden ingezet. Jonge hengsten ondergaan een zwaar onderzoek en alleen de allerbeste worden dekhengst. De Haflingeris enorm populair in Beieren, waar hij vaak wordt ingekruist met Arabisch bloed. De nakomelingen worden dan teruggekruist met Haflingers om een zeer fraai kwaliteitspaard te krijgen, wat in Oostenrijk niet wordt gedaan.
De Haflinger is een typisch taai gebergtenras en deze pony's zijn dan ook sterk gehard, stapzeker en intilligent. Ze zijn zeer gewillig van aard, zijn bruikbaar voor lastwerken en uitmundende rijpaarden voor kinderen en volwassenen.
Ze hebben een aantrekkelijk hoofd dat zwaar is maar niet grof, met grote vriendelijke ogen en kleine levendige oren. Hafs hebben korte benen met een sterke brede rug en een gespierde achterhand. Ze zijn bijna altijd vos, varriërend van lichtgoud tot roestkleurig en hebben vlaskleurige manen en staart.
Zo zie je maar, er zijn weinig verschilen, maar het is wel een appart ras.
Weten niet eens wat voor soort paard ze hebben
Lacrymosa schreef:Maythe schreef:Deze paarden zijn tamelijk massief geboud, maar zien er niet onaantrekkelijk uit en hebben vaak een fraai exterieur.
Ze hebben een fraai, fijn hoofd met een breed voorhoofd dat uitloopt in een smalle, fijne snuit.
Ze hebben een brede hals, die kort en gespierd is. De schouders zijn krachtig en zo gebouw dat ze een gareel tuig goed kunnen dragen. De schouders zijn ook tamelijk stijl en de pas is tamelijk kort.
Ze zijn breed in de borst en hebben een compacte, brede rug.
De achterhand is gespierd en rond. De benen zijn doorgaans goed geboud en hebben een dicht bot, goed gevormde gewrichten en wat licht behang aan rond de vetlok. Ze zijn altijd vlaskleurig van manen en staart.
Deze uitleg is nog vrij correct.
Citaat:Al moet ik toegeven, die 2 rassen zijn tegenwoordig nog moeilijk uit elkaar te houden.
Vroeger waren de verschillen zo veel duidelijker.
Toen was het echt nog dat de Avelignese een fijn hoofdje had en de Haf een iets zwaarder,
maar door de Haf in te late kruisen met arabieren om ze te veredelen, worden de verschillen ook veel kleiner.
Ze trachten echt de Haf zoals de Avelignese te krijgen.
Omdat die licht geboud zijn, maar toch brede schouders hebben om een zware kar voort te kunnen trekken enzo.

hahahahaneetje86 schreef:nu wil ik weten ook wat mijn pony ishahahaha
heeft iemand idee afstaamming archimedes (v arga) x nordwind (v norden)
volgens mij in nederland beetje onbekende hengsten maar ze is in oosterijk geboren....
neetje86 schreef:nu wil ik weten ook wat mijn pony ishahahaha
heeft iemand idee afstaamming archimedes (v arga) x nordwind (v norden)
volgens mij in nederland beetje onbekende hengsten maar ze is in oosterijk geboren....