Haflinger X Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarciaDenise

Re: Haflinger X Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 10:52

Ik snap ook wat je bedoeld, maar een beetje overdreven.

We kennen de hengst en de merrie heeft al meerdere mooie en goede veulens gehad...

Ik zou mijn paard niet naar de slacht doen omdat hij lelijk is....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:55

Jij niet nee, ik ook niet. Maar er zitten mensen tussen die het doen wanneer ze het paard niet verkocht krijgen.
Wat denk je dat er gebeurt als jij je paard niet meer onderhouden krijgt? Moet je ze verkopen, maar ja met een kruising die niet echt sportpotentieel heeft moet je maar net geluk hebben om daar iemand voor te vinden, zeker wanneer je hem niet naar een manege kwijt wilt (wat toch meestal niet de bedoeling is)

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:58

Haflinger x Fries kan heel mooi uitpakken.

Ik heb ook foto's gezien van verschillende Haflinger x Groninger kruisingen. Die waren ook heel mooi geworden.

In dit topic staan ook heel veel Haflinger kruisingen:
Erretje @ [HK] Haflinger X .......

MarciaDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 11:06

Hahahaha leuk he al die kruisingen...

We hebben ook een kruising lopen..
Haflinger x Draver...

Er staat een foto van in mijn profiel, alleen nu ziet ze er anders uit...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:46

BrittKitt schreef:
Jij niet nee, ik ook niet. Maar er zitten mensen tussen die het doen wanneer ze het paard niet verkocht krijgen.
Wat denk je dat er gebeurt als jij je paard niet meer onderhouden krijgt? Moet je ze verkopen, maar ja met een kruising die niet echt sportpotentieel heeft moet je maar net geluk hebben om daar iemand voor te vinden, zeker wanneer je hem niet naar een manege kwijt wilt (wat toch meestal niet de bedoeling is)

Dat bedoel ik, paarden met papieren belanden gewoon minder bij de slacht.
Rasloze kruisingen zijn er 13 van in een dozijn en helaas belanden er velen bij de slacht, vaak nog voor ze 2 of 3 jaar oud zijn. Zeker als zo'n paard een minder prettig karakter heeft (wat op de loer ligt bij FriesxHaf) of weinig sportpotentie gaan ze heel snel richting slager, ook al heeft ie nog zo'n leuk koppie en is ie nog zo mooi om te zien.

MarciaDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 22:40

MIsschien wel....

Maar ik weet zeker dat we hem houden!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:57

Ja, weet je dat zeker? Heb je hem ook nog als hij 20 is? Heb je hem nog als je persoonlijke situatie veranderd? Of je financiele situatie? Of als...?
Er kan zoveel gebeuren, ik heb hier ook een stel staan waarvan ik ze nooit weg zou willen doen maar je kunt dat nooit 100% zeker weten.

Daarbij, wat wil je met het veulen? Moet het een sportpaard worden? Recreatie? Moeten je kinderen er ook op kunnen rijden? Wat wil je ermee gaan doen?

MarciaDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 01:07

anneliesdj schreef:
Ja, weet je dat zeker? Heb je hem ook nog als hij 20 is? Heb je hem nog als je persoonlijke situatie veranderd? Of je financiele situatie? Of als...?
Er kan zoveel gebeuren, ik heb hier ook een stel staan waarvan ik ze nooit weg zou willen doen maar je kunt dat nooit 100% zeker weten.

Daarbij, wat wil je met het veulen? Moet het een sportpaard worden? Recreatie? Moeten je kinderen er ook op kunnen rijden? Wat wil je ermee gaan doen?

Misschien moet JIJ je niet al te druk maken over wat ik er mee ga doen, daarbij weet jij mijn financiele situatie niet.
En hoef je die ook niet te weten...
Ik denk dat je bij alle veulens misschien een risico kan lopen...
Ik hoef hem niet voor de sport want er zijn belangrijkere dingen dan dat...

Ik respecteer je mening, en misschien kun jij dat bij mij ook....

Probeer de wereld niet te redden.... Dat lukt je allang niet meer!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 01:21

Ik heb bij een kruising fries×haf op stal gestaan. Even foto zoeken hoor.

Hij was erg lief in de omgang, echter onder het zadel wat minder. Hij was vreselijk sterk en had erg veel uithoudingsvermogen, niet veel mensen konden het iig lang op hem uithouden. Uiteindelijk is hij verkocht omdat de eigenaar een man in de 50 was en er telkens vanaf nou niet echt goed was voor zijn gezondheid.

Foto gevonden Lachen
http://aycu01.webshots.com/image/47560/ ... 749_rs.jpg

edit: op de foto was hij bijna/net 3.
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 28-05-08 01:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 01:22

Als je graag een kruising wilt met je haflinger zou ik persoonlijk kiezen voor een ander ras dan een fries. Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:53

Haflingers keer friezen zijn hele leuke paarden. Waarom niet doen? Ik zou het niet weten. Zulke paarden vind je namelijk niet binnen een bepaald ras. je herkent ze meteen, dus om nou te zeggen dat het er 13 in een dozijn zijn... Ik denk het niet Knipoog
De kruisingen worden trouwens meestal bruin, omdat de meeste haflingers het Agouti gen dragen. Dit gen zorgt er voor dat de vacht van een zwart paard, bruin wordt. Vandaar de haflingerkleur, met zwarte manen, staart en benen. Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:01

MarciaDenise schreef:
anneliesdj schreef:

Misschien moet JIJ je niet al te druk maken over wat ik er mee ga doen, daarbij weet jij mijn financiele situatie niet.
En hoef je die ook niet te weten...
Ik denk dat je bij alle veulens misschien een risico kan lopen...
Ik hoef hem niet voor de sport want er zijn belangrijkere dingen dan dat...

Ik respecteer je mening, en misschien kun jij dat bij mij ook....

Probeer de wereld niet te redden.... Dat lukt je allang niet meer!

Misschien moet je lezen ipv aangebrand reageren. Ik wil helemaal niet weten hoe jouw financiele situatie is, ik vraag alleen of je je paard kunt houden als je financiele situatie veranderd. Of als je persoonlijke situatie veranderd, als je gaat verhuizen, trouwen, kinderen krijgt, gaat scheiden, wilt emigreren...

Ik probeer jou alleen bewust te maken van de risico's, Haflingers en Friezen zijn allebei rassen met een eigenzinnig karakter en veel kracht waar ze zich vaak maar al te goed van bewust zijn. Dat kan aan elkaar kruisen kan heel verkeerd uitpakken, daar zijn genoeg voorbeelden van.

Of je hem wilt voor de sport, voor recreatie, voor je kinderen maakt ook zeker wel uit. Voor de sport zal het paard hoogstwaarschijnlijk niet geschikt zijn, voor kleine kinderen waarschijnlijk ook minder. Recreatie en boscrossen zal het beste doel zijn maar dan wel met een ervaren ruiter en niet met kleine kinderen gezien het karakter van beide rassen.

Daarom zeg ik dat je moet nadenken of dit wel een goed idee is. Je kunt niet zomaar zeggen, ik vind Haflingers mooi, ik vind Friezen mooi dus als ik ze kruis wordt het supermooi. Zo werkt fokken niet, wake up en wordt verstandig!

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:12

Er staat er btw nu eentje te koop op marktplaats...

MarciaDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 19:45

Misschien moet je lezen ipv aangebrand reageren. Ik wil helemaal niet weten hoe jouw financiele situatie is, ik vraag alleen of je je paard kunt houden als je financiele situatie veranderd. Of als je persoonlijke situatie veranderd, als je gaat verhuizen, trouwen, kinderen krijgt, gaat scheiden, wilt emigreren...

Ik probeer jou alleen bewust te maken van de risico's, Haflingers en Friezen zijn allebei rassen met een eigenzinnig karakter en veel kracht waar ze zich vaak maar al te goed van bewust zijn. Dat kan aan elkaar kruisen kan heel verkeerd uitpakken, daar zijn genoeg voorbeelden van.

Of je hem wilt voor de sport, voor recreatie, voor je kinderen maakt ook zeker wel uit. Voor de sport zal het paard hoogstwaarschijnlijk niet geschikt zijn, voor kleine kinderen waarschijnlijk ook minder. Recreatie en boscrossen zal het beste doel zijn maar dan wel met een ervaren ruiter en niet met kleine kinderen gezien het karakter van beide rassen.

Daarom zeg ik dat je moet nadenken of dit wel een goed idee is. Je kunt niet zomaar zeggen, ik vind Haflingers mooi, ik vind Friezen mooi dus als ik ze kruis wordt het supermooi. Zo werkt fokken niet, wake up en wordt verstandig![/quote]

Om wakker te worden heb ik een wekker...
Nogmaals je mag mijn mening respecteren, dat doe ik bij die van jou ook...

Maar misschien moet je zelf een topic maken...

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:31

het vragen om foto's wijst er toch (oa) ook al op dat er niet zomaar wat gedaan wordt lijkt me..
ik zeg al; ik heb zelf een haf en er staat een hengst op stal dus zo moeilijk zou t niet zijn..de eigenaar van de hengst zou maar wat benieuwd zijn naar wat eruit kwam dus ik hoef er niet eens twee keer om te vragen bij wijze van..
maaaar; ik ga er zeker nog een aantal jaar over na denken en rustig bekijken hoe zijn veulens 'worden' / 'uitpakken', foto's opvragen, rondkijken, nadenken etc etc.
maar inderdaad..ik denk dat de meningen daarover verdeeld zijn of men er wel of niet op zit te wachten. Als ik een veulen wil ga ik ervanuit dat ik het wil houden, er de mogelijkheden voor heb (in elk geval voorlopig) > of de situatie dan ooit, ooit onverwacht veranderd..ja dat kan niemand me vertellen.
Maar dat kan je toch nooit in het leven?
Naar mijn mening zit ook niet iedereen op de zoveelste 'gewone bruine kwpner' te wachten (no offence) dus wat dat betreft zijn de meningen gedeeld. Al snap ik dat dat met papieren officieel anders ligt en dat die inderdaad makkelijker in de markt liggen (in theorie dan)

lijkt me inderdaad dat het hier vooral om verschil in meningen gaat en die dus van elkaar moet respecteren ja Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:02

sabby schreef:
het vragen om foto's wijst er toch (oa) ook al op dat er niet zomaar wat gedaan wordt lijkt me..
ik zeg al; ik heb zelf een haf en er staat een hengst op stal dus zo moeilijk zou t niet zijn..de eigenaar van de hengst zou maar wat benieuwd zijn naar wat eruit kwam dus ik hoef er niet eens twee keer om te vragen bij wijze van..
maaaar; ik ga er zeker nog een aantal jaar over na denken en rustig bekijken hoe zijn veulens 'worden' / 'uitpakken', foto's opvragen, rondkijken, nadenken etc etc.
maar inderdaad..ik denk dat de meningen daarover verdeeld zijn of men er wel of niet op zit te wachten. Als ik een veulen wil ga ik ervanuit dat ik het wil houden, er de mogelijkheden voor heb (in elk geval voorlopig) > of de situatie dan ooit, ooit onverwacht veranderd..ja dat kan niemand me vertellen.
Maar dat kan je toch nooit in het leven?
Naar mijn mening zit ook niet iedereen op de zoveelste 'gewone bruine kwpner' te wachten (no offence) dus wat dat betreft zijn de meningen gedeeld. Al snap ik dat dat met papieren officieel anders ligt en dat die inderdaad makkelijker in de markt liggen (in theorie dan)

lijkt me inderdaad dat het hier vooral om verschil in meningen gaat en die dus van elkaar moet respecteren ja Knipoog

Dat geeft dus al aan dat je er niet over nadenkt, de dichtstbijzijnde hengst kiezen omdat dat makkelijk is is kortgezegd goed stom. Zoals ik zei; bij het kiezen van een hengst zoek je naar een hengst die de bouw en het uiterlijk kan verbeteren en bovendien een beter karakter kan geven. De hengst van de buurman kiezen omdat die dichtbij staat werkt niet, dan ben je aan het vermeerderen ipv fokken. Vermeerderen is slachtpaarden fokken en dat wilde je niet zei je.
Als je met verstand een Fries en Haf gaat kruisen heb ik er niets op tegen en ik zal nog erg benieuwd zijn naar het resultaat ook, daar gaat het niet om.

Wbt de zoveelste bruine KWPN'er, jij hebt het niet begrepen denk ik. Het KWPN is de grootste leverancier van springpaarden, van alles wat internationaal springt is de helft KWPN, lijkt me duidelijk. 90% van de KWPN'ers wordt met verstand gefokt, er wordt gezocht naar een hengst die de bouw van de merrie kan verbeteren en die goed aansluit qua bloedvoering, bloedvoering van bewezen spring en dressuurpaarden. Dus ja, die liggen makkelijker in de markt, niet alleen in theorie.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 23:10

nee snap ik maar dit is wel alleen denken via t boekje en in theorie.
dat wordt nu al een aantal keer aangegeven..Dat is nl volgens de cijfers maar in het dagelijks leven ken ik hopen mensen die die kruising bijvoorbeeld wel interessant vinden en nagenoeg niemand die geinteresseerd is in een kwpner..als je snapt dus wat ik bedoel of het wil snappen Tong uitsteken . het is gewoon niet altijd zo zwart-wit..toch? Knipoog
en dat wordt door de personen (mij wel in elk geval en de TS ook zoals ze zegt) WEL meegenomen in het proces.
Maar inderdaad zoals de TS ook zegt; als ik een veulen wil is dat mijn zaak...dit is anders een eindeloze discussie (en dan kunnen we t ook over alle papierloze honden, katten etc gaan hebben en die discussie heb ik ook al veeeele malen gevoerd zien worden hier op bokt).
Er wordt nu dus een aantal keer aangegeven dat je argumenten echt wel zinvol zijn en Er wordt wel degelijk rekening mee gehouden , met alle argumenten die oa aangevoerd worden door jou maar in dit geval werd er gevraagd om foto's van de kruising en niet om eindeloos hetzelfde verhaal waarom het een slecht plan zou zijn. toch?

en neeee het is dus NIET zo dat er de eerste de beste hengst gekozen wordt..dat geef ik juist aan. (althans in mijn geval..kan alleen voor mezelf spreken wat dat betreft) Anders zou ik hem wel even erbij laten..een hele kleine moeite natuurlijk! Dat wordt dus juist NIET gedaan en er wordt wel doorgezocht, gevraagd etc.
In mijn geval is het niet eens aan de orde want de eerste jaren komt er zoiezo geen veulen Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 23:29

Als je het zo stelt kan een kruising erg leuk zijn, als je maar nadenkt over welke hengst je gebruikt want zoals ik zei kan dat verkeerd uitpakken.
Maar zoals je zegt doe je dat dus dan hoef ik het daar verder niet over te hebben.

Maar dat KWPN'ers niet bij de slacht komen komt omdat ze dankzij het papier (dekgeld van 1000,-) simpelweg te duur zijn voor de slacht, bij een kruising is dat vaak niet zo dus houd daar gewoon rekening mee.

Afgezien daarvan vind ik zulke kruisingen ook wel leuk hoor en zelf ben ik ook niet heilig want ik heb ook 2 papierlozen staan waarvan 1 zelf gefokt. Maar dat zijn beide sportpony's dus is niet echt vergelijkbaar met Friezen en Haffie's.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 23:42

Haflingers doen het tegenwoordig ook goed in de sport hoor Ja

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 23:47

Interessante discussie, wat betreft het fokken. Fokken is tegenwoordig bijna een wetenschap. Er wordt DNA gecheckt, paarden (hengsten) worden zeer streng geselecteerd enz... Mensen denken dat ze er op die manier grip op krijgen, maar fokken is ook met deze nieuwe inzichten nog steeds gokken.

Staat een leuke reportage in Volkskrant Magazine over hengstenstation van Uytert. Misschien de moeite waard om te lezen.

Maar paarden in de natuur kiezen elkaar ook niet uit op "karakter" of "mooi uiterlijk". Een stermerrie en een goedgekeurde dekhengst zijn geen garantie voor succes. Daarentegen kan een minder belovende combinatie op papier best goed scoren. Uit een kruising kan dan ook een harstikke leuk en mooi veulen komen.

En wat betreft de "eigenzinnigheid" van Friezen ben ik het niet eens met Anneliesdj. De Friezen die ik ken zijn allemaal zeer goed in de hand te houden en heel erg braaf. Bij mijn eigen bijrijdpaard (KWPN) is dat weleens anders hoor!!!
Haflingers zijn inderdaad wat eigenwijzer, maar zitten ook hele zachtaardige tussen.

Aan de TS wil ik zeggen: Als je er een goed gevoel bij hebt kun je het heus wel proberen. Lijkt mij een fijne kruising hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 23:58

Haflingers en Friezen staan er beide om bekend dat ze niet altijd even makkelijk zijn en vooral dat ze zich bewust zijn van hun kracht en dat tegen je gebruiken als het ze niet aanstaat.
Dat met elkaar kruisen kan een heel 'explosief' resultaat hebben. Uiteraard kan het ook goed uitpakken maar er zit ook risico aan. Bovendien worden met name Haflingers nogal gezien als kinderpony's maar dat zijn ze vaak toch niet, misschien in grootte wel maar hun karakter vraagt toch vaak om een volwassen ruiter.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 00:03

anneliesdj schreef:
Haflingers en Friezen staan er beide om bekend dat ze niet altijd even makkelijk zijn en vooral dat ze zich bewust zijn van hun kracht en dat tegen je gebruiken als het ze niet aanstaat.

Is ook een kwestie van opvoeden natuurlijk. Misschien dat de Friezen die ik ken allemaal een keurige opvoeding hebben gehad.

anneliesdj schreef:
Bovendien worden met name Haflingers nogal gezien als kinderpony's maar dat zijn ze vaak toch niet, misschien in grootte wel maar hun karakter vraagt toch vaak om een volwassen ruiter.

Dat geldt dan ook voor Shetlandpony's, want als het het over een eigenzinnig ras hebt... Maar ook hier zeg ik: kwestie van goede opvoeding en correcte omgang.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 00:05

Het is ook een deel karakter, opvoeding speelt ook mee maar een karakter kun je niet veranderen.
En over shetten gaat het hier niet toch?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 00:13

Haflingers zien er idd schattig uit, zijn niet zo groot en worden vaak aangeprezen als kinderpony's. Maar idd, dat zijn ze meestal niet. Hier op de manege wilden ze ook nooit haflingers hebben, omdat de eigenaar het eigenwijze rotbeesten vond. Met friezen heb ik eigenlijk totaal geen ervaring. Bloos Wel met deze kruising. Grote haflingers met zwart behang, soms met de bouw van een fries, soms met de bouw van een haf. Zeker het karakter van een haf. ( die die ik ken dan, dat zijn er 4, en 1 3/4 haf,1/4 fries) Maar zoals ik al zei: het zijn hele typisch paardjes, die je iig qua uiterlijk niet bij een ras vind, en toch herken je ze meteen Ja

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:05

Wij hebben op de manege veel haflingers, en het zijn goede en brave manegepony's. Het is net een kwestie van opvoeden en het een beetje treffen met het karakter. Een beetje pit is wel leuk trouwens toch? En een Fries x Haflinger is ook een prima paard voor de gemiddelde volwassene denk ik.