Mijn paard is nu 3 en 5 maanden waarneer starten met wedstri

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Mijn paard is nu 3 en 5 maanden waarneer starten met wedstri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:34

Natuurlijk heb je zelf altijd het laatste woord in de training van je paardje, maar ik moet zeggen dat ik me ook heel erg verlaat op mijn instructrice. Zij heeft er zoveel meer verstand van dan ik, dus ik ga mee in wat zij zegt en ga ervan uit dat dat okee is.

Ik kan me voorstellen dat dat voor TS ook geldt of misschien (nav dit topic) gold.

xenalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:36

mieske schreef:
En als ik jouw verhaal zo lees zo ik er mee wachten..
Wat ik je ook nog op je hart wil drukken, is dat je nu echt al teveel met je paard aan het doen bent..
Een uur les is te zwaar voor een jong paard, half uurtje is meer dan zat..

Ook vind ik het een beetje onzin dat je middendraf en middengalop "MOET" doen.. Als je een jong paard nog niet onder controle heb en nog niet in balans is en zijn rug nog niet kan ontspannen moet je zo iets niet doen.. Dat verklaart ook een beetje het rennerig gedrag.. De ene keer moet ze hard dan weer langzaam..
Probeer eerst gewoon eens een goed ARBEIDStempo te rijden en denk over een jaartje op zijn vroegst pas aan de middengangen..
En als je haar "bezig" moet houden tijdens het rijden, maak dan overgangen, (galop-draf, stap - draf, draf galop ect) en rijd figuren.
Zo houd je haar bezig en kan je ook werken aan de concentratie omdat ze met figuren rijden op moet letten..

En vergeet nooit, om je paardje nog even lekker kleuter te laten zijn.. Ze moeten het niet alleen lichamelijk, maar ook MENTAAL aan kunnen..
3 keer per week een half uurtje is meer dan zat, lekker los in de bak rennen is ook belangrijk.. Vergeet dat niet !

niets meer aan toe te voegen heel goed omschreven zo top Haha! Knipoog

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 19:41

Mijn les gaat morgen niet door vanwege dat me ik een knie blesure vorig jaar heb gehad en me knie doet te zeer!! Ik heb gister iemand gebeld die ook veel verstand heeft van paarden, Die zeg precies het zelfde als jullie. Dus ik ben het wel met jullie eens!! Ik heb het ook met me moeder overgehad en we gaan praten..Idd ik ben de baas over mij eigen paard..Niemand heeft er wat over te zeggen behalve ik en me moeder.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:47

Super dat er meer hulp is. Het belangrijkste is natuurlijk dat je doet wat goed is voor jou en je paard.
Wel balen dat je nu niet kan rijden door je knie... Boos!

Hou je ons op de hoogte van de ontwikkelingen van jou en je paard? Ik ben erg benieuwd!

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:06

Heel goed dat je zelf wil beslissen over je paardje, het is jouw dier en trots en daar moet je goed voor zorgen..

Heel veel succes met je hafje en veel plezier in de toekomst met wedstrijden en natuurlijk ook nu met het lekker rijden !

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 11:45

MandoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:42

Je vraagt wanneer wij zouden beginnen.

De mijne kreeg een zadel op toen hij 4 was.
Werd zadelmak gemaakt toen hij de 4,5 al gepasseerd was.

Heeft tot zijn 5,5 rond de 2x per week maximaal een half uurtje onder de man gelopen en toen hij 5,5 was zijn we hem wat langer gaan trainen en heel goed gekeken hoe hij het oppakte.

Zijn eerste onderlinge wedstrijdje was 2 maanden geleden dus toen was hij 5 jaar en 10 maanden.. ik vind dat vroeg genoeg.

Je moet kijken wat je paardje aankan en niets overhaasten. Haflinger zijn idd laat puber af.. ook in dat koppie.
En hoe vroeger je begint als alles nog niet goed volgroeit is hoe meer kans op blessures op latere leeftijd...

Ik zit me dan altijd af te vragen.. waarom zo vroeg al zoveel vragen..

MandoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:50

Ik wil nog iets toevoegen waar ik net overheen had gelezen.

je gaf aan dat je Haf zich verveelt... hoezo vervelen.
Als jij je Haf goed aan de lijn aan het werk zet vervelen ze zich niet hoor.
Wil niet zeggen dat je ze tot uitputting moet longeren maar je kan het wel iedere dag anders maken voor ze.

Die van mij gaat nu ongeveer 3x per week onder de man. 3x per week longeren en dan afwisselend, dubbele longe, bijzet of alleen op kaptoom. Soms vooraf werken aan de hand om ze lekker soepel te houden en zich bewust te worden van het feit dat ze 4 benen hebben en de laatste dag is hij vrij.. mag hij lekker in het paddock rondscharrelen...
Heb ik een dagje geen zin in longeren dan gaan we aan de wandel.....

Dus hoe bedoel je dat je pony zich verveelt.. je kan iedere dag anders voor hem maken.... maar dat moet je wel zelf doen...

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 12:17

Ik heb geen les meer,,ik heb overlegd met iemand anders en als ik zo door ging dan moetst ze voor een half jaar het land op. Na de zomervakantie mag ik pas weer beginnen met lessen en nu mag ik alleen nog maar hobbelen en spelletjes met der doen. Heb gister met der gevoetbalt en ze vond het echt leuk dus ga ik vaker doen en lekker als het mooi weer is buitenritjes maken.