Heb daar ook bewust voor gekozen een zacht bit, omdat ze zo hard in d'r mond was dat een prikkeldraadje nog niet zou helpen. (bij wijze van spreken
)Heb de eerste tijd alleen bitloos gereden, zodat ze meer aan het been moest komen en beter zou gaan reageren op m'n algehele zit.
Toen dit verbeterde heb ik haar opnieuw laten wennen aan een bit, dit gaat nu erg goed en ze reageert heel fijntjes en ontspannen bij lichte druk, terwijl ze voorheen verstarde en onder me vandaan liep.
Voor degene die een bit wilt aanschaffen voor zn haf, kijk ajb ook naar de vorm van de mond/kaak en de binnenkant van de mond van je haf, veel mensen willen graag een zacht en vriendelijk bit.
Een dik bit heeft over het algemeen een zachtere inwerking, maar je pony moet daar wel voldoende ruimte voor hebben, mijn haflinger die heeft dit niet, haar gehemelte is vrij laag (geen hangend rooster) Met de Myler die ik nu heb, heb ik nog steeds die zachte inwerking, terwijl het bit in het midden daar waar het gehemelte zit wat smaller is, ze zijn er dus wel wat dunnere bitjes met een hele zachte inwerking, helaas zijn ze wel erg prijzig, maar de hand van de ruiter bepaald uiteindelijk de daadwerkelijke werking!