wat doe je aan een haflinger die trekt met rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dagmach

Re: wat doe je aan een haflinger die trekt met rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:44

eilleen333 schreef:
Ik heb ditzelfde probleem gehad met mijn Haf. Inmiddels gaat het al een stuk beter. Ik ben nu druk aan het grondwerken en mijn Haf een beetje respect en vertrouwen aan het bijbrengen.
Ik denk namelijk niet dat het een rijtechnisch probleem is, maar een dominantie probleem...

Nee hoor,een paard met dominantie problemen laat hele ander dingen zien.
Dat begint al op de grond.Wil niet achter je lopen maar voor,probeert je in de kleren te happen,zal niet toestaan dat je opstapt maar laat zich tegen je aan vallen,tijdens het grondwerk wil ie in jouw cirkel komen,of probeert ie je eruit te slaan,imponeert.

Tuurlijk is het een rijtechnisch probleem Bloos .Immers als een dier gaat trekken,heeft een beetje ervaren ruiter door dat ie gewoon los moet laten,valt er niets te trekken,en dan weer voorwaarts op het been.

Groet Dagmach

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 19:56

okeej is zal er aan werken met mijn haflinger maar weet je nog een manier ofzo dat ze het minder gaat doen,of dta ze ergens last van heeft ofzo???groetjes

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:26

Ik ga er vanuit dat bij je dier de tanden in orde zijn.Een goede maat bit gebruikt wordt,het zadel pas en dat je dier de leeftijd heeft om bereden te worden.
Is dat allemaal voorelkaar,moet je dus gaan werken aan jezelf.
Het prettigste is dat met een goede instructrise.
Ben je niet in de gelegenheid om te lessen kijk dan heel kritisch naar jezelf.
Zit je mee in de beweging,geef je de hulpen goed,knijp je niet en stoor je je dier niet.
Begin met je dier te leren lopen op zijn eiegen benen,dus dat ie niet je hand gebruikt om voor op te leunen.
Dus zelf loslaten,weer rustig contact zoeken,meebewegen met de hand.
Gaat dit goed in stap dan kun je het in draf proberen.

Merk dat er eigenlijk heel veel te vertellen val Knipoog .
Dus neem les.

Groet Dagmach

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 16:38

ik heb al 4 jaar les met een goed inructriese en mijn haflinger is 8 jaar ik heb ene goed pazend zadel en een goed bit ze doet het gewoon elek keer in galop in stap en draf doet ze het egwoon super goed en als je erop stapt blijft ze niet stil staan en ze is gewoon altijd knettergek wat kan ej hier aan doen???groetjes

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:40

Elke keer als ze trekt moet je haar even aansporen, een zacht rukje aan te teugels geven of haar laten halthouden.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 16:42

en wta kan ik er aan doen dat ze zo knettergek steeds is als je erop stapt en rijdt????

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:56

wat bedoel je met knettergek?

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:04

romylisa schreef:
ik heb al 4 jaar les met een goed inructriese en mijn haflinger is 8 jaar ik heb ene goed pazend zadel en een goed bit ze doet het gewoon elek keer in galop in stap en draf doet ze het egwoon super goed en als je erop stapt blijft ze niet stil staan en ze is gewoon altijd knettergek wat kan ej hier aan doen???groetjes

Ze is gewoon knettergek?En dat naar vier jaar lessen met een goede instructrise?Niet stilstaan met opstappen?

Vreemd,misschien voer je te energierijk.Tip,stoppen met brok(als ie dat krijgt)en zet je dier zoveel mogelijk buiten (als ie dat nog niet staat).Is ie de energie zo kwijt en dan niet knetter.

Groet Dagmach

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 19:56

hej nou ze staat nu elke dag buiten als het mooi weer is en dan gaat ze lekker rennen enzo en als ik dan smidags of savonds ga rijden is ze lekker rustig.maar er is tog nog 1 probleem in galop gaat ze wel aan de teugels trekken!!!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:41

dagmach schreef:
Nee hoor,een paard met dominantie problemen laat hele ander dingen zien.
Dat begint al op de grond.Wil niet achter je lopen maar voor,probeert je in de kleren te happen,zal niet toestaan dat je opstapt maar laat zich tegen je aan vallen,tijdens het grondwerk wil ie in jouw cirkel komen,of probeert ie je eruit te slaan,imponeert.

Tuurlijk is het een rijtechnisch probleem Bloos .Immers als een dier gaat trekken,heeft een beetje ervaren ruiter door dat ie gewoon los moet laten,valt er niets te trekken,en dan weer voorwaarts op het been.

Groet Dagmach

Ik ben het toch echt niet met je eens....
Het feit dat je paard niet wil luisteren bewijst toch dat het paard lak heeft aan wat jij wil. Dat betekend weer dat jij niet de leider bent, dus is het paard dominanter dan jij...
Dat wil niet zeggen dat het niet rijtechnisch op te lossen is, maar ook door de rangorde goed te maken kan je dit probleem dus oplossen.
Maar teugels los lijkt mij juist niet zo'n goeie oplossing. Dan maak je het juist makkelijk om een hap gras te nemen. En dan drijven met het been? Dan moet ik mijn paard echt vooruit schoppen.

Ik heb grondwerk gedaan en sindsdien heeft ze geen noemenswaardige poging meer gedaan. Wat bij mij ook goed werkte is je armen op slot. Niet trekken, maar ook niet toegeven aan het getrek. Daardoor krijgt je paard misschien wel een ruk in de mond, maar dat doen ze toch echt zelf. Mijn Haf had dat echt super snel door.
Geef je paard dat op gras geen lange teugel, dat is een beetje flauw. Tenslotte denk het paard dan dat hij de ruimte heeft om te grazen. Oefen eerst op gras met gewone teugelmaat. Als dat goed gaat kan je waarschijnlijk vanzelf ook gewoon met lange teugel over het gras. Ik in ieder geval wel...

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 18:48

hej ja het gata ineens stukken beter ik wete niet warom maar als ik ga rijden dan doe ik in haar voorpluk een strikje en dan doet ze het gewoon super en zonder strikje vindt ze gewoon vervelend kan het o0k wel voorstellen.en heb volgende week zonmdag wedstridj duzz nog effe oefenen en dan gaan we ervooor Tong uitsteken

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:05

Aparte oplossing, maar als het werkt...
Ik vraag me alleen af of het daaraan zal liggen. Ik denk dat je onbewust misschien ook wel anders bent gaan rijden.
Maar ik ben blij dat je probleem is opgelost.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:45

ik moet toch nog even wat zeggen over die te dikke haflinger.. de haf op die laatste foto ziet er een beetje te dik uit, maar het is erg moeilijk te beoordelen met dat wintervachtje en jij erop. Je had het over je andere haflinger Romy (een na laatste foto), die juist erg slank is, maar ik vind die haf juist wel heel erg dik.. echt tonnetje rond. Of ik moet het verkeert zien hoor maar vooral op de bovenlijn lijkt Romy veel te veel vet te hebben.

oh nog een dingetje niet stom bedoelt.. wil je please wat netter typen, de letters van je woorden staan echt helemaal door elkaar, zelfs zo erg dat ik bijna denk dat je buitenlands bent.. of ben je dat ook? Bloos

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:01

Hey, die Haf op de foto's is toch Romy ? Ze komt mij héél bekend voor, heb jij haar toevallig van Vicky @ bokt (uit Noordwijk) gekocht ? En was ze toen superdik en is ze in de zomer heel licht van kleur ?