Twijfel twijfel, kopen of niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:26

Zo te lezen heb je je keuze al gemaakt. Doen en vooral genieten van de momenten dat je er wel bent.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:26

Ik heb het hele topic bijgelezen, maar ik vraag me af hoe je denkt over bijrijders? Er zijn genoeg mensen opzoek nar een verzorgpaard, zou dat geen goede oplossing zijn, voor bijv. 2 x in de weeK?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:48

Sellyxx schreef:
Ik heb het hele topic bijgelezen, maar ik vraag me af hoe je denkt over bijrijders? Er zijn genoeg mensen opzoek nar een verzorgpaard, zou dat geen goede oplossing zijn, voor bijv. 2 x in de weeK?

Alleen doen als het paard het nodig heeft. Bij een tevreden paard vooral van wegblijven. Het grootste deel geeft vooral ergernis en stress. De fijne eerlijke en betrouwbare verzorgers zijn nog niet op 1 hand te tellen.

Ik stel altijd stalgenoten op de hoogte als ik er een paar dagen niet ben. Die lopen er dan een rondje omheen voor blessures of wonden. Staleigenaren vertrouw ik wat dat betreft ook niet.
Heb al iets te vaak meegemaakt dat een paard vreselijk staat te bloeden en niemand heeft het gezien.....:(

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 11:01

Ik weet wel iemand, die ik vertrouw, die er in mijn plaats een keer naartoe zou kunnen en die ook evt met hem kan rijden. Verder ben ik er eigenlijk niet naar op zoek.
Er wordt echt goed opgelet op stal, het is maar een klein groepje en er is goede communicatie onderling.

An_J, ik vind de aanschaf van een paard sowieso een egoïstische keuze dus wat dat betreft geef ik je gelijk. Het is een hobby, en hobby's heb/doe je omdat het jezelf wat brengt. Ik zeg in de OP ook al, ik heb niet de illusie dat ik het voor hèm zou moeten doen. Aan de andere kant zou er voor hem niks veranderen, hij blijft waar hij is, met zijn vertrouwde vriendjes op een grote wei.
Ik heb absoluut geen wedstrijdambities, maar zou het leuk vinden om aan hem te werken. Dat dat met 1x per week niet gaat (en je dat ook niet mag verwachten), nou ja, so be it. Ik hoef nergens heen dus heb geen haast.

AngeliqueB

Re: Twijfel twijfel, kopen of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:12

Doen! Als moeder van 3 kinderen en paardeneigenaar zeg ik dat het zeer zeker te doen is. Als de kinderen mee zijn, doe ik andere dingen op stal met de paarden dan als ik alleen ga. Op mijn stalling kunnen de kinderen veilig spelen, ook toen ze jonger waren. Ik heb veel gelongeerd en gewandeld met kinderen en paard, die er dan om de beurt op mochten.
Ik ga (in het verleden ook niet) ook niet dagelijks, ze lopen 24/7 buiten, in een fijne kudde met onbeperkt voer, ze missen me echt niet als ik niet kom! Met rijden geldt voor mijn paardjes hetzelfde, ze kunnen gerust weken niets doen, en dan gewoon weer mee naar buiten of in de bak werken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:13

Doen hoor!
Als je het kunt betalen, paardje wordt verzorgd en staat lekker buiten en jij niet een keer per week een rit van vier uur maken kan het prima. Denk dat menig paard jaloers zou zijn op zo'n leventje.
Paard wordt er niet minder van hoor als je een jaartje maar een keer per week komt, komt vanzelf wel.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:19

Je hebt je keuze al gemaakt zo te lezen, en ik kan alleen maar beamen dat dat de goede keuze is als je juist voor dit speciale paardje wilt gaan. Je zult zien dat als dit paardje jullie familiepaardje is dat ook letterlijk de hele familie er blij van wordt, inclusief manlief die lekker in het zonnetje zit te zitten op stal met een bakkie koffie.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:22

Ik ga bij regen en koud weer (ja ben een mooi-weer-ruiter) ook gewoon niet naar mijn paard, als dat een koude, vieze winter is van 3 maanden, ga ik ook gewoon 3 maanden niet. En geloof het of niet, mijn paard heeft geen enkel probleem met weinig aandacht. Mensen maken altijd een te groot drama van 'aandacht', maar dat is gewoon vermenselijken. Wij vinden het leuk om aandacht te krijgen van mensen, een paard speelt (meestal) liever met een ander paard in de wei, scharrelt wat samen... Hebben ons echt niet nodig, al helemaal niet die borstels over het lichaam en dat zadel op de rug.

Wel staan mijn paarden in kuddeverband op de weide dag in dag uit, jaar in jaar uit, krijgen hooi en water van de boer, en hebben een leven als god in Frankrijk, zo ongeveer.
Als ik jou was zou ik het paard zeker weten kopen, maar wel op de weide zetten, en langer dan 8 uur. Paard staat zich de hele dag te pletter te vervelen en word (zowel fysiek als mentaal) niet moe gemaakt door jou.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:25

Als je denkt spijt te krijgen wanneer je het niet doet en je man staat er ook achter dan er voor gaan.
Als je man er achter staat dan kun je ook wel een keer op een tijd dat hij thuis is. Een paard waar je een geweldige klik mee hebt, al een jaar goed kent zou ik niet snel laten lopen. Wel laten keuren!!

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 14:52

Ik zou het ook doen! Paardje komt niks te kort. Ben uiteraard wel benieuwd naar een foto :D

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:03

Hobbyhorse schreef:
Ik zou het er ook zeker voor over hebben, al kocht ik dat dier alleen maar om naar te kijken en er nooit op te rijden, ieder zn meug hoor.

Precies, en daarom heb ik 2 Shetlanders.
Ze vinden het gezellig als ik er ben maar zal ze een worst wezen als ik oversla.
Mijn haflinger is Sindskort mee verhuist.
Die hinnikt wel als ik kom maar dat doet ze vaker.
Is gewoon situatie verandering.

De haflinger waar jij over spreekt is de situatie al gewend dus prima toch?
Als het het financieel etc nu al toe laat en het is je droompaard dan zeg ik doen!

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 23:07

Sizzle schreef:
Sellyxx schreef:

Alleen doen als het paard het nodig heeft. Bij een tevreden paard vooral van wegblijven. Het grootste deel geeft vooral ergernis en stress. De fijne eerlijke en betrouwbare verzorgers zijn nog niet op 1 hand te tellen.

Ik stel altijd stalgenoten op de hoogte als ik er een paar dagen niet ben. Die lopen er dan een rondje omheen voor blessures of wonden. Staleigenaren vertrouw ik wat dat betreft ook niet.
Heb al iets te vaak meegemaakt dat een paard vreselijk staat te bloeden en niemand heeft het gezien.....:(

Ja ik ben het met je eens dat je wel iemand moet vinden waarmee je een klik hebt en die ook met respect met je paard omgaat en dat je het anders beter niet kan doen, maar ik denk dat die er zeker wel zijn, en het dus geen rede hoeft te zijn om er bij voorbaat al niet aan te beginnen. Zelf heb ik héle goede ervaringen met staleigenaren en zou ik mijn paard echt met een zeer gerust achterlaten bij de manege eigenaresse waar ik nu sta. Die zorgt met haar hele leven voor de paarden die er staan en checkt de paarden meerdere keren per dag. Dus het is ook erg gebaseerd op persoonlijke ervaringen. :)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 14:59

Zo dan.
Ondanks de toon in mijn voorgaande berichten heb ik vandaag toch besloten om het niet te doen. Ik bleef maar wikken en wegen en dacht er elke minuut weer anders over. Ik ben er nu al 6 dagen zo'n beetje dag en nacht mee bezig en als ik het nu nog niet weet, dan zegt dat misschien al wel genoeg...
Als beide kids op school zitten dan heb ik idd overdag meer tijd, maar er zijn nog zoveel andere dingen (met name hier thuis, maar ook in mijn leven in 't algemeen) die ook 'moeten' en/of die ik zelf graag wil. En hoewel ik natuurlijk niet in de toekomst kan kijken, heb ik twijfels of ik over een jaar wèl vaker dan eens per week kan komen. En ja, dan kan ik idd beter zelf een bijrijdpaardje zoeken, of een keer extra naar de manege. Ontspannen op het erf zitten, de buitenlucht opsnuiven en lekker een pony kammen kan ik toch wel, als ik dat wil.
Paardje is en blijft super leuk, dus die gaat ongetwijfeld goed terecht komen :)
(Dus ehh als er nog iemand op zoek is :+ )

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:45

Fijn dat je voor nu in ieder geval een beslissing hebt genomen. Wie weet dat je gevoel er een volgende keer wel beter bij is. ;-)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:19

Deze las ik op FB

TODAY'S LESSON: LIFE IS SHORT..

JUST BUY THE DAMN HORSE...

En dat is precies wat ik dacht toen ik nog eventjes twijfelde over de aankoop van mijn merrie..met 2 kinderen, een eigen bedrijf en huis en ook nog een sociaal leven...nu 2 jaar later heb ik geen seconde spijt gehad..
Je partner moet wel achter je staan (als je paard bijvoorbeeld ziek is, zal je toch echt dagelijks naar je paard toe moeten...en dat moet hij wel willen opvangen)..

maar ik lees net dat je een andere beslissing hebt genomen :) Wellicht voor andere twijfelaars dan..

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 16:38

Haha Pauline, dat is wel een hele mooie :)
Maar ik ga er niet meer van twijfelen hoor. Voel me nu rustig (in tegenstelling tot vanmorgen bijv) dus ik geloof dat dit het juiste is, op dit moment.
De eigenaresse zei wel, als ik me ineens afvraag wat ik in vredesnaam gezegd heb, dan kan ik alsnog bellen ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:41

Zolang jij maar achter je beslissing staat dan is hij altijd goed!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 17:31

Ohja, allemaal nog bedankt voor jullie reacties, toch leuk en fijn om allemaal te lezen ;)

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:21

Je weet de in en outs van dit paard.
Je weet wat hem mankeert en niet.
Valt het tegen qua tijd kan je misschien degene die hem nu 1 x per week rijd kunnen aanschieten of die hem straks ook niet 1 x in de week wil rijden. en dan jij 1 x. dan is het al 2 x in de week.
En over een half jaar hem fanatieker gaan rijden.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:05

Knap dat je een beslissing hebt genomen! En laat je niet gek maken, helemaal goed zo :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:09

Ik vind het jammer dat je het niet doet, is alleen maar leuk.
Zoek een leuke bijrijder! Zeg er wel vooral bij dat het voor een jaartje is en waarschijnlijk niet langer.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:16

Ik vind het slim. Paard is zo gekocht maar je krijgt een hoop zorg erbij. Heb je onverhoopt spijt? Zie er dan maar weer op goede manier van af te komen. Dan ben je eraan gehecht en vind maar eens een goed plekje. Paard moet jee naar mijn mening alleen aanschaffen als je zeker weet dat je het echt wil en er helemaal voor gaat.

Anouk1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:33

Jammer hoor, ik hoop dat je geen spijt van je beslissing krijgt. Maar je voelt het zelf het beste!

Ik heb in hetzelfde dilemma gezeten pas geleden. Mijn bijrijdpaard is vorig jaar augustus overleden en in januari dit jaar begon het weer zo te kriebelen en begon ik na te denken over tóch een eigen paardje. Ik gooide allemaal beren op de weg om het maar niet te doen (kinderen, werk, verantwoordelijkheid, zelfs al het verdriet wat ik zal krijgen als hij dood gaat etc. etc.) Door stom toeval kon ik een plekje krijgen op een mooi landje vlakbij het bos, ik had echter nog geen paard. Na een paar slapeloze nachten heb ik het toch gehuurd en ben op zoek gegaan naar een paardje. Door tips hier op bokt ging mijn keuze uit naar een haflinger, advertentie hier op bokt gezet en een pracht van een haflinger aangeboden gekregen en het was ‘love at first sight’.

Na weer een paar slapeloze nachten besloten om hem te kopen (een ruin van 13 jaar en hij komt MORGEN! Joepie!!, maar zelfs toen was er de volgende beer, want vond ik het weer zielig om hem uit zijn vertrouwde huisje te halen, maar ja, verkocht zou ie toch worden) én ik wist gewoon dat als ik het niet zou doen ik er toch veel spijt van zou krijgen. Ik werk ook veel en heb 2 kids, maar plan zowiezo 3x per week in om te rijden en kan er elke dag naar toe (wat ik ook zal doen, kids kunnen indien nodig gewoon mee). Een evt. bijrijder wil ik pas doen als ik hem zelf goed heb leren kennen, maar dit is een optie. Wij gaan lekker van elkaar genieten en ik ben zeker blij met mij beslissing (en toch zie ik nog steeds beren haha, maar zo ben ik nu eenmaal).
:D

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 16:28

Morgen komt ie zeg je...? Een Haflingerruin van 13... En ik neem aan dat 1969 jouw geboortejaar is?
Heet dat paardje niet heeeel toevallig Andreas :D :D :D
Ik geloof zomaar dat jij het paard hebt gekocht waar dit topic over gaat!
Super leuk voor je! Van harte, het is echt zo'n lekker dier <3 Ga maar fijn van hem genieten!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:32

ik doe ook amper iets met mijn paarden maar deze komen niks te kort
24/7 op de wei samen en krijgen te eten en drinken.
het enige is dat ze nu geld kosten en niks voor de kost doen.

wat wil je zelf geld uitgeven aan iets waar je niks mee doet of maakt het niks uit.
zo niet dan kopen. wel zou mijn eis zijn dat hij niet op stal zal gaan staan als er niks mee gedaan word. (anders ook niet maar dat is een andere discussie)

waarom denken mensen altijd dat paarden aandacht te kort krijgen als er 1 x per week iets mee gedaan word. als verder alles oke is dus vrijheid en vriendjes prima toch? al word er een jaar niks mee gedaan