nieuw haflinger stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maessie

Re: nieuw haflinger stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:33

75,- zijn de kosten voor het lidmaatschap, ze zijn niet zo happig om te roepen dat het ook zonder lidmaatschap kan ;)

elvara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:34

Het nieuwe stamboek heeft geen erkenning in Nederland, registratie gaat daarom via Oostenrijk.
De juryleden die jarenlang bij de KVTH hebben gekeurd zitten nu hier in het bestuur, het fokbeleid zal dan ook niet veel verschillen van de KVTH in de afgelopen jaren, en of zij nou zo sportgericht waren...
Voor de haflingerwedstrijden hebben we De Aangespannen Haflinger die veel organiseerd op sportgebied.
Het is afwachten hoe het nieuwe stamboek het gaat doen, wat het verschil gaat maken met de KVTH? Ook financieel zullen ze middelen moeten hebben als ze wat willen organiseren.

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:40

finn2003 schreef:
Ik denk niet dat er maar zo heel veel mensen overstappen. Hier is nog te veel onzekerheid voor. Zeker in deze tijden denk ik dat hengstenhouders met twee rassen wel ff nadenken. Betekent ook dubbele kosten die je niet kunt door berekenen.

Tevens zijn er genoeg hengsten onder het zadel of voor de kar. De echte hengstenhouder weet nl ook dat dit gezien word door het publiek.

Onder het zadel, ja, maar heeft dat bij het KVTH enige waarde qua karakter of aanleg test? Nee. Dus meerwaarde heeft het niet. Tenzij je het over het sportpredicaat hebt, maar laten we wel wezen, het is een eitje om dat te halen middels een Ibop. Beter zou het zijn 40 dagen tests te organiseren, zoals in duitsland en bij andere nederlandse stamboeken, dat heeft meer waarde dan een exterieurkeuring.

De onzekerheid zal best meevallen denk ik. Aangezien ze al zijn erkend door het WHV, zullen ze echt niet zomaar het bijltje erbij neergooien.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:14

@warlockZ

"Hengsten komen vaak hun hele leven niet of nauwelijks onder het zadel. Hoe wil je dan weten met wat voor karakters je fokt? Om dat wel te weten, moet je de paarden gebruiken in de breedste zin van het woord, anders weet je nooit hoe ze zich laten bewerken, en dus wat hun karakter is en dus ook niet wat je doorgeeft."

Dit is dus te kort door de bocht. Er zijn meerdere hengstenhouders die hun hengsten dus wel voor de kar of idd onder het zadel hebben. En als ze wel flink gebruikt worden, weet je toch ook nooit wat je doorgeeft? Dit weet je pas na een aantal jaargangen veulens en dan kun je pas enigzins een oordeel vellen.

En je gaf het zelf al aan. De KVTH organiseert exterieurkeuringen en geen bewegings keuringen. Het klopt dat de bewegingen een ongeschoven kindje werden, maar het is en blijft vooral een exterieurkeuring.

En wat heeft een 40dagen test voor nut als de hengst daarna nooit meer vh erf komt. Dan weet je dat die het kan in handen van een professionele ruiter.

En met de onzekerheid bedoel ik op dit moment. Het keurings seizoen komt eraan en de eerste veulens zijn al geboren. Waarom zou je nu je veulen bij het NHPS inschrijven en waar kun je dan straks er meer terecht op keuringen oid? Niemand die je op dit moment het antwoord kan geven.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:16

@Warlock: Het sportpredikaat is enkel nog voor merries via de IBOP te behalen ;) Hengsten zullen dan toch echt de sport in moeten!

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:20

@ Finn2003: Je hebt onder het zadel en onder het zadel. (En aangespannen en aangespannen uiteraard :D ) Zoals ik al zei, aan een paard dat zo goed als niets hoeft te doen, zul je maar zelden je handen vol hebben, maar zodra een paard aan het werk moet, zie je zijn echte karakter. Is het een meewerkend dier, of een staker die liever lui dan moe is. Of is het eigenlijk gewoon een bom op pootjes. Staat het paard maar wat te staan, dan kom je dat nooit te weten. Dan zijn het zo goed als allemaal gezinspaarden. Een gezinspaard is betrouwbaar, óók als hij een week niet gereden wordt en een kind stapt er daarna weer op. Een gezinspaard heeft conditie genoeg om op zaterdagmiddag een paar uur door het bos te banjeren, en is betrouwbaar genoeg om dat ook te doen met een kind zonder alle kanten op te stuiteren. Een betrouwbaar paard vergeeft een ruiter een hulp die eens te hard door komt en gaat braaf verder met zijn werk, ipv eerst minuten lang van slag te zijn. Als je een gezinspaard wilt fokken, gooi je de hengsten die dat niet in zich hebben er dus uit. (In zoverre dat je er natuurlijk rekening mee houdt dat je met een hengst te maken hebt, en daar dus geen kind mee alleen laat, maar als je met een hengst aan het werk bent, merk je dus wel wat hij wel of niet in zich heeft) Er zijn zát hengsten geweest,( en vast nog steeds) die regelrechte rotzakken waren en dat ook doorgaven, maar dat maakte voor het kvth niet uit, want ze zagen er mooi uit, werden dus kampioen en dus veel gebruikt. En dat die hengsten geen lievertjes waren is best bekend hoor, maar als merriehouder moet je het maar net zelf te weten komen. Als het stamboek een gezinspaard wil, is het hun taak daarvoor te waken en de hengsten dus te testen en eruit te gooien als ze niet aan de eisen voldoen. En de beste manier om daarachter te komen is dmv een 40 dagentest. (Of van mijn part 10 dagen) Je plaatst een paard uit zijn omgeving, en kijkt hoe hij reageert en zich aanpast, je rijdt het paard in een vreemde omgeving en kijkt hoe hij reageert. Je laat het paard (een aantal dagen) staan en kijkt wat hij doet als je weer opstapt. Je kijkt hoe snel hij zich aanpast. En je kijkt hoe hij reageert als hij wat moeilijker werk dan normaal voor zijn kiezen krijgt en hoe hij reageert op stal, zijn "domein". Zoals ik zeg, op de wei zijn bijna alle paarden braaf.

Net zoiets is de bruikbaarheidstest voor hengsten. Leuk initiatief, maar je schiet er geen bal mee op zolang het niet verplicht is.

Veel hengstenhouders waren het niet eens met het KVTH beleid. (Kan je zo meerdere noemen) Lieten hun hengsten wel keuren in duitsland, belgië en luxemburg. Waren ze tenminsten van het gezeur af. De centrale keuringen trekken vooral in het noorden, steeds minder deelnemers, en dat ligt er niet aan dat mensen in het noorden geen haflingers meer hebben en fokken. Ik denk dat die hengstenhouders (en merriehouders) best eens over zouden kunnen stappen. Maar er zijn ook zat mensen die gewoon het bestuur zat waren, die mensen zullen nu vast een gat in de lucht springen en bij het KVTH blijven.

Idd zou ik ook niet mijn pasgeboren veulen inschrijven bij het NHPS, maar ik betwijfel of die mogelijkheid er uberhaupt al is. Dat hangt ook af van hoe het KVTH tegenover een samenwerking staat, welke stamboeken worden wel geaccepteerd door het NHPS en welke niet? Aangezien er nog geen NHPS goedgekeurde hengsten zijn. Ze zullen vast niet nu al alles wat op een haflinger lijkt gaan inschrijven, tenminsten dat hoop ik niet. :D Ze zullen eerst eens met een degelijk plan moeten komen, hoewel het grootste deel van het fokplan natuurlijk gewoon vast staat door het WHV. Ow wacht, veulens kunnen worden ingeschreven via Oostenrijk meen ik ergens gelezen te hebben? Het hoe of wat weet ik daar niet van, maar idd zou ik het zelf ook nog niet doen. Maar dat het goed gaat komen, daar twijfel ik niet aan, er ligt een degelijk plan, anders waren ze niet goedgekeurd door het WHV. En dat zoiets opzetten niet onmogelijk is, is te zien aan het nog niet zolang geleden opgerichtte Barok Pinto stamboek. En dat er altijd onenigheid zal blijven bestaan tussen het NHPS en het KVTH (mochten die uberhaupt doorgaan met de haflingers) is ook duidelijk, kijk naar de strijd tussen de tinker en shetlanderstamboeken.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:06

Het laten keuren van hengsten in belgie en met name luxemburg heeft vaak meer met de kwaliteit vd hengsten te maken. Gaan de hengsten eerst naar luxemburg en worden daar meestal makkelijk goedgekeurd en in nl worden ze vaak niet goed genoeg bevonden. Soms is het ook om te huilen bij sommige hengsten. Dan kan de hengst immers dekken op buitenlands dekboek en maakt het in feite niet uit of ze hier worden goedgekeurd.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:55

Ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet denken..

Ten eerste weet ik het echte probleem van het KVTH niet, wat is daar mis gegaan en waar was daar onenigheid over?

Het starten van een nieuw stamboek komt voor mij over als een impulsieve actie, waar de 'problemen' (ik heb geen idee over wat voor een problemen het gaat) tijdelijk mee opgelost worden. Nu zijn er twee stamboeken waardoor het toch al kleine haflingerwereldje nog meer opgesplitst wordt en er twee kampen ontstaan. Ik weet niet of dat positief is? Daarbij was afsplitsing van het haflingerstamboek van de trekpaarden financieel niet mogelijk, maar hoe gaat de nieuwe club het financieel trekken?

Ik weet nog niet wat wij gaan doen, ik weet nog niet wat ik er van moet denken en ik weet ook niet of dit de juiste manier is om de problemen op te lossen..

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:42

finn2003 schreef:
Het laten keuren van hengsten in belgie en met name luxemburg heeft vaak meer met de kwaliteit vd hengsten te maken. Gaan de hengsten eerst naar luxemburg en worden daar meestal makkelijk goedgekeurd en in nl worden ze vaak niet goed genoeg bevonden. Soms is het ook om te huilen bij sommige hengsten. Dan kan de hengst immers dekken op buitenlands dekboek en maakt het in feite niet uit of ze hier worden goedgekeurd.

Imo heeft dat eerder te maken met het feit dat sommige fokkers bij voorbaat al weten dat hun hengst hier niet goedgekeurd wordt omdat ze mot met de jury hebben. En natuurlijk, ook de rommel wordt op die manier toch goedgekeurd, alleen gaat het dan vaker andersom; eerst hier afgekeurd en later ergens anders alsnog goedgekeurd, dat zijn de rommelhengsten. Aron van de haflingerborg zou hier zo worden goedgekeurd, maar de brouwer heeft genoeg van het KVTH en heeft Aron daarom duits laten keuren. Dat hengsten een s10 krijgen omdat ze ergens anders wel zijn goedgekeurd en hier niet afgekeurd mogen worden vind ik ook ronduit schandalig, want géén van die s10 hengsten haalt uiteindelijk de afstammelingenkeuring.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:36

finn2003 schreef:
@warlockZ

En wat heeft een 40dagen test voor nut als de hengst daarna nooit meer vh erf komt. Dan weet je dat die het kan in handen van een professionele ruiter.

.

Ik breek even in hier.

Het voordeel van een verrichtingsonderzoek is dat de omstandigheden voor alle hengsten gelijk zijn en je ze 40(of 60 of 70 al naar gelang)dagen intensief kan bekijken.

Ze krijgen met dezelfde ruiters te maken dus je kan echt testen of de ene hengst beter is dan de andere. Je meet de natuurlijke aanleg en niet de invloed van een hele goede ruiter die een hengstenhouder kan inschakelen voor zijn hengst.
Je kan zien of hij ongelijke voeten heeft. Want een beetje smid kan zo'n hengst heel netjes neerzetten en op een verrichtingsonderzoek groeien de hoeven ook en dan weet je of hij goede hoeven heeft.

Heeft ie stalondeugden?
Hoe is het karakter?

Dat ziijn allemaal dingen die je meet op een verrichtingsonderzoek en niet kan meten via een IBOP.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:53

Wat zijn de kosten wel niet voor zo'n verrichtingsonderzoek? Dat kan vast niet uit met een dekgeld tussen de 200 en 400 euro.. en gezonde brave jonge haflingers die beleerd en wel nauwelijks 1500 euro opbrengen..

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:06

In mijn "ideale wereld" ( :D ) kwam er idd zo'n 40 dagen test, wordt er verder gefokt met het type haflinger dat er nu is, dus het moderne type, want dit type heeft veel voordelen tov het oude type haflinger. Door langere ruggen, zijn ze flexibeler en buigzamer en dus beter te rijden, ze kunnen er groter door bewegen. Verder zijn ze minder sober, waardoor ze minder snel dik worden van lucht, wat hun gezondheid alleen maar ten goede komt. Zeker hier in Nederland, waar veel meer te eten is dan in de bergen van de Alpen. De huidige haflinger is geevolueerd, heeft zich aangepast aan zijn leefomgeving hier in ons landje. Ik zou het ook niet erg vinden als er meer predicaten te behalen zouden zijn. Je weet dan beter waarmee je fokt. Fokindexen zouden ook niet verkeerd zijn. Té vaak zie je haflingermerrie eigenaren langskomen, die op zoek zijn naar een grote hengst met veel behang, die verder totaal geen eisen lijken te hebben. Juist die veelzijdige pony's waarvan iedereen roept dat hij ze wil hebben, dat was het oude type haflinger niet. Een klein trekpaard met vlakke gangen is in ons landje niet functioneel en zeker niet veelzijdig. En laten we wel zijn, wat we eigenlijk allemaal willen, is een goed gebouwd paard, dat goed kan bewegen en in elke tak van de sport mee kan komen (En ja, ook sporten doen we allemaal met ons paard zodra we erop (of erachter) gaan zitten, of we nou door het bos crossen, of dressuurwedstrijden rijden) Een goed gebouwd paard, is als het ook in het koppie goed zit, een paard dat geen ongemakken heeft door zijn exterieur. En een paard dat daaran voldoet, zal ook bij voorbaat goed gangen hebben en daar moeten we imo naar streven. Want daar kan iedereen wat mee, en dat is immers wat iedereen roept dat hij het liefste heeft.

(En ik besef me ter degen dat dat een utopie is, omdat we nu eenmaal vastzitten aan het moederstamboek. Daarom noem ik het ook "de ideale wereld")

@Mjoor, ik kan me niet voorstellen dat het daarop vast moet zitten, in Duitsland kan het ook (HLP) en daar zijn de dekgelden niets hoger. :)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:00

Dat heb je perfect verwoord WarlockZ :) Ben het helemaal met je eens! Ik (persoonlijk) vind het wel van belang dat we niet allemaal valk/vos-kleurige arabiertjes met witte manen gaan fokken, waar sommige hafjes inmiddels op lijken, maar het echt oude type... Nee, die is gewoon niet functioneel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:51

Het lastige is dat er een heel groot verschil is tussen een stamboek dat een ras fokt zoals de Haflinger of een stamboek dat een sportpaard fokt zoals de KWPN.
Dat maakt namelijk lastige keuzes: KWPN fokt een exterieur dat de sportprestatie mogelijkheden maximaal maakt en haalt uit de diverse stamboeken het bloed dat ze daarvoor nodig hebben.
Het Haflingerstamboek is gesloten en moet het doen met het eigen ras. En niet elke verandering is een verbetering.

Het is is allemaal niet zo zwart/wit. Ook niet in een ideale wereld :D

En ik ben het eens met Mjoor dat een verrichtingsonderzoek financieel niet haalbaar is met zo'n laag dekgeld en zo weinig dekkingen in Nederland met de Haflinger.
Of wij gebruikers moeten bereid zijn meer neer te tellen voor een Haflinger. Op dit moment is het fokken van een haflinger iets waar heeeeeeeeeeeeeeel veel geld bij moet. RIjk word je er niet van.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:01

Misschien is het hele ''probleem'' bij de KVTH nu wel opgelost nu het hele '' zooitje'' is over gestapt naar een nieuw stamboek... :=

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:06

Amazone77: Maar wat gaat er nu dan veranderen bij het KVTH? Want ik heb nog niet echt een oplossing gehoord?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:21

Ik denk dat ze bedoeld dat 'het probleem' nu een eigen stamboekje heeft.. ;) Dus de mensen die t probleem veroorzaakten, dat die nu voor hun eigen begonnen zijn..

Ik sta er nog steeds blanco in.. In elk geval weet ik wel dat als ik over zou stappen het pas volgend jaar zal zijn.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:38

@Warlockz: Moet wel zeggen dat ik eerder zou gaan voor een in DL goedgekeurde hengst zou gaan dan eentje vanuit Luxemburg. Het is zelfs zo dat er ook al Belgen hun hengsten naar Luxemburg brengen om hem daar goedgekeurd te krijgen. Zo kan het zelfs gebeuren dat er 4 jarige hengsten in Luxemburg voor het leven goedgekeurd zijn, terwijl de eerste veulens in hetzlfde jaar nog geboren moeten worden. Dan heb je dus geen enkel idee wat voor nafok er komt.
En het is idd zo dat er hengstenhouders flauw zijn/ waren van het KVTH en daarom op buitenlands dekboek verdergaan.

Ben tevens wel van mening dat een verrichtingsonderzoek een goede zet zou zijn, maar denk niet dat de kosten terug te verdienen zijn. Een gecertificeerde hengstenhouder moet jaarlijks ook al flinke kosten maken om aan te tonen dat hengst medisch gezond is en goede sperma kwaliteit heeft. Als daar dan ook nog hoge kosten van bv een verplicht verrichtings onderzoek komen is het niet meer te doen als een hengst maar n paar merries per jaar dekt.

Verder hoop ik dat beide stamboeken naast mekaar kunnen bestaan en mekaar ook zullen laten leven. Denk wel dat het financieel lastig word als beide stamboeken te weinig leden hebben. Zonder leden geen inkomsten en geen stamboek.

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:07

Ik zou ook niet naar Luxemburg gaan hoor :D Idd eerder naar duitsland, maar dan vanwege de bloedlijnen. Hier in nederland is het allemaal 1 pot nat :=

En eerlijk gezegd, denk ik ook dat 1 van beide stamboeken geen lang leven beschoren is, maar welke van de 2 dat gaat zijn, durf ik nog niet te zeggen...

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:50

Verder willen wij het gebruik van de Haflinger stimuleren
Dit staat op de website trouwens, vind ik een goede zaak :D

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:17

Citaat:
Als erkende stamboekvereniging is en blijft de K.V.T.H. in Nederland als enige officiële
stamboek actief, hetgeen wil zeggen dat de registraties binnen Nederland van haflingers (en trekpaarden) uitsluitend
kunnen plaatsvinden bij de K.V.T.H.
De K.V.T.H. betreurt de oprichting van een aparte haflingervereniging, zonder officiële stamboekstatus, binnen
Nederland, echter respecteert het standpunt van deze personen. Hierbij moge het duidelijk zijn dat de K.V.T.H. open
zal blijven staan voor alle leden van onze vereniging, echter op geen enkele wijze sympathie kan tonen voor dit
initiatief.
Het bestuur van de K.V.T.H. zal er alles aan doen om, in positieve zin en in het bijzonder “de haflinger”, deze crisis te
doen doorstaan en daarbij, om in veulentermen te blijven, “ waken” dat dit overweldigende ras hiervan natuurlijk
niet de dupe zal worden.

En dit staat op de site van het KVTH. Hoe zit dat nu? Het NHPS is toch gewoon goedgekeurd voor de nederlandse wet en door het HWZSV? Hoezo kan registratie dan alleen plaatsvinden bij het KVTH? :?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:37

NHPS heeft (nog) geen PVE Erkenning en daar wordt naar verwezen in de tekst die jij citeert.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:39

Registratie bij het NHPS gaat via Oostenrijk.. Dus krijgen ze een Oostenrijks paspoort denk ik..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:57

Sita_ schreef:
Registratie bij het NHPS gaat via Oostenrijk.. Dus krijgen ze een Oostenrijks paspoort denk ik..

Of via een ander stamboek in Nederland oid, want idd, bij geen erkenning, geen toestemming tot uitgeven paspoorten.

aloysa50

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:50

WarlockZ, Aron was al in Duitsland gekeurd voor dat hij naar de Brouwer ging.