Korte manen/sportcoupe bij haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:03

de haflinger die ik in training heb heeft een sportcoupe :))
we hebben hier voor gekozen omdat hij zomerexceem heeft en hij dus steeds zijn manen half afschuurt...
nu zijn ze beter te onderhouden en het staan om ook nog eens erug leuk :))
*gaat zoeken naar een foto*

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:06

Afbeelding

CoronaLime

Re: Korte manen/sportcoupe bij haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:37

Hebben jullie ook van die mooie haaruitval ads erbij? :')

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:13

Ik vind het meestal wel mooi staan, met name bij het moderne type Haflinger :j . Ik wou het bij Goldy ook wel doen, maar aangezien er nu wat is veranderd qua omstandigheden blijft het voorlopig lang ;) .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 14:32

Fjordencoupe vind ik te kort. Het moet wel hangen :j

De beloofde foto :D
Afbeelding

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:34

Ik vind het zelf niet zo mooi staan, heb je het geknipt? Of misschien kun je het nog wat uitdunnen.

Fjordenboog vind ik ook helemaal niks, dat vind ik alleen staan bij Fjorden mits het mooi gedaan is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 14:38

Geknipt. En beetje bijgetrokken.
Dit is nog maar de helft. De andere helft hangt aan de andere kant :=

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:39

ziet er prima uit hoor!
Wat ik wel zou doen is de onderste laag ietsjes korter knippen omdat je dat nu eronderuit ziet door de dikte van de manen. Dus de buitenste laag manen ietsjes langer dan de onderste laag manen (direct op de hals), dan ziet het er iets netter uit. Maar pasgeknipt zien manen er altijd wat gekkig uit :P
Wat je ook nog kunt doen is de onderlaag iets korter knippen en de bovenlaag met een mesje bijsnijden, dan ziet het er meteen minder geknipt uit.

oh en het scheren zou ik tot de bakstukken doen, ziet er net iets netter uit.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:40

Ik vind het er wat slordig uitzien, komt denk ik ook omdat het net gebeurd is. Waarschijnlijk was het wat natuurlijker geweest als je het had getrokken ;) . Maar wat diegene boven mij zegt is wel handig, nog even bijtrekken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 14:42

Het was een drama om het een beetje recht te krijgen.
Onderlaag korter is wel een idee inderdaad.
Dat zal ik van de week een doen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:44

Ik vind het nu onnatuurlijk recht, maar dat komt omdat het in een rechte lijn is geknipt. Ik vind het wel achteraf mooier dan die halflange manen die Jim eerst had :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 14:46

Ja het is wel heel recht zo. Maar het was te dik om te trekken.
Heb het naderhand wel een beetje bijgetrokken. Maar het blijft er geknipt uitzien.
Zou niet weten hoe ik het anders moet doen met zoveel manen.
Snijden zou kunnen... Maar trekken wordt 'm niet.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:29

Vraagje! Als ik echt zoiets heb ik knip de manen bij mijn haflinger eraf hoe kan ik dan het beste te werk gaan? Ik vind een recht geknipte coupe niet mooi, een trekvariant vind ik natuurlijker en sportiever maar om die lange manen te trekken lijkt me niet zo fijn voor het paard. Dus eerst een stuk eraf knippen en dan de laatste loodjes trekken, heb trouwens een fijn apparaat gevonden voor het karweitje namelijk de solocomb. Of zeggen jullie je ka n beter de manen snijden?

Storm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:43

Leuk! :D Vind zijn nieuwe coupe veel beter staan!! :j
Jammer dat trekken niet bij je lukt, dat had ik dan juist gedaan als die zon dikke bos heeft. Ook niet na het rijden als die heeft gezweet? telkens hele kleine plukjes, kost alleen veel meer tijd dan knippen.
Marleen_: Als je haflinger erg lange manen heeft kan je inderdaad eerst knippen dan op de juiste lengte gaan trekken. Snijden kan natuurlijk ook al is trekken als ze een dikke bos hebben wel mooier naar mijn idee.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:34

Marleen_ schreef:
Vraagje! Als ik echt zoiets heb ik knip de manen bij mijn haflinger eraf hoe kan ik dan het beste te werk gaan? Ik vind een recht geknipte coupe niet mooi, een trekvariant vind ik natuurlijker en sportiever maar om die lange manen te trekken lijkt me niet zo fijn voor het paard. Dus eerst een stuk eraf knippen en dan de laatste loodjes trekken, heb trouwens een fijn apparaat gevonden voor het karweitje namelijk de solocomb. Of zeggen jullie je ka n beter de manen snijden?

Snijden vind ik ook niet mooi, maar wat is in godsnaam een solocomb? :P

Ik zou idd het grootste deel eraf knippen en dan het laatste stuk trekken :j

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:54

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:57

"het paard gaat nog meer van u houden, als u de solocomb gebruikt" whahaah wat een maffe vent op dat filmpje zeg!
Maar ziet eruit als een prima apparaatje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 17:57

Dat ziet er zeker handig uit :j
Handige tip!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:07

Oh ik vind het niet mooi.. :o Vond lang hem een stuk mooier staan, maar komt misschien omdat het net gedaan is, misschien is het over een paar dagen wel wat natuurlijker :)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:07

Vraagje voor de wedstrijdruiters met een Haf met sportcoupe EN dikke manen: wat doen jullie op concours?

Mijn Tinker heeft erg dikke manen maar wegens exceem dus ook korte manen. Nu na de winter zijn ze weer leuk aangegroeid maar dat blijft vast niet zo tijdens de zomer -O- Nou rij ik met haar ook wedstrijden maar: hengsten/merrievlecht gaat niet want de manen zijn er te kort voor. Knotjes gaan ook niet echt want dan worden ze zo dik en lelijk en als mevrouw een keer met d'r hoofd schudt vliegt me de helft er weer uit >;)
Ik heb volgende week wedstrijd en ben dus geneigd om helemaal niks te doen. Lekker los laten hangen onder het mom van: hoort bij het ras :P

Foto (van vorig jaar maar manen zijn nu weer net zo lang): http://i300.photobucket.com/albums/nn3/Flettie/110327/IMG_1708.jpg

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:21

Nou Amanda ik vind het Jim wel staan :)
Goede keuze :j

De onderste laag van de manen zou ik inderdaad iets korter maken, wat opisop zegt :j
Over een maandje zie je er niks meer van dat het geknipt is ;) !
Ik vind het model zo goed, daaraan niets meer veranderen +:)+

De kaak zou ik ook wegscheren tot aan het bakstuk :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:28

Flettie, ik start Wisse ook gewoon met losse manen, hij heeft wel langere manen dan die van jou. Vlechten kan ik ivm zijn eczeem ook niet want dan wordt hij pislink en blijft vervolgens met zijn kop schudden.
Oftewel; probeer de manen te laten groeien zodat ze toch steeds wat langer worden, rastypischer en daarom misschien mooier als ze toch loshangen. En mochten ze toch in de zomer niet zo mooi zijn, maak ze dan op handbreedte en laat ze alsnog loshangen.
Zolang de manen op gelijke lengte zijn ern aan 1 kant van de hals hangen, mag je er gewoon mee op wedstrijd. Mocht je nou echt heel graag willen knotten en die van jou vindt dat prima, is het enige dat je kunt doen de manen uitdunnen. Zelf zou ik dat niet doen, voor die wedstrijden af en toe vind ik het zonde. Zeker bij een eczemer, omdat je neit weet heo de manen de zomer doorkomen.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:31

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:38

Mijn haffie heeft het ook! heb er geen goede foto van maar ik vind het heel leuk staan! Ik vind wel dat je dat alleen bij een modern gebouwde (luxe) hafligner moet doen. als je het bij een ouderwetse doet vind ik het heel lelijk..

groetjes!

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:01

Ik vind dat haflingers lange manen horen te hebben..
Wat ik regelmatig doe als ze erg afbreken enzo, is er een hengstenvlecht inleggen, of een tijdje niet kammen.. zo groeien de manen terug zoals je t wil.
& op wedstrijd rijd k altijd met de manen los.. ik vind dit het mooiste