Hengstenkeuze: Populaire hengsten of juist niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

timotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:40

Wat je zegt betreffende gangen dat het bergpaarden zijn ben ik met je eens. Toh hoort er op de keuring naar mijn inziens ook op bewegingen gelet worden omdat ze naar een gebruikspaard willen. Hoe vaak zie je bv dat een jury een rondje om het paard gaat om alles te bekijken. Blijven ze mooi achter het balkje staan. Op deze manier kun je ook niet alles zien. ;) Voornamelijk slechte beenstanden, bv. Toontredend, wijd van achter, frans, etc. En met een slecht exterieur mankeert er iid vaak wat aan beweging.

Sammyoo

Re: Hengstenkeuze: Populaire hengsten of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:23

Mijn haflingermerrie is drachtig van deze hengst http://www.antwerp-andalusians.net/gall ... endraf.jpg
We willen voor onszelf een leuke E-pony voor mennen en recreatie fokken. Werklust van moeder zit wel goed, hopen dat pa wat van zijn achterbeengebruik doorgeeft. De moderne haflinger vind ik voor een volwassene wat ielig worden.

Moriarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:45

Sammyoo schreef:
Mijn haflingermerrie is drachtig van deze hengst http://www.antwerp-andalusians.net/gall ... endraf.jpg
We willen voor onszelf een leuke E-pony voor mennen en recreatie fokken. Werklust van moeder zit wel goed, hopen dat pa wat van zijn achterbeengebruik doorgeeft. De moderne haflinger vind ik voor een volwassene wat ielig worden.

Spannende combi Sammyoo.
Zelf ben ik gek op de barokke paardenrassen, heb zelf op een stal gestaan samen met een vriendin, zij heeft een Andalusiër en een fries.
Toch is het een gedurfde combinatie. Heb wel eerder dit soort kruisingen gezien, en kan het ook heel anders uitpakken dan wat jij in gedachten hebt.
De Andalusier heeft vaak een zware hals, en gedrongen lijf, en moet je goed kijken naar je eigen merrie. Er kan een " Andalingertje" uitkomen wat zeer zwaar gebouwd is.
Belangrijk is dat je ook naar de lijn van jouw merrie hebt gekeken, en wat voor bouw deze hadden.
Ook is de karaktercombi afwachten. Een Andalusier is erg gevoelig, en kan in verkeerde handen een heel comlex wezentje worden.
Er worden vaak goedkopere Andalusiers aangeboden voor verkoop. Deze zijn vaak al ingereden, maar is er wat fout gegaan, waardoor ze op transport gaan.
De echte goedbloedige Andalusiers zijn zelden te koop, of voor een godsvermogen.
Even voor de duidelijkheid: dat geldt niet voor jouw hengst natuurlijk.
Maar ik heb mijn vriendin met verschillende Andalusiers/Lusitano's in de weer gezien, en wil ik zeggen dat hun karakter zeker niet de makkelijkste zijn.
Over de haflinger maar te zwijgen......(grapje)

Wel erg spannend hoor!
Ben zeer neniuewd wat er uitkomt.
Wat zijn de kleuren van pa en moe Andalusier?