[FOTO]De Haflinger en zijn "over" gewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faringo

Re: De Haflinger en zijn "over" gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:37

Ja er mag wat af, maar ben allang blij dat hij niet dikker wordt de laatste maanden haha. Verder is hij ook gewoon vrolijk en blij enz, dus hij voelt zich goed. Hij valt sowieso al niet helemaal in de categorie moderne haflinger, dus breder zal hij altijd wel blijven.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 10:41

Faringo schreef:
Ja er mag wat af, maar ben allang blij dat hij niet dikker wordt de laatste maanden haha. Verder is hij ook gewoon vrolijk en blij enz, dus hij voelt zich goed. Hij valt sowieso al niet helemaal in de categorie moderne haflinger, dus breder zal hij altijd wel blijven.

Ja klopt, Azkaban ook hoor, zal ook nooit een smalle haf worden, maar dat vind ik niet erg anders had ik wel een moderne haf gekozen :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:29

Hoeveel kg hooi mag een paard van 500 kilo

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 11:32

Ash_ schreef:
Hoeveel kg hooi mag een paard van 500 kilo

Dat ligt er maar net aan, ieder paard is anders. Als je paard te dik is zal hij moeten doen met minder, als hij te mager is zal hij meer mogen hebben.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:12

Hij is te zwaar. Volgens de richtlijn heeft hij 10 kg nodig geloof ik maar hoeveel zal ik dan minderen?

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 13:15

Ash_ schreef:
Hij is te zwaar. Volgens de richtlijn heeft hij 10 kg nodig geloof ik maar hoeveel zal ik dan minderen?

Wat krijgt hij nu voor hooi of kuil en heb je een foto?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:24

Zie blz hiervoor. Hij kreeg graszaad, hooi en een klein beetje kuil. Kan niet anders want de boer wil niet dat hij alleen hooi en graszaad krijgt. Foto in mijn profiel denk ik. Zal vanavond een recente foto erop zetten. Ben nu op mijn werk.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:35

Ash_ schreef:

Volgens mij is de richtlijn 1 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht per dag.
Dus 5 kilo.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:39

Oke, ik las weer 1,5 kg per 100 kg. Dan is het 7,5 kilo. Mindere naar 5 kg?
Probleem met mijn haf is dat hij als hij honger heeft de boer gewoon midden in de nacht wakker maakt. Dus moet zorgen dat hij iets te doen of te eten heeft. Iemand tips? Geef het hooi al in slowfeeders.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:41

Haha dat zou er 1 voor mij zijn!
Nee even zonder dollen moet hij wat te doen hebben?
Als hij te dik is mag hij niet meer eten als dat hij mag, want hij daarvan vind is dan toch jammer?
Om je paard nou midden in de nacht bezig te houden is ook weer zoiets.

Dan zou ik 6 kilo geven om te kijken hoe het gaat.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:45

Ja het is jammer voor hem maar ook voor de boer. Die is er niet gelukkig mee wat ik heel goed begrijp. Ga eens kijken hoe hij erop gaat reageren.

Dus negeren is geen optie anders sta ik dadleijk op straat. Ga eens proberen

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:47

Sjemira schreef:
@Jodie: Is je Delano erg druk van karakter op dit moment??? Want als dat zo is zou dat van de sportbrok kunnen komen, waardoor hij dus veel energie krijgt, druk wordt en dus afvalt. Als dat het geval is zou ik over gaan op een goede basis brok.

--

Invernand dat ie sportbrok krijgt is omdat ie erg aan het werk word gezet.
Druk word ie er niet van, maar wel wat meer energie.

Maar met het rijden elke dag 1.5 uur lang heeft hij het echt nodig, zodra ik heb 1 kilo muslie geef en dan 1 kilo basis brok (die heb ik ook inbverband als ie een dagje rust heeft) en ik ga daarmee rijden dan heeft ie te weinig energie en is ie sneler moe en heeft ie er geen zin meer in.

Dus stoppen met de sportbrok is geen goed idee!

Inpriciepen krijgt ie genoeg kwa eten.
Dus daar kan het ook niet aan liggen.

HEEFT IEMAND MIS NOG EEN IDEE??

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:29

Weet je de hoeveelheid hooi moet naar mijn mening zijn: Paard heeft de hele dag beschikking over hooi

Wat voor hooi is wat telt in dik worden :j
Geef je een paard onbeperkt kuil dan wordt hij gewoon moddervet :j Of hij gaat aan de schijt :+ Of wordt hoefbevangen, jeuk etc.
Ouder droog hooi is daarentegen perfect om onbeperkt te voeren +:)+

Een paard hoort 60% van de tijd te eten met daarbij beweging.
Voer je een paard op stal onbeperkt hooi, dan krijgt hij een bolle buik, want hij beweegt te weinig, dus mest zijn eten er niet zo snel uit.
In de natuur kan een paard ook niet grote hoeveelheden aan 1 stuk dooreten, je kan dan bv. aan zo een soort systeem denken: http://paddockparadijs.blogspot.com/200 ... akken.html

Er lopen meer paarden op deze aardkloot rond met maagzweer als dat je lief is :(:)
De eerste week zullen paarden die op onbeperkt gaan eten als een gek, daarna zullen ze merken dat hun hooi toch niet opgaat en eten ze met veel meer rust.
Die van mij staat rustig te spelen al ligt er een berg hooi, dat zou ik vroeger niet geloven totdat ik het zelf zag! Hij eet iets minder als 1 baaltje hooi per dag (en dit is nog zonder een slowfeeder oid)...

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:52

Je hebt gelijk, maar nog als je een paard heel de dag onbeperkt ruwvoer aanrijkt is dat nog anders als in het wild. Paarden bewegen elke dag vele kilometers en het eten is niet zo beschikbaar als een pluk hooi zo maar neerleggen. Ze moeten er meer moeite voor doen.

doei schreef:
Weet je de hoeveelheid hooi moet naar mijn mening zijn: Paard heeft de hele dag beschikking over hooi

Wat voor hooi is wat telt in dik worden :j
Geef je een paard onbeperkt kuil dan wordt hij gewoon moddervet :j Of hij gaat aan de schijt :+ Of wordt hoefbevangen, jeuk etc.
Ouder droog hooi is daarentegen perfect om onbeperkt te voeren +:)+

Een paard hoort 60% van de tijd te eten met daarbij beweging.
Voer je een paard op stal onbeperkt hooi, dan krijgt hij een bolle buik, want hij beweegt te weinig, dus mest zijn eten er niet zo snel uit.
In de natuur kan een paard ook niet grote hoeveelheden aan 1 stuk dooreten, je kan dan bv. aan zo een soort systeem denken: http://paddockparadijs.blogspot.com/200 ... akken.html

Er lopen meer paarden op deze aardkloot rond met maagzweer als dat je lief is :(:)
De eerste week zullen paarden die op onbeperkt gaan eten als een gek, daarna zullen ze merken dat hun hooi toch niet opgaat en eten ze met veel meer rust.
Die van mij staat rustig te spelen al ligt er een berg hooi, dat zou ik vroeger niet geloven totdat ik het zelf zag! Hij eet iets minder als 1 baaltje hooi per dag (en dit is nog zonder een slowfeeder oid)...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:28

En vandaar dus de beweging en bv. zo een hooibak met mazen...
Drinkbak aan de andere kant van het hooi zetten en vriendjes waardoor ze meer bewegen etc.

marlies405

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:36

Kanjer was toen ik hem kocht erg iel
Mei 2010
Afbeelding

Na een jaar met goede voeding, maar vooral ook met goede training voor de spiertjes te kweken was hij zo:
Mei 2011
Afbeelding
En deze is van September 2011
Afbeelding

Kanjer is van Mei 2006 en ruim 1.55. Ik vind het wel een modern type, maar hij heeft zeker body.
Wij trainen best fanatiek 5 keer in de week. We rijden wel afwisselend van dressuur, springen, buitenritje. Kanjer heeft eigenlijk altijd 2 dagen in de week vrij.
Voerschema 's ochtends 3/4 sportbrok havens
's avonds 3/4 sportbrok havens + 2 a 3 plakken hooi
Na het werken krijgt hij meestal een handje Pavo Nature's Best of wat Slobber
Overdag staat Kanjer op het land, mocht het erg nat zijn, dan gaan ze 's ochtends de paddock in met hooi. Ze staan bij ons minimaal 8 uur per dag buiten.
Kanjer staat op stro, dus de rest van de nacht knabbelt hij daar ook nog aan.
Ik ben erg tevreden over hoe hij d'r uit ziet, en heb eigenlijk niet echt problemen om hem op gewicht te houden.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 07:15

Ash_ schreef:
Ik ben nu al jaren bezig met het af laten vallen maar het lukt gewoon niet.
Zijn menu:
Ochtend: graszaadhooi met normaal hooi
Tussendoor: handje Safe & Sound
Middag: graszaad,hooi en kuil mix.
Tussendoor: handje Safe & Sound
Avond: Hooi,graszaad, beetjes kuil mix
Nacht: Kuil (kan helaas niet anders.)

Verder staat hij de hele dag buiten te spelen met vriendjes. Ik rijd hem 4 keer in de week, men 1 keer per week, 1 keer longeren, 1 keer grondwerk.

Wat moet ik verandere?
Paard weegt nu 500 kg denk ik. Hoeveel hooi mag hij dan op een dag?

Even een fotoje toevoegen. Dit is dus mijn dikke haf.
2 maanden geleden maar nog steed het zelfde gewicht.
Afbeelding

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:09

@ Ash_

Zou mijn haflinger kunnen zijn,
Kijk goed naar de hoeveelheid graszaadhooi wat je geef. Want ook graszaadhooi zet dus behoorlijk aan.
Mijn haflinger is vanaf 2010 van het gras afgegaan dat gaf al een goed resultaat. Maar toch ben ik de laatste maanden weer in de fout gegaan met "te veel" hooi geven.

Ook mijn haflinger maakt enorme herrie als er geen eten meer is en hij van mening is dat er eten moet komen. Of dat nu midden in de nacht is of overdag maakt hem niets uit. Heeft hij altijd al gedaan.
Heerlijk met zijn voorbenen tegen de ijzeren stal aan slaan, nog leuker als er ijzers onder zitten :j Maar ook de hooibakken moeten het dan ontgelden. Worden vakkundig gesloopt.

Als ik kijk naar het hooi wat ik nu geef is dat in verhouding voor de nacht meer dan overdag. Maar zo houden we wel onze eigen nachtrust :D
Overdag kan ik hem kleine hoeveelheden geven , maar dat zal bij een boer een stuk moeilijker zijn.

Ook handjes brok zijn dikmakers, maar blijft moeilijk hoor een haflinger van eten voorzien wat niet dik maakt en wat hem ook gezond houdt.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:59

Hier nog een te dikke haflinger. Ik heb haar nog niet zo lang, dus geen voor- en nafoto's.
Ze staat hier gewoon op het land, niet in vol gras, en 's avonds krijgt ze kuil. Er wordt maar 1 a 2 keer in de week recreatief mee gereden.

Afbeelding

Afbeelding

_xwien

Re: [FOTO]De Haflinger en zijn "over" gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:28

kuzznathalie, ik zou hem van het gras afhalen, dat is echt heel slecht, helemaal omdat ze 1 a 2 keer maar beweegt per week.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:32

Ik heb geen beschikking tot paddock of bak o.i.d. En de hele dag op stal lijkt me ook geen optie.
En daarbij moet ik zeggen dat sinds ze hier staat (v.a. 1 oktober) al wat is afgevallen.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:36

oke, nee je dier de hele dag op stal is ook geen optie natuurlijk, krijgt ze behalve kuil nog anders eten?
ik weet niet hoe lang ze normaal op het gras staat, maar dat misschien afbouwen??? naar hooguit 3 uur op eeen dag

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:39

Ze staat samen met een shetlander en tinker 24/7 op het gras. Verder krijgt ze niks te eten. Ze krijgen 's avonds een "pluk" kuil, waarbij mijn tinker als eerste eet, die is de baas, dus heel veel kuil krijgt ze ook niet. Eigenlijk alleen maar gras dus.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:41

oke, dan zou ik toch aanraden om het langzaam te gaan afbouwen, want gras kan fataal worden, hbe ik bijna meegemaakt (had mn pony bijna niet meer gehad) langzaam gaan afbouwen naar hooguit 3 uur denk ik, en dan misschien nog wat anders bij voeren, pavo nature's best doet t hier heel goed, maar ookd at weer minimaal, ook omdat ze weinig werkt

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:43

Je bedoelt afbouwen naar 21 uur op stal en 3 uur in de wei?