Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Faringo schreef:Ja er mag wat af, maar ben allang blij dat hij niet dikker wordt de laatste maanden haha. Verder is hij ook gewoon vrolijk en blij enz, dus hij voelt zich goed. Hij valt sowieso al niet helemaal in de categorie moderne haflinger, dus breder zal hij altijd wel blijven.
Sjemira schreef:@Jodie: Is je Delano erg druk van karakter op dit moment??? Want als dat zo is zou dat van de sportbrok kunnen komen, waardoor hij dus veel energie krijgt, druk wordt en dus afvalt. Als dat het geval is zou ik over gaan op een goede basis brok.
doei schreef:Weet je de hoeveelheid hooi moet naar mijn mening zijn: Paard heeft de hele dag beschikking over hooi
Wat voor hooi is wat telt in dik worden![]()
Geef je een paard onbeperkt kuil dan wordt hij gewoon moddervetOf hij gaat aan de schijt
Of wordt hoefbevangen, jeuk etc.
Ouder droog hooi is daarentegen perfect om onbeperkt te voeren![]()
Een paard hoort 60% van de tijd te eten met daarbij beweging.
Voer je een paard op stal onbeperkt hooi, dan krijgt hij een bolle buik, want hij beweegt te weinig, dus mest zijn eten er niet zo snel uit.
In de natuur kan een paard ook niet grote hoeveelheden aan 1 stuk dooreten, je kan dan bv. aan zo een soort systeem denken: http://paddockparadijs.blogspot.com/200 ... akken.html
Er lopen meer paarden op deze aardkloot rond met maagzweer als dat je lief is
De eerste week zullen paarden die op onbeperkt gaan eten als een gek, daarna zullen ze merken dat hun hooi toch niet opgaat en eten ze met veel meer rust.
Die van mij staat rustig te spelen al ligt er een berg hooi, dat zou ik vroeger niet geloven totdat ik het zelf zag! Hij eet iets minder als 1 baaltje hooi per dag (en dit is nog zonder een slowfeeder oid)...
Ash_ schreef:Ik ben nu al jaren bezig met het af laten vallen maar het lukt gewoon niet.
Zijn menu:
Ochtend: graszaadhooi met normaal hooi
Tussendoor: handje Safe & Sound
Middag: graszaad,hooi en kuil mix.
Tussendoor: handje Safe & Sound
Avond: Hooi,graszaad, beetjes kuil mix
Nacht: Kuil (kan helaas niet anders.)
Verder staat hij de hele dag buiten te spelen met vriendjes. Ik rijd hem 4 keer in de week, men 1 keer per week, 1 keer longeren, 1 keer grondwerk.
Wat moet ik verandere?
Paard weegt nu 500 kg denk ik. Hoeveel hooi mag hij dan op een dag?