Waar is de klassieke haflinger naartoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 21:04

Yvank_ schreef:
De bovenste heeft juist een modern hoofd :j heeft ze ook een 9 voor. Is overigens een elite merrie met 81 punten. En daar is klassiek zeker niet gewenst :n

De onderste is er een dochter van als je die over een paar jaar ziet zal ze ook een stuk voller zijn.

ja dat zo best kunen hoor dat weet je beter dan mij natuurlijk :p maar ze heeft wel nog wat kaak althans zo lijkt het toch op de foto dat zie je bij veel van de nieuwe haflingers niet de meesten hebben een fijner minder gevormd hoofd vind ik langs de zijkant gezien en van voor hebben ze dan weer meer vorm een smaller hoofd en een nauwere onderkaak

Anoniem

Re: Waar is de klassieke haflinger naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:08

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:13

Over het Arabisch bloed: alle hedendaagse haflingers vieren Arabisch bloed, alleen maar een te verwaarlozen aantal procent

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:42

@ Stef: Niet alleen hedendaagse haflingers, maar alle haflingers aangezien ze allemaal nakomelingen zijn van El Bedavi XXII, maar dat weet je zelf ook wel. ;)

De simpelste manier om er achter te komen dat de meeste haflingers (modern of ouderwets) verder geen arabisch bloed voeren, is door een willekeurige stamboom terug te volgen naar de stamvaders. (Met uitzondering van Alfred v Braakzicht, Wirbel, Midas Clarina of enkele duitse hengsten.)
Als ik bij die van mij verder terug zoek kom ik vooral anda's tegen btw :') En 2 a 3 arabieren.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:37

Laat ik nou net een haflinger hebben met Wirbel en Midas-Clarina erin :+

Ze vinden de mijne ook heel erg luxe!
Ik denk zelf dat hij er tussen in zit als ik na zijn vader kijk en zijn moeder!

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:34

vindt opzich de ouderwetse ook het mooiste we hebben er 1 van zij is nu 11jaar de ander twee zijn luxe ook mooi maar toch die ander is toch mooier en inderdaad een tank op en top.
kwa karakter maakt het niks uit ze zijn alle drie lief en betrouwbaar.
bij die twee modernere komt geen arabiesbloed voor ze zijn honderd procent.
me ouderwetse haf wordt wel vergeleken met een schwartswalder maar is ze echt niet ook 100% maar van wege haar donkere kleur, terwijl haar vader toch redelijk modern gefokt is naro,me andere haffies zijn van whetu en amarok.
dus ja laat die ouderwetse ook maar weer terug keren hoor ze zijn prachtig.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:09

joliene schreef:
Ik vind haflingers helemaal geen kinder pony's. := De moderne en de ouderwetse allebei niet. :')

Dat vind ik van een shetlander ook niet, maar daar worden ze wel veel voor gebruikt ;-)

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:23

Haflingers en kinderen is imo vragen om onopgevoede monsters :Y) (paard dan :+ ) Shetjes hetzelfde, k zou eerder een welsh a kopen voor mijn kind dan shet, laat staan een haf.

@DDW1190: Wirbel en Midas zitten beide op 1 nogwat %, dus het valt mee ;)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:44

Zidore schreef:
joliene schreef:
Ik vind haflingers helemaal geen kinder pony's. := De moderne en de ouderwetse allebei niet. :')

Dat vind ik van een shetlander ook niet, maar daar worden ze wel veel voor gebruikt ;-)

Tjah, daar vind ik shetlanders ook niet geschikt voor. := (Kleine) kinderen moeten ook eigelijk altijd begeleiding hebben van een ouder iemand die ze kan helpen met de pony wat voor een ras het ook mag zijn. :j

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:00

inderdaad mee eens! :)

Ohh dus dan zit de mijne nog onder 1% :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:20

Morganya schreef:
Haflingers en kinderen is imo vragen om onopgevoede monsters :Y) (paard dan :+ ) Shetjes hetzelfde, k zou eerder een welsh a kopen voor mijn kind dan shet, laat staan een haf.

Maakt niet zoveel uit hoor, kern zit m in wie het beestje op voed.
Een shet opgevoed door een inconsequent kind is net zo'n lastpak als welk ander ras dat door een inconsequent kind wordt op gevoed.
Eens het die door een volwassene netjes opgevoed is, heb je niks geen last van, net als met elk ander ras.
Opvoeding is het sleutelwoord hierin

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:49

Ik kan me nog goed de shet bij ons op stal herinneren. :D
Als de kleinkinderen van de eigenaar kwamen rijden, gingen ze elke keer weer vol goede moed de wei in, gewapend met halster en brood. Shetje kwam meteen aanrennen, plukte het brood uit hun handen en maakte dat ie weg kwam voor hij het halster omhad. :D Heb menigmaal het dier voor hen bij zijn kladden moeten grijpen, want kwam er een volwassen, dan was hij er meteen en liet zich zo pakken. :')

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:38

En wij hebben weer een haf hengst op stal staan waar je
zo een kind mee aan het werk laat gaan geen enkel probleem
maar opvoeding is wel het belangrijkste en een hengst is ook meestal koeler eerst kijken dan reactie

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:49

Doe mij ook maar de klassieke, maar wel met eentje die wil. :)
Wij hebben op stal ook vooral klassieke, en 1 moderne. Nibbit is ook geen 100% klassieker, maar ook absoluut geen moderne.
Tevens afgekeurd door zijn klassiekheid. :j

Erg jammer dat ze zo langzamerhand verdwijnen..

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:52

Vind het ook doodzonde, de 'haflingers' van tegenwoordig kan ík persoonlijk geen haflingers meer noemen. Waar zijn de echte bergpaarden, die mooie tanks die door het weiland bunkeren? Nou, vrijwel nergens meer te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:53

Tja ze worden gefokt naar de vraag en blijkbaar is er dus meer vraag naar mooie langgelijnde hoogbenige luxe haflingers.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:27

Morganya schreef:

nou dat ben ik niet met je eens hoor.
ik kreeg mijn 2,5 jarige groene haflinger toen ik net 11 jaar oud was.
ik heb hem zelf ingereden en alles geleerd.

tuurlijk blijft het een haf en heeft hij zo nu en dan zijn streekjes (grapjes)
maar het is een super braaf paard. en absoluut geen onopgevoed monster.
hij is inmiddels 13 jaartjes eeennn het ouderwetse type.
Afbeelding

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:37

Morganya schreef:

Ben ik ook absoluut niet met je eens! Mijn nichtje van 5 kan zo op mijn 17 jarige haf stappen en wedden dat mijn haf dat goed door heeft...ze luistert dan perfect, loopt rustig en blijft stilstaan als me nichtje dat aan haar vraagt! Terwijl ze juist bij mij af en toe echt een deugniet kan zijn! Denk juist dat haflingers erg goed met kinderen kunnen!

Ik vind trouwens de ouderwetse halfinger mooier dan de luxe. Jammer dat ze nog maar zo weinig voorkomen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:01

@ Gipsyboy: 11 jarige leeftijd is niet wat ik versta onder "kind" in dit geval. Een 11 jarige schaf je doorgaands ook geen shetlander voor aan. Ik heb het dan over echt jonge leeftijd (lees 6/7 jaar oud). Ik heb mijn eerste haf ook gekocht toen ik 15 was.

@ Cinn: Ook erop zitten van een neefje/nichtje/broertje/zusje vind ik iets anders dan wanneer het de eigen pony van dat kind is en er verder geen volwassen is die erop rijdt.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:03

@ Morganya: Maar natuurlijk schaf je ook geen haf aan voor een kind van 6 a 7 jaar! En dit alleen al voor de lengte! dat past toch ook helemaal niet....en daarbuiten, haflingers zijn ontzettend sterk en dat zal dan ook niet altijd even makkelijk zijn voor kinderen van 6 a 7 jaar!

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:08

Dat bedoel ik, toch zijn er zat mensen die dat wel doen en precies dát onder kinderpony verstaan. Dat versta ik er ook onder trouwens. Een pony waarmee je je kind rustig alleen kunt laten aanklooien ( en nee, dat is niet pony kopen, kind erbij en verder niet meer naar omkijken, dat is gewoon onverantwoord :+ ) zoals ik zelf vroeger deed, bij in het land spelen, laten pakken en borstelen, eens gek op zijn rug klimmen met alleen een halster en touw in het land etc. Dát vind ik een kinderpony, en in dat plaatje past een haf imo niet. (een shet nog wel als je kind tegen de typische shetgeintjes kan). Maar ik zou dan zelf eerder een wat ouder ervaren welsh a-tje aanschaffen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:13

Vind het ook erg jammer dat je steeds meer moderne haflingers ziet..
Gelukkig ben ik in het bezit van een ouderwetse met nog jonge leeftijd (6 jaar). Ze worden dus nog wel gefokt :)

Slechte foto, maar laat t wel een beetje zien:
Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:38

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:57

Ik hou ook meer van het klassieke type. Ik vind mijn bospony onder het zadel meer uitstraling hebben dan menig in de sport lopende moderne Haflinger.

Afbeelding

Daarbij pas je als lange volwassene (1,78) nog prima op zo'n brede Haf van 1,44 :D

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:59

Ik ben ook veel meer gecharmeerd van het ouderwetse type.

Kunnen we niet met z´n allen een nieuwe stamboek oprichten..?! _O-