haflinger niet gewardeerd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yevs

Re: haflinger niet gewardeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:05

Ik zie ook liever een kwpn'er in de ring, maar als jij je proefje netjes rijdt, en je hebt je haf goed voor elkaar moet er geen probleem zijn.
Ik heb veel liever een haflinger die keurig zijn oefeningen loopt dan een mooi kwpn paard die er niks van bakt.
Als jij gewoon goede proeven laat zien kunnen ze niet om je heen, of je nou een slank kwpn paard hebt of een haflinger.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:08

als je zelf je haflinger maar waardeerd :)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:59

ik rij pas sinds maart wedstrijden met willem,daarvoor altijd KWPN gehad.
afgelopen zondag nog 1e en 2e plaats gehaald. :)
als jij en je haf een goeie proef neer zetten dan kunnen ze niet om je heen,tuurlijki kan een jury een voor keur hebben,maar als jij geen foute maakt en je hebt je haf goed aan de hulpen dan moet het zeer zeker lukken hoor.
wil je echt een mee kunnen in de sport dan MOET je haflinger goed kunnen lopen,aan korte krabbel pasjes zit men niet te wachten.
en laat een haf niet te dik worden,dat ''oogt'' al heel anders. :j

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:05

Ook ik start met mijn Haflinger, ik hoop in juni de overstap te kunnen maken naar het L2.
Ik heb nóóit problemen gehad met het feit dat ik start met een Haflinger. Ik heb alleen maar hele positieve reacties gekregen, dat ik m leuk aan het lopen had en dat ie er goed uitzag. Denk toch echt dat het meer aan jezelf ligt dan aan het paard. Jammer dat er nog altijd mensen zijn die het paard de schuld geven van hun resultaten.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:23

Ik heb weleens het idee dat ze mijn haf niet zo warderen :o Heb het het meeste met vrouwen :') maar dat boeit mij helemaal niks!! Miep er dus ook niet echt over. Ik ben zelf begonnen met dressuur met mijn tekkel haflinger en heb mijn doel al behaald. Liever een fijn gevoel en geen wp dan een wp en geen fijn gevoel!!

Overigens kijken mensen mij weleens apart aan omdat ik een donkere haf heb, dus op het eerste oog geen haf en ik klein ben dus lijkt het alsof ik echt tussen de pony's thuis hoor :+

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:01

Dat geeft toch niet? Het gaat er toch ook om als je plezier hebt!
en wat Amazone al zegt: een goed bewegende haflinger is wel essentieel voor het hogere werk, kijk maar eens na Merlin, daar was menig KWPN bezitter jaloers op!

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:45

DDW1190 schreef:
kijk maar eens na Merlin, daar was menig KWPN bezitter jaloers op!

Merlin was een super haflinger. Dat was echt geweldig dier die super kon gaan en die wérd ook vaak beloond met hoge punten zag ik op zijn site. Maar helaas kan je niet meer naar Merlin kijken... die is overlenden..

Oorspronkelijk is de haflinger niet 'gemaakt' voor de sport en heeft daarmee zijn beperkingen in gangen en mijn haflinger vooral ook in de buiging. De ene jury kan daar doorheen kijken en die beoordeeld de proeven naar het kunnen van het paard en de andere jury ziet alleen de tekort komingen. Ik heb heel vaak gehoort dat ik op een 'Dikke/Boere Haflinger' reed vooral van mensen die deelnemen aan de wedstrijd maar ook van een aantal jury's. Maar ik heb wel mooi naar het M2 door kunnen rijden met die 'Boere haflinger' doordat sommige jury's er wel goed naar mijn haflinger keken en zagen dat de oefeningen goed uitgevoerd werden ondanks dat het mn haflinger niet een spectaculaire proef liet zien met middendraven die 9ens waard zijnen SB voor 10en maar wel gewoon een hele nette proef lieten zien waarin we ook het maximale uit ons zelf laten zien.

Maar een kwpn'er doet het gewoon met met gemak en paardensport gaat erom dat het eruit ziet alsof het vanzelf gaat. Een jury kijkt dan liever naar ee kwpn'er dan een haflinger waar je het zo ongeveer uit moet persen

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:37

hoi
ja daar ben ik het wel mee eens maar......wij dragen de haflinger een zeer warm hart toe en dan niet alleen als sportpaardje das ook eigenlijk niet belangrijk het gaat er om dat je lol erin hebt.
die lol wordt ons wel een beetje ontnomen door al dat kritiek op dit prachtige dier.
dik,plomp,kan niks,naar de slacht ermee beter voor de biefstuk,en dan heb ik het nog geneens over het gepest van de buurt kinderen,stenen gooien,knikkers,takken,en noem maar op gewoon alles wat ze kunnen vinden spreek ze er niet op aan want dan krijg je ten eerste een grote mond en een paar kwaaie ouders achter je kont aan.
en omdat ze vlak bij een golfbaan staan ook nog eens van die leuke mensen die proberen om met golfballen de kanjers te raken misselijk gewoon.
dus niet alleen kwa rijden,en dat mijn haf wat dik is kan ze niks aan doen daar hebben we een goede rede voor,ik denk dat iedereen dat nu wel zo kan raden.
met de springlessen wordt ze zo ie zo onder uit gehaald ja zeg dat kan dat plompe ding niet ze mag niet hoger dan 60cm kom op zeg,ze springt met gemak 100cm,maar omdat de bak mega zwaar is komt ze niet hoger dan 90cm en er gewoon geen ruimte is met 4 hindernissen is ie gewoon al vol.
op het land springt ze met gemak 100 hoger gaat niet want dan is er geen paal meer haha.(nu springt ze niet meer,want dat mag ze niet van mij voorlopig).
het is dus een ding he geen levendwezen dan kan ik wel zo kwaad worden het is geen stuk speelgoed.
en wat er dan voor commentaar komt van andere aanwezige pppfffff,omdat ze dan erg blij wordt na de eerste sprong wil ze nog wel eens uit haar dak gaan krijg je gelijk jeetje wat een loeder,naar de slacht dat beest,gevaarlijk,kronkel in dr kop,in laten slapen,nou dan moet je even slikken en tot 10 tellen.
wat wil je als je de hele winter niet veel heb kunnen doen mag ze ook even.
en dat is dus niet alleen bij ons zo er was ook een andere haf die vrouw is dus ook weg gegaan ook vanwege het zelfde kritiek en de neerbuigende reacties,en de oneerlijke bejurering,altijd weer het zelfde.
ik kijk dus liever naar die mooie haf,dan naar een kruizing of een sport gefokt paard,dat is dus niet mijn ding ben meer een mens van de haflinger,tinker en fries.
nog even een voorbeeld een jonge haf die zijn eerste wedstrijd rijdt,ging naar ons idee super,op vreemd terrein,vreemde paardjes,vreemde geluiden je moet ergens beginnen, de jury had een ander mening niet geschikt voor de dressuur,dat had ze dus niet opgeschreven maar zei ze even tegen een ander,zet dat maar voor de kar niks waard zoon haf die kunnen niks geld ook voor die ander,ik houdt niet van die beesten dus bejureer ze ook niet als zodanig.
hoe bedoel je geen voorkeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:41

Ik herken werkelijk geen letter van wat je allemaal schrijft en ik loop aardig tussen de haffen en fjorden ed rond.
Ik heb het sterke vermoeden dat eea meer over je omgeving danwel jouw relatie mt die omgeving zegt, dan met het ras van je paard...

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:48

Ik start met een Belgisch Trekpaard, en ik vind de hele discussie 'koudbloeden worden niet gewaardeerd' echt onzin. Als jij met een koudbloed hetzelfde kunstje neerzet als met een KWPN'er of ander warmbloedpaard wordt je daar niet op afgerekend. Blijft wel dat het met een koudbloed vaak wat meer moeite kost (iig, in mijn geval :+) om dat voor elkaar de krijgen. Ik krijg keer op keer opbouwend jurycommentaar en elke keer zeggen ze dat ze het zo stoer vinden dat we het gewoon proberen, wat ik ontzettend tof vind! :) We hebben er wel 7 proefjes over gedaan om B+1 te zijn, maar in mijn ogen is dat niet meer dan terecht ;).

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:11

Bellarose schreef:
Ik start met een Belgisch Trekpaard, en ik vind de hele discussie 'koudbloeden worden niet gewaardeerd' echt onzin. Als jij met een koudbloed hetzelfde kunstje neerzet als met een KWPN'er of ander warmbloedpaard wordt je daar niet op afgerekend. Blijft wel dat het met een koudbloed vaak wat meer moeite kost (iig, in mijn geval :+) om dat voor elkaar de krijgen. Ik krijg keer op keer opbouwend jurycommentaar en elke keer zeggen ze dat ze het zo stoer vinden dat we het gewoon proberen, wat ik ontzettend tof vind! :) We hebben er wel 7 proefjes over gedaan om B+1 te zijn, maar in mijn ogen is dat niet meer dan terecht ;).

Helemaal mee eens, het kost mij inderdaad ook flink wat meer moeite maar dat geduld moet je hebben! :j
Ik ben eigenlijk nog nooit onterecht gejureerd in mijn ogen, ik denk dat de mensen die zeggen dat dat wel dergelijk voorkomt eerst hun proeven maar eens moeten gaan filmen en nakijken met het commentaar van het desbetreffende jurylid ernaast. Ook kun je bij veel jury's na de proef even langsgaan voor commentaar, doe dat eerst maar eens in plaats van gelijk te roepen dat het altijd maar aan de jury's ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:14

Het probleem gaat wat verder dan de jury alleen. Als zelfs clubgenoten, buurtkinderen en golfers "tegen je paard" zijn, dan is er véél meer aan de hand lijkt me.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:17

Dat lijkt mij niets met 'het feit dat het een Haflinger is' te maken hebben, dan zal het of aan de buurt of aan de eigenaar moeten liggen lijkt mij :=
Ik zou mijn paard daar in ieder geval niet neerzetten en ik zou al helemaaaal niet mn mond dichthouden al zoiets gebeurd!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:20

Ik zou toch minstens een keer over ze heen galopperen hoor, daar ben ik dus echt niet van gediend. :=
Nee even serieus, politie bellen en aanpakken die gasten, dat is gewoon ronduit belachelijk.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:26

Inderdaad :j

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:29

dat kan sonja ik woon hier al 19 jaar en met de omgeving is alles mis de mensen ook ,tegen woordig is toch niemand meer betrokken met elkaar en zo ben ik niet opgevoed kom zelf uit een piep dorpje waar iedereen elkaar kent en helpt dat is tegenwoordig niet meer zo ,voor heen hadden we shetlanders,de kinderen speelde er gewoon tussen door verstopperdje en dat soort dingen,niks was te gek de ponys deden gezellig mee.en daar is was ook veel kritiek over terwijl ze hartstikke leuk zijn this maar net wat je leuk vindt misschien.
en ik zeg niet dat alle jury leden zo zijn dat hoor je me niet zeggen maar vroeger was toch alles anders.
ik denk dat jij gewoon mazzel hebt of je wilt het niet erkennen en horen.
en nog maals het gat niet alleen om de dressuur en de sport het gaat ook om het totaal plaatje en ik ben zeker niet de enige die hier last van heeft.

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:30

ja mee eens maar als je geen hard bewijs hebt doen ze er niks aan.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:31

Ik heb daar echt nog nooit last van gehad ;)
Ik maak mijn pony dan ook altijd erg netjes voordat ik op wedstrijd ga, misschien dat dat scheelt :)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:31

zaartje1 schreef:
dat kan sonja ik woon hier al 19 jaar en met de omgeving is alles mis de mensen ook ,tegen woordig is toch niemand meer betrokken met elkaar en zo ben ik niet opgevoed kom zelf uit een piep dorpje waar iedereen elkaar kent en helpt dat is tegenwoordig niet meer zo ,voor heen hadden we shetlanders,de kinderen speelde er gewoon tussen door verstopperdje en dat soort dingen,niks was te gek de ponys deden gezellig mee.en daar is was ook veel kritiek over terwijl ze hartstikke leuk zijn this maar net wat je leuk vindt misschien.
en ik zeg niet dat alle jury leden zo zijn dat hoor je me niet zeggen maar vroeger was toch alles anders.
ik denk dat jij gewoon mazzel hebt of je wilt het niet erkennen en horen.
en nog maals het gat niet alleen om de dressuur en de sport het gaat ook om het totaal plaatje en ik ben zeker niet de enige die hier last van heeft.

Waar baseer je dat dan weer op als ik vragen mag? Neem aan dat je mij bedoeld?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:35

Misschien moet ik meer het snot voor mijn ogen rijden om punten te rijden, maar ik rijd ze wel :+ Ja hij is niet spectaculair en ik ben blij met een 5 voor de middendraf, maar ik rijd wel 7-ens voor het wijken en de figuren. En hij heeft drie correcte gangen (zelfs een goede stap waar ik meestal een 7 of 8 voor krijg).

Je moet denk ik alleen wel accepteren dat je haf andere kwaliteiten heeft dan een KWPN-er, ook qua exterieur. Mijn haf is lang in zijn lijf, toch een ander kruis dan kwpn-ers en hij zal nooit een goede wissel hierdoor kunnen springen hierdoor omdat hij veel meer moeite heeft goed op de achterhand te komen voor deze oefening. (is al 18 en pas sinds 4 jaar dressuurmatig gereden, voorheen recreatie).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:43

Ik word een beetje moe van alle Haflingerbezitters die tegenwoordig mekkeren dat "Haflingers niet gewaardeerd worden"... kom op zeg, je weet dat het een heel ander ras is als een kwpner of andere warmbloed, en dat niet iedereen Haflinger-fan is. Als je er niet tegen kunt dat niet iedereen je pony geweldig vindt, dan moet je of geen wedstrijden rijden, of goed kunnen negeren. Rijd je rondjes, als je dat goed doet kan niemand wat zeggen. Ook een jury niet, dan kunnen ze er niet omheen dat het beest gewoon goed loopt.

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 12:04

laat maar de discussie loopt al aardig uit de hand ik wil niemand beledigen en dat ga ik ook niet doen.
ik was alleen nieuwsgierig of jullie dat ook vonden de onder wardering van een haflinger.
blijkbaar ben ik de enige die van dit probleem op de hoogte is.
ik leg me er wel bij neer maar een haflinger is mijn grootste passie daar komen ze niet meer tussen.
en dat ze eigenlijk een karreknol,niks nut vies vet plomp ding is jammer dan wij beleven meer met haar als menig geen,en dat ze niet tot de kwpnr of weet ik veel hoort dat snap ik ook wel.
en wat mijn dochter betreft haar drijfveer is weer terug en dat is het belangrijkste iedereen dank voor de oppeppende woorden.
zij heeft weer lol met haar knol en dat heeft zich gister avond geuit in een mega leuke speelpartij zowel met haar meissie als mijn knulletje heerlijk om dat tezien.(jammer dat ik dat niet heb gefilmd)
en haar dressuur was ook al weer veel anders de travers,wijken en dat soort dingen rolde er als van zelf uit en daar doen we het voor,voor het eerst sinds langetijd heeft ze dit gereden zonder thiedeman teugel en dat zegt voor mij genoeg.
een grotere smile kon ze niet hebben zo trots als een pauw.
want voor heen zat ze er met een strak/gespannen gezicht op bang om wat fout te doen.
dus dank voor de opbeurende woorden nog maals.

aniekzwiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:07

Heb mijn vorige hafje in de dressuur uitgebracht. Altijd wel redelijke punten gereden. Terechte winstpunten maar zo af en toe ook wel onterecht lage punten..
Maar ik denk dat dat ook gebeurd als je een leuk sportpaardje rijdt.

Het blijft immers een jurysport. ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:16

zaartje1 schreef:
en dat ze eigenlijk een karreknol,niks nut vies vet plomp ding is

Dit zijn dus de woorden van iemand die Haflinger-fan is. Ik begrijp dat niet, niet-Haflinger-fans hebben deze woorden hier nog niet in de mond genomen. Dat bedoel ik eigenlijk een beetje te zeggen, ik heb het idee dat Haflingerbezitters zich graag in die "positie" zetten, zodat iedereen hier maar roept "nee joh, hartstikke gave pony's".

Als jouw dochter weer fijn rijd, plezier heeft aan het dier, en ook nog eens aardig wat dressuurtrucjes eruit rijd, super toch?

En wat wedstrijden en jury's betreft: het zijn mensen, en mensen hebben een bepaalde smaak en voorkeur. Ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die niet van Haflingers houden, maar zo zijn er ook mensen die niet van bont, schimmel of slank kwpn houden. Een goede jury laat de punten hier niet van afhangen, maar van hoe de proef gereden wordt.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:53

Ik denk dat de TS ook meer doelt op de reacties van andere deelnemers van wedstrijden niet alleen de jury's ?
Zo heb ik en dan praat ik over 7 a 8 jaar geleden wel eens gehoord ' kon jou vader geen echt paard kopen'
Dat kwam hard aan mijn antwoord erop was dat die persoon gelijk had omdat er indaad batterijen in mijn viervoeter zat.

En zelf heb ik meegemaakt 8 jaar geleden op de NT bij de haflingers in den bosch dat iemand zei is dat wel een haflinger het lijkt meer een bruin schimmel... mijn hafje was stekelharig die ik op dat moment had.

Je moet je er gewoon niks van aantrekken plezier hebben met je paard en laten zien wat je in huis hebt.
Wedstrijden rij je voor jezelf niet voor andere mensen die staan te kijken of meedoen.

Ook is het niet bewust als je opmerkingen krijgt denk ik zo het is vaak jaloersie of je nou met een haf komt of een schitterende fries of kwpner of een ezel mensen hebben altijd wel iets om over te zeuren!
Dat komt omdat niet iedereen het licht in elkaar zijn ogen gunt! Jammer maar niks aan te doen!

Gewoon genieten en je dingetje doen!