2 te dikke haflingers wat Zouden jullie er voor geven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:47

samen zou ik er 1200 euro voor betalen. Maar gezien jou leeftijd en ervaring(wat ik uit je profiel haal) zou ik sowieso al niet aan deze paarde beginnen. Maar gewoon een 10 jarige kopen die al beleerd is

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:50

sporter schreef:
Ik zou 750 E geven voor beide dieren samen.

Je kunt het proberen natuurlijk :=

Ik zou ook rond de 1200, max 1500 ervoor geven. Maar ik ben ook benieuwd, waarom 2 paarden die net-niet-helemaal oké zijn en niet 1 gezond paard wat aan al je eisen voldoet? :)

Sky_As

Re: 2 te dikke haflingers wat Zouden jullie er voor geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:55

Waar ken je de paarden van? en mag je van je ouders 2 paarden kopen?
gezien je eigen ervaring, en je vragen die je hier plaatst, zou ik als ik jou was op zoek gaan naar iemand met verstand van paarden en die meenemen als je gaat kijken bij paarden/pony's. Ook klinisch laten keuren is heel verstandig en bij twijfel bepaalde delen laten rontgen.
als het je eerste paard wordt, zou ik zowiezo nooit geen 2/3/4 jarige pakken die onbeleerd is.
Uit de opmerkingen die je hier plaatst kunnen we ervan uitgaan dat je nog weinig ervaring hebt met "jonge" paarden. Dan kun je het beste een al heel ervaren beestje kopen....

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 13:59

ik heb veel ervaring in het beleren van paarden en pony's, Rijd ook paarden door voor mensen,
En deze koop ga ik samen met kennissen doen, waarvoor ik ze ga beleren en doorrijden, en dat hun dochter later op 1 door kan en ik op de ander.

Groetjes

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 14:07

En de paarden zijn van de kennis van de kennis die ze wil kopen (klinkt logisch :Y) )
We willen ze zeg maar kopen zodat ze niet dikker worden, en er nog wat mee gedaan kan worden, als ze bij die man blijven gaan ze uiteindelijk de handel of slacht in,En blijven voor altijd op 45 hectare grond staan onbeperkt gras eten en kuil!
Die man vind ze iets te " dik " zegt hij. okee 300 kg is mischien wel wat veel, maar er kan sws 100-200 kg af.
Ze hebben de vet bulten gewoon op de kont zitten, en de buik is kogeltje rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:09

Maar jullie willen ze dus alleen omdat ze te dik zijn en je ze dus zielig vind? Als je veel ruimte heb, veel ervaring en al een paard van je dromen heb. Kun je om die rede een paard kopen. Ben je opzoek naar het paard van je dromen. Dan moet je die ook gewoon zoeken en niet een ander paard kopen omdat je die zielig vind. Want daar word je uiteindelijk niet gelukkig van hoor..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:11

maar koop jij ze, of je kennis? want als de kennis ze koopt. Moeten ze ervoor geven wat ze ze waard vinden.
Wat wij 500 euro waard vinden, is voor hun, of de vorige eigenaar misschien wel 1500 waard.
De marktwaarde van haflingers ligt niet zo hoog. Vooral ruinen kun je weinig mee. Geen fokwaarde meer, dus uitsluitend te gebruiken als recreatie/licht sportpaard.
Ook is het afhankelijk wat het doel is wat je ervoor wilt geven. Als ze voor de handel zijn, en ze moeten dus later verkocht worden, geef je uiteraard niet teveel geld uit omdat je winst wilt maken. Als je vooral hele brave paarden zoekt...waar je veel plezier van gaat hebben...zijn ze misschien wel 1500 waard.
Maar dat is afhankelijk van het karakter etc.
Verschilt tussen halstermak of niet vind ik in prijs niks uit moeten maken.
Ik heb liever een haflinger die nog niks kan....en dus ook nog niet weet hoe sterk hij is.
Dan 1 die al "halstermak " is, en je vervolgens de hele tent door sleurt.
Halstermak is overigens ook in 1 of 2 dagen geleerd. Tenzij ze extreem schuw zijn.

Maar als je zegt dat ze slecht op de hoeven staan, dik zijn(alleen voordeel, hoef je ze niet veel te eten te geven :)* ) en nog niks kunnen....klinkt alsof je er niet heel erg op zit te wachten om ze te kopen en het meer als "last " ziet om ermee aan de gang te gaan dan als "leuk project" .
De staat van de hoeven kan alleen een hoefsmid of dierenarts beoordelen. Overgewicht van 300 kilo?? lijkt me HEEEEL sterk. Op de foto lijkt hij ook niet extreem dik. Ze zijn nou eenmaal niet zo slank als arabieren en blijven vaak het JOJO effect houden. Dus, snel dik en sommige zelfs ook snel weer wat aan de magere kant.

ik lees nu je andere berichtje....
dan zou ik maar op zoek gaan naar heeele magere paardjes, want die vind ik veel zieliger! Deze zien er nu niet echt verwaarloosd uit. Hoefsmid is ook zo geregeld. Dan kun je beter 15 euro uitgeven aan een smid....dan ze kopen voor 500-1000 euro. als je ze dan toch zo zielig vindt.
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 03-05-11 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:11

Bellarose schreef:
sporter schreef:
Ik zou 750 E geven voor beide dieren samen.

Je kunt het proberen natuurlijk :=

Ik zou ook rond de 1200, max 1500 ervoor geven. Maar ik ben ook benieuwd, waarom 2 paarden die net-niet-helemaal oké zijn en niet 1 gezond paard wat aan al je eisen voldoet? :)

Veel meer is het gewoon niet waard. 2 onbeleerde veel te vette pony's die krijg je nog niet weggegeven in deze tijd.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 14:15

Me kennis wil ze kopen, ik beleer ze, en waarschijnlijk als ik er aan toe ben om eigen paard te hebben koop ik er 1tje van! Ze zijn niet echt heel schuw, je kan ze wel gewoon aaien, 1 is beetje dominant (maar met parelli,grondwerk krijg ik het naar mijn idee er wel uit) we willen ze kopen om vooral veel plezier er aan te beleven en misschien terzijde tijd (met de iets minder ouderwetse type) Wedstrijdjes te gaan rijden, maar vooral eerst rustig aan wat aan het halster etc laten wennen aan de nieuwe omgeving enzovoort.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 14:17

Sorry ik denk dat jullie me verkeerd begrijpen..

We willen ze niet kopen omdat we ze " zielig " vinden, maar omdat we ze niet nutteloos op het land willen laten staan, aangezien die man ouder word en er niks mee kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:21

paardrijmiep schreef:
Sorry ik denk dat jullie me verkeerd begrijpen..

We willen ze niet kopen omdat we ze " zielig " vinden, maar omdat we ze niet nutteloos op het land willen laten staan, aangezien die man ouder word en er niks mee kan!

Dus je koopt ze omdat je ze nu nutteloos vind staan. Maar dat is nog steeds niet de reden waarom je naar mijn idee een paard moet kopen. Je koopt een paard omdat het je droom paard is. Omdat hij precies past in het gebruiksdoel wat je voor ogen heb!

Je schrijft dat het ouderwets type haflingers zijn. Die dus meer geschikt zijn voor de kar, Dan om te rijden. En jullie willen graag rijden? kun je dan niet beter een rijpaard kopen (en dat kan bijv. ook een moderne haflinger zijn). ipv een karrenpaard?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:23

wat vraagt de eigenaar er dan voor?
die zal toch wel een prijs in gedachte hebben?
anders zou ik afspreken dat je ze gekeurd wilt hebben.....en dan zou ik ze voor rond de 600-800 euro per stuk kopen. Keuringskosten uiteraard voor jullie eigen kosten. Eigenaar wil ze waarschijnlijk niet eens perse weg hebben.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 14:23

Ik denk wel dat het beter is, maar ja het is niet mijn keuze! het is de keuze van mijn kennissen.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 14:24

Sky_As schreef:
wat vraagt de eigenaar er dan voor?
die zal toch wel een prijs in gedachte hebben?
anders zou ik afspreken dat je ze gekeurd wilt hebben.....en dan zou ik ze voor rond de 600-800 euro per stuk kopen. Keuringskosten uiteraard voor jullie eigen kosten. Eigenaar wil ze waarschijnlijk niet eens perse weg hebben.

de eigenaar vraagt er 1000 per stuk voor,
en het liefst wil hij ze weg hebben omdat hij ouder word, denk dat hij al tegen de 80 hangt.
en niet weet hoelang hij er nog voor kan zorgen!

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:27

TS: heb je overwogen om voor dat geld een gezond beestje te kopen dat al meer kan?? wel heftig op jouw leeftijd twee groene paardjes. als er nu al zoveel nadelen aan kleven qua hoeven, terwijl het ook nog je eerste eigen paard wordt..vind ik wat riskant. bovendien, als het tegenvalt en je zit met DA kosten, kun je dat dan (gemakkelijk) betalen?

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 14:31

Zoals ik al zei, ze worden eerst van mijn kennissen, als ik er aan toe ben (ook financieel) kan ik er eventueel 1 overnemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:32

Ik denk dat je allereerst eens goed moet nadenken over of je wel "valt" voor deze dieren , want als jullie ze uiteindelijk toch niet zo leuk vinden (je klinkt èrg negatief erover !) dan zijn ze beter af bij iemand die ze gewoon lekker op de wei laat lopen ;)

Als je ze wilt hebben kun je de dieren het beste eens na laten kijken door een goede dierenarts , want zelf klink je erg negatief en alsof je behoorlijk overdrijft....de foto waar niks raars op te zien is bevestigd dat alleen nog maar :)

Daar staat namelijk ècht geen moddervette Haflinger op , dus de vraag hoe erg je met de andere dingen overdrijft (zoals over de hoeven) komt dan wel naar boven , het komt allemaal een beetje penny over ;)

Je klinkt nu alsof de beestjes moddervet zijn en slachtrijp zo verwaarloosd maar op de kleine foto is dat niet te zien :P

Het komt op mij over alsof de beestjes gewoon lekker gekleuterd hebben en misschien niet zo betutteld zijn , en dat je misschien een beetje tè erg als "paardenkenner" over wilt komen en het allemaal maar wat erger maakt dan het is om de prijs te drukken en omdat het dan wel leuk klinkt dat je ze wilt "redden" :P

Misschien zouden duidelijkere foto's een ander beeld geven hoor , maar zoals het nu over komt klink je een beetje als een meisje dat sportpaardjes gewend is en een paar ouderwetse ronde Haflingers die lekker aan het opgroeien zijn , maar zielig vindt , te dik vindt (ook al zie je dat dus echt niet op de foto , een ouderwetse Haflinger is nu eenmaal wat ronder dan een sportpony....) en het niet vindt kloppen dat de dieren niet werken en niet dagelijks geborsteld worden :P

Excuses als ik het fout inschat hoor , maar iemand die roept dat de Haflinger op die foto honderden kilo's te zwaar is die kan ik niet zo serieus nemen :+

Maar je bedoelingen zijn vast goed :j

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 14:35

Sorry, maar ze zijn echt veel te dik! en ik heb stage gelopen bij dierenbescherming en verschillende paardjes gezien, ook met vergroeide hoeven etc. dus ik weet wel wat het is! ik ga niet zomaar iets uit me nek banketstaaf hierover, Als ik wist hoe ik die foto's groter kreeg deed ik het, dan konden jullie beter beoordelen!

groetjes

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:36

Ik vind 1000E voor een onbeleerde Haf best wel duur.
Daar heb je nu een beleerde voor, dus verdienen doe je er ook niet aan en ik neem aan dat die kennissen hun geld ook weer terug willen als jij beslist er 1 over te nemen.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 14:38

Brainless schreef:
Ik vind 1000E voor een onbeleerde Haf best wel duur.
Daar heb je nu een beleerde voor, dus verdienen doe je er ook niet aan en ik neem aan dat die kennissen hun geld ook weer terug willen als jij beslist er 1 over te nemen.

Ja dat willen ze natuurlijk wel! :Y)

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 14:42

Ik zal als ik er weer bij ga kijken binnenkort, foto's maken, om beter te beoordelen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:44

EventHorizon schreef:
Of ze wel of niet te dik zijn maakt voor de prijs niks uit en dat ze groen zijn is niet meer dan logisch voor een 3 jarige.

Oftewel: 2 3 jarige ruinen van ambassador. 800 a 900 per paard zou ik een mooie prijs vinden.

Da's natuurlijk niet waar. Wanneer een paard op jonge leeftijd te dik is kan dit hartstikke schadelijke gevolgen hebben..
Ik zie dat je pas 14 jaar bent. Overschat jezelf niet (met uitspraken als 'ik heb hartstikke veel ervaring met inrijden en beleren') & blijf reëel. Als ik jou was zou ik samen met die kennis op zoek gaan naar een ouder, gezonder paard waar je voorlopig lekker mee aan de slag kan.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:45

Ik zou niet meer dan 1000 incl klinische keuring geven.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:39

TS heb ff voor je op marktplaats gekeken. vraagprijs jonge hafjes varieert tussen de 1000 en 1500. als je kijkt naar de biedingen op marktplaats dan gaat dat tussen de 670 en 1100 per paard dus. Dit miss als richtlijn, je weet natuurlijk niet waar ze echt voor weg gaan.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:53

Dames, als je even zoekt op marktplaats heb je zo meer foto's gevonden hoor ;) Ze staan bij Smilde TS?
Wil je kennis er persé twee (en van deze afstamming?) Anders staan er nl zat leuke en wèl beleerde hafjes op MP!
Voor rond 1200 euro, 7 jaar, OHZ, koop met zadel en de hele mik erbij! ;) linkje
Als het je eerste paard gaat worden, is het moeilijk om niet de eerste mooierd als "hèt droompaard" te zien (ik weet waar ik over praat :') )

Ik heb zelf geen verstand van de waarde van "met papier", maar ik vind 500euro per stuk wel de max voor een groen paard wat "niets bijzonders" denk ik zo...
(ik heb mijn eigen 9jarige haflingerdame destijds voor 1700 incl. dekens, zadel, hoofdstellen ( en een gratis shetlander :') ) gekocht)

Ben benieuwd of je deze uitdaging aangaat, haflingers rijden ze vaak met vier jaar pas in (het zijn net als arabieren, ijslanders etc. "laatbloeiers", wat later volgroeid)
Dus als rijden niet je prioriteit is... heb je nog een heel jaar om ze op te voeden :D