haf geschikt voor kinderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:07

Ik was zelf 10 en ook bang aangelegd toen ik haflingers ging rijden. Die mensen hadden er 3, ze hebben aardig wat streken uitgehaald maar ik heb wel ontzettend veel van ze geleerd en ze hebben me een stuk meer lef gegeven. Ze waren wel eigenweis maar niet op een gemene manier.

Je moet net de juiste treffen denk ik, maar dat is met ieder ras wel.

emr

Re: haf geschikt voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:13

Ik was 7 toen ik een haf af en toe reed, naarmate ik ouder werd ben ik hem meer gaan rijden.
Tja saai zijn ze zeker niet, maar ik rijd er nu eentje die net ohz is en daar kan je zo een kind op weg laten stappen. Hij zal nooit bokken of een stap verkeerd zetten. Het is niet ras gebonden je moet maar net geluk hebben. Op de gehandicapte manege rijden er ook een paar mee :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:15

Het gaat uiteindelijk maar om 2 dingen: karakter en ervaring! (van het paard dan he) Hoe zit het paard in elkaar, vind ie kinderen leuk, voelt ie ze goed aan, ziet ie ze niet als lunchhapje of weggooimaterie, heeft ie geduld, is ie vergevingsgezind, wat voor ervaringen heeft ie al met kinderen en zijn dat GOEDE ervaringen, etc

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:23

mijn haf is echt lief voor mijn zoontje. Bij hun is echt wel een klik.
Afbeelding
hier zie je ook nog fotootjes
[ITP] ilona door de jaren heen
ilona mijn haf heeft een relax karakter dat scheelt ook veel

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:25

biancailona: WAT Lief!!!!!!

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:28

thanx, ja is ook echt een schat, hier nog even fotootje, deden we een kerstkaart maken. Tja wij fotootjes gemaakt, maar moesten nog rondjes lopen, want hij was nog lang niet klaar.
Afbeelding
ga ook weleens met hem in de buurt rijden, ga ik achter hem zitten. Mag hem ook niet vast houden. Wil het echt zelf doen.
Ja zou mijn haffie ook echt niet kunnen missen. En zoonlief duidelijk ook niet <3

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:31

f10j schreef:
Nee ik zou geen haf doen! Ik heb zelf een haf die wel heel goed luisterd dat is net een uitzondering denk ik. Ik heb ook wel eens een andere gehad en die was echt heel erg koppig, het kan wel als je net een goede vindt, mijn pony is mishandeld en kleeft daarom zo erg aan je denk ik.

net als die van mij, kan zo als kinderpony door ;)

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:32

zilverenmaan schreef:
Hai allemaal,

Nou volgens mij is het me wel duidelijk dat het geen haf gaat worden, ik wil echt op safe spelen en als het merendeel van de haflingers toch niet geschikt is voor kinderen, dan gaan we verder kijken, dat is ook de instelling van dit topic, zoeken naar de perfecte match.
Ik hou er toch wel rekening mee dat ik er ook op ga rijden, mijn dochter is nog niet zo fanatiek dat ze zelf genoeg rijd om de pony fit te houden . UIteraard zijn er echt wel lieve bomproof haffies te vinden maar als je bij voorbaat al veel leest dat het sterke eigenwijze rassen zijn , en niet echt geschikt, dan gaan we vrolijk verder zoeken.

ik ga verder zoeken in de kleine friezen, tinkers, welsh cob , new forrest (alhoewel ik ze er erg klein vind uitzien....) en de rustigere d/e pony's.
Super bedankt voor jullie uitgebreidde en vele reakties! En als ik nog iets wil weten weet ik jullie te vinden:)
Daar ga ik echt wat aan hebben!

succes met zoektocht, ik heb meerdere haffies gereden, vind ze persoonlijk ook geschikt voor kinderen, ieder ras heeft sterke paarden. Het is karakter wat iets zegt uiteindelijk ;)

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:34

Zilfstar schreef:

jij hebt zelf ook een lieverd, zag fotootjes pagina terug en in je profiel :j

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:35

Ik heb een hele lieve haf staan die echt voorzichtig met kinderen omgaat. Je kan er achterlangs, onderdoor het maakt echt niet uit. Mijn zoon zit er af en toe op, kan niet rijden maar de pony voelt het. Mijn kinderen mogen niet met mijn zadel rijden, als ze erop willen heb ik de bbp van Voest met een mooi handvat.

De andere haf durf ik niet eens aan de hand met een kind mee te geven. Dan leid de pony het kind ipv andersom.

Welsh cob pony's zijn ook heel goed van karakter.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:42

biancailona schreef:
Zilfstar schreef:

jij hebt zelf ook een lieverd, zag fotootjes pagina terug en in je profiel :j

Dank je :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:05

Het karakter telt het meeste. Zo heb je hele pittige hafjes, maar ook hele lieve. Heb je bij tinkers ook, ken er genoeg die doodbraaf zijn, maar ook ondeugden tot zelfs irritante pestkoppen als je het wil :P

In feite moet je op eentje uitkomen met voldoende pit en ervaring zodat jij er lol in hebt, maar tegelijk ook met genoeg ervaring en rust zodat je dochter er lol mee kan maken. De ervaring is goed voor jou omdat je er verder op kan doorbouwen, voor haar is die goed omdat ze ervan kan leren.

Ik weet niet hoe groot/zwaar je bent (heb erover gelezen denk ik) maar anders kan een mooie E-pony ook nog passen hoor :j

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:41

TS zoals je bij ons op stal kunt zien is die oude fries bij ons geen lekkertje maar denk dat je op die van mij over 2 jaar opstapt en wegrijd. Het is net wat het karakter is. Mijn tante heeft een New Forest en daar hoef je echt geen klein kind op te zetten die ligt er gelijk naast.
Ik zou gewoon kijken wat op je pad komt en of dat een lieve kinderpony/paard is.
Ik wil je dan wel helpen zoeken hoor.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:49

Ik vind sommige mensen hier wel erg overdreven reageren eerlijk gezegd..
Ik heb zelf ook haflingers verzorgd en dat waren hele lieve brave beestjes..
Natuurlijk zitten er ook pittigere exemplaren bij, maar dat is toch bij elk ras?
Ja, ze zijn heel sterk. Maar dat is elk paard! en met een goede opvoeding zijn er genoeg te vinden met een fijn karakter die ook geschikt zijn voor kinderen.
Ze zijn heel rustig en vaak heel betrouwbaar.
Je bent er zelf neem ik aan voorlopig ook bij als ze iets met de pony gaat doen toch?
Als de pony dan een keer vervelend doet kun je altijd ingrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:56

Tinkers zijn ook niet standaard en koel hoor, dat is vaak een misverstand en ook niet echt kinderponies.
Wat een ieder al zegt, kies voor het karakter van een paard en niet zo zeer voor een ras.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:03

xAlice schreef:
Ik vind sommige mensen hier wel erg overdreven reageren eerlijk gezegd..
Ik heb zelf ook haflingers verzorgd en dat waren hele lieve brave beestjes..
Natuurlijk zitten er ook pittigere exemplaren bij, maar dat is toch bij elk ras?
Ja, ze zijn heel sterk. Maar dat is elk paard! en met een goede opvoeding zijn er genoeg te vinden met een fijn karakter die ook geschikt zijn voor kinderen.
Ze zijn heel rustig en vaak heel betrouwbaar.
Je bent er zelf neem ik aan voorlopig ook bij als ze iets met de pony gaat doen toch?
Als de pony dan een keer vervelend doet kun je altijd ingrijpen.

Mijn haflinger vertrouw ik niet met kinderen, punt. Wij hebben een goede band, maar ik moet nog bijna dagelijks met harde hand optreden omdat mevrouw iets in haar hoofd haalt dat niet kan. Een kind kan dit niet. En dit zie ik bij alle haflingers bij ons op stal, die door mij perfect hanteerbaar zijn zonder problemen, maar die een kind aan de hengstenketting over het erf sleuren. Dus overdreven reageren? Nee. Heel rustig zijn "ze" echt niet. Volgens mij hangt het allemaal van paard tot paard af en niet van het ras, maar over het algemeen zie ik toch een lijn in het feit dat GEZONDE FITTE haflingers die goed gereden zijn redelijk wat pit hebben. Veel paarden zijn ook rustig en futloos door foute voeding, en zo'n pony wil je niet kopen met achteraf te beseffen dat hij zijn karakter gewoon niet uitte.

Aan de TS: zoek gewoon op een lief en betrouwbaar paardje/pony en vergeet ras of kleur. Het gaat erom dat je jaren plezier hebt met hem en dat je er veel liefde aan kan geven en van kan krijgen. En of dat nu een fries, fjord, haflinger, draver of wat dan ook is: het karakter komt echt in de eerste plaats, want je kinderen moeten er ook mee kunnen werken en jij moet er een goed gevoel bij hebben en niet 100% van de tijd op uitkijk moeten staan als ze later wat groter zijn en even nwillen poetsen :) . Met mijn haflinger lukt dat niet, maar misschien met een andere wel ;)

Anonimo_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:08

Bij ons op stal staat nu een haflinger te koop(op marktplaats) en die is echt super met kinderen, heeft al meerdere kinderen leren rijden ook de wat bangere, deze is dus zeer zeker geschikt voor kinderen, maar bij ervaren ruiters is het ook een super paardje niet sloom ofzo, echt een gezinspony dus.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:15

Ik krijg altijd last van oprispingen als iemand in één zin 'Haflinger' en 'kind' noemt.

Een Haflinger is imo geen kinderpony, althans... hierin ga ik mee met Ine hierboven.
Je hebt wel de uitgezakte gezinspony's/manegepony's, maar het oog wil ook wat lijkt me :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:36

Quellian schreef:
Ik krijg altijd last van oprispingen als iemand in één zin 'Haflinger' en 'kind' noemt.

Een Haflinger is imo geen kinderpony, althans... hierin ga ik mee met Ine hierboven.
Je hebt wel de uitgezakte gezinspony's/manegepony's, maar het oog wil ook wat lijkt me :D

Zo uitgezakt is die van mij niet hoor.
Ze is zelf zeer goed voorwaards en zeker niet vies van een stevig galopje.
Als ik ook maar iets te veel been geef wordt ik gewoon afgestraft maar met kinderen is ze gewoon heel lief er gaat dan een knopje om.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:39

Hotchocolat, ik kan helaas geen foto's vinden in je profiel. Maar als ik bv de foto's van de Haf hierboven zie, sorry... maar niet mijn type zeg maar :o Ieder zo zijn smaak.
Mijn pony is echt niet te vertrouwen met kinderen, vertrouw hem al amper met volwassenen, is gewoon een boef. Ik ken meer Haflingers die niet tof zijn met kinderen dan Haflingers die wél leuk zijn met kinderen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:42

In mijn ogen maken fjorden, hafjes en andere koudbloedjes 'in dat segment' niet direct briljante kinderpony's als ze puur voor het kind aangeschaft worden. 'Ponypaardjes' om ze maar even zo te noemen, hebben toch meestal een flinke dosis humor en een grote eigen mening.

Maar als, zoals TS aangeeft, zij ook zelf regelmatig op het paardje wil gaan rijden vind ik het een ander verhaal. Ik zie toch ook júist bij dit soort paarden heel vaak een bepaald 'kinderknopje', als er kinderen mee bezig zijn zijn het ineens engeltjes.
Zolang het paard een gedegen opvoeding heeft gekregen die ook onderhouden wordt door een volwassene zie ik het probleem helemaal niet en denk ik dat juist dit soort rassen heel geschikt kunnen zijn.

Zo had ik aan mijn eerste fjord tijdens het rijden mijn handen vol, maar als ik er een beginner of onzeker iemand op zette (die dus niets moeilijks vroeg) was ze een engel. Zodra een ruitertje begon te glijden stopte ze uit zichzelf zodat de ruiter weer recht kon gaan zitten. En dan praat ik over een jong ding van toendertijd nog maar net vier jaar.
Als er echter iemand opstapte die wél echt wat kon en dat er wel 'even uit wilde rijden' kreeg zo iemand alle hoeken van de bak te zien. Met een dikke grijns van paardlief om de boel af te sluiten.

Mijn huidige fjord (zoon van mijn eerste) is een heerlijk baldadig stoer geval met een hoop energie, maar zodra hij kinderen ziet gaan de oortjes strak naar voren en verzet hij geen stap. Kinderen kunnen bij wijze van spreken tussen z'n benen picknicken, hij zal echt niet bewegen. Volwassenen probeert hij aan de lopende band uit, maar kinderen zijn iets anders, daarmee is hij echt op z'n braafst.
Met rijden is het een ander verhaal, maar dat is echt paardafhankelijk.

De welsh cob's die ik ken hebben juist een heel flink temperament, maar ik kan me voorstellen dat ook dat heel paardafhankelijk is.
Om in te gaan op één van de eerdere posts van de TS: bij ons op stal staat een uit de kluiten gewassen connemara van 1.60 met de gangen en attitude van een groot paard. Is echt een volle connemara en een ontzettend lief dier, ze hoeven dus echt niet altijd zo klein te zijn.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:48

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:52

Haflingers zijn pennypaardjes met hun witte staart en manen.
Dit spreekt ook veel kinderen aan. En daarbij de hoogte en de aanschafsprijs.

Met welsh cobs heb ik zelf wel weer goede ervaringen. Er zit hier een fokker en het zijn stuk voor stuk lieve dieren.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:56

Ik heb een haflinger gereden die ontzettend braaf is met een meisje van 3 jaar op der rug, en zelfs met een man van +- 1,80 die nog nooit gereden had liep ze haar rondje braaf in de bak. (Ook draf!)
Zit er een wat meer gevorderde ruiter op dan kan ze dressuur matig leuk lopen, en komt er ook wat meer pit in.
In de omgang is het ook echt een knuffel.
Ze trouwens momenteel 4 jaar oud.

Het ligt denk ik echt voornamelijk aan het karakter!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:58

hotchocolat schreef:
Haflingers zijn pennypaardjes met hun witte staart en manen.
Dit spreekt ook veel kinderen aan. En daarbij de hoogte en de aanschafsprijs.

En dáár heeft mijn fout gezeten :D En ik denk ook de fout van veel anderen.
Vroeger droomde ik altijd van een Haflinger en mijn 5e pony werd mijn huidige Haf (klophengst, 2 jaar oud), die pony was geen grapje! Inmiddels zijn we bijna 11 jaar verder en kan ik lezen en schrijven met hem (ik rij niet -meer-, dat scheelt), ken hem als m'n eigen broekzak, maar met kinderen zal ik hem nooit vertrouwen. Ook heb ik heel wat mensen (potentiële bijrijders) van hem af zien stuiteren en heb ik zelf ook zeer regelmatig bij de HA gezeten door zijn streken.

Mooie pony trouwens!