Help! Ik wil een haflinger aanschaffen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 09:23

Gisteren ben ik bij 2 haflingers wezen kijken/rijden :-)
De eerste had wel een wauw!!!-factor :-)
De tweede, daar had ik een heel ander gevoel bij, twijfel, niet echt mijn ding (dus niets voor mij)

Vanavond, morgen en zaterdag ga ik nog verder op haflinger-jacht, dan kan ik de verschillende haflingers goed vergelijken en kijken of er een haf tussen zit welke echt bij me past!

Die haflinger die de wauw!!!-factor had was al tijden niet bereden en had wel een beetje streken op het begin bij het rijden (bokkerig) en ik kon merken dat ze eigenwijs was haha.. hopen dat dit dan de volgende keren met rijden wel minder wordt..

Tsja, en over "veilige locatie", die garantie heb je eigenlijk nooit.. Ik ben na de koop van mijn vorige paard een beetje wantrouwig geworden, maarja, op een gegeven moment moet je de verkopers toch maar geloven en op je gevoel (en ogen) afgaan. Die keuring die komt er dan tegen de tijd dat je meerdere keren bent geweest en de haflinger wilt kopen dan ook nog wel, en tsja, dan moet het toch hopelijk goed zijn..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:25

ellebell schreef:
Gisteren ben ik bij 2 haflingers wezen kijken/rijden :-)
De eerste had wel een wauw!!!-factor :-)
De tweede, daar had ik een heel ander gevoel bij, twijfel, niet echt mijn ding (dus niets voor mij)

Vanavond, morgen en zaterdag ga ik nog verder op haflinger-jacht, dan kan ik de verschillende haflingers goed vergelijken en kijken of er een haf tussen zit welke echt bij me past!

Die haflinger die de wauw!!!-factor had was al tijden niet bereden en had wel een beetje streken op het begin bij het rijden (bokkerig) en ik kon merken dat ze eigenwijs was haha.. hopen dat dit dan de volgende keren met rijden wel minder wordt..

Rustig verder zoeken! er komt er 1 waarvan je gelijk weet dat het em is... ;)

DDlovesIona

Re: Help! Ik wil een haflinger aanschaffen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:41

Bij mij op stal staat ook een haflinger te koop! Deze staat ook hier op bokt, de advertentie die ze hier geplaatst hebben vindt ik niet geheel in zijn voordeel. Hij is leuker (vindt ik) dan ze hier beschreven hebben. Deze advertentie is niet door de eigenaars geplaatst, vandaar...
[EA-TK-PP] Stoere grote haflinger

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:48

Wat voor haflinger zoek je zelf? Ik denk da je voor jezelf een lijstje moet maken met een aantal belangrijke punten.
En wat je zegt, gewoon een aantal keren langsgaan (eventueel ook een keer onaangekondigd)
Kun je mij anders je wensenpakket sturen betreft de voor jouw geschikte haflinger dan kan ik je de vragen terug koppelen of Spottje geschikt is.

Hierbij nog even wat korte info.
Spott komt rechtstreeks van een fokker vlakbij markelo in de buurt. Deze fokker (althans zijn dochters) berijden zelf alle paarden in en brengen ze uit op wedstrijden. Vaak met zeer hoge punten.
Een aantal van hun paardjes lopen in de Z of ZZ.
Ook was de mama van Spott aanwezig toen wij gingen kijken en was Spott net ingereden (op een rustige manier).

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:02

ellebell schreef:

Hier zou ik persoonlijk mijn twijfels bij hebben.
Misschien is hij altijd wel wat bokkerig en heeft dat niks met
een tijdje niet rijden te maken,zou een smoes kunnen zijn.
Verder zou ik mij afvragen waarom hij dan bokt,het kan een
mediche oorzaak hebben.
Misschien ben ik te wantrouwig,maar ik heb de afgelopen
maanden zoveel gezien en meegemaakt tijdens mijn
zoektocht naar "mijn" paard !!

Ik heb vorige week mijn haflinger gekocht.
Hij stond nog op afstand,ik zag hem,en wist het !!
Dat gevoel moet je hebben,en anders nog even verder zoeken.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:15

Lautnerx schreef:
zwz NOOIT via marktplaats kopen ofzo,
meestal is er dan iets mis
en laat je eigen dierenarts ernaar kijken voor je koopt ..;)
er zijn heel veel leuke haflingerstallen overal in het land anders neem je daar gewoon een kijkje met een kenner.

xxx

Dit gaat natuurlijk nergens over..
Ik heb veel paardjes verkocht en gekocht via marktplaats.
En tuurlijk kan het voorkomen dat er wat mis is met een pony of paard op mk.
Die zitten er altijd tussen.
Maar ga niet zeggen dat alles slecht is wat er op mk staat wat een onzin zeg. :?

Ts neem gewoon de tijd om je juiste maatje te vinden.
En zou idd niet alleen kijken bij jou in de buurt al is het in limburg of drenthe misschien staat jou droompaardje er wel.
Veel succes.

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 17:53

@ Annebe > we hebben al contact via PB :-)
@ Kolkje > je hebt er wel gelijk in dat het bokkerige een medische oorzaak kan hebben, hoeft niet, maar inderdaad, het kan ook een smoes zijn.. "ow, dat doet ze normaal nooit, maar ze is nu zo fris en al weken niet gereden, komt niet in de wei".. maarja wat moet je geloven haha.. nog tips uit ervaring waar op te letten? Mag via PB :-)

Ik zoek eigenlijk een paard dat ook na 1 of 2 weken stilstaan niet gelijk zo bokkerig is. Vaak is het wel dat als een beestje bokt (als ie "fris" is), dit er ook wel gewoon "in zit", dat bokken, toch? Tenminste.. bij mijn vorige paard wel..

Maar ik neem wel de tijd om een geschikte match te vinden.. ookal gaat de verkoop in de paardenwereld zo snel!! Soms staat er 1 dag iets op mp en staat ie de volgende dag al als gereserveerd.. maar wat als een paard al 6 weken op mp staat, is dit dan een slecht teken?

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:24

ellebell schreef:
Maar ik neem wel de tijd om een geschikte match te vinden.. ookal gaat de verkoop in de paardenwereld zo snel!! Soms staat er 1 dag iets op mp en staat ie de volgende dag al als gereserveerd.. maar wat als een paard al 6 weken op mp staat, is dit dan een slecht teken?

Dat hoeft geen slecht teken te zijn.
Sommige paarden staan heel goedkoop,TE goedkoop dus.
En ja,die zijn dan zo weg.
Leeftijd is ook een belangrijke factor en als erbij
staat dat er beginners op kunnen rijden ((kan er ook bij staan als dat niet het geval is)) zijn ze vaak ook wat sneller
verkocht.Is mijn ervaring ten minste.
Omdat er zoveel keus is springen sommige paarden er gewoon uit,
en deze kunnen dan idd heel snel weg zijn.
Maar dat er dan met de andere wat mis is,nee hoor,onzin!
Gewoon gaan kijken.En als het paard al een tijdje te koop staat....kan er vaak
wat van de prijs af :)

Ik zal je straks pb sturen met tips
en situaties waar ik in mijn zoektocht veel
van geleerd heb.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:56

En,hoe gaat het met de zoektocht ??

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 09:41

Ben je nog op zoek naar een haflinger? Wij hebben een vierjarige merrie te koop staan is zadelmak maar moet nog wel doorgereden. Merrie is 1.50 hoog en heeft zeker potentie voor de sport.Als je nieuwsgierig bent kijk op onze website daar staat een foto van haar als tweejarige www.desmidshof.nl. Het gaat om de merrie Soraya.

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 10:52

Ik ben al bij een aantal haflingers geweest, wat een verschillen zeg!!!
(en wat een rare mensen met rare verhalen zeg...)
Ik heb er nu nog 2 op het oog, maar ik wil eerst nog een paar keer langsgaan om te rijden en te poetsen.
Maar het is wel moeilijk hoor, een "nieuw" paard weer te leren kennen, terwijl je je eigen vertrouwde paard gewend was!

De ene haf is bijna 3 jaar en suuuuperbraaf (gisteren in die storm een bosrit gemaakt en hij was echt zo braaf, hij heeft geen pas verkeerd gezet!!), maar hij kent qua nageeflijk lopen natuurlijk nog niets en hij is nog nooit alleen het bos in geweest (altijd in een groep). Ik weet ook niet goed of de puberteit nog een boel kan veranderen aan zijn superbrave gedrag?

De andere haf is 5 jaar en kan suuupermooi lopen (mooi achterbeen-gebruik!!), is ook braaf en is qua bouw (stoer) meer mijn type, maar is nog nooit het bos in geweest. Maar hij is niet schrikkerig, dus ik denk dat dat niet zo'n groot probleem gaat worden (maar zeker weten doe je dat niet).

Lastig he... :-)

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:49

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 19:12

:-) I know! :-)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:21

@Ellebel
Die 5 jarige haflinger klinkt mij het meest positief :)

Ben je van plan om nog meer haflingers te bekijken?

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:30

Ik heb mijn haflinger destijds bij Hans van den Berg in Arcen gekocht, van haflinger.nl.
Erg gewone mensen met alle tijd van de wereld. Tevens mocht ik (2 of 3 maanden, dat weet ik niet meer zeker) mijn haf inruilen/terugbrengen mocht het niet klikken.

maar ik heb hem via marktplaats verkocht, dus ook daar zijn goede hafs te vinden ;) gewoon de tijd nemen!

succes en veel plezier met zoeken!

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:11

5 jaar is best jong.
Wat wil je,verwacht je,van je nieuwe pony ??
Ik heb bewust gezocht naar een wat oudere haflinger,eentje die lekker doorgereden is en al veel
van de wereld heeft gezien zeg maar.
Als jij redelijk ervaren bent en de pubertijd goed doorkomt,die van je haf bedoel ik ;) , dan kun je idd voor een jong paardje gaan !!

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 17:44

De puberteit van een haflinger, van welke tot welke leeftijd is die nou globaal gezien?
Ik weet dat het voor iedere haflinger anders is, maar er is vast wel een soort "gemiddelde" :-)
Ik heb namelijk op een superbrave haflinger van bijna 3 jaar gereden en diegene (van de Haflingerstal) zei dat hij het karakter van een haflinger tijdens de puberteit nooit echt heeft zien veranderen..?

Die van 5 (bijna 6) jaar heeft wel mijn voorkeur, 3 jaar is misschien wel erg jong..
Ik verwacht lekker met de haflinger aan de slag te kunnen gaan (lessen, freestyle, bosritten), samen wat te leren, en een echte band met mijn nieuwe paard op te kunnen bouwen :-)

Ik heb wel ervaring, mijn laatste paard was 5 jaar toen ik 'm kocht en dat heb ik wel doorstaan :D

@doei > ik heb nog geen haflinger gekocht, dus tot die tijd hou ik alle opties en mogelijke "kandidaten" open..

rosamuskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:16

Neem eens een kijkje op onze site bij te koop en bij de merries.
Misschien staat er wat voor je bij?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:19

Tip: laat het paard zowel klinisch als röngelogisch keuren. Kan je een hoop ellende besparen en qua prijs valt het wel mee.

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 10:30

Ik merk dat het wel vrij moeilijk is om een haflinger "op afstand" te kunnen kopen.
Tenminste, ik wil eerst een paar keer komen kijken/rijden bij een paard voordat ik een koop doe, maar dit neemt veel tijd in beslag als de afstand erg groot is, dus heb ik al een paar keer de pech gehad dat als ik de tweede keer wil komen kijken, de haflinger al verkocht is...

Maar ik heb er nog steeds wel 1-tje op het oog :-)
Spannend :-)

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:07

Ellebell,als de haflinger net weg is dan zal dat wel zo moeten zijn !
Ik heb heel veel paarden bekeken en allemaal wilde ik ze graag nog een paar keer zien voordat ik wilde kopen,deze zijn het allemaal niet geworden.
Tot ik mijn haflinger zag,ik wist het meteen,zonder twijfel,zonder nog een paar keer
langs te gaan......je weet het echt als je voor "hem" staat !!!

Leuk om je zoektocht een beetje te volgen !!
Zag dat er weer veel haflingers op mp staan nu,veel jonge merrie's,
ik zocht juist een ruin op leeftijd :)

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:33

ik heb nog wel een tip
dit is niet alleen voor haflingers maar ook voor andere paarden
ik heb een keer gehoord dat iemand bij een paard was wezen kijken en het was echt een super paard
ze ging er een volgende dag weer heen om te rijden.
ze was 3 kwartier te vroeg en ze keek bij het paard, het paard bleek hartstikke kreupel tezijn en super druk. omdat ze te vroeg was had het paard zijn pijnstillers en kalmerende spul enzo nog niet gehad. als ze niet te vroeg was geweest had ze een heel slecht paard gekocht. dus een beetje vroeg zijn is nooit slecht.

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:03

[quote="ellebell"]De puberteit van een haflinger, van welke tot welke leeftijd is die nou globaal gezien?
Ik weet dat het voor iedere haflinger anders is, maar er is vast wel een soort "gemiddelde" :-)
quote]

mij is ooit verteld dat de pubertijd bij een haf lang duurt zo ongeveer tot z'n tiende. dat zou ook wel kunnen kloppen want mijn haf is nu 9 en wordt veel rustiger

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:11

hafies zijn leuk joh!:D

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:15

Pubertijd tot een jaar of 8 geloof ik,maar sommige hafjes blijven er hun
hele leven last van te houden ;)

Hoe staat het met de zoektocht ?