Zwaardere mensen op een Haflinger.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Re: Zwaardere mensen op een Haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:48

Lekker een haflinger aan schaffen hoor! Ik weeg echt wel wat meer als jou (en ben nog kleiner) En heb mijn haflinger in juni dit jaar 5 jaar! En mijn haflinger is de laatste tijd alleen maar beter gaan lopen! Je kan bij haar ook aan niks merken dat mijn gewicht haar in de weg zit.

Krijg van mijn instructrice veel te horen dat ik nog beter op mijn haflinger zit, en rij als een slanke persoon. Dus als je goed met een paard mee kan zitten, gewoon lekker opzoek gaan naar een haflinger!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:56

Shanna schreef:
De rijdende mannen die ik ken, rijden paarden van minstens 170 stokmaat. Dat verschild noggal met een pony van 145 stokmaat...
Haflingers worden tegenwoordig zoveel modern gefokt, dat de echt ouderwetse type amper nog bestaat. Dan is een fjord nog sterker in mijn ogen, omdat die allemaal nog gelijkend zijn en je er geen moderne stroom in hebt zitten.

Er is idd een sporttype haflinger, zijn naam zegt het eigenlijk al sport dus slank en rank. Gelukkig worden de normale (dus niet de ouderwetse) types ook nog gefokt en zeker ook op hun hoogte. Kijk maar eens op pagina 1 daar heb ik 2 berichtjes met foto. 1 grote jongen en 1 kleine jongen die dat maatje ongeveer ook gaat halen :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:28

Vjestagirl schreef:
Persoonlijk zou ik de TS adviseren om voor een groter paard te gaan. Omdat ik het eerlijker vind om niet OP de rand te zitten, maar er een eindje onder.

Inderdaad... er worden meningen gevraagd, maar die worden vervolgens niet op prijs gesteld ;)
Ik blijf erbij dat ik 90 kg te zwaar vind. Zou op mijn paarden niet komen in elk geval. Maar hee! Dat is MIJN mening dan weer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:16

Ze vraagt wellicht een mening, maar vooral ook advies omdat ze wel wil weten of ze groter zou moeten of niet, en dat moet gegrond zijn.
Je kunt van mening zijn dat een zwaarder persoon niet op een Haflinger hoort, en hoeft dan ook niet te verantwoorden waarom je dat vindt, maar dat wil nog niet zeggen dat het een feit is dat ze er niet op kunnen en dat het advies dus moet zijn dat TS een ander paard moet kiezen.
Er zitten hier dus mensen die een eigen mening geven over wat ze vinden kunnen, maar daar hoeft iemand zich idd niks van aan te trekken want dat is niet anders dan roepen dat je vossen lelijk vindt bv. Daar heeft iemand niets aan als advies.

Ik ben er persoonlijk bv nog steeds niet achter hoe die stelregel van 15% is ontstaan. Wie heeft die bedacht, hoe is dat berekend? Waarom alle paarden over een kam scheren? Een lange rug met weke lendenen zakt veel eerder door dan een korte met goede lendenen om maar iets te noemen. Bouw is toch veel belangrijker dan gewicht? Dat kan wel voor het grootste deel spek zijn. Een dik paard is toch niet sterker omdat het vet is?
En waarom wordt de Haflinger onder de gemiddelde paarden geschaard als het dat duidelijk niet is?
En als ze in Nederland zwakke Haflingers fokken die alleen door ielige kleine ruitertjes gereden kunnen worden is er wat vreselijk misgegaan in de fokkerij. Maar ik neem aan dat er ook nog wel "gewone" Haflingers bestaan die nog gewoon robuust zijn.

Een algemeen advies kan bv dus luiden dat ze een Haflinger zou moeten kiezen die robuust gebouwd is met een korte rug met stevige lendenen omdat die betere gewichtsdragers zijn.
Wat ook terecht genoemd is, is dat het beter is geen onvolwassen (jonger dan 6) dier te kiezen, omdat die spieren nog niet ingesteld zijn op dragen en de impact van veel gewicht dus groter is en blijvend kan zijn.
Dat is iets waar TS wat aan heeft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:20

@Lusitana
Maar met een korte rug heb je vaak weer problemen met het zadel.
Als je wat steviger bent en daardoor een 19 inch zadel nodig hebt, zit je gelijk met de lengte van het zadel.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:21

En dan zit je het paard ook weer in de weg inderdaad.
Lusitana, in NL worden -volgens mij- steeds meer 'nieuw model Haflingers' gefokt. De robuuste zijn uit de mode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:23

Ik heb niet het idee dat TS meningen niet op prijs stelt.
Er zitten echter opmerkingen tussen over afvallen ed, en die zijn niet op zijn plaats.
Dat je betreffende gewicht niet vindt passen op een haflinger is een mening die je uiteraard hier kan geven, en het liefst onderbouwd zodat er hier een productieve discussie gevoerd kan worden en de TS er ook iets aan heeft.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:25

MariekeB schreef:
Ik heb niet het idee dat TS meningen niet op prijs stelt.

TS niet zozeer nee, maar wel anderen.
Ik heb in mijn posts niemand beledigd, enkel mijn mening gegeven (waarom werd gevraagd in de OP), maar er zijn dan altijd mensen (moraalridders, mag ik ze zo noemen?) die voor iemand in de bres springen terwijl dat totaal niet nodig is. Ik denk dat TS heel goed voor zichzelf kan praten en als ik iemand beledigd heb dan hoor ik dat graag van diegene zelf en niet van de professor op de hoek.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:27

@Brainless. Daar heb je zeker gelijk in, maar een korte rug is ook een verhoudingskwestie. Een rug kan bv 1 meter lang zijn (ik noem maar wat) en kort voor een paard van 1.90m, maar lang voor een pony van 1.10m.
Waar het trouwens vooral om gaat is de aansluiting met de lendenen. Zwakke lendenen maken de rug feitelijk zwak. Een lange rug die oploopt naar stevige lendenen is sterker dan een korte rug met weke lendenen.
Het moet altijd als geheel met de lendenen erbij bekeken worden.
In had idd beter kunnen zeggen "goede rug met stevige lendenen" ipp van " korte rug met stevige lendenen". Goed dat je dat even opmerkt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:31

Ik vraag me af of je met 90 kilo een 19 inch nodig hebt, ik denk met lengte van TS dat zeprima een 18 inch kan hebben.

Er zijn ook lijstjes waarop staat dat een haflinger 20% van zijn gewicht kan hebben

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:36

@marieke
Maar boven het gewicht van de ruiter komt nog kleding/laarzen en het zadel.

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 10:35

Ik heb zelfs een 17.5 inch, en het zadel is absoluut niet te klein. :)

Ga voor al door met meningen geven, daar vroeg ik namelijk om.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:40

Dus jij kan in een 17,5 inch nog een vlakke hand leggen tussen je achterwerk en de lepel?

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 10:45

Ja zeker anders zei ik niet dat ie prima paste. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:14

dat van dat zadel verwachtte ik al. Mensen denken bij 90 kilo aan een heel dik. en bij jouw lengte is dat helemaal niet zo.

Denk dat als je een foto van jezelf op een haflinger plaatst niemand er iets van denkt. Maar het gewicht blijft uiteraard , dus ik zou voor de wat grotere haf gaan.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:22

Ben zelf ook wat zwaarder. heb een stevige haf van 1.52m. Hij kan me makkelijk hebben en ik zit hem niet in de weg!

Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:38

Qua plaatje vind ik het netjes.
(terwijl in je profiel nog plaatjes hebt dat je wat forser bent.... dat zit meer op de grens).
Maar je zadel is wel een heeel stuk te klein voor jou.
En TS is natuurlijk ook 1.83, dan komen haar benen ook een stuk lager (onder de buik uit).

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:40

Ik ben 1.80m hoor... dus zoveel scheel ik niet met TS

en heb ondertussen een ander zadel ;)

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:49

Ik ben even groot en even zwaar als jou en heb 2 haflingers van 140cm en ik rij er ook af en toe op! zie mijn profiel

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 11:50

Kijk wij hebben helemaal het zelfde figuur!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:52

Brainless schreef:
@Lusitana
Als je wat steviger bent en daardoor een 19 inch zadel nodig hebt, zit je gelijk met de lengte van het zadel.

Je kunt ook, zoals ik, met een barebackpad gaan rijden of met een boomlooszadel waarvan de rugzitting met klittenband verplaatst kan worden! ;)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:53

wisanda2003 schreef:
Ik ben even groot en even zwaar als jou en heb 2 haflingers van 140cm en ik rij er ook af en toe op! zie mijn profiel

Vind het niet misstaan hoor... helemaal niet zelfs....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:53

Ook qua zadels is er veel mogelijk. Zo heb ik een 18,5 inch zadel van Massimo, wat korter is dan een 18 inch van Euroriding.
Door de bouw van de kussens en dergelijke past dit dus beter.
Zie onderschrift voor foto's.
Robuuste types fokken ze nog wel. De mijne is pas 6 en ik ken ze nog jonger met dezelfde bouw.
Het is alleen even zoeken omdat de fokkerij steeds meer het sporttype fokt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:54

En toch zou ik dan voor vast absoluut niet op een haflinger gaan rijden.
Af en toe geen probleem, maar voor meerdere keren in de week... dat sowieso niet.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:10

Shenavallie schreef:
Brainless schreef:
@Lusitana

Je kunt ook, zoals ik, met een barebackpad gaan rijden of met een boomlooszadel waarvan de rugzitting met klittenband verplaatst kan worden! ;)

dit vind ik het slechtste advies ooit, zeker met een fors gewicht.een zadel is er juist gemaakt om de druk/gewicht te verdelen.