Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuw88

Re: Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:19

Hm ja voor beide valt wel wat te zeggen natuurlijk. Voor mij is een 'echte' Haflinger toch wel het klassieke type (of er tussen in).

Toch kan ik me meer vinden in het moderne type, lekker groot, slank en dat lichte kleurtje vind ik prachtig! Als ik zelf een paard zou kopen over een tijdje, zou ik het heel moeilijk vinden om te kiezen tussen een Haf en een sportpaard.. Tsja, dan maar gewoon 2 vliegen in 1 klap!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:37

Wat mij "stoort" aan de moderne hafs is de mega strakke buiklijn, dat vind ik echt niet mooi :n

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:10

Ik ben ook liefhebber van het 'ouderwetse' type Haflinger. Daar pas ik met mijn 1m78 beter op. Ik vind Haflingers door hun karakter niet echt geschikt voor kinderen, dus ik vraag mij af of er wel een markt is voor het luxe type. Een handig kind heeft misschien meer aan een sportpony en een volwassene past er niet op? Ik denk wel dat ze over het algemeen een betere galop hebben dan het ouderwetse type.

Ik had graag hier een foto van mijn klassieke Haf geplaatst, helaas werkt mijnalbum niet mee. Geinteresseerden kunnen haar in mijn profiel bewonderen. Is ze ook in haar lichte zomerkleur en donkere winterkleur te zien.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:30

Ik hou persoonlijk niet van die ontzettend luxe types. Ben een beetje van de tussenweg.
Toevallig zag ik vorige week een hafje waarbij ik toch echt even aan het twijfelen kwam....wel/geen haflinger???!! Niet mijn type!

Onze haf is wat ons betreft perfect ( maar dat zeg je natuurlijk altijd over je eigen :D ).
Ze loopt netjes in de sport, heeft superbewegingen en het "ouderwetse karakter " zit er nog in.
Mijn meervoudig gehandicapte zusje rijdt er ook op zo'n 2 a 3 keer per week en dan is ze superbraaf! Moet ze presteren dan is ze er ook!
Veelzijdig diertje dus!
Afbeelding
Niet echt de mnooiste foto, maar geeft een idee.
Sammyoo schreef:
Ik ben ook liefhebber van het 'ouderwetse' type Haflinger. Daar pas ik met mijn 1m78 beter op. Ik vind Haflingers door hun karakter niet echt geschikt voor kinderen, dus ik vraag mij af of er wel een markt is voor het luxe type. Een handig kind heeft misschien meer aan een sportpony en een volwassene past er niet op? Ik denk wel dat ze over het algemeen een betere galop hebben dan het ouderwetse type.

Ik had graag hier een foto van mijn klassieke Haf geplaatst, helaas werkt mijnalbum niet mee. Geinteresseerden kunnen haar in mijn profiel bewonderen. Is ze ook in haar lichte zomerkleur en donkere winterkleur te zien.

Wat betreft niet geschikt voor kinderen: ligt helemaal aan het karakter, maar dat gaat volgens mij bij elk ras op. Wij hebben nu een haf waar je een 4 jarige op kunt zetten. En toch kom ik de luxe types veel tegen in de sport met redelijk jonge kids erop. T'is maar net wat iemand wil/zoekt.

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:09

Ik ben veel meer in voor het oude type.
Heb zelf ook een oud type haffi gehad (dus ook het ''oude'' karakter) en vond dat veel leuker dan de luxe types van tegenwoordig.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:36

Ik kan me er best in vinden, ik vind allebei de types wel mooi, het moet me aanspreken!
ik vind wel dat de haflingers van nu veel meer pit lijken te hebben, dan de echte ouderwetse types..
zelf vind ik dat de mijne er middenin zit.. hij is ook nog maar 4,5 jaar dus even wachten hoe hij zich gaat vormen!

ik vind wel dat er nog steeds veel verschil is in haflingertypes hoor, vooral nu ik bezig ben met de sporthaflinger.nl
daarin zie je bij sommige nakomelingen ook duidelijk dat het broertjes/zusjes van elkaar zijn!

twannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:44

ik vind het oude type ook mooier! een echte tank haha! :Y)

ilovelente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:54

Ik heb zowel een oud type haflinger als een moderne type. Het oude degelijke type is net een tank en rijd heerlijk. Het moderne type moet ik van het voorjaar gaan inrijden en ik ben erg benieuwd welke verschillen ik ga merken

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:10

Ik hou van alle haflingers, tout court :). Maar, als ik dan zelf kijk naar wat ik wil doen met mijn haflinger, is een tussentype denk ik wel het geschiktst. Daarom ook dat ik mijn oerouderwetse haf ga laten dekken door een moderner exemplaar. Ik hecht wel veel belang aan een sterke achterhand, mooi gespierd en zal een haflinger ook het knapst blijven vinden als hij redelijk wat massa heeft (Harriettes hengsten zijn zo'n mooi voorbeeld van het verbeteren van het ras).

Maar dat modernere haflingers een slechter karakter zouden hebben? Koudbloeden zijn echt niet allemaal koel in hun hoofd, Mara is daar het perfecte voorbeeld van. Dit ligt echt aan de afstamming en niet aan het type, maar dat is ook al gezegd.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:23

slechter karakter zullen ze niet hebben, maar wel meer pit, alhoewel ik merk er weinig van bij de mijne!
vind hem echt super braaf en vooral voor zijn leeftijd..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:50

Dat meer pit tja, klopt toch wel hoor...
Ik moest er hier laatst 1 de benen scheren (de merrie die ik eerder heb geplaatst. dus ik vraag aan een stalgenoot: Hou eens vast, want ik weet niet wat ze doet.
Uiteindelijk stond het paard gewoon los in de stalgang terwijl ik op mn gemakje stond te scheren ;)
Er staat hier ook zo'n modern dingetje, en daar hoef ik dat écht niet bij te proberen :n

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:02

Mmmh, dan is mijn merrie stiekem een vermomde moderne in ouderwetse verpakking :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:05

maarja, de lijn is 50/50 zo''n beetje.....
Nadeel is wel dat het oude type vaak kleiner is, ik heb er hier 1 staan, wordt 3, en ik twijfel of ze de 1.35 gaat halen, is echt super klein, maar super van type (oud type dus). Echt een klein werkpaard :j
Ben alleen bang dat ik haar aan de straatstenen niet kwijt ga raken ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:07

Amanda schreef:
Ik vind een aantal dingen zeker verbeterd. Vooral stokmaat en wat hoger op de benen.
Het meer barokke type zeg maar. Hoger, maar nog wel de brede borst, stevige billen.
Een koudbloed, maar met wat luxere bewegingen, meer maat en heter karakter.
Het hele luxe type ben ik ook niet zo van. Dat heeft niets met kleur te maken, maar puur met het ranke. Spreekt mij gewoon niet aan.

(heb deels bijgelezen, niet veel) Ben het eens met de bovenstaande post.

Een échte haflinger is een rastypische haflinger, een stoere tank - het liefste ook lekker barok. De huidige 'haflingers' zijn net arabieren, er zit enkel wat meer behang aan. Nee, uit mijn mond zul je de benaming haflinger níet horen voor een luxe type :n Ik vind dan de hengsten wel weer mooi, maar dat vind ik eigenlijk bij ieder ras wel...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:08

Ik ga ook voor een paardje er tussen in. Gelukkig is Pauline er zo eentje ;)
Ik vind het maar niets dat haflingers nu zo modern gefokt worden. Als iemand echt een sportpaardje wil, waarom neem je dan een haflinger? Een haf is overal inzetbaar, zowel hoog in de dressuur als voor de wagen. Dat idee zie ik nu niet meer bij al die modern gefokte haflingers. Het lijken wel gewoon 'sportponies' met een haflinger kleur. Nee, ik snap er niets van. Ik snap wel dat er wat moderner gefokt wordt omdat de paardjes die ertussen in zitten wel lekkerder bewegen dan de echte tanks.. Maar ik vind dat de fokkerij nu veeelste ver gaat. Van die opgetrokken buikjes, dunne nekkies, hoge schoft en geen sokken meer.. Nee dat is voor mij bijna geen haflinger meer.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:10

Citaat:
Ik snap wel dat er wat moderner gefokt wordt omdat de paardjes die ertussen in zitten wel lekkerder bewegen dan de echte tanks.

Dat geld niet voor iedere tank :D , zelf heb ik een echte buffel (1.55 meter overigens) en hij is de dansman himself. Maar ik begrijp je punt :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:14

Het verluxen heb je in alle rassen, want tja, mensen zoeken niet een ras wat bij hun rijstijl past, maar zorgen gewoon dat het ras aangepast wordt.
In amerika slaan ze daar helemaal ver in door, zo is dit, echt waar, een belg :j

Afbeelding

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:27

Dat paard ziet er niet meer uit als een Belg. Het lijkt wel alsof de foto bewerkt is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:30

nee, die is niet bewerkt, zo worden belgen in amerika gefokt, heel rijtypisch

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:36

ohh nou lekker zeg..
Maar ik denk dat je het wel een beetje houd..
zoals in 2004 was de eerste Z1 haflinger er.. en nu zijn er al tientallen haflingers boven de Z1 Dressuur!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:39

maar goed, waar de haflinger oorspronkelijk voor bedoelt was komt ook nauwelijks meer voor natuurlijk, maar wellicht is het een idee, ter bescherming van het oorspronkelijke type, de grondlegger dus, om een apart sportstamboek in het leven te roepen oid

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:41

Bij het KWPN heb je ook verschillende types van dressuur, spring, tuigpaard, gelders paard (basis)..
Laatst bijgewerkt door DDW1190 op 02-01-11 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:41

Volgens mij is dat een Vlaams Paard, dus ook van Belgische origine, maar geen Belgisch Trekpaard.

Vlaamse paarden zien eruit als een reusachtige haf, begreep er in het begin ook niet zoveel van :+
Hier bij ons zijn ze eigenlijk compleet verdwenen, maar er was nog een familie in Amerika die dit ras in ere heeft gehouden dacht ik. Intussen proberen ze die fokkerij terug leven in te blazen, met behoud van zoveel mogelijk originele kenmerken en karaktereigenschappen, en zijn er ook alweer Vlaamse Paarden in België te vinden.

Het is dus echt wel een apart ras ;)

Hafjes vind ik super, geen idee of ik er ooit eentje zou kopen, maar de sporthaflingers zoals je ze tegenwoordig ziet vind ik écht niet mooi. Het is voor mij gewoon geen haf meer, maar gewoon een kopie van een palomino *zoekt dekking*
Een haf is een koudbloed, dus voor mij hoort die gewoon lekker stevig te zijn, goed gespierd, koel karakter met pak werklust. geen hittepit met een hyperslank lijfje eronder.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:42

Het is een belgium draft, dus een belgisch trekpaard, op zijn amerikaans.
Mag gerust wat van me aannemen hoor ;)

Ook een vlaams paard is niet zó luxe

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:42

Als ze de haflingers eens zo fokten dat ze minder wintervacht hebben ;)