Toen ik mijn pony kocht had ze geen lange manen. Toen heb ik telkens het vast gehad (vlechtjes hengstenvlecht etc..) En nu is het super lang! Er is ook zo een vrouw en die heeft een haflinger met super lange manen en die zegt ook dta je het moet invlechten. Link:http://www.rosehorsetraining.nl/ Veel succes!
Mijn dochter had een Haflinger met super lange manen deze werd altijd in gevlochten en weinig geborsteld Na de verkoop heeft de volgende eigenaar de manen iedere dag geborsteld en niet ingevlochten 1 jaar later had hij nog maar de helft over conclusie geneties is 1 ding maar verzorging de volgende
Azmay
Geplaatst: 20-08-10 22:24
Marlijn's manen hangen nu los, een weidegenootje heeft de laatste vlecht er half af gebeten, en ik heb liever kortere manen dan dat ik er alles af moet halen omdat er in het midden een pluk uit is. Ik merk al wel echt verschil, toch enorm jammer dat het zo moet.
er gaat hier wel een wereld voor me open dat van dat vlechten wist ik gewoon niet
ik dacht borstelen met een juiste borstel en dan komt het goed maar zoals ik het nu lees is vlechten dus het beste
PinkLove
Geplaatst: 09-10-10 11:46
heey,
mijn haffie had eerst ook korte manen, ik heb ze steeds ingevlecht, 2 weken laten zitten, eruithalen, dagje laten luchten en dan weer invlechten. foto's resultaat :
Maar hoe zit het dan met afknabbelen van de manen door andere paarden? Met vlechten erin zou er zo een hele pluk wegzijn...
PinkLove
Geplaatst: 09-10-10 13:49
nee dat is nog niet gebeurt in anderhalf jaar tijd, de vlechten zijn wel stevig, hij doet regelmatig wel gek met andere paardjes, die trekken hem ook wel aan zn vlechten.
Laatst bijgewerkt door Leo op 22-10-10 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:foto --> link
Zidore
Geplaatst: 11-10-10 11:57
gizmo1986 schreef:
nee dat is nog niet gebeurt in anderhalf jaar tijd, de vlechten zijn wel stevig, hij doet regelmatig wel gek met andere paardjes, die trekken hem ook wel aan zn vlechten.
het heeft een jaar geduurt, zijn manen groeien best wel snel. hij stond eerder altijd met een stuk of 10 ruinen in het land altijd stoeien en gek doen, maar niks met zijn manen gebeurt. hij staat nu samen met 1 ruin en die zijn ook regelmatig aan het stoeien en gek doen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IQLVNXHR.jpg Ik deed hier helemaal niks speciaals mee, alleen een beetje opletten dat ik niet te veel haar uittrok met borstelen (en ik jaagde er wel een paar liter antiklit doorheen)
Laatst bijgewerkt door Leo op 22-10-10 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:foto --> link
plutolover
Geplaatst: 22-10-10 10:11
ik vlecht ook maar heb nou niet het idee dat ze groeien. haha ik blijf erbij dat het genetisch bepaald is.
Want ik heb hem al 5 jaar. ik heb ooit het 3e oor geknipt nou die is wel gegroeid maar echt niet langer ofzo. op een gegeven moment stopt het gewoon. Terwijl zijn pa wel hele mooie lange manen heeft. Maarja de mijne heeft het van mama's kant geerft
Leuk topic! Ik blijf het even volgen! Ik wil ook dat mn Fries en shetten manen tot aan de grond krijgen als het even kan. Toen ik mn Fries kocht zeiden ze ook je moet echt vlechten! Dus ik natuurlijk gelijk vlechten en mn ponies ook. Maar toen ik de vlechten eruit haalde haalde ik er hele plukken uit....En de volgende keer weer, ik heb ze er niet meer ingedaan.... Ze hangen bij mn Fries los, heb alleen de pluk achter haar oren (achter het halster zeg maar, ben slecht in knippen) gevlochten en het is niet langer geworden als haar andere manen. Idd weet ik dat je met veel borstelen er alleen maar haren uit trekt. Met antiklit gaat het al beter. Ik weet wel, als je hem een biotine liksteen geeft dat dat heel goed is voor de groei van de haren (en de hoeven) die zijn er ook in die kleine modellen en kosten 4 euro ofzo. Maar weet er nog iemand een antwoord op de vraag waarom dat ze met vlechten ook juist dunner kunnen worden?
Carlien1
Geplaatst: 23-10-10 10:13
Mijn tinker had manen van meer dan een meter. Maar waar ik achter ben gekomen is dat je geen Equishine of Equistar moet gebruiken in de manen als je ze daarna gaat vlechten. Daar breken ze vanaf namelijk! Dan trok ik er ook hele plukken uit als ik het los haalde. Ontklitten met Cowboy magic en dan vlechten kan wel. En Equishine of Equistar zonder te vlechten ook.
Ik vlecht niet, geen van beide. Het is grotendeels toch genetische aanleg. Wel borstel ik ze elke dag met een harde borstel, en ook wel vaker met een mensenborstel
xMercury
Geplaatst: 23-10-10 16:55
Mijn Haflinger heeft hele lange manen. Ik vlecht ze in en om de 3/4 dagen borstel ik ze uit en vlecht ze weer opnieuw in. Weet waar je aan begint, je hebt er veel werk aan!
Candace
Geplaatst: 23-10-10 17:01
Ik gebruik Cowboy Magic, daarvan doe ik elke dag voor het rijden een heel klein beetje in de manen en staart, en laat het even inwerken. Dan haal ik met mn vingers alle klitten eruit en that's it. CM verzorgt de puntjes van het haar en zorgt er ook voor dat het haar minder snel afbreekt. Veel beter dus dan al die andere anti klit achtige zooi wat de manen juist afbreekt.
Ik vind het wel fijn, maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Hoorde namelijk dat er in andere anti klit siliconen ofzoiets zouden zitten die het haar zouden afbreken?
Hoe krijgen jullie het toch voor elkaar dat die vlechten zo lang blijven zitten? Bij mijn haf moet ik die echt iedere 2 dagen opnieuw doen, als ik pech heb iedere dag. Ik blijf het wel vlechten, kam komt er alleen aan te pas als ik er flink wat CM in gedaan heb. Rest van de tijd blijf ik het met mijn vingers los halen en dat gaat erg goed.
Haar manen hoeven niet perse meer langer, maar mag wel iets voller. Dus als daar nog tips voor zijn? Ze heeft eigenlijk eczeem maar heeft altijd op tijd haar eczeemdeken op dus schuren is het probleem niet.
Rox87
Geplaatst: 23-10-10 22:52
Ik heb één haflinger met über dikke manen aan beide kanten en één haf met een paar sprietjes ergens halverwege zijn zijn hals! Pobeer ook al 5 jaar lang om het voller te laten worden maar hij heeft niet meer!!