Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
haffiem schreef:Ik heb ook diverse zadels gehad voor mijn haf. Of ze lagen niet goed, maar zaten goed voor mij of dan lagen ze voor hem goed en kon ik er niet op zitten. Ik heb een zadel op maat laten maken. Het kost wat, maar ik wil ook niet meer terug. Het ligt perfect, schuift niet etc. Ook niet als de singel wat losjes zit. Mijn zadel is gemaakt door Ninon Schutte.
Shenavallie schreef:haffiem schreef:Ik heb ook diverse zadels gehad voor mijn haf. Of ze lagen niet goed, maar zaten goed voor mij of dan lagen ze voor hem goed en kon ik er niet op zitten. Ik heb een zadel op maat laten maken. Het kost wat, maar ik wil ook niet meer terug. Het ligt perfect, schuift niet etc. Ook niet als de singel wat losjes zit. Mijn zadel is gemaakt door Ninon Schutte.
Is diegene op naam te vinden of via een bedrijf?
Shenavallie schreef:Er zullen ongetwijfeld meer mensen tegen dit probleem aanlopen, maar ik heb een dusdanig ronde Haflinger zonder schoft en een korte rug, dat werkelijk geen enkel zadel blijft liggen. Zowel niet onder de man als zonder iemand erop. We hebben al zoveel soorten geprobeerd en nu als laatste redmiddel een boomlooszadel aangeschaft, maar ook die glijdt. Ook met een anti-slipmatje eronder... Van de week was voor mij de druppel, want toen ben ik door dat stomme geglij eraf gevallen. Nu rij ik ook best vaak zonder zadel (barebackpad), maar dat is voor buitenritten met rengalop (en een wel eens enthousiast bokkende pony bij de aansprong, als wel een abrupt stoppende pony omdat ze moet poepen) niet altijd even handig. Ook wil ik haar niet meteen belasten door vanaf het begin te gaan doorzitten.
Wie heeft er een (serieuze) oplossing?
HippoLogic schreef:Shenavallie schreef:Er zullen ongetwijfeld meer mensen tegen dit probleem aanlopen, maar ik heb een dusdanig ronde Haflinger zonder schoft en een korte rug, dat werkelijk geen enkel zadel blijft liggen. Zowel niet onder de man als zonder iemand erop. We hebben al zoveel soorten geprobeerd en nu als laatste redmiddel een boomlooszadel aangeschaft, maar ook die glijdt. Ook met een anti-slipmatje eronder... Van de week was voor mij de druppel, want toen ben ik door dat stomme geglij eraf gevallen. Nu rij ik ook best vaak zonder zadel (barebackpad), maar dat is voor buitenritten met rengalop (en een wel eens enthousiast bokkende pony bij de aansprong, als wel een abrupt stoppende pony omdat ze moet poepen) niet altijd even handig. Ook wil ik haar niet meteen belasten door vanaf het begin te gaan doorzitten.
Wie heeft er een (serieuze) oplossing?
Dat je glijdt met een boomloos heeft voor een groot deel met je eigen evenwicht te maken. Waarschijnlijk zit je niet recht op je paard en/of heb je ook teveel druk (in een van) je beugels. Het schijven kun je dus oplossen met zitlessen en veel oefenen. Ik heb hetzelfde gehad met een haflinger en boomloos. Na een paar weken was dit opgelost omdat ik mijn evenwicht hervond. Boomloos kan genadeloos zijn.![]()
Andere serieuze oplossingen heb ik niet. Ik kijk zelf bij de aanschaf van een rijpaard altijd heel erg goed naar een goede zadelrug, want al is het paard nog zo mooi en lief. Zonder goede zadelrug heb je een en al ellende. Maar dat is een mosterd-na-de-maaltijd-tip. Sorry.
Pletje123 schreef:Wat ik me afvraag bij het lezen van dit topic: is je Haflinger ook goed op gewicht?
Als een paard echt te dik is, worden ze natuurlijk alleen nog maar ronder en dan wordt het vinden van een passend zadel wel erg moeilijk.
Er was iemand die verwees naar haar Haflinger in haar profiel, want ze had hetzelfde probleem. Die Haflinger is mijns inziens veel en veel te dik! De Haflinger van de TS heb ik niet gezien, dus daar kan ik geen oordeel over geven.
Pletje123 schreef:Wat ik me afvraag bij het lezen van dit topic: is je Haflinger ook goed op gewicht?
Als een paard echt te dik is, worden ze natuurlijk alleen nog maar ronder en dan wordt het vinden van een passend zadel wel erg moeilijk.
Er was iemand die verwees naar haar Haflinger in haar profiel, want ze had hetzelfde probleem. Die Haflinger is mijns inziens veel en veel te dik! De Haflinger van de TS heb ik niet gezien, dus daar kan ik geen oordeel over geven.