Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
TurdusMerula schreef:Jeetje, wat krijgen jullie haflingers veel te eten aan krachtvoer!
Ploffen ze nooit als ze ook nog op stal staan? Ik denk dat mijn paard aan het vliegen zou gaan... En uit zijn vel zou ploffen...
Mijne kreeg tot voor kort overdag gras en 's nachts hooi en wat stro om aan te knabbelen. Nu staat ie voorlopig volledig op hooi. Hij heeft altijd een liksteen en wat takken om op te knabbelen.
horsii schreef:Ik zit te twijfelen wat ik moet doen.
Mn haf is op dit moment echt te dik(niet extreem, maar wel dik).
Ze staat op een kale wei en krijgt twee plakken kuil per dag(van en groot pak) en een halfje muslie met overgebleven groente.
Moet ik het kuil verlagen naar een plak? Dat vind ik weer zo weinig.
Ze heeft wel heel de winter stil gestaan en doet op dit moment ook niet veel.
Sanne2000 schreef:Mijn Haf krijgt 2x 0,5 kilo brokken (weet niet welk merk) en 3x hooi en nog wortels of appels - wat voor handen is. Nu is hij sinds een paar dagen nogal aan de dunne - diarree. Niet heel extreem, maar het viel me wel op. Er heeft geen verandering in zijn voer- en rijpatroon plaatsgevonden. Kreeg al als tip om slobber te voeren, maar hoorde ook weer dat dat juist laxerend werkt. Wat voer ik hem het best om zijn darmen weer op orde te krijgen?
Dank alvast!
Maxielover schreef:Sanne2000 schreef:Mijn Haf krijgt 2x 0,5 kilo brokken (weet niet welk merk) en 3x hooi en nog wortels of appels - wat voor handen is. Nu is hij sinds een paar dagen nogal aan de dunne - diarree. Niet heel extreem, maar het viel me wel op. Er heeft geen verandering in zijn voer- en rijpatroon plaatsgevonden. Kreeg al als tip om slobber te voeren, maar hoorde ook weer dat dat juist laxerend werkt. Wat voer ik hem het best om zijn darmen weer op orde te krijgen?
Dank alvast!
Hoi, sta je op een stal waar je niet zelf voert dat je niet weet wat voor biks er gevoerd wordt ? Zeker met een Haflinger die maar weinig nodig hebben en waarmee je op moet passen voor hoefbevangenheid e.d, is het wel handig om te weten of er bijv. basisbrok of sport/prestatiebrok gevoerd wordt en welk merk, want de merken verschillen weer per samenstelling. Ik vind 2x pe dag een halve kilo behoorlijk veel voor een Haflinger, hoeveel doe je met hem, zwaar werk ? Voor een normale Haflinger die recreatief of licht werk in de bak doet zou een ½ of ¾ schep in totaal op 1 dag al voldoende zijn. Mijn Haflinger krijgt 2x per dag ¼ in combinatie met wat luzerne, een halve pavo koek per dag en wortels. Hier heeft hij ruim voldoende aan. Maargoed, dat kan natuurlijk per paard verschillen. Wat betreft de diarree : voor advies kun je het beste de dierenarts even telefonisch om hulp vragen en vertellen wat voor symptomen hij heeft en hoe lang het al duurt, etc. Als hij het nodig vindt of als het erger wordt kun je altijd even laten kijken.
Een vroegere Haflinger van mijn vriendin had in feb. een paar dagen heel erge diarree maar toonde verder helemaal gezond, ze dachten ook het gaat wel over, logisch want je verwacht er ook niet direct heel veel van. Paar dagen later vonden ze hem liggend voor het hek van de wei en wilde hij niet opstaan, hij had duidelijk koliek en dit bleek zeer ernstig te zijn, hij moest met spoed naar de kliniek en de enige mogelijkheid om hem te redden was een operatie die al veel risico's had, omdat hij al erg verzwakt was en omdat zijn toestand al zo erg was dat hij eigenlijk al dood had moeten zijn... De operatie is goed gegaan maar hij raakte in shock toen hij wakker werd en is hierdoor zelf overleden. Ik wil je hier overigens geen angst mee aanjagen hoor, niet meteen denken dat dit met jouw paardje ook zo is. Maar door deze gebeurtenis ben ik wel dubbel zo voorzichtig als een paard diarree heeft, vertrouw je het niet, dierenarts erbij. Dan liever loos alarm en een rekening in de bus dan dat het mss zo afloopt als dit pechgeval. Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Kirsten_S schreef:En slobber? Dat hebben we nu vervangne omdat de muesli
oud was. En i.p.v. staat er slobber. Maar is dat handig
voor een te dikke haflinger?
timokyana schreef:ik ben erg benieuwd naar de hoeveelheid hooi die de meeste hier voeren en dan verdeeld over de dag
hoeveel plakken en welke tijden.
timokyana schreef:mijn vraag wederom, hoeveel hooi