Wat voeren jullie je Haf ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 06:58

2 x een kwart Cavalor Pianissimo en 2 keer 2 plakken hooi

Voor de lekker wel eens een plak brood, appel, wortel oid.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:19

Die van mij krijgt een bak vol mais en een halve kilo Subli sportmix. Ze staat overdag in de groep op wei, en krijgt 's avonds hooi. Op het moment word ze maximaal 3x per week bereden omdat ze slechte voeten heeft en mager is.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:57

TurdusMerula schreef:
Jeetje, wat krijgen jullie haflingers veel te eten aan krachtvoer!
Ploffen ze nooit als ze ook nog op stal staan? Ik denk dat mijn paard aan het vliegen zou gaan... En uit zijn vel zou ploffen...

Mijne kreeg tot voor kort overdag gras en 's nachts hooi en wat stro om aan te knabbelen. Nu staat ie voorlopig volledig op hooi. Hij heeft altijd een liksteen en wat takken om op te knabbelen.

haha hier echt precies hetzelfde. We hebben ze 1 keer wat brok bijgevoerd omdat het toen een strenge winter was. Nou daar zijn we al vrij snel vanaf gestapt :P Ze waren echt niet meer normaal te rijden haha. En dat was echt niet omdat ze veel kregen ofzo. Ze leven prima op alleen gras (en in de winter hooi en gras)

horsii

Re: Wat voeren jullie je Haf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:37

Ik zit te twijfelen wat ik moet doen.
Mn haf is op dit moment echt te dik(niet extreem, maar wel dik).
Ze staat op een kale wei en krijgt twee plakken kuil per dag(van en groot pak) en een halfje muslie met overgebleven groente.
Moet ik het kuil verlagen naar een plak? Dat vind ik weer zo weinig.
Ze heeft wel heel de winter stil gestaan en doet op dit moment ook niet veel.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:38

ik voer nu perfomix.
bevalt me haf prima beter dan havens sportbrok of hippostar sportbrok.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:34

horsii schreef:
Ik zit te twijfelen wat ik moet doen.
Mn haf is op dit moment echt te dik(niet extreem, maar wel dik).
Ze staat op een kale wei en krijgt twee plakken kuil per dag(van en groot pak) en een halfje muslie met overgebleven groente.
Moet ik het kuil verlagen naar een plak? Dat vind ik weer zo weinig.
Ze heeft wel heel de winter stil gestaan en doet op dit moment ook niet veel.

2 hele plakken van zo'n vierkante grote baal in d'r eentje ? :oo Dat is rond de 15-20 kg ! Maximum is echt 8 kilo kuil per dag, en dat eigenlijk al voor een groot paard. Mijn Haf krijgt 8 kilo (is een vrij grote Haf en momenteel staat hij niet op de wei en hij rijdt bijna dagelijks) kuil (goed voordroog) verdeeld over 2x en dat is écht zat. Kan me voorstellen dat jouw Haf veel te dik wordt. Haflingers zijn net Shetten he, ze vreten zich dood. Dus jouw paard zal écht geen honger hebben als ze alles op heeft....

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:55

Mijn Haf krijgt 2x 0,5 kilo brokken (weet niet welk merk) en 3x hooi en nog wortels of appels - wat voor handen is :-) . Nu is hij sinds een paar dagen nogal aan de dunne - diarree. Niet heel extreem, maar het viel me wel op. Er heeft geen verandering in zijn voer- en rijpatroon plaatsgevonden. Kreeg al als tip om slobber te voeren, maar hoorde ook weer dat dat juist laxerend werkt. Wat voer ik hem het best om zijn darmen weer op orde te krijgen?
Dank alvast!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 02:01

Sanne2000 schreef:
Mijn Haf krijgt 2x 0,5 kilo brokken (weet niet welk merk) en 3x hooi en nog wortels of appels - wat voor handen is :-) . Nu is hij sinds een paar dagen nogal aan de dunne - diarree. Niet heel extreem, maar het viel me wel op. Er heeft geen verandering in zijn voer- en rijpatroon plaatsgevonden. Kreeg al als tip om slobber te voeren, maar hoorde ook weer dat dat juist laxerend werkt. Wat voer ik hem het best om zijn darmen weer op orde te krijgen?
Dank alvast!

Hoi, sta je op een stal waar je niet zelf voert dat je niet weet wat voor biks er gevoerd wordt ? Zeker met een Haflinger die maar weinig nodig hebben en waarmee je op moet passen voor hoefbevangenheid e.d, is het wel handig om te weten of er bijv. basisbrok of sport/prestatiebrok gevoerd wordt en welk merk, want de merken verschillen weer per samenstelling. Ik vind 2x pe dag een halve kilo behoorlijk veel voor een Haflinger, hoeveel doe je met hem, zwaar werk ? Voor een normale Haflinger die recreatief of licht werk in de bak doet zou een ½ of ¾ schep in totaal op 1 dag al voldoende zijn. Mijn Haflinger krijgt 2x per dag ¼ in combinatie met wat luzerne, een halve pavo koek per dag en wortels. Hier heeft hij ruim voldoende aan. Maargoed, dat kan natuurlijk per paard verschillen. Wat betreft de diarree : voor advies kun je het beste de dierenarts even telefonisch om hulp vragen en vertellen wat voor symptomen hij heeft en hoe lang het al duurt, etc. Als hij het nodig vindt of als het erger wordt kun je altijd even laten kijken.

Een vroegere Haflinger van mijn vriendin had in feb. een paar dagen heel erge diarree maar toonde verder helemaal gezond, ze dachten ook het gaat wel over, logisch want je verwacht er ook niet direct heel veel van. Paar dagen later vonden ze hem liggend voor het hek van de wei en wilde hij niet opstaan, hij had duidelijk koliek en dit bleek zeer ernstig te zijn, hij moest met spoed naar de kliniek en de enige mogelijkheid om hem te redden was een operatie die al veel risico's had, omdat hij al erg verzwakt was en omdat zijn toestand al zo erg was dat hij eigenlijk al dood had moeten zijn... De operatie is goed gegaan maar hij raakte in shock toen hij wakker werd en is hierdoor zelf overleden. Ik wil je hier overigens geen angst mee aanjagen hoor, niet meteen denken dat dit met jouw paardje ook zo is. Maar door deze gebeurtenis ben ik wel dubbel zo voorzichtig als een paard diarree heeft, vertrouw je het niet, dierenarts erbij. Dan liever loos alarm en een rekening in de bus dan dat het mss zo afloopt als dit pechgeval. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:59

Maxielover schreef:
Sanne2000 schreef:
Dank alvast!

Hoi, sta je op een stal waar je niet zelf voert dat je niet weet wat voor biks er gevoerd wordt ? Zeker met een Haflinger die maar weinig nodig hebben en waarmee je op moet passen voor hoefbevangenheid e.d, is het wel handig om te weten of er bijv. basisbrok of sport/prestatiebrok gevoerd wordt en welk merk, want de merken verschillen weer per samenstelling. Ik vind 2x pe dag een halve kilo behoorlijk veel voor een Haflinger, hoeveel doe je met hem, zwaar werk ? Voor een normale Haflinger die recreatief of licht werk in de bak doet zou een ½ of ¾ schep in totaal op 1 dag al voldoende zijn. Mijn Haflinger krijgt 2x per dag ¼ in combinatie met wat luzerne, een halve pavo koek per dag en wortels. Hier heeft hij ruim voldoende aan. Maargoed, dat kan natuurlijk per paard verschillen. Wat betreft de diarree : voor advies kun je het beste de dierenarts even telefonisch om hulp vragen en vertellen wat voor symptomen hij heeft en hoe lang het al duurt, etc. Als hij het nodig vindt of als het erger wordt kun je altijd even laten kijken.

Een vroegere Haflinger van mijn vriendin had in feb. een paar dagen heel erge diarree maar toonde verder helemaal gezond, ze dachten ook het gaat wel over, logisch want je verwacht er ook niet direct heel veel van. Paar dagen later vonden ze hem liggend voor het hek van de wei en wilde hij niet opstaan, hij had duidelijk koliek en dit bleek zeer ernstig te zijn, hij moest met spoed naar de kliniek en de enige mogelijkheid om hem te redden was een operatie die al veel risico's had, omdat hij al erg verzwakt was en omdat zijn toestand al zo erg was dat hij eigenlijk al dood had moeten zijn... De operatie is goed gegaan maar hij raakte in shock toen hij wakker werd en is hierdoor zelf overleden. Ik wil je hier overigens geen angst mee aanjagen hoor, niet meteen denken dat dit met jouw paardje ook zo is. Maar door deze gebeurtenis ben ik wel dubbel zo voorzichtig als een paard diarree heeft, vertrouw je het niet, dierenarts erbij. Dan liever loos alarm en een rekening in de bus dan dat het mss zo afloopt als dit pechgeval. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Hi,
Ja, sta op een stal en ik voer niet zelf. Zal eens navragen wat er gevoerd wordt. Voor mijn Haf is 2 keer een halve kilo per dag niet echt veel. Sinds hij daar staat - klein half jaartje - is hij al wat afgevallen, hij kreeg eerder veeeeel meer te eten, maar nu is hij goed op gewicht en ziet er goed uit :-) Dierenarts heb ik al gebeld en die stelde voor om z'n poep even na te kijken als het na 1 of 2 dagen niet over is. ff goed in de gaten houden dus. En ben het met je eens hoor - beter loos alarm dan een geval waar jij over spreekt - pfff het zal je gebeuren zeg..

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 12:05

Hoi, oké als jouw paard het goed doet op die hoeveelheid voer en er goed uitziet dan is dat natuurlijk prima. Verschilt weer per paard. Maar goed dat je de dierenarts gesproken hebt, verstandig. Want idd, dat geval wat ik meegemaakt heb was echt vreselijk. Hij was bijna 16 jaar, veel te jong.

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:00

Ik voer haar 1 kg prestatiebrok en 0.5 kg granenmix per dag, over 2 voerbeurten.
Daarnaast krijgt ze 4 x hooi en staat ze de hele dag/nacht op de wei.
Hier doet ze het super op, maar ze heeft het dan ook wel zwaar :P ;)

Foija

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:58

die van ons krijgt
s morgens kwart pavo liga en kwart pavo winners sportfit, daarbij een appeltje met daarop glucosamine, gedroogd boterhammetje, lijnzaadolie en ijslands zeewier
daarna gaat ze de wei op, hele schrale wei maar daar plukt ze natuurlijk nog wat grasjes
tussen 18.00 - 19.00 u gaat ze weer stal op en krijgt ze weer
kwart pavo liga en kwart winners sportfit, daarbij een appeltje met daarop glucosamine, gedroogd boterhammetje, lijnzaadolie en ijslands zeewier
en een plak hooi
s avonds om een uur of 23.00 krijgt ze nog een plak hooi.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:10

ik ben erg benieuwd naar de hoeveelheid hooi die de meeste hier voeren en dan verdeeld over de dag :-)
hoeveel plakken en welke tijden.

Hier zijn ze van onbeperkt hooi naar beperkt gegaan omdat mijn haflingerruin bevangen wa in januari, en ze waren veels te dik.
Momenteel worden ze ingereden, extra beweging dus en zijn mijn beide hafjes al wat afgevallen.

Ik voer nu s ochtends op het zand twee plakken hooi.
(in de zomer gaan ze nog 2 uurtjes de wei op)
S avonds op stal twee plakken hooi en sinds gister een halve schep alpin pro.

ik vind ze nu in de middag weinig te doen hebben, maar misschien zit het tussen mijn oren.
wil eigenlijk ook niet meer hooi bij gaan voeren. er mogen nog wel wat kilo's af namelijk.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:34

Mijne krijgt 2x daags pavo Liga, 2 handjes. En 3x daags hooi

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:38

En slobber? Dat hebben we nu vervangne omdat de muesli
oud was. En i.p.v. staat er slobber. Maar is dat handig
voor een te dikke haflinger?

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:30

In de zomer,lente,herfst gewoon weidegang soms wat lekkers bijv. appel, in de winter perpaard. een kwart pak hooi en een schep bix.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:32

Die van mij krijgt 1 pavo koek per dag, en 4x per dag een kleine portie kuil. Rijd er 4x in de week dressuur mee, en 1x longeren, best wel intensief.. Gaat prima zo :)

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:48

Ik voer mijn haflinger (middelmatig/grof gebouwd en 1.48m hoog) zomer en winter altijd 3 keer per dag hooi in een 4 cm. mazig hooinet, ze staat op een weiland waar 's-winters zo goed als geen gras staat, en 's-zomers is de hoeveeelheid gras te kort, en daarom hooi het hele jaarrond.
's-Winters per dag: 8 kilo hooi verdeeld over 5 plakken en 2 handjes biks en 1 a 2 keer in de week slobber.
Dit bouw ik af tot ik over houd in de zomer, 3 plakken hooi per dag, en om de dag 2 handjes biks.
En dan verdeel ik het hooi zo dat ik 's-avonds het meeste geef.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:44

Kirsten_S schreef:
En slobber? Dat hebben we nu vervangne omdat de muesli
oud was. En i.p.v. staat er slobber. Maar is dat handig
voor een te dikke haflinger?

Je moet er wel bij vertellen dat ze 7 maanden met een peesblessure stil heeft gestaan en toen alleen maar 2 keer per dag een halve pavokoek kreeg en wat worteltjes in de stal, en natuurlijk hooi/ kuil.
Ze is nu weer rustig aan het opbouwen en zoveel slobber krijgt ze niet. en natuurlijk ook niet elke dag.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 14:24

timokyana schreef:
ik ben erg benieuwd naar de hoeveelheid hooi die de meeste hier voeren en dan verdeeld over de dag :-)
hoeveel plakken en welke tijden.

Mijn Haflinger krijgt momenteel nu ze 2 maanden niet de wei op mogen ong. 4 kilo voordroogkuil s'morgens ong. tussen 6 en 8, en ong. tussen 4 en 7 s'avonds krijgt hij weer 4 kilo voordroogkuil. S'middags ong. tussen 12 en 4 krijgt hij een plak goed hooi. s'Winters (ong. vanaf okt. tot eind feb.) staat hij overdag op de wei waar nog best veel gras staat, dan krijgt hij ong. 3 kilo voordroogkuil s'morgens en s'avonds om dezelfde tijden. Hooi krijgt hij dan niet. Vanaf 1 mei tot ong. okt. staat hij dag en nacht op de wei waar veel gras staat dus dan krijgt hij geen ruwvoer bijgevoerd (hoogstens een keer een hooinetje met oud hooi tijdens het poetsen), dan krijgt hij als ik gereden heb alleen een handje muesli (Pavo Nature's Best) en een halve Summerfit koek met een half schepje vitamine E + selenium.

Hij is over het algemeen altijd redelijk op gewicht, vooral in de zomer is hij natuurlijk wel dik maar niet extreem en hij heeft er ook geen last van, hoort ook wel bij dit ras. Mijn paard is sowieso wat ''mollig'' van bouw, als hij superslank zou zijn dan valt hij ook in, dan is hij te dun voor zijn bouw. Ik krijg vaak reacties zoals laatst in een foto rijtopic dat ik gemaakt had dat mensen hem te dik vinden terwijl hij op dat moment echt super was voor zijn doen. Hij heeft gewoon een stevige kont en buik en hals, het is een Haflinger en geen Arabier zeg ik dan altijd maar.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:48

Mijn pony krijgt samen met drie anderen (vier totaal) twee en een halve baal per dag en doet het daar prima op.
Ik zou juist willen aanraden geen wortels te voeren, da's echt alleen suiker met water, en ook pavo-koeken zit nog behoorlijk wat suiker in... Met dit weer zou ik ook al voorzichtig zijn met gras...
Liever wat meer ruwvoer dan krachtvoer, vind ik, al zou ik met kuil wel voorzichtig zijn, hooi of ander voordroog heeft toch wel echt mijn voorkeur.
En zoveel mogelijk lekker rijden idd, lange stukken stappen. :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:40

Hier krijgen ze op het moment nagenoeg niks..
Shania krijgt 2 handjes kruidenmuesli om de dag omdat haar medicijnen daar doorheen gaan..
Maar Willy en Ninthe krijgen niks, enkel een handje na t werken. Verder staan ze 24/7 buiten, op een schraal landje met voorlopig nog smorgens en savonds wat hooi..

In de winter krijgen ze ook dagelijks weidegang met extra hooi..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:45

mijn vraag wederom, hoeveel hooi ;-)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:49

Genoeg.. :Y)
Ze zijn hier mooi op gewicht, niet te dun of te dik..

Geen idee hoeveel in plakken of kilo's, ik voer echt op het oog..
Wanneer het kouder is, net als van de winter, dan gooi ik extra hooi er bij in.. Nu krijgen ze een 2 kruiwagens kuil met zijn 4 per dag.. Ik heb ook nog een drachtige merrie lopen en die komt dagelijks binnen om haar krachtvoer op te komen eten aangezien die natuurlijk veel meer krijgt..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:02

timokyana schreef:
mijn vraag wederom, hoeveel hooi ;-)

2 plakken (kleine baaltjes) per voerbeurt, 3 voerbeurten.
En verder kan hij dag en nacht op de wei.
Hij krijgt na het werk 400gr muesli, samen met appel en wat wortels. Dat is 4/5 dagen in de week.
Werkt hij niet krijgt hij alleen hooi. En geen brok.

Ik rij hem 3/4 dagen in de week en longeer 1 dag. Soms nog een dag naar buiten. En 2 dagen heeft hij echt vrij.
Hij doet het hier prima op en is mooi op gewicht.