Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sjelle schreef:@ gina dan hoop ik tegen die tijd dat je gaat fokken je optijd weer lid maakt zodat je kan lezen in het blad (wat je nu zo onzinnig vind )welk fokdoel er gevraagd word voor een haflinger.
Als je fokt vind ik dat je dat met enig inzicht en kennis moet doen.
Dan heb je het blad wel degelijk nodig om je informatie in te winnen.
BarbaLala schreef:Fokken hoeft niet percee naar de maatstaven van het kvth natuurlijk![]()
Je kan ook naar eigen inzicht fokken, als je geen belang hebt aan het perfecte kvth plaatje.
Sjelle schreef:BarbaLala schreef:Fokken hoeft niet percee naar de maatstaven van het kvth natuurlijk![]()
Je kan ook naar eigen inzicht fokken, als je geen belang hebt aan het perfecte kvth plaatje.
Dat klopt maar er word hier wel geroepen dat wanneer er gefokt word er dan wel lidmaatschap vanaf kan. ( gezien de merrie goede papieren heeft volgens de eigenaar)
En dat is in mijn beleving een beetje krom.
Jij gaat nu specifiek in op het plaatje wat de kvth graag ziet ( wat weer een andere discussie kan zijn) maar ik denk dan ook verder dan alleen het gewende plaatje. Denk aan inteelt, vreemd bloed, keuzes in bouw qua paarden, kleuren enz.
En het lijkt mij niet onverstandig om bij een stamboek te blijven als er een intentie is om te gaan fokken.
Ondanks dat je een veulen voor jezelf zou fokken lijkt het mij wel belangrijk en ik hoop iedereen die besluit te fokken, wel fokt met een doel.
Welk dit doel dit word en in welke hengst je dat kan terug vinden en waar op word gelet vind je terug bij het stamboek.
Als je fokt zonder oogpunt op verbetering binnen de richtlijnen van het fokdoel van het stamboek kun je inderdaad beter geen lid zijn en dekken met een hengst die je gewoon leuk lijkt.
) die ook meekunnen in de sport (hoe doen ze dat als ze lopen als een krant en daar voor worden beloont?). Wat vooral opvalt zijn de lange ruggen (hoe langer hoe beter lijkt wel, hoe wil je dat nog bij elkaar rijden?) 
Lyonesse schreef:Om over te kunnen schrijven hoef je al niet eens lid te worden
Als je vraagt wat je moet doen om je pony over te kunnen schrijven, krijg je het verhaaltje dat je dan het papier en paspoort moet opsturen etc. Daarna volgt dat de kosten 12 euro (geloof ik) voor het overschrijven en 65 voor een jaar lidmaatschap bedragen. Dit lidmaatschap hoef je echter niet te nemen voor het overschrijven, en dat zeggen ze ook nergens. Dat suggereren ze alleen en dat werkt blijkbaar erg goedDus je kunt je lidmaatschap rustig opzeggen. Je blijft bij hun als eigenaar geregistreerd. Maar dat jij daar als eigenaar geregistreerd bent bewijst nog niet dat je dat ook bent. Overschrijven is namelijk niet verplicht en mocht je ooit willen bewijzen dat jij de eigenaar bent met als argument dat jij bij het KVTH zo geregistreerd staat, heb je alsnog geen poot om op te staan.
) en krijg idd terug dat ik de papieren op moet sturen en ik vervolgens een acceptgiro in huis krijg van €65 lidmaatschap en €15 voor het overschrijven. Wil ook nog wel met haar naar de keuring, maar op het moment houd ik die €65 liever nog even in de zak.. 
BarbaLala schreef:@ Sjelle; Natuurlijk moet je ook als je niet met een stamboekhengst fokt op inteelt en etc. letten, al is dat dan (bij een papierloze hengst) een stuk moeilijker te achterhalen.
Waar ik het wel mee eens ben, maar dat moet ieder voor zich weten, is dat ik vind dat je geen kruisingen moet fokken, of met papierloze dieren.
Tenzij je echt 100% kan zeggen dat je het dier levenslang zelf houd.
Vind dat er al zoveel troep aan kruisingen en halfwassen paarden te koop staat wat dat betreft, dat is echt zonde naar mijn mening.
Bovendien vind ik kruisingen 90% van wat ik zie onwijs lelijk en mislukt.
Zie liever een te moderne volle haflinger, dan een haflo met een te bolle kont bijvoorbeeld.
XxStellaxX schreef:@britt_pit, niet iedereen heeft tijd om vergaderingen bij te wonen. Als dat zo was dan hebben ze 3 locatie's nodig ofzo om iedereen te kunnen plaatsen. Vind het helemaal niet nodig om op zo'n vergadering aanwezig te zijn.
Vind die verhoging van 15 euro echt te zot!
Asjemenou_ schreef:Je moet toch ook lid zijn om deel te kunnen nemen aan de keuring? Daar ben ik igg lid voor..
Shenavallie schreef:Asjemenou_ schreef:Je moet toch ook lid zijn om deel te kunnen nemen aan de keuring? Daar ben ik igg lid voor..
Dan betaal je dus een hoop geld (lidmaatschap + deelnamekosten keuring) om vervolgens te horen te krijgen: "Sorry, dit jaar zoeken we een ander type" of krijgen de fokkers met een grote zak geld standaard de 1e premie en mag Jan Kaas het nakijken hebben...
. Als je merrie er beter voor staat dan die van de fokkers met een grote zak geld, krijgt die fokker zijn merrie niet die eerste premie en kampioenslint. Sjelle schreef:@ gina dan hoop ik tegen die tijd dat je gaat fokken je optijd weer lid maakt zodat je kan lezen in het blad (wat je nu zo onzinnig vind )welk fokdoel er gevraagd word voor een haflinger.
Als je fokt vind ik dat je dat met enig inzicht en kennis moet doen.
Dan heb je het blad wel degelijk nodig om je informatie in te winnen.
Citaat:Dan betaal je dus een hoop geld (lidmaatschap + deelnamekosten keuring) om vervolgens te horen te krijgen: "Sorry, dit jaar zoeken we een ander type" of krijgen de fokkers met een grote zak geld standaard de 1e premie en mag Jan Kaas het nakijken hebben...
. Als je merrie er beter voor staat dan die van de fokkers met een grote zak geld, krijgt die fokker zijn merrie niet die eerste premie en kampioenslint.[/quote]
. Voor kampioen was ze te oud, sowieso worden er geen merries ouder dan 9 kampioen. En ja, dat was net zo goed in Noord-Holland
. Arrisje schreef:Ik val niet in het plaatje van fokker met een grote zak geld, maar heb in 2008 toch echt een merrie mee naar huis genomen met een mooie 1A primering en een grote beker. Voor kampioen was ze te oud, sowieso worden er geen merries ouder dan 9 kampioen. En ja, dat was net zo goed in Noord-Holland
.