Waarom betaal ik eigenlijk nog aan de KVTH?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxStellaxX

Re: Waarom betaal ik eigenlijk nog aan de KVTH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:53

@britt_pit, niet iedereen heeft tijd om vergaderingen bij te wonen. Als dat zo was dan hebben ze 3 locatie's nodig ofzo om iedereen te kunnen plaatsen. Vind het helemaal niet nodig om op zo'n vergadering aanwezig te zijn.

Vind die verhoging van 15 euro echt te zot!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:33

Ik snap wel dat ze een bijdrage vragen, ze moeten het stamboek tenslotte ook draaiende houden!

Aan de andere kant als ik wil doen wat ik graag wil doen met mijn paard moet ik overal lid van worden.
Voor wedstrijden van "een" vereniging, én van de KNHS, wil je endurance moet je van een aparte vereniging lid worden, mendurance dito, voor de keuring van de KVTH en voor de leuke dingen nog lid van de manege of vereniging die niet lid is van de KNHS....
Dat is dan elke december/januari zo'n 400,- aan lidmaatschappen om alleen maar naar wedstrijden, keuringen en wat leuke dingen te kunnen doen met je pony...

Ik doe dit jaar de keuring en volgend jaar gaat de KVTH lidmaatschap ook de deur uit, ik kan het gewoon allemaal niet meer betalen en met het KVTH lidmaatschap doe ik toch echt het minst (en kost mij het meest!)

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 08:42

Sjelle schreef:
@ gina dan hoop ik tegen die tijd dat je gaat fokken je optijd weer lid maakt zodat je kan lezen in het blad (wat je nu zo onzinnig vind )welk fokdoel er gevraagd word voor een haflinger.
Als je fokt vind ik dat je dat met enig inzicht en kennis moet doen.
Dan heb je het blad wel degelijk nodig om je informatie in te winnen ;).

Het gaat er voo rmij meer om dat het een leuk veulen voor mijzelf wordt, het zou leuk zijn om er papieren bij te hebben, maar het hoeft voor mij niet zo nodig, aangezien ik het toch zelf zal gaan houden.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:53

tja dan moet je overwegen wat je belangrijk vind een haflinger bewust gekozen of een pret dekking zonder alle info die de kvth je kan geven dmv een orgaan. Dan kun je net zo goed geen lid meer zijn en ook niet worden als je 1 keer een veulen fokt gezien de kosten die er dan bij komen.( want dat is dan ineens een heleboel tegelijk)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:00

Ik vind de info in het blad over de hengsten echt minimaal.
Wat ik wil weten wanneer ik een hengst interessant vind, is wat die hengst vererft, positief of negatief en wat zijn bloedlijn is. Zijn bloedlijn is te vinden in het orgaan, maar ook net zo snel met google. Wat de hengst vererft is nergens te vinden, niet bij het kvth, niet bij de hengstenhouder en niet op google, omdat dat gewoonweg niet wordt bijgehouden.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:04

BarbaLala schreef:
Fokken hoeft niet percee naar de maatstaven van het kvth natuurlijk ;)
Je kan ook naar eigen inzicht fokken, als je geen belang hebt aan het perfecte kvth plaatje.

Dat klopt maar er word hier wel geroepen dat wanneer er gefokt word er dan wel lidmaatschap vanaf kan. ( gezien de merrie goede papieren heeft volgens de eigenaar)
En dat is in mijn beleving een beetje krom.
Jij gaat nu specifiek in op het plaatje wat de kvth graag ziet ( wat weer een andere discussie kan zijn) maar ik denk dan ook verder dan alleen het gewende plaatje. Denk aan inteelt, vreemd bloed, keuzes in bouw qua paarden, kleuren enz.

En het lijkt mij niet onverstandig om bij een stamboek te blijven als er een intentie is om te gaan fokken.
Ondanks dat je een veulen voor jezelf zou fokken lijkt het mij wel belangrijk en ik hoop iedereen die besluit te fokken, wel fokt met een doel.
Welk dit doel dit word en in welke hengst je dat kan terug vinden en waar op word gelet vind je terug bij het stamboek.
Als je fokt zonder oogpunt op verbetering binnen de richtlijnen van het fokdoel van het stamboek kun je inderdaad beter geen lid zijn en dekken met een hengst die je gewoon leuk lijkt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:08

Sjelle schreef:
BarbaLala schreef:
Fokken hoeft niet percee naar de maatstaven van het kvth natuurlijk ;)
Je kan ook naar eigen inzicht fokken, als je geen belang hebt aan het perfecte kvth plaatje.

Dat klopt maar er word hier wel geroepen dat wanneer er gefokt word er dan wel lidmaatschap vanaf kan. ( gezien de merrie goede papieren heeft volgens de eigenaar)
En dat is in mijn beleving een beetje krom.
Jij gaat nu specifiek in op het plaatje wat de kvth graag ziet ( wat weer een andere discussie kan zijn) maar ik denk dan ook verder dan alleen het gewende plaatje. Denk aan inteelt, vreemd bloed, keuzes in bouw qua paarden, kleuren enz.

En het lijkt mij niet onverstandig om bij een stamboek te blijven als er een intentie is om te gaan fokken.
Ondanks dat je een veulen voor jezelf zou fokken lijkt het mij wel belangrijk en ik hoop iedereen die besluit te fokken, wel fokt met een doel.
Welk dit doel dit word en in welke hengst je dat kan terug vinden en waar op word gelet vind je terug bij het stamboek.
Als je fokt zonder oogpunt op verbetering binnen de richtlijnen van het fokdoel van het stamboek kun je inderdaad beter geen lid zijn en dekken met een hengst die je gewoon leuk lijkt.

Er zijn natuurlijk ook andere haflingerstamboeken waar je voor kunt fokken. Het kvth weet volgens mij zelf niet meer wat het fokdoel is en ik heb er ook nooit iets uit kunnen halen. Ja, grotere haflingers (check) met goede gangen (waar zie je dat terug? Niet op de keuring :n ) die ook meekunnen in de sport (hoe doen ze dat als ze lopen als een krant en daar voor worden beloont?). Wat vooral opvalt zijn de lange ruggen (hoe langer hoe beter lijkt wel, hoe wil je dat nog bij elkaar rijden?)

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:16

Nou ik heb niet de ambitie om een veulen met super papieren te fokken hoor, wellicht tegen die tijd wel, maar dat zie ik dan wel weer, en als ik echt iets wil weten, Andrea is ook nog lid, dan kan ik altijd daar info inwinnen of op internet, maar om daar nou € 65,- per jaar voor te betalen, met iets waar ik eigenlijk helemaal niks mee doe, vind ik een beetje zonde.

Met de keuring komen we toch niet hoger, heb geen ambitie om flink te fokken of zo, gewoon iets leuks voor mezelf om ooit nog iets aan haar over te houden als ze ouder is, maar niet om daarna nog meer te gaan fokken of voor iemand anders, dus tegen die tijd ga ik me er wel in verdiepen en tot die tijd bespaar ik me dat geld wel.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:26

@ Sjelle; Natuurlijk moet je ook als je niet met een stamboekhengst fokt op inteelt en etc. letten, al is dat dan (bij een papierloze hengst) een stuk moeilijker te achterhalen.

Waar ik het wel mee eens ben, maar dat moet ieder voor zich weten, is dat ik vind dat je geen kruisingen moet fokken, of met papierloze dieren.
Tenzij je echt 100% kan zeggen dat je het dier levenslang zelf houd.
Vind dat er al zoveel troep aan kruisingen en halfwassen paarden te koop staat wat dat betreft, dat is echt zonde naar mijn mening.
Bovendien vind ik kruisingen 90% van wat ik zie onwijs lelijk en mislukt.
Zie liever een te moderne volle haflinger, dan een haflo met een te bolle kont bijvoorbeeld.

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:55

Lyonesse schreef:
Om over te kunnen schrijven hoef je al niet eens lid te worden ;)
Als je vraagt wat je moet doen om je pony over te kunnen schrijven, krijg je het verhaaltje dat je dan het papier en paspoort moet opsturen etc. Daarna volgt dat de kosten 12 euro (geloof ik) voor het overschrijven en 65 voor een jaar lidmaatschap bedragen. Dit lidmaatschap hoef je echter niet te nemen voor het overschrijven, en dat zeggen ze ook nergens. Dat suggereren ze alleen en dat werkt blijkbaar erg goed :P Dus je kunt je lidmaatschap rustig opzeggen. Je blijft bij hun als eigenaar geregistreerd. Maar dat jij daar als eigenaar geregistreerd bent bewijst nog niet dat je dat ook bent. Overschrijven is namelijk niet verplicht en mocht je ooit willen bewijzen dat jij de eigenaar bent met als argument dat jij bij het KVTH zo geregistreerd staat, heb je alsnog geen poot om op te staan.

Heb toevallig vandaag een mail naar de kvth gestuurd met de vraag hoe het overschrijven op naam precies werkt. (ben sinds kort trotse eigenaresse van een haflinger :D ) en krijg idd terug dat ik de papieren op moet sturen en ik vervolgens een acceptgiro in huis krijg van €65 lidmaatschap en €15 voor het overschrijven. Wil ook nog wel met haar naar de keuring, maar op het moment houd ik die €65 liever nog even in de zak..
Het is dan dus nog wel mogelijk haar op mijn naam te zetten?

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:04

Op hun site vind ik het volgende (via stamboek-tarievenlijst);

Overige kosten:
Overschrijvingskosten € 15,00
Paard op naam zetten (niet leden) € 30,00

Het zou dus zonder lid te worden moeten kunnen!

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:07

Nu zie ik het ook ja, stom heb ik zo overheen gelezen..

Ga maar eens een mailtje terugsturen dat ik haar eerst op naam laat zetten en dan later nog wel lid wordt!

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:16

BarbaLala schreef:
@ Sjelle; Natuurlijk moet je ook als je niet met een stamboekhengst fokt op inteelt en etc. letten, al is dat dan (bij een papierloze hengst) een stuk moeilijker te achterhalen.

Waar ik het wel mee eens ben, maar dat moet ieder voor zich weten, is dat ik vind dat je geen kruisingen moet fokken, of met papierloze dieren.
Tenzij je echt 100% kan zeggen dat je het dier levenslang zelf houd.
Vind dat er al zoveel troep aan kruisingen en halfwassen paarden te koop staat wat dat betreft, dat is echt zonde naar mijn mening.
Bovendien vind ik kruisingen 90% van wat ik zie onwijs lelijk en mislukt.
Zie liever een te moderne volle haflinger, dan een haflo met een te bolle kont bijvoorbeeld.

AMEN

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:55

vind 15 eu nog veel om mijn paarden op mijn naa, te krijgen! ben lid betaal 65 eu in het jaar en moet toch nog 15 eu betalen!! die 30 eu is dan een stuk goedkoper!

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:51

XxStellaxX schreef:
@britt_pit, niet iedereen heeft tijd om vergaderingen bij te wonen. Als dat zo was dan hebben ze 3 locatie's nodig ofzo om iedereen te kunnen plaatsen. Vind het helemaal niet nodig om op zo'n vergadering aanwezig te zijn.

Vind die verhoging van 15 euro echt te zot!

1x per jaar een vergadering bijwonen en je had op de hoogte geweest van de tariefwijziging; van mij mag iedereen zanniken en zeuren maar zorg dan dat je op de vergadering aanwezig bent; dan kun je nl de juiste personen aanspreken. Hier daarover bakkelijen heeft totaal geen effect. enige die zich er druk over maakt ben je zelf :D

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:43

Geen idee hoor waar die vergaderingen zijn.. maar ik ga niet 4 uur in de auto zitten om ergens onde in nederland een vergadering bij te wonen. Jij kunt het allemaal wel zo van zelf sprekend vinden maar ik vind dat niet.. ik zanik en zeur niet ik geef mijn mening!

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:34

Ieder lid van het kvth krijgt een uitnodiging voor de vergadering van betreffende afdeling, als jij lid bent heb je deze ontvangen of zal je m eerdaags ontvangen van je eigen afdelingssecretariaat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:21

Lyonesse schreef:
Met het fokbeleid ben ik het toch niet eens en over de selectie op kwaliteit van de hengsten kan ik ook wel een boek schrijven :D Hengsten en stamboek zoek ik wel in het buitenland :+

Hier sluit ik mij bij aan!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:23

Asjemenou_ schreef:
Je moet toch ook lid zijn om deel te kunnen nemen aan de keuring? Daar ben ik igg lid voor..

Dan betaal je dus een hoop geld (lidmaatschap + deelnamekosten keuring) om vervolgens te horen te krijgen: "Sorry, dit jaar zoeken we een ander type" of krijgen de fokkers met een grote zak geld standaard de 1e premie en mag Jan Kaas het nakijken hebben... -O-

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:30

Shenavallie schreef:
Asjemenou_ schreef:
Je moet toch ook lid zijn om deel te kunnen nemen aan de keuring? Daar ben ik igg lid voor..

Dan betaal je dus een hoop geld (lidmaatschap + deelnamekosten keuring) om vervolgens te horen te krijgen: "Sorry, dit jaar zoeken we een ander type" of krijgen de fokkers met een grote zak geld standaard de 1e premie en mag Jan Kaas het nakijken hebben... -O-

Niet helemaal ;). Als je merrie er beter voor staat dan die van de fokkers met een grote zak geld, krijgt die fokker zijn merrie niet die eerste premie en kampioenslint.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:34

Sjelle schreef:
@ gina dan hoop ik tegen die tijd dat je gaat fokken je optijd weer lid maakt zodat je kan lezen in het blad (wat je nu zo onzinnig vind )welk fokdoel er gevraagd word voor een haflinger.
Als je fokt vind ik dat je dat met enig inzicht en kennis moet doen.
Dan heb je het blad wel degelijk nodig om je informatie in te winnen ;).

Ik vind dat zó overdreven: dat je dus - zwart/wit gezien - alleen die hengsten kunt kiezen, die het KVTH goed genoeg vindt voor de nakomelingen. Er wordt dus niet gekeken naar de Haflinger als dier, waar je van houdt en je hobby mee "deelt", maar als produkt. Daarnaast ben ik van mening dat het KVTH met natte vingers werkt, want het ene jaar kreeg ik bijvoorbeeld een 2e premie en het jaar erop ineens een 3e premie... met als enig commentaar: "Tja, we zoeken dit jaar naar een ander type, met een jeugdiger uitstraling". Daar ben je dan 65 Euro + zo'n 18 Euro aan Keuringskosten + je toilletteertijd, reistijd en een hele dag onderweg voor kwijt. Waar gaat het dan nog over? Er wordt niet meer objectief gekeken en dat vind ik erg jammer.
Ik "durf" dit jaar al bijna niet meer mee te doen aan de keuring, als men weet wie de hengst is: geheid dat men bij voorbaat het veulen al "afkeurt" of het geen premie waardig vindt!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:36

Citaat:

Niet helemaal ;). Als je merrie er beter voor staat dan die van de fokkers met een grote zak geld, krijgt die fokker zijn merrie niet die eerste premie en kampioenslint.[/quote]
[/quote]

Ik zou je graag willen geloven, maar helaas heb ik het in de afgelopen jaren nog niet één keer meegemaakt dat een hobbymatige "fokker" met een kampioenslint en een eerste premie het terrein verliet. Althans, niet in Noord-Holland...

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:44

Ik val niet in het plaatje van fokker met een grote zak geld, maar heb in 2008 toch echt een merrie mee naar huis genomen met een mooie 1A primering en een grote beker ;). Voor kampioen was ze te oud, sowieso worden er geen merries ouder dan 9 kampioen. En ja, dat was net zo goed in Noord-Holland ;).

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:51

als je geen lid bent, kan je dan wel met haflinger wedstrijden enzo mee doen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:52

Arrisje schreef:
Ik val niet in het plaatje van fokker met een grote zak geld, maar heb in 2008 toch echt een merrie mee naar huis genomen met een mooie 1A primering en een grote beker ;). Voor kampioen was ze te oud, sowieso worden er geen merries ouder dan 9 kampioen. En ja, dat was net zo goed in Noord-Holland ;).

Dat verrast me dan, want het komt echt niet tot nauwelijks voor. Ik vind het natuurlijk wel helemaal geweldig voor je! ;)
Laat me even duidelijk zijn: ik ga niet voor de 1e premie (hoewel dat natuurlijk altijd leuk is om te horen), maar dacht dat het allemaal "een grote familie met een gedeelde passie voor Haflingers" was, die gezamenlijk de mooiste/leukste/beste/grappigste Haflinger van het jaar kiest. Uiteindelijk is mijn ballonnetje stuk geprikt en blijkt het om een organisatie te gaan die jaarlijks z'n "fokbeleid" bijschaaft en zelf eigenlijk niet eens meer weet wat het wil. Het hele Haflinger-verhaal is uit z'n verband getrokken in de loop der jaren en het dier wordt als een produkt gezien. Elk jaar krijg ik - zeer kort van tevoren - een uitnodiging voor de vergadering, waar ik helaas niet heen kan + waarvan ik het idee heb dat het geen zin heeft: ik kan geen eenmansstrijd "voeren" tegen een organisatie die er hele andere gedachten op na houdt.
M'n lidmaatschap voor dit jaar is al betaald, maar na het lezen van al deze dingen incluis mijn eigen meningen, denk ik dat het dit jaar ook voor het laatst is.