Hoeveel ben jij kwijt aan je Haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manoo86

Re: Hoeveel ben jij kwijt aan je Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:48

ik vind 1650 duur voor een haflinger van 14, maargoed als het echt jouw ding is dan is het niet erg om er wat meer voor te betalen.
Over de prijs van mijn haf zeg ik maar niets :)

Mijn kosten:
Stalling: 210
Wormenkuur: pff iedere 3 maanden geloof ik en dan de ene keer een dure andere keer een goedkope, dus ongeveer 70 euro per jaar
Hoefsmid: rondom ijzers (kan niet zonder) 80 euro per keer (1 keer in de 2 a 3 maanden)
Tandarts: 75 euro 1 keer per jaar
Enting: 1 keer per jaar (prijs weet ik niet exact)
Ostheopaatbehandeling: 1 keer per jaar 80 euro
Lesgeld!
Wedstrijden!

Maar zoals al eerder gezegd, dit ben je voor ieder paard wel kwijt. Het is maar net hoe gek je het zelf maakt. Het liefst zou ik 2 keer per week lessen bijvoorbeeld, maar dat laten de centen niet toe.
Haflingers zijn mijns inziens ook geen lieve gezinspony's, iedereen denkt altijd van wel, maar mijn ervaring is anders.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:16

Ik betaal rond de €140, incl hooi, stro, brok, vitaminekoeken en lucerne. De smid komt om de 3, 4 maand, kost me €20 per keer. Wormenkuur doe ik om de 2 maand, jaarlijks komt dat op 4x een kuur van €7 en 2x een kuur van €21. En dan jaarlijks de enting, geloof rond de €35, €40. Dat was het voor mij wel eigenlijk, zoals eerder gezegd, je kan het zo duur maken als je zelf wil.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:25

een haflinger is niet duurder in onderhoud dan ieder ander paard. misschien zelfs iets goedkoper, want ze zijn erg sober en hebben niet veel krachtvoer nodig. die van mij krijft alleen hooi en gras, en een beetje mais en een handjevol biks. ze staat zomer en winter gewoon lekker buiten, alleen snachts op stal.
en wat je aan stalling kwijt bent hangt natuurlijk van de keuze van je stal af. staat ie thuis, of gaat ie in pension? en dan heb je ook weer keuze uit luxe pensions of een wat kleinere stal bij een boertje bv.

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:09

1650 vind ik trouwens een heel goede prijs, voor een veertienjarige haflinger.

Mijn haflingermerrie was 1500 euro, en was toen 11 jaar.
Die prijs is echt heel normaal, en er zijn altijd best veel haflingers te koop.. misschien dat ze daarom wat goedkoper zijn dan andere rassen?

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:15

Stalling: 215,- per Maand (binnebak,Buitenbak, Gemest, 6x Perdag gevoert (3xkuil,3xBrok) Weidegang ingezet/uitgehaalt Paddock, warm/koudwater, Solarium, Gratis trailerstalling).
Hoefsmid: om de 6/8weken €80,- Minimaal. (ivm moeilijke voetjes momenteel nog.)
DA: 20,- Per jaar Enten,
Overig: 15.- Musli, 20.- Biotine 6x per jaar Vitaminespuit á 7.95 en WormenKuur is verschillend, steeds een andere. Maar de Biotine en vitaminespuit is eigenbelang, niet elk paard nodig, en Musli ook.
PaardenTandarts : 65 Euro, 1x per jaar.

Wedstrijden, Lesgeld, Vervoer met trailer en Benzine, Evt als je geen trailer zelf heb Huuren.

En verder weet je nooit wanneer je de D.a. extra nodig heb.!
Reken gewoon maar 500 euro per maand er minimaal voor uit onderhand!

BitterRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:50

Sanne_94 schreef:
Ze vragen er ongeveer €1.650,- voor, mijn moeder vind dit erg goedkoop, ze vertrouwd het niet helemaal.

De prijs is wel redelijk maar voor dit geld zou je ook een net zo brave haflinger kopen die wat jonger is ;) .
Het belangrijkste is inderdaad wel dat je een betrouwbare verkoper heb en niet straks een haf met een afwijking.
Dan zou je van te voren even langs moeten rijden en voor meer zekerheid met een persoon die veel verstand heeft van paarden.

veel succes in ieder geval!! Ik hoop voor je dat het wat word.

p.s als hoefijzers niet nodig zijn zou ik ze er niet op laten slaan. Dit bespaart je geld & het is beter om de hoef natuurlijk te houden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:14

Stalling: 95 euro per maand
Da kosten: alleen de halfjaarlijkse enting eigenlijk :D Ze heeft nog nooit iets gehad (*klopt af*)
Hoefsmid: om de 8 weken sowieso bekappen; 40 euro, in de zomer bekappen+ijzers; 100 euro
Paardentandarts: 1 xper jaar, 25 euro
Priveles: 40 euro per maand
Muesli/biks; 10 euro per maand ongeveer.

Valt best mee eigenlijk :))

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:49

Ik betaal 65 per maand voor m'n weide
Om de 2 maanden hoefsmid à 25€, dus dat delen we door 2, dan komen we op 12,5 per maand
ontworming op dezelfde manier omgerekend onegeveer 10 per maand
Qua voor ben ik in de zomer 10/maand kwijt, in de winter natuurlijk een pak meer, aangezien ik hooi,bieten en wortelen bijvoer, maar hoeveel ik daar dan per maand aan uitgeef weet ik even niet vanbuiten

dus optelsommetje in mijn geval: 65+12,5+10+10= net geen 100€
DA kosten heb ik even niet meegeteld, omdat dat afhankelijk is van de omstandigheden.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:53

Ik betaal voor mijn merrie:
stalgeld winter: wordt verhoogd naar 75,- (sta aan huis bij haar fokker)
Stalgeld zomer: 55,- (24/7 buiten)
Bekappen: 25,- per keer, gemiddeld 4 keer per jaar.
Enten: 40,- 1 keer per jaar
Ontworming: 50,-/60,- denk ik ongeveer per jaar

Voer zit er bij in, al koop ik af en toe zelf nog wel eens muesli voor erbij. Mijn paard is 2, dus krijgt hoofdzakelijk ruwvoer. :)

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:32

Stalling: 205 pm
Hoefsmid: om de 6 week, rondom op ijzers; €50 per keer.
Wormenkuur om de 3 maand, €15 per spuit/keer
Inenting jaarlijks €50 per jaar
(ze is verkocht inmiddels, kan zijn dat de prijzen wat zijn veranderd hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:21

Staling 220
Hoefsmid elke 8/10 weken 60 euro
bloed onderzoek op wormen 30 euro
inenten 35 euro

aankoop rond de 3000 ( super papier en meervoudig kampioene )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:50

Stalling: 240 euro (volpension)
Hoefsmid: elke 8 weken bekappen 30 euro
Wormenkuren: 40 euro
Enten: 30 euro

Aankoop was 2000 euro. Ruin, zonder papieren, 3,5 jaar oud, goed bereden. Zonder toebehoren. Achteraf gezien teveel, maar voor mij was hij het waard :)

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:09

Ik heb (ga) voor mijn haf 1000 euro betalen, 10 jaar, merrie met papieren.
Stalling :280 (volpension)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:56

Mijn haflingermerrie heb ik op 5 jarige leeftijd gekocht voor 700,-incl. papieren.
Ze meet ong. 1.47 m en is grof gebouwd, ze kon toen niet veel onder het zadel eigenlijk niks behalve rennen en stressen daar was de prijs ook naar.

Per maand ben ongeveer want ik weet het niet precies het volgende kwijt:

- 2 zakken basisbrok a ong. €7,- p.st.
- hooi (ze eet 2 dikke plakken per dag dus ong 1 baal per 3 a 4 dagen, zo'n baal kost €2,20), nu niet ze staat op het gras
- ontwormen ong. 8,- bij de combinatie worm/horzel ben je wat meer kwijt, gewoon volgens schema.
- hoefsmid komt om de 9 weken en stat alleen voor op ijzers dit kost €60,-
- stalbedekking, a €8,- per pak in de winter gaan er 2 per week doorheen in de zomer 1 pak per week.
- inenting (weet niet wat dat kost want ze gaat met de hele kudde tegelijk.
-kleine dingetjes als wortels brood ect reken ik maar niet mee.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:20

Ik vind dat er een vrij nette prijs gevraagd word voor het hafje.
Hafjes zijn vaak niet zo heel duur.

Wij hebben 1500 voor mijn hafje betaald, ze was toen ong 2,5 en wist nog helemaal niets.
Sta nu op een stal waar ik 200 euro betaal, dat is excl alles.
1 x in de maand ong een zak brok van 15 euro, en 5 vlasbalen van 7, 50.
Ze word iedere 8 a 10 weken opnieuw beslagen, rondom en dat kost 90 euro.
Ieder halfjaar word ze geënd ong 50 euro
En iedere 3 maanden geloof ik een wormenkuur.
Voor erbij krijgt ze 1x in de zoveeltijd een vitaminespuit, en een liksteen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:27

mijn haf staat in het outdoorseizoen rondom op ijzer kost 80 euro per keer en om de 8 weken
bekappen in het binnenseizoen doet me vader
wormekuren weet ik niet
en ze staat thuis op ons eigen pensionstal ;)
voor de rest ong. 1500 - 2000 euro (spullen & tuig ;) )
en dat is eenmalig ;)

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:29

Ik denk dat je voor die prijs een jongere haflinger kan kopen ;)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:08

Hoi,
Ik ben gisteren bij een haflinger gaan kijken en morgen word ze gekeurd door de dierenarts.
Als ze goedgekeurd word dan ben ik kwijt:
- 150 euro stalling(vlas, hooi, brok, weidegang overdag, s'nachts stal, gedraineerde verlichte buitenbak alles word gedaan alleen elke dag zelf stal doen)
-1350 voor haf van 12 jaar bereden geschikt voor jong en oud, zeer goede voorouders.
-20 hoefsmid 3 mnd.
-enting weet ik nog niet maar wel 1 of 2 x per jaar.
-en wormenkeuren ook rond de 10 a 20 euro

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:10

Voor mijn vriendin der hafje:

Stal: 100 p.m
Voer: 30 p.m
entingen:50 p.m. (gemiddeld)
DA: 50 p.m
Hoefsmid 40 p.m. (1x in de 2 maanden, dus p.m is dat 40)

Totaal: 270 euro p.m.

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:51

Ik was altijd, voor alle voer + stro bij elkaar +/- 100 kwijt.
Hoefsmid 1 keer in de 8 weken rond de 50 euro.
Wormenkuur 10 euro dacht ik eens in de +/- 2 maanden.
Eens per jaar inenting, prijs weet ik niet meer.

Over de prijs van je haf: Opzich redelijk prijs maar denk dat ze er wel goedkoper zijn. Gezien de leeftijd. Voorderest weet ik niet of het met toebehorenen is en hoeveel er met hem gedaan is En of hij een stamboom heeft??
Maar ik was minder kwijt voor mijn haf van 9. Met toebehorenen. En het was een geweldig beest (inmiddels niet meer in mijn bezit)
Maar goed, is voor ieder persoonlijk natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:27

ik heb voor mijn haflingertje van 6 jaar 1900,- betaalt.
Verder staat zei 24/7 op het land en daar zit hooi&bix bij in.
Hier betaal ik 100,- per maand voor.
Hoefsmid om de 2 a 3 maand en kost bij ons 25,- per bekapping.
Verder krijg ze 3 a 4 x per maand een wormenkuur (om de 3 maard dacht ik kan ook 2 keer per jaar zijn)

Verder is de haflinger indd wel heel erg betrouwbaar! Het zijn ook echte alles kunners!
Ze kunnen springen, dresuur, Cross & kunnen voor de kar.
Verder vind ik dat ze erg snel leren!
Een haflinger van 14 zou ik niet snel doen.
Ik had hier voor een haflinger van 19 & die kon na een jaar het intenziefe rijden niet meer aan...
Maar dat is je eigen keuze =) Enne wel laten keuren hé!!

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:31

het is niet mijn eigen maar de eigenaren zijn dit kwijt.

stalling; niks (ze hebben zelf land met een inloopstal)
voer; 15 pm (hooi van eigen land kost niks, en een zak voer per maand (krijgen amper bijgevoerd, en die is dus voor alle 3 de paarden)
hoefsmit; 20 per paard per 2 maanden
wormenkuur; we doen 1x in het jaar zo'n dure en voor de rest zo'n goedkopere. om de 3 maanden dus ongeveer 12euro.

valentino01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:53

ik stond eerst op een manege 355 per maand
bekapen 30 en 10 voor wormunkeur
50 inenting

nu staat ze een half jaar op het land dat is 70 per maand
en daarna staat ze ergens wat meer particulier dan op een manege en dat kost me 160 per maand.

en dan nog me dierenarts kosten van afgelopen jaar bijna 1000 :(

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:52

stal: 435,00 pm (incl. vlas)
worme kuren: (koop alles voor 1 jaar altijd) geloof 100 euro ofzo per jaar
enten : 2 keer per jaar 18,00 ( doen met de hele stal tegelijk)
tandarts: 70,00 per jaar
smid: 180,00 per keer ( maar die van mij heeft speciaal beslag normaal is t 80 geloof ik rondom beslaan)

maarja dan komen nog al die kleine dingetjes en onverwachte dingen zoals dierenarts, hoefolie-schoonmaakspul-vliegenspray-dekens haha ga zo maar door... ;)

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:40

Zo zie je weer hoeveel verschil er in stalgeld zit..
Ik vind een haflinger echt veel goedkoper dan een gemiddelde KWPN'er. ....of misschien heb ik dan geluk met die van ons.
't is een knoepert van 1.55, dus nu niet zeggen dat het is omdat hij veel kleiner is dan een KWPN'er ... in totaal is het dus een echt flink paard.
Hij eet een pak hooi over 2 a 3 dagen verspreid, krijgt nog wat muesli en wat extra's maar dat komt in totaal per maand neer op iets van 60 Euro per maand. Afgezien van een hoefzweertje en entingen heeft hij bij mij nog nooit kosten gehad (heb hem nu 1,5 jaar). Plus natuurlijk hoefsmid, maar dat is maar eens in de 3 / 4 maanden en dan 30 Euro. Ik vijl ze zelf zo af en toe bij en hou de stralen goed bij, hij staat niet op ijzers.
Mijn KWPN'ers zaten zowiezo op veel meer krachtvoer, meer DA kosten (er was altijd wel wat: varierend van hoefzweren, kreupelheden, reacties op enting, hoesten in de winter, altijd van dat gedoe), zeg maar gemiddeld wel 700 - 1500 Euries per jaar, en ook aan stallling was ik veel meer kwijt want die op een of andere manier hadden ze gewoon veel meer luxe nodig (of ik vond dat hoor, dat laat ik in het midden) ze hingen in het draad, stonden dan weer eens half in de sloot, of ze hadden weer dat ze niet met dit paard of een ander paard in de wei konden..... nee doe mij maar een haflinger, veel minder ingewikkeld allemaal.
Overigens gold dat ook voor mijn dravertje, daar had ik ook totaal geen onkosten aan.
Voor mijn stallen betaal ik alleen huur van het land, en dat is 75 Euro per maand.
Dus totaal zo'n 135 Euro per maand.
Stan heb ik gekocht voor 1000,- Euro maar hij kon nog eigenlijk niets en was hoefbevangen geweest, hij was toen 5 1/2 jaar. Ik vind 1650 voor een goed ingereden en betuigde haflinger een passende prijs...maar hij is wel 14 jaar... denk dat als je 1500 biedt of bijv zadel erbij vraagt of zoiets je hem ook wel krijgt. En laten we wel zijn maakt die 100 Euro meer of minder zoveel uit als je er een passend paard voor koopt? Wat voor ellende is het wel niet als het niet klikt en je moet weer verkopen etc.
Maar goed, misschien heb ik geluk met Stan :D
Jij geluk met het vinden van het goede paardje.
Bedenk wel dat een haflinger niet altijd zomaar een beginnerspaard is. Dus misschien een proefperiode vragen. Of een paar keer daar gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door VHUoud op 21-08-09 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt