Wie heeft er nog meer en haf met veel beenproblemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:24

goldie heeft ook beenproblemen aan de voorhoefen
De hoefen staan naar binnen sinds hij ijzers heeft is al stuken beter en heeft geen last meer van zijn hoeven van een lange rit

wenny1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:31

mijn haf heeft ook spat alles geprobeerd tildren speciaal beslag maar na 3 jaar loopt ze nog steeds kreupel.
er word niet meer met haar gereden ze staat nu als gezelschaps pony bij een ander paard 24/7 in de wei en dat gaat goed.
mijn da zegt dat het veel bij haflingers voorkomt en bij zwaardere rassen

AnnemiekvM

Re: Wie heeft er nog meer en haf met veel beenproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 14:11

Nu ik er op let zie ik het inderdaad best vaak bij haflingers. En ik maar denken dat ze zo 'sterk' zijn.

Tezza13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:28

De haf van mijn vriendin haar zusje die ik waarschijnlijk overga kopen. heeft soms ook iets meet haar been.
als je haar teveel hebt gereden bijv. elke dag dan loopt ze wat raar zegmaar. de dierenarts heeft is er ook al bij wezen kijken maar er was helemaal niks te vinden.:S
ze heeft niet een super ruime box dus als ze de ruimte krijg dan heeft ze er niet last van. helaas hebben zij daarniet voor alle ruimte.

Groetjes Tessa

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:47

irise456 : Mijn merrie staat ook wat naar binnen gericht met der toon. Maar dat vind ik absoluut geen been gebreek. Vele paarden hebben geen rechte voetjes. Als ik jou was, zou ik neit te veel gaan corrigeren met de hoeven. de eerst 6 maanden van het paardenleven kan je het meeste corrigeren aan de stand. Op latere leeftijd kan dat onwijse problemen op leveren!!

Ik heb nu een barefoot londen gekocht voor luna. En ik heb een klein stukje gegallopeerd met der! Gaat zo lekker!! :D

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:05

oke
Sinds hij hoefijzers heeft staan ze wel wat beter dan eerst

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:00

als ze maar nit te veel corrigeren.. kan echt! problemen opleveren!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 17:24

MissDonna schreef:
als ze maar nit te veel corrigeren.. kan echt! problemen opleveren!

Dat moet inderdaad heel rustig gebeuren en niet te veel!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:41

Annemiek, hoe is het nu met Tommie? :)

Luna gaat nog steeds erg goed!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:46

Mijn Haf heeft bij haar achterbenen wat moeite met optillen, ze kan de achterbenen niet veel langer dan 5 sec. omhoog houden, dan zet ze haar been ineens abrupt neer. Ze heeft dit al sinds ik haar heb dus ik ga er vanuit dat ze dit altijd al heeft gehad. De va kon niet zeggen wat het was, maar het lijkt meer uit haar heupen te komen. Ook is ze hoefbevangen geweest, en dat komt denk ik wel meer bij Haffies voor. Ze wordt snel heel erg zwaar dus ik moet sowieso opletten dat ze geen beenproblemen krijgt.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:52

mijn verzorghafje kapt als ze beslagen is (anders niet) met haar achterbenen, als je er dan geen getten opdoet licht het open

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 17:14

MissDonna schreef:
Annemiek, hoe is het nu met Tommie? :)

Luna gaat nog steeds erg goed!

Beetje een later reactie :o maar beter laat dan nooit.

Met Tommie gaat het nu heel goed. Hij is ook weer heel rustig geworden. We rijden veel buiten en af en toe in de bak. Hij moet wel een beetje soepel blijven dus wat oefening is zeker nodig. Alleen dan allemaal heel simpel.

Vandaag hebben we weer veel foto's van hem gemaakt en als ik ze heb zal ik er even eenpaar neezretten.
Tommie ziet er goed uit, maar nu de weidegang weer is begonnen komt er wel weer een buikje aan...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:23

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:44

Wat een mooie foto's Annemiek! :~

Moncherette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:08

Ik heb veel stage gelopen op een paardenkliniek en naar mijn mening komen beenproblemen in vergelijking met andere rassen niet zoveel voor bij Haflingers. Uitzondering zijn er helaas altijd. Hoefbevangenheid komt helaas wel regelmatig voor bij onze mooie Haflingers.

Tommie ziet er wel erg goed uit op de foto's!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 21:15

Twee rijfoto's. Bij de eerste gaat hij al lekker zakken. Dat moeten we dus veel doen om hem los in zijn rug te houden. Het was lang geleden dat we weer in de bak hadden gereden, maar toch deed Tommie erg zijn best.

Afbeelding

Afbeelding

marijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:14

Ik heb mijn haf nu sinds september, sinds die tijd erg vaak kreupel, dan op rust en weer opbouwen. En als ik dan weer helemaal opgebouwd had begon het weer. Na 2 x heb ik besloten met haar naar de kliniek in Utrecht te gaan. Afgelopen woensdag heen geweest voor een uitgebreid kreupelheidsonderzoek, niets kunnen vinden maar wel het maximale aantal verdovingen (voor onderzoek ) gehad en vrijdag zouden ze dan weer verder gaan zoeken, dus besloten haar daar te laten staan tot vrijdag om dat dat gewoon veel rustiger voor haar was. Nou na vrijdag weer onderzoeken en uiteindelijk een echo bleek het iets met haar pezen te zijn. Vreselijk teleurgesteld en kapot was ik er van, het medische advies was de eerste 3 maanden volledige boxrust, de eerste maand 2 x per dag 5 min. stappen, 2e maand 2 x 10 min. 3e maand 2 x 15 min. en daan weer een echo om verder te kijken. We zijn er waarschijnlijk minstens 9 maanden mee bezig.

Nou weet ik het even niet zo goed, als ik haar op volledige boxrust zet, wordt ze doodongelukkig, en als ik dan met haar ga lopen is er een nogal grote kans dat ze er vandoor gaat, dan mag je dus weer helemaal opnieuw beginnen. En dat vind ik geen paardenleven. Dus ik denk dat ik haar toch gewoon lekker de wei in laat gaan met der vrienden, en dan over zo'n 3 maanden een echo ga laten maken, om te kijken of er verbetering in zit.

Ik heb liever een gelukkig paard waar ik niet (intensief) op kan rijden dan een doodongelukkig paard waar ik wel weer ooit een beetje op zou kunnen rijden (in de 2 uiterste gevallen!)
Dus nogal ingewikkeld om de goede keuzes te maken, ik denk dat het nou een kwestie van uitzoeken is en ervaringen van anderen bekijken en dan toch een keuze maken. Vind het vooral erg voor mijn paardje, ze houdt zo van werken en nou mag ze niet.

Maar ik weet niet of het perse aan het ras zelf ligt, ik denk inderdaad ook gewoon dat het domme pech is!

Wel fijn dat je weer een beetje kan rijden met Tommie, het ziet er goed uit vind ik! ;)

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:23

Ik heb een haflinger met spat en kissing spines.
Hij staat onder behandeling bij gertjan van de vallei in woudenberg.

Het ging slecht ik mag nu alles weer wegens verbetering en goeie advies.
Andere dierenarts mag er niet meer bijkomen :D

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:46

Ik denk dat als je zo'n topic opent bij een ander ras, dat er net zo veel reacties komen :j

Stom toeval denk ik? Ik heb besloten lekker rustig aan te doen met mn paardje! Ze staat nu op het land. Blijft hier zomer en winter staan. Gewoon af en toe een rondje als het het toe laat!

Annemiek fijn dat het goed gaat met tommie! Luna had weer dikke achterbenen. maar slankt al weer af!

zorrohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:05

Ik heb een verzorghaflinger die een peesblessure heeft gehad.
Ze schrok van mijn jas die ik aan het neerleggen was (ik hing dus aan de zijkant). Toen gaf ze een bok en ging er vandoor, met mij nog steeds aan de zijkant. Zelf ben ik toen achter een geparkeerde auto blijven hangen en zij ging er vandoor, helemaal in paniek.
Aan het einde van de parkeerplaats kan je naar links of rechts. Zij ging rechtdoor, de sloot over. (die ze niet zag) Ze kwam toen op een land met bieten die bijna goed waren en dus wel 10-20 cm uitstaken. Daar is ze twee keer gevallen. Ik heb haar uiteindelijk kunnen pakken, omdat ze niet meer verder kon lopen. Ze was links voor en links achter kreupel. Voor was erger en ze liep dus ook op 3 benen. We hebben haar op stal gezet bij mijn instructrice, omdat dit dichtbij was. Toen met de trailer terug gereden. Toen alle benen afgespoten en weer op stal met veulen (was de eerste keer dat ik weer ging lessen vanwege het veulen, toen ging het dus mis). Volgende dag DA erbij. Ze heeft toen pijnstilling gehad en moest elke dag de benen 10 minuten afgespoten worden. De DA zei dat het verrekt was. Na een week geen verbetering, dus andere DA erbij en een scan gemaakt. Ze had dus haar pees gescheurd. 6 maanden stalrust, helaas met veulen ging dit niet en liep ze dus gewoon in de wei. Na 8 maanden eindelijk weer kunne stappen aan de hand, wel nog een dik been links-voor maar dat is littekenweefsel. Nu zijn we 10 maanden verder na de val en we zijn weer op het oude niveau, wel met nog steeds een dik been.