Haflinger X ???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: Haflinger X ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:14

Charaz schreef:
Ik zit ook te twijfelen voor mijn Haflinger merrie.

De vooraanstaande optie's voor mij zijn;

*Paint
*Welsh
*Andalusier/Lusitano

Heb je weleens gedacht aan een arabier?
De nakomeling wordt dan een zeer veelzijdig paard, met veel pit en uitstraling, aangezien je ook graag springt en buiten rijdt?
Ik heb toen voor Luna enkele arabieren bezocht, waarvan er écht gave bijzaten, die qua gangwerk niet onderdeden aan een goed sportpaard.

Denk er wel aan bij de laatste (andalusier) dat je geen hengst zoekt met "krabbelgangen" , aangezien je eigenlijk een hengst nodig heb met 3 sterke basisgangen (als je de sport er mee in wilt).

Succes met je keuze!

PS-- mocht je met bont willen dekken, dan heb ik hier nog wel een flinke hengst staan, met héél gaaf gangwerk! Bloos Knipoog

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:17

Mexxuna schreef:
Charaz schreef:
Ik zit ook te twijfelen voor mijn Haflinger merrie.

De vooraanstaande optie's voor mij zijn;

*Paint
*Welsh
*Andalusier/Lusitano

Heb je weleens gedacht aan een arabier?
De nakomeling wordt dan een zeer veelzijdig paard, met veel pit en uitstraling, aangezien je ook graag springt en buiten rijdt?
Ik heb toen voor Luna enkele arabieren bezocht, waarvan er écht gave bijzaten, die qua gangwerk niet onderdeden aan een goed sportpaard.

Denk er wel aan bij de laatste (andalusier) dat je geen hengst zoekt met "krabbelgangen" , aangezien je eigenlijk een hengst nodig heb met 3 sterke basisgangen (als je de sport er mee in wilt).

Succes met je keuze!

PS-- mocht je met bont willen dekken, dan heb ik hier nog wel een flinke hengst staan, met héél gaaf gangwerk! Bloos Knipoog

waar wil ik wel is een foto van zien

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:49

Waarom hou je hem niet raszuiver of koop je gewoon een sportpaard? Je weet van een veulen nooit of hij geschikt is voor de sport en een Haflinger kruising is nog moeilijker te slijten dan een raszuivere Haflinger.
Ik begrijp dat je het paardje zelf wil houden, maar je moet er ook rekening mee houden dat mocht je afstand moeten doen van je paardje, dat hij wel een beetje binnen de markt moet passen.

Zo zou ik mijn Haflinger graag laten dekken door een Tinker, maar ik denk dat ik de enige freak die zo'n paardje wil, dus dat is niet echt verantwoord...

RamOnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:51

eilleen333 schreef:
Waarom hou je hem niet raszuiver of koop je gewoon een sportpaard? Je weet van een veulen nooit of hij geschikt is voor de sport en een Haflinger kruising is nog moeilijker te slijten dan een raszuivere Haflinger.
Ik begrijp dat je het paardje zelf wil houden, maar je moet er ook rekening mee houden dat mocht je afstand moeten doen van je paardje, dat hij wel een beetje binnen de markt moet passen.

Zo zou ik mijn Haflinger graag laten dekken door een Tinker, maar ik denk dat ik de enige freak die zo'n paardje wil, dus dat is niet echt verantwoord...

zou dat denk ik niet.. er zijn vast zat mensen die het leuk vinden om een aparte kruising te hebben, ook al is het geen sportpaard zijn er genoeg mensen die lekker recreatief rijden en genieten van een buitenritje.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:52

Ik zou daar zelf niet op gokken...

Zorg iig dat de hengst goedgekeurd is...

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:37

ik was ook van plan om een goedgekeurde hengst te nemen.
Ik heb dit topic ook alleen geplaatst om te kijken wat leuke opties zouden zijn.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:32

Ik heb ook een aparte kruising (anda x kwpn) en ben nu heel erg blij dat het goed uitgepakt heeft.
Toen het geboren werd was ik erg blij, maar later hoopte ik wel dat een paard zou worden met toekomstmogelijkheden, en besefte ik dat ik er nogal makkelijk over gedacht had.

Nu ben ik heel gelukkig met mijn kruising, omdat ze alles in zich heeft om een goed paard te worden, denk er dus goed over na, oké één ding is zeker; fokken blijft gokken... Lachen

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:33

Ik heb een super gave halflinger Knipoog een haflinger×appaloosa Haha! zie mn profiel Haha!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:36

misschien is een lusitano ook wel een goed idee, andatje ook wel, arabier lijkt me niet echt een paard uitkomen, appaloosa uit je profiel is echt super mooi Calanddra!!!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:04

Paardje_13 schreef:
misschien is een lusitano ook wel een goed idee, andatje ook wel, arabier lijkt me niet echt een paard uitkomen, appaloosa uit je profiel is echt super mooi Calanddra!!!

Anda en lusitano fokken net zo groot terug op een haflinger dan een flinke arabier, waarschijnlijk. Lachen
Als ze zich geen zorgen maakt over de maat hoeft dit dus geen enkel probleem te zijn.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:06

eilleen333 schreef:

ik heb er zo een..je bent dus niet alleen.. fotos in mijn profiel

eszip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:19

arabies bloed erop! Ik heb zelf een haflingerxarabier gehad, niet heel groot dat wel, maar super fit en eigenwijs maar er zat zeker veel power in! de mijne was echt een geweldig beest, ik heb denk geen foto op de computer, want dat was nog niet in die tijd volgens mij:P
Je moet maar even kijken wat je doet, maar de mijne was heel leuk uitgepakt!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:27

eszip schreef:
arabies bloed erop! Ik heb zelf een haflingerxarabier gehad, niet heel groot dat wel, maar super fit en eigenwijs maar er zat zeker veel power in! de mijne was echt een geweldig beest, ik heb denk geen foto op de computer, want dat was nog niet in die tijd volgens mij:P

wat zeg ik?? Haha! Bloos

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:28

Mexxuna schreef:
eszip schreef:

wat zeg ik?? Haha! Bloos

Ik ben heel benieuwd wat er uit mijn hafje komt..
Is ook gedekt door een arabier

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:36

ALs je dan toch wil gaan kruisen zou ik voor een arabier gaan. Ik rij er eentje echt een geweldig dier!
Lief en met behoorlijk wat pit maar wel super te rijden! Hij kan ook nog best aardig dressuren en springen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:38

Waarom zegt iedereen toch x arabier?
De KVTH is daar jaren geleden al van terug gekomen.

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 17:53

even voor de duudelijkheid.
ik ga niet voor een arabier

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:23

meissielief schreef:
Waarom zegt iedereen toch x arabier?
De KVTH is daar jaren geleden al van terug gekomen.

Wie heeft het hier over de KVTH als je een kruising wilt fokken?

Een haflo is een heel veelzijdig paard, vaak heeft ie wat meer maat dan de haflinger en net iets luxer.
Daarnaast zijn het paardjes met veel uithoudingsvermogen en looplust.
Ik vind het helemaal zo gek nog niet die kruising, en ken veel mensen die heel gelukkig zijn met deze kruising in de sport.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:11

eszip schreef:

Denk dat je dan beter een Welsh nrw kunt pakken. Haflo's zijn vaak nog zwaarder als een gewone haf.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:14

Er staat ergens dat ze minimaal een paardenmaat wil fokken omdat ze springwedstrijden wil gaan rijden.

Dan lijkt me een arabier toch te klein.

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:32

ik zou gaan voor een paard met voldoende halslengte aangezien haflingers korte ingestoken hals hebben , een hengst met voldoende ontwikkelde schoft een schuine krupe en hoog op de benen staand zeker niet sabelbenig , veel kruising haf hebben helaas iets koehakkige stand achter ,let hier eerder op dan wat voor ras het uiteindenlijk word , het type binnen een bepaald ras is nog zo verschillend , wel vind ik persoonlijk barokke types met wat bloed erachter erg mooi en de leukste kruising haf die ik ooit heb gezien was met een paso fino heel stoer ding ,
succes met je keuze

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:33

ik heb een haflinger met een klein beetje arabier erdoor!
is echt super leuk, vooral als je veelzeidig de sport in wil (rijd dressuur springen en sgw met dr gaat allemaal super, en ook endurace heb ik gedaan)
het licht eraan hoe groot je haflinger zelf al is, maar met een flinke arabier kan je een redelijke mat halen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:11

De volgende Halflinger meldt zich! Mijn dame is een kruising KWPN x Haf. Ze is 1,65. De combi is alleen andersom dan bij de meesten, KWPN-mama en Haf-papa, vandaar haar grote formaat vermoed ik. Haar oma van moederskant is 1,78 Wow!.

Oja, dat met het koehakkige ben ik wel eens, Fanny heeft een wat minder achterbeen door een behoorlijk hellend kruis, dakvormig, dat komt door pa. ALS ik haar ooit laat dekken voor EIGEN gebruik zou ik voor een niet al te barok, wat langgelijndere Lusitano gaan (bijvoorbeeld het droompaard uit Portugal, Urbino, zou een hele leuke kandidaat zijn Haha! ).

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:08

Iris82 schreef:
Er staat ergens dat ze minimaal een paardenmaat wil fokken omdat ze springwedstrijden wil gaan rijden.

Ken wel 2 haflo's die min. 1.60 meten hoor.. Lachen

Tja.. ik zeg nog steeds ik heb een leuke bonte (papierloze)hengst staan met 3 super gave basisgangen.. Clown
Hij is nog jong, maar zijn uiteindelijke stokmaat zal boven de 1.65 gaan liggen.

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 18:23

Mexxuna schreef:
Iris82 schreef:

Ken wel 2 haflo's die min. 1.60 meten hoor.. Lachen

Tja.. ik zeg nog steeds ik heb een leuke bonte (papierloze)hengst staan met 3 super gave basisgangen.. Clown
Hij is nog jong, maar zijn uiteindelijke stokmaat zal boven de 1.65 gaan liggen.

bedoel je als dekhengst?