Dressuurhaflinger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxmh

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:36

Dankjewel!

Geen idee of ze keuringen heeft gelopen, haar echte naam is Nakina van de Linge.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:05

Het rare was met de bitten dik gevonden had. Ze lagen in een bak met allemaal bitten. De bitten zaten zo door elkaar dat als je er 1 pakte je een knoop aan bitten had hahaha.

Eerst vond ik de dresuurstang. Terwijl ik al half uur in de bak aan t graaien was hahah. Dusdie afgerekend kon ik toch niet laten om nog keer door de bak te zoeken en toen vond ik de trens

Net of t zo had moeten zijn hahaha

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:28

Welkom! Mooie haflinger.

Stang en trens ziet er altijd erg gaaf uit bij een haflinger. Je moet er inderdaad wel mee kunnen rijden.
Hier weer een beetje fanatieker aan het trainen. Hoop dat ik komende weken ook weer die motivatie vast kan houden als ik weer aan het werk ben (heb nu 2 weken vakantie gehad)
Morgen een Ride en Run meerijden 6 kilometer. Wel veel zin in.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:38

Zo'n ride and run is volgens mij Hardstikke leuk. :D veel plezier!

Motivatie vasthouden. Spreek me er niet van. Ik ken het probleem.

Voor mij hielp het om voor het hele seisoen wedstrijden te plannen. Dan "moest" ik wel. Nu ook met se onderlinge wedstrijd. Ik ben een stuk fanatieker :P

Ik vind stang en trens ook mooi om te zien.

Kirsten Brouwer had gisteren een foto van Fivestar geplaatst met S&T met de beschrijving "Fivestar met een 'echt' hoofdstel". Tjah, ik sluit me daar ook wel een beetje bij aan. :o

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:01

Aah dan is het niet dezelfde, want de merrie die ik bedoel heeft Summer aks stamboeknaam ;)

Stang en trens word ook wel vaak wat tegenop gekeken, omdat t toch wel stoer is als je zover bent dat je er mee mag starten. Ik vind het wel chique staan, maar zie er ook zoveel slecht mee rijden. Dan kijk ik toch liever naar iemand met een trensje en een strak afgewerkte proef. Ach t moet ook een keer geleerd worden natuurlijk, maar dat hoeft dan niet direct op wedstrijd :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:47

De meeste die niet met stang en trens rijden kunnen vaak ook niet op trens rijden. Gebrek aan ruitergevoel als je het mij vraagt :P

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:16

Peelie schreef:
De meeste die niet met stang en trens rijden kunnen vaak ook niet op trens rijden. Gebrek aan ruitergevoel als je het mij vraagt :P

Wanneer "kun" je niet met een S&T rijden?? Ik reed in het begin bij de paarden ook met een S&T, want het stond mooi en ze liep wel prima. Met de nadruk op "wel prima". Ik reed toen ook met hoedje en zelfs met wielsporen. Zag er inderdaad uit als een Z-combinatie.

Ik rijd momenteel met een simpel trensje, cap (dat niet vrijwillig trouwens :') ) en met simpele stompe sporen. Denk dat Misty gelukkiger is (S&T was zo'n mondvol) en geloof het of niet, maar ik krijg zoveel complimenten!! :o

Voor mij is het ook een teken dat ik haar nu veel beter voor elkaar heb, want ik heb het niet meer nodig.. *D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:49

Iemand die de stang te strak heeft staan, grote en/of grove ophoudingen maakt, de bitten verkeerd heeft afgesteld.enz.

Nu kan je met alleen trens de stang natuurlijk niet te strak pakken, maar je kan nogsteeds veel te groot en te grof zijn in je hulpen, het bit niet goed afgesteld hebben of een veel te strakke verbinding houden. Niet soepel kunnen zijn in de handhouding en het paard in de weg zitten in de mond, tegenstrijdige hulpen geven enz.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:53

Mijn haf gaat van meer bitten niet beter worden. Simpele ongebroken trens werkt het beste bij haar.

Ik zit al een tijdje met een vraag in m'n hoofd. Wat is een 'goed tot normaal' gewicht voor een Haflinger? Mijne is 450kg. Gok dat de meeste toch ook niet zwaarder zijn dan 550. Aangezien m'n KWPN van 1,80 650 is op de weegschaal.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:14

400/450 al naar gelang de bouw is denk ik heel netjes. 550 kilo is echt wel veel te zwaar. Zelfs voor een ouderwetse haf.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:16

Ja precies. Maar heb ze weleens gewogen dus kan aardig inschatten. Maar wat is dan een goed gewicht voor op de rug? Meer % dan een rijpaard(KWPN) (niet stom bedoeld hoor)? 90kg op 450kg, is dat eerlijk of is dat niet eerlijk naar een haffie?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:24

Tjah, ik denk dat dat wel af hangt van hoe de ruiter zit.

Als je nagaat dat ze in Oostenrijk in het leger nogsteeds gebruikt worden als lastdier en rustig met 100 a 130 kilo door de bergen en bossen heen lopen, uren achtereen. Dan zou je toch zeggen dat 90 kilo meezittende ruiter een stuk beter te doen is.

Dood gewicht (als in spullen) zijn een stuk zwaarder.

Even een klein rekensommetje leert mij dat 90 kilo 20% is van een paard van 450 kilo. Dat word vaak ook als grens gebruikt toch? En dan is het ook nog van belang of je op een afgetrainde topper gaat zitten, of op een starter zonder conditie.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:56

Ja precies en iemand diefjes meebeweegt is goed te doen dan idd iemand die als een zoutzak zit.
Ben zelf maar 15% maar heeft meer met anderen zaken te maken.

Ik heb geen idee wat ze voor een gewicht aanhouden eigenlijk. Maar thanks iig.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:41

20% word wel echt als het max gezien, maar ik ben het inderdaad met jullie eens, het ligt ook aan de ruiter..

En wat stang en trens betreft.. Tsja, heb er nog nooit mee gereden en het trekt mij ook totaal niet. Het beeld is misschien wel mooi, maar als ze goed loopt op een simpel trensje, waarom zou ik dan? ik vraag me altijd af waarom mensen die overmogen naar het z / of voor de Z aan het trainen zijn altijd direct een stang en trens erin hangen.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:17

Reden voor mij om stang en trens te proberen, zou zijn om te kijken of ik nog meer verfijning zou kunnen krijgen. Mijn ruin werd er veel fijner van. Die was wat zwaar op de hand, en met stang met kleinere hulpjes te corrigeren. Mijn merrie heb ik nog niet geprobeerd, maar die is juist heel druk in de mond, en mijn vermoeden is dat die er juist nog drukker van wordt. Die zou ik dus ook niet eerder willen proberen als de oefeningen al goed bevestigd zijn. (Die word van teveel druk qua moeilijkheidsgraad onrustig in de mond, heeft de neiging alles weg te kauwen :+ )

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:27

Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met het Rambo Micklem hoofdstel? Hij werd mij aangeraden omdat mijn merrie heel erg gevoelig is in de mond en op het neusbeen. Maar aangezien hij best prijzig is ben ik even opzoek naar wat ervaringen :D

Flicka is gister weer behandeld door de fysio/osteo/accupuncturist, ze zat vast in haar voorbeen, had blokkades in de rug en bekken stond weer iets scheef :\ Nu even een paar dagen rust en daarna weer rustig op pakken :)

Ook was ze erg gevoelig op haar buik, waarschijnlijk doordat ze last had van haar darmen. Daarom zijn we overgestapt op nieuw brok, Havens Gastro+. Iemand hier die daar ervaring mee heeft?

Het is wel weer wat, hopelijk voelt ze zich snel weer helemaal goed :(:)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:40

Ken je de Verbuntjes met Maaike? Die hebben hem ook en zijn heel positief. En een collega van mij (met haflinger )heeft hem ook, die is ook super enthousiast. Zou je hem niet ergens kunnen lenen?

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:48

maessie schreef:
Ken je de Verbuntjes met Maaike? Die hebben hem ook en zijn heel positief. En een collega van mij (met haflinger )heeft hem ook, die is ook super enthousiast. Zou je hem niet ergens kunnen lenen?

Jaa ik heb hun inderdaad al gevraagd! Ze was inderdaad heel enthousiast :D
Zou zo verder niemand weten waarvan ik hem zou kunnen lenen :n

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:52

Ik zal eens voor je rondvragen ;)

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:54

maessie schreef:
Ik zal eens voor je rondvragen ;)

Aah super! Dankjewel :D

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:03

Ja precies Maessie!
Ach ik blijf voorlopig op m'n trensje rond hobbelen, bevalt me prima..

Ik heb er ook 1 Flicka, ik rij mijn welsch ermee. Ook een ontzettend gevoelig paard, maar merk met dit hoofdstel weinig tot geen verschil. Het enige voordeel vind ik dat hij erg vriendelijk is en dan bedoel ik dat hij de zenuwen ontloopt zeg maar..

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:49

Berber, je zou Wilma eens kunnen vragen, die heeft er eentje ;) (weet alleen niet hoe t qua maat valt, maar das gauw genoeg geprobeerd ;) )

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:49

Ik rijd ook met een Micklem. Mijn haf die is vooral erg gevoelig in haar mond. Heb nu dus een micklem met een ongebroken trens erin en daar reageert ze super op. Mooi rustig in de aanleuning. Als ik weer meer gemotiveerd ben en ik weer wat wedstrijdgericht ga rijden dan heb ik een myler lvl 2 waar ze ook goed op loopt Maar dan moeten we eerst de basis er weer goed in hebben.
Ik heb dat alle 2 de uitvoeringen de Multi en de competitie. de ring op de neus vind ik ideaal voor longeren. Had hiervoor een normaal engels hoofdstel gecombineerde neusriem maar vind zeker dat de micklem positief effect heeft voor mijn haffie voor een stillere aanleuning.

Vandaag de ride en run gereden. niet officieel.
Echt heel leuk. Liep met een wedstrijdloper (elkaar op Facebook gevonden voor dit evenement) ik kende haar dus niet. Maar ze had een heerlijk tempo. Onderweg nog wat lage crosshindernisjes(alleen de alle laagste) mee genomen. Helaas gingen we ergers op 3/4 van de rit onderuit :=. Mijn pony struikelde of zette haar voet niet goed neer (weet niet precies) en viel dus voorover :( kon nog net optijd mijn benen onder haar weg trekken. Opgestaan even gewandeld leek goed toch er maar weer op gestapt proberen te draven onregelmatig. Nog even gestapt nog even geprobeerd en ja hoor mevrouw wou weer en liep goed. Rustig de ride en run uitgelopen. Ze had nog wel een bloedlip Wondje binnenkant lip maar stond bij de trailer alweer gras te eten /3. Ikzelf merk dat ik nu wat spierpijn heb. Zal pony ook wel hebben. Morgen maar even een stukje wandelen met haar en even goed controleren.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:27

maessie schreef:
Berber, je zou Wilma eens kunnen vragen, die heeft er eentje ;) (weet alleen niet hoe t qua maat valt, maar das gauw genoeg geprobeerd ;) )

Ben inderdaad bang dat het niet past, maar kan het natuurlijk altijd proberen :j

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:28

Hallo luitjes jeetje veel geschreven ben ff druk geweest kom morgen of maandag ff bijlezen
Zag kür muziek gail ben benieuwd en wat dingen over stang en trens
Ben Heel benieuwd wat jullie erin hebben voor bitjes
Ik ga tukken ben al vanaf kwart voor 3 wakker klut geslapen benauwd in de slaapkamer gevolg pijn in me pan

Wij vandaag wederom eerste ringsteken

Afbeelding