vrijheidsdressuur is wel heel leuk om te doen. ik ben pas bij meisje geweest, haar paardje heeft als veulen bij Vrouwke gestaan en zij doet ook vrijheidsdressuur met haar paarden. vond het erg leuk om daar kennis mee te maken. ben daarna met Vrouwke ook een beetje begonnen. ze doet nu: - nee schudden op commando - alle vier de voetjes op zweepcommando optillen. - volgen en halt in stap en draf. - terug op commando. de basis kent ze dus een beetje.
ik ben begonnen met aan die haartjes die een beetje uit de oren steken te friemelen, dat kietelt natuurlijk en daardoor gaat ze schudden. op dat moment zeg ik 'SHAKE' en beloon haar. op het begin deed ze het telkens als ik aan de haren in haar komen, nu doet ze het al echt op commando: als ik mijn vinger bij haar oor houd en zeg 'SHAKE' dan gaat ze dus schudden.
normaal is het flehmen ook erg makkelijk om aan te leren, bij bij Vrouwke dus niet. ze flehmt nergens op! heb al van alles geprobeerd! ze flehmde alleen toen ze koliek had en toen ze pijnstillers kreeg