[Centraal] Keuringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LyonesseJarig

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:12

Helaas is de familie van vd Berg ook geen alwetende grootheid, en dat zij het doen wil nog niet per definitie zeggen dat het goed is of dat iedereen dat maar zou moeten doen Lips are sealed

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:40

oh dat zeggen wij niet ieder voor zich moet bepalen hoe hij of zij dat doet. maar ik weet wel hun hebben goedgekeurde hengsten dus de manier waarop zij het doen zal zeker wel goed zijn vind ik is mijn mening wat jij doet is jou eigen beslissing

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:05

Wij geven ook nog wel eens wat snijmais aan paarden die te dun zijn, natuurlijk krijgen ze daarnaast nog veel ruwvoer.
Verder weet ik wel dat er soms gebroken mais (dus geen snijmais) wordt gegeven voor de kleur of het werkt weet ik niet.
Bietenpulp is ook een goede dikmaker. Maar ik weet dan ook niet precies in welke hoeveelheden je voert etc.

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:30

Citaat:
Dus nu vraag ik mij af wat jij hebt tegen het geven van beweging onder begeleiding aan een paard van 2,5 jaar wat op een hengstenkeuring moet verschijnen nog voor hij 3 wordt. Aansluitend zou ik ook graag de mening van haflinger_27 horen over deze kwestie.

Ik heb er niks op tegen een jong paard te laten werken. Bijv naast de fiets of aan de longe.
zo trainen we zelf ook jong paarden voor de keuring. Zware arbeid (lees rijden onder het zadel of voor de kar) voor de 3 jaar ben ik op tegen. WIJ doen dit tussen t 3e en 4e levensjaar.

Citaat:
@ lieverties: dit gebeurd ook op advies van Fam vd Berg toch?

Als hier gesproken word over Fam van den Berg uit Arcen. Kan ik slecht geloven dat zij hun paarden mais voeren evenals het adviseren........ Ik kom daar toch al zeker 10 jaar over de vloer en heb daar echt nog nooit gezien/gehoort dat zij hun paarden/hengsten mais geven.

Mais voeren is voor mij igg geen optie (al zit er iedere winter een bomvolle kuil zowat naast de paardenstal) Ik ben eerder voor t voeren van sober voer oor de fokmerries (wel genoeg vitaminen en mineralen enz) en goed krachtvoer (puzzelen we zelf uit) voor de hengst.

Verder voeren we Hooi, en hooi uit wikkelbalen (bijna hooi) en winterwortelen het hele jaar door.

@ Lieverties; ik heb ff in je profiel gekeken (brutaal hé) maar ik zou je hengst op water en brood zetten (beetje harde granen met normaal hooi en weinig weidegang) en eerst flink wat kilotjes eraf en dan pas weer bij gaan voeren.
Maar dat is wat IK zou doen.
Niet mijn paard dus niet mijn zaak. (is niet bot bedoelt)

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:01

haflinger-27 ten eerste over de mais heb ik niet van van den berg alleen het bewegen ten tweede die foto in me profiel is van een tijd geleden dus kan je nu niet over oordelen toen stond hij in een vol weiland nu nie meer plus weidegang ontnemen doe ik niet hij staat gewoon dag en nacht buiten en hij beweegt nu naast de fiets en toen niet. nieuwe foto's komen binnenkort

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:13

lieverties schreef:
haflinger-27 ten eerste over de mais heb ik niet van van den berg alleen het bewegen ten tweede die foto in me profiel is van een tijd geleden dus kan je nu niet over oordelen toen stond hij in een vol weiland nu nie meer plus weidegang ontnemen doe ik niet hij staat gewoon dag en nacht buiten en hij beweegt nu naast de fiets en toen niet. nieuwe foto's komen binnenkort

Ik kan niet zien van wanneer je foto's zijn in je profiel.....

Toch lijkt t me erg stug van die mais.............(vraag ik na)

En ik geef je slechts aan wat er in plaats van mais kan en hoe ik het zou doen/doe

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:30

neeh ok snap ik jah maar die mais moet je niet zo zwaar aan tillen mijn haf valt snel af met bewegen normaal was het een vrij schrale hengst dus die mais is ter aanvulling dus niet als hoofd dat is gras kuil meusli en pavoblokken vind jij het goed dan als een paard te snel afvalt nee denk het niet hahahah

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:44

hey maar haflinger 27 heb even gekeken wat jou toekomstige paardje word wel een leuke hengst alleen wat jeugdig of lijk dat zo? en wanneer staat hij bij jou op stal? Als het goed is komen we elkaar dan tegen op de keuring in januari hahaha en ben benieuwd hoe ga jij hem voorbereiden op de hengstenkeuring?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:52

Suseq, ik vind dat een 2,5 jarige lekker hoort te spelen met leeftijdsgenootjes in het land, beweging zat Knipoog . Ik ben er dus ook niet voor dat paarden die nog geen 3 zijn al getraind en gekeurd worden. Zeker als je toch ziet bij hoeveel hengsten je van tevoren al kan zien dat ze toch afgekeurd gaan worden (en al helemaal bij het aantal dekkingen dat Nederlands gefokte hengsten krijgen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:53

Het trainen op de fiets heeft zij als advies gekregen van vd berg. daar had ik het over! Lachen
Anyway ieder zijn eigen manier en wetenschappelijke verhalen. Knipoog

Ik ga er hier weer van tussen want het komt nu op een punt waar ik helemaal niks mee heb Knipoog
wilde gewoon een aanvulling op lieverties haar mais voer verhaal geven.

groetjes!

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 00:02

lieverties schreef:
hey maar haflinger 27 heb even gekeken wat jou toekomstige paardje word wel een leuke hengst alleen wat jeugdig of lijk dat zo? en wanneer staat hij bij jou op stal? Als het goed is komen we elkaar dan tegen op de keuring in januari hahaha en ben benieuwd hoe ga jij hem voorbereiden op de hengstenkeuring?

Eeh echt goed op de hoogte ben je niet....

Acilliano heeft in 2007 en 2008 gedekt en er zijn in 2008 in Duitsland bij verschillende fokkers 6 veulens van hem geboren in 2009 volgen er in Nederland en Duitsland 12 stuks. Hij is net 4 jaar 9 juni geworden en heeft een stokmaat van 1,57. Er zijn geen up to date foto's op de site helaas.
Die zullen snel volgen. En hij kijkt idd jeugdig aan, maar dat heb ik liever dan een die er met de 3 jaar staat. Hij heeft het afgelopen dekseizoen bij ons gestaan. en komt begin maart 2009 zoals t er nu voorstaat weer terug. Waarmee ik op de HK 2009 verschijn is nog een verassing.
En het voorbereiden is doormiddel van rijden onder t zadel en met de fiets. Maar dat kan natuurlijk omdat hij dan bijna 5 is. En tegenkomen op de Hk doe me ook zonder paarden hoor. Ik ga er toch al snel zo'n 15 jaar heen.

Momenteel is hij bezig aan zijn Leistungspruf in Duitsland een soort Vopp-proef maar dan veeel uitgebreider. Die duurt 30 dagen. De training hiervoor is maanden.

Ff de link naar een paar veulens van hem;

http://www.haflingerzucht.net/index.php?id=105

http://www.haflingerzucht.net/index.php?id=106

http://www.haflingerzucht.net/index.php?id=139

http://www.haflingerzucht.net/index.php?id=133

Volgend jaar krijgen we er zelf 8 van bij mij op stal.

Miran schreef:
Suseq, ik vind dat een 2,5 jarige lekker hoort te spelen met leeftijdsgenootjes in het land, beweging zat Knipoog . Ik ben er dus ook niet voor dat paarden die nog geen 3 zijn al getraind en gekeurd worden. Zeker als je toch ziet bij hoeveel hengsten je van tevoren al kan zien dat ze toch afgekeurd gaan worden (en al helemaal bij het aantal dekkingen dat Nederlands gefokte hengsten krijgen).

Zo lang mogelijk op de wei.
Ik heb pas mn 1,5 jarige nog gezien in de hengstenweide, een en al spier en nauwelijks vet, dit komt puur door t spelen en door de groei. Ik moet er wel bij zeggen dat het daar de hele zomer erg droog is. Nauwelijks regen, en veel zon en het is maar 600 kilometer oostenlijk van ons.

Om de laatste woorden van Miran heb ik mijn jaarlinghengsten verkocht. In het buitenland krijgen ze meer kans. Maar opfokwaardig waren/zijn die zeker.Ik hou dan ook nauwlettend in de gaten wat ze doen in de opfok.

Eerder haalden wij de jonge hengsten altijd midden oktober op (net hoe t weer was) En dan langzaam aan opbouwen met voeren en trainen. En braaf maken want sommige zijn na 2 jaar in de wei echt verwildert.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 01:30

Miran schreef:

Die hoort in de wei maar met de normale beweging alleen krijg je zo'n jonge hengst niet keuringswaardig getraind. Je hebt gelijk dat keuren op 2.5 jaar om in hun derde levensjaar de dekdienst in te kunnen best vroeg is. De dieren zijn bovendien nog niet eens uitgegroeid, zodat je eigenlijk een vals beeld krijgt van hoe de hengst nu juist is. Hetzelfde geldt voor elitekeuring op het derde levensjaar: de merrie wordt beoordeeld op een uiterlijk wat ze slechts 6 tot 12 maanden heeft. Analyse van de scores in België toont trouwens aan dat de 4 jarigen lager gequoteerd worden dan de 3 jarigen, wat eigenlijk ook niet klopt aangezien die laatsten eigenlijk nog kinderen zijn.

Langs de andere kant zou het zonde zijn om eerst 4 jaar voorbereiding te steken in een hengst die toch nooit goedgekeurd wordt. Het is best wel droevig dat er zo weinig inlandse hengsten goedgekeurd worden en dat die dan ook nog eens zo weinig dekkingen krijgen. Het is zeker niet zo dat de inheemse producten per definitie minderwaardig zijn, al lijkt het publiek een andere opinie toebedeeld. Ik ben het blind achternalopen van het oostenrijkse ideaal een beetje moe... Een voordeel aan die grote hoop afgekeurde hengsten is wel dat daar veel mooie dieren tussen zitten die in de sport nog wel een mooie toekomst kunnen hebben. Na de teleurstellende keuring is het mogelijk om voor een redelijke prijs een goed paard op de kop te tikken.

haflinger_27 schreef:
Om de laatste woorden van Miran heb ik mijn jaarlinghengsten verkocht. In het buitenland krijgen ze meer kans. Maar opfokwaardig waren/zijn die zeker.Ik hou dan ook nauwlettend in de gaten wat ze doen in de opfok.

Worden belgische of nederlandse hengsten gemakkelijker gekeurd in pakweg Duitsland dan hier? En is dat dan omdat ze daar uit het buitenland komen of omdat ze daar andere maatstaven hanteren? Bedankt trouwens voor je antwoord op mijn vraag.

haflinger_27 schreef:
Ik heb pas mn 1,5 jarige nog gezien in de hengstenweide, een en al spier en nauwelijks vet, dit komt puur door t spelen en door de groei. Ik moet er wel bij zeggen dat het daar de hele zomer erg droog is. Nauwelijks regen, en veel zon en het is maar 600 kilometer oostenlijk van ons.

Eerder haalden wij de jonge hengsten altijd midden oktober op (net hoe t weer was) En dan langzaam aan opbouwen met voeren en trainen. En braaf maken want sommige zijn na 2 jaar in de wei echt verwildert.

Ieder (jong) paard hoort volgens mij op de wei; een hengstenweide heeft het nadeel dat zo'n jonge kerel niet leert omgaan met merries... Mijn eigen 2,5 jarige heeft tot zijn eerste levensjaar gewoon tussen de anderen gelopen, daarna is hij verkast als gezelschapsdier voor mijn 5 jarige hengst. Die twee komen goed overeen en ze hebben mekaar al veel sociale vaardigheden bijgebracht. Niets zo irritant als een hengst die nog nooit een merrie van dichtbij gezien heeft... Een ander voordeel van het dier aan huis te hebben is dat je hem beter kunt opvolgen en dat hij meer in handen komt. Zo is het temmen op 2,5 jarige leeftijd niet meer nodig.

Groeten, SuSEQ

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:44

Ik was niet zo op de hoogte omdat ik vlug even de foto,s heb bekeken haflinger 27 maar hij fokt zeker zeer mooie veulens en hij zelf is ook mooi vind het jammer dat mijn hengst ineens binnen een half jaar zo flink is geworden kun je nagaan hij werd als jaarling nog vrouwelijk genoemd op de Centrale keuring (foto in me profiel) dus jah we zien wel wat hij doet op de keuring is mijn eerste keer en voordat hij gaat laat ik hem eerst bekijken door de veearts en hengstenhouders dus ik ga niet klakkeloos er heen. heb jij miss nog tips voor mij omtrend de keuring en ervoor?

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:12

Vind ook net als suseq dat een hengst te alle tijde in wei kan ook al word mijn hengst goedgekeurd hij gaat toch dag en nacht de wei op en het is vlakbij waar hij staat met alleen maar hengsten en 1 ruin vind het zielig voor hengsten die op stal moeten (meeste pensionstallen) ook al is hij 4 of 8 vind dat hij gewoon met soortgenoten moet kunnen spelen. ik denk dat het merendeel het met mij eens is. en qua merries jah hij vertoont het zelfde gedrag als de meeste hengsten maar dat blijf je toch houden het ligt eraan of je overwicht op hem heb als hij gewoon luistert zal hij niks geks uithalen. Mijn hengst ziet ze vrienden ook als merries dus dekken doet hij toch wel ook al haalt het niks uit hahahaha en haflinger 2 je hebt gelijk van het spelen worden ze idd gespierder heb ik wel gemerkt toen er een fjord bijkwam (aan elkaar gewaagd) ze spelen de hele dag door.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:15

Zooo dit topic gaat wel helemaal los zodra het over dieeten en hengsten op stal gaat,pff.

Heb niet alles gelezen, maar lees ik nou dat je een dik paard mais moet geven?
Ik heb ankie nu op dieet, en ik zie dat ze al dunner is geworden. Maar ze drilt nog aan alle kanten dus ik heb nog een lange weg te gaan. Snachts zet ik haar op stal, met heel weinig hooi, en stro wat ze ook kan eten. En overdag een graaskorf, maar die heb ik tijdelijk even af gedaan omdat ze een plekje op haar mond heeft. Met die graaskorf kan ze de helft minder eten, en ze staat op een wei met heel veel gras. Ze staat van 9 uur savonds tot half acht sochtends op stal. Iemand nog meer tips voor het afvallen? Is het wel goed om een paard ineens zo erg op dieet te zetten?

Miran schreef:
Ergens onder Rotterdam, als het goed is heb je er een uitnodiging voor gehad. Ik weet niet of ze het volgend jaar weer doen, even het KVTH in de gaten houden Haha!

Ik ben nog maar een maand lid, dus de uitnodiging van afgelopen voorjaar heb ik dan gemist... Ik zal het het komend voorjaar in de gaten houden!

haflinger_27 schreef:
Onze Fokvereniging geeft dezelfde curcus onder dezelfde condities. (Het leerboek, curcusleiding ect zijn t zelfde)

Deze start waarschijnlijk bij voldoende aanmeldingen in November.
In Etten-Leur

Ehmm is het nou in rotterdam of in Ettenleur? Of in beide?

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:34

hinke er staat nergens dat je een dik paard mais moet geven eerst lezen en dan roepen!!! Paard af laten vallen zoiezo beweging en het eten op de beweging aanpassen het is zeker niet goed als het heel snel gaat geleidelijk aan is het beste.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:19

Weer zo'n typische boktreactie...
Je kunt ook normaal reageren, je hoeft niet meteen ruzie proberen te maken hoor. Meer beweging dan ze nu doet is geen optie, want ze is nog maar 3.
Wat noem je geleidelijk? Ik zie dat ze in een paar weken dunner is, maar dat kan net zo goed haar grasbuik zijn, die kleiner is geworden, en geen afname van vet.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:56

Onder Rotterdam werd de cursus door het KVTH gegeven, in Etten-Leur door fokvereniging Breda geloof ik.
Ik weet niet hoe snel ze nu afvalt, maar te snel afvallen is zeker niet goed! Er kunnen dan vetcellen in het bloed terecht komen, hyperlimea heet dan geloof ik.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:17

wil absoluut geen ruzie is niet de bedoeling jah als ze al de nodige beweging krijgt dan weet ik het ook niet wat voor beweging geef je haar? geleidelijk aan is minder gras iets meer meusli of pavoblokken

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:54

Hinke weet jij nou nog niet hoe je je paard kan laten afvallen? Er zijn toch al genoeg opties geopert! Maar blijkbaar neem jij niks aan van andere!!
Hebben wel meer mensen last van hoor!! Dus dit is niet persoonlijk bedoeld!! (denk ik)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:53

lieverties schreef:
wil absoluut geen ruzie is niet de bedoeling jah als ze al de nodige beweging krijgt dan weet ik het ook niet wat voor beweging geef je haar? geleidelijk aan is minder gras iets meer meusli of pavoblokken

Okee dan is het goed Knipoog Ik rij 2 keer per week en longeer 1 keer per week en ik geef haar per dag een pavokoek. Ach ik hou haar dieet gewoon een maand vol, en dan zie ik vanzelf of het werkt. Ik heb nog een jaar tot de volgende keuring dus ik heb de tijd Clown

Miran schreef:
Onder Rotterdam werd de cursus door het KVTH gegeven, in Etten-Leur door fokvereniging Breda geloof ik.
Ik weet niet hoe snel ze nu afvalt, maar te snel afvallen is zeker niet goed! Er kunnen dan vetcellen in het bloed terecht komen, hyperlimea heet dan geloof ik.

Dan ga ik dus naar rotterdam Ja Ik had ook al eens van hyperlemie gehoord, haflingers schijnen daar zelfs gevoelig voor te zijn...

Ponyparadijs: ik vind je echt een beetje obsessief aan het worden... Wat doe jij eigenlijk op het haflingerforum, behalve mij stalken?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:27

Wat blijf je toch obsessief op PP reageren?

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:34

Citaat:
haflinger_27 schreef:

Ieder (jong) paard hoort volgens mij op de wei; een hengstenweide heeft het nadeel dat zo'n jonge kerel niet leert omgaan met merries... Mijn eigen 2,5 jarige heeft tot zijn eerste levensjaar gewoon tussen de anderen gelopen, daarna is hij verkast als gezelschapsdier voor mijn 5 jarige hengst. Die twee komen goed overeen en ze hebben mekaar al veel sociale vaardigheden bijgebracht. Niets zo irritant als een hengst die nog nooit een merrie van dichtbij gezien heeft... Een ander voordeel van het dier aan huis te hebben is dat je hem beter kunt opvolgen en dat hij meer in handen komt. Zo is het temmen op 2,5 jarige leeftijd niet meer nodig.

Groeten, SuSEQ

Elk paard hoord zowiezo op de wei dat ben ik met je eens. Ik ben van mining dat het niet uitmaakt dat een hengst to zn 3 jaar alleen bij soort/geslachtsgenoten loopt. Zolang hij maar niet dekt.
Mgoed nu bekijk ik t iets meer van de foktechnische kant dan van de gebruiksvriendelijke kant.
Maar evengoed kan je dan een hengst nog goed socialiseren en opvoeden zodat je geen een of andere wilde bok als hij afgekeurd word te verkopen hebt.

Citaat:
lieverties schreef:

Okee dan is het goed Ik rij 2 keer per week en longeer 1 keer per week en ik geef haar per dag een pavokoek. Ach ik hou haar dieet gewoon een maand vol, en dan zie ik vanzelf of het werkt. Ik heb nog een jaar tot de volgende keuring dus ik heb de tijd

Ik vind als je een paard gewoon een maand droogvoer moet geven hooi en harde granen en water en lekker aan de arbeid moet zetten je zal zien hoe mooi ze slanken en bespierd ze worden daarvan.

Ik heb nu ook 2 merries lopen voor de Elite-keuring op 13 september in Maren-Kessel de 3 jarige komt max 3 uur per dag in de wei omdat ze dat nodig heeft met de dracht en voor het werken en daarbij krijgt ze voldoende hooi en 2 scheppen musli 1 haver en 1,5 merrie-veulenbrok per dag (verdeeld over 3 voerbeurten)omdat ik haar anders niet in conditie hou.
Zou ik ditzelfde doen bij de 4 jarige (die ook drachtig is)zou ze tonnetje rond dichtgroeien die krijg 3 x daags een schep haver en 3 x daags een halve moot hooi en veel beweging. En die loopt in de zandbak. En komt niet in de wei.

Ik denk een goed voorbeeld van hoe verschillend een paard groeit en is.

Ik het t al eerder gezegt een paard goed keuringsklaar maken duur 4 tot 8 weken ligt er net aan hoe de conditie is.

Verder ben ik zeker van menig dat een paard in de wei hoord, maar ik zie niet graag een TE vet paard en zeker niet als ze jong zijn. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van het gestel/skelet/botten als die tijdens de groei door overgewicht te veel belast worden. Komt dat er vaak op latere leeftijd uit.
Bij sommige koudbloedrassen zeggen ze je moete de ribben zien bij een 1 jarige vind ik overdreven maar je moet ze goed voelen. Bij een 2 jarige moeten ze bedekt zijn met vlees we zeggen dan 1 vinger vlees erop. Jonge dieren tot de 3 jaar horen dus eigenlijk schraal te zijn. Er zit dus wel verschil tussen mager en schraal.
En ik geef wel toe mijn oudere merries zijn TE dik op dit moment maar die zijn wel allen drachtig voor de periode begin Feb 2009 en half Maart 2009 11 Maart de laatste 5 Februari de eerste van 10 stuks veulens. En dat te dikke gaat er wel af als er een veulen bij loopt te zuigen.

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:35

EstherMe schreef:
Wat blijf je toch obsessief op PP reageren?

Dat valt mij idd ook al op...........

Nergens voor nodig.
Op Hethaflingerforum.nl zeggen we dan vecht t ff per PB uit!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:54

Ik snap ook niet waarom ze zo op mij reageerd hoor!

Zo'n cursus is echt aan te raden. Daar steek je een hoop van op. Heb hem een paar jaar terug gedaan bij Cees Barsingerhorn (heet hij zo? Twijfel nu even) in Noord-Holland. Was erg leerzaam!