Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Dus nu vraag ik mij af wat jij hebt tegen het geven van beweging onder begeleiding aan een paard van 2,5 jaar wat op een hengstenkeuring moet verschijnen nog voor hij 3 wordt. Aansluitend zou ik ook graag de mening van haflinger_27 horen over deze kwestie.
Citaat:@ lieverties: dit gebeurd ook op advies van Fam vd Berg toch?
lieverties schreef:haflinger-27 ten eerste over de mais heb ik niet van van den berg alleen het bewegen ten tweede die foto in me profiel is van een tijd geleden dus kan je nu niet over oordelen toen stond hij in een vol weiland nu nie meer plus weidegang ontnemen doe ik niet hij staat gewoon dag en nacht buiten en hij beweegt nu naast de fiets en toen niet. nieuwe foto's komen binnenkort
lieverties schreef:hey maar haflinger 27 heb even gekeken wat jou toekomstige paardje word wel een leuke hengst alleen wat jeugdig of lijk dat zo? en wanneer staat hij bij jou op stal? Als het goed is komen we elkaar dan tegen op de keuring in januari hahaha en ben benieuwd hoe ga jij hem voorbereiden op de hengstenkeuring?
Miran schreef:Suseq, ik vind dat een 2,5 jarige lekker hoort te spelen met leeftijdsgenootjes in het land, beweging zat. Ik ben er dus ook niet voor dat paarden die nog geen 3 zijn al getraind en gekeurd worden. Zeker als je toch ziet bij hoeveel hengsten je van tevoren al kan zien dat ze toch afgekeurd gaan worden (en al helemaal bij het aantal dekkingen dat Nederlands gefokte hengsten krijgen).
Miran schreef:Suseq, ik vind dat een 2,5 jarige lekker hoort te spelen met leeftijdsgenootjes in het land, beweging zat. Ik ben er dus ook niet voor dat paarden die nog geen 3 zijn al getraind en gekeurd worden. Zeker als je toch ziet bij hoeveel hengsten je van tevoren al kan zien dat ze toch afgekeurd gaan worden (en al helemaal bij het aantal dekkingen dat Nederlands gefokte hengsten krijgen).
haflinger_27 schreef:Om de laatste woorden van Miran heb ik mijn jaarlinghengsten verkocht. In het buitenland krijgen ze meer kans. Maar opfokwaardig waren/zijn die zeker.Ik hou dan ook nauwlettend in de gaten wat ze doen in de opfok.
haflinger_27 schreef:Zo lang mogelijk op de wei.
Ik heb pas mn 1,5 jarige nog gezien in de hengstenweide, een en al spier en nauwelijks vet, dit komt puur door t spelen en door de groei. Ik moet er wel bij zeggen dat het daar de hele zomer erg droog is. Nauwelijks regen, en veel zon en het is maar 600 kilometer oostenlijk van ons.
Eerder haalden wij de jonge hengsten altijd midden oktober op (net hoe t weer was) En dan langzaam aan opbouwen met voeren en trainen. En braaf maken want sommige zijn na 2 jaar in de wei echt verwildert.
Miran schreef:Ergens onder Rotterdam, als het goed is heb je er een uitnodiging voor gehad. Ik weet niet of ze het volgend jaar weer doen, even het KVTH in de gaten houden
haflinger_27 schreef:Onze Fokvereniging geeft dezelfde curcus onder dezelfde condities. (Het leerboek, curcusleiding ect zijn t zelfde)
Deze start waarschijnlijk bij voldoende aanmeldingen in November.
In Etten-Leur
lieverties schreef:wil absoluut geen ruzie is niet de bedoeling jah als ze al de nodige beweging krijgt dan weet ik het ook niet wat voor beweging geef je haar? geleidelijk aan is minder gras iets meer meusli of pavoblokken
Miran schreef:Onder Rotterdam werd de cursus door het KVTH gegeven, in Etten-Leur door fokvereniging Breda geloof ik.
Ik weet niet hoe snel ze nu afvalt, maar te snel afvallen is zeker niet goed! Er kunnen dan vetcellen in het bloed terecht komen, hyperlimea heet dan geloof ik.
Citaat:haflinger_27 schreef:
Zo lang mogelijk op de wei.
Ik heb pas mn 1,5 jarige nog gezien in de hengstenweide, een en al spier en nauwelijks vet, dit komt puur door t spelen en door de groei. Ik moet er wel bij zeggen dat het daar de hele zomer erg droog is. Nauwelijks regen, en veel zon en het is maar 600 kilometer oostenlijk van ons.
Eerder haalden wij de jonge hengsten altijd midden oktober op (net hoe t weer was) En dan langzaam aan opbouwen met voeren en trainen. En braaf maken want sommige zijn na 2 jaar in de wei echt verwildert.
Ieder (jong) paard hoort volgens mij op de wei; een hengstenweide heeft het nadeel dat zo'n jonge kerel niet leert omgaan met merries... Mijn eigen 2,5 jarige heeft tot zijn eerste levensjaar gewoon tussen de anderen gelopen, daarna is hij verkast als gezelschapsdier voor mijn 5 jarige hengst. Die twee komen goed overeen en ze hebben mekaar al veel sociale vaardigheden bijgebracht. Niets zo irritant als een hengst die nog nooit een merrie van dichtbij gezien heeft... Een ander voordeel van het dier aan huis te hebben is dat je hem beter kunt opvolgen en dat hij meer in handen komt. Zo is het temmen op 2,5 jarige leeftijd niet meer nodig.
Groeten, SuSEQ
Citaat:lieverties schreef:
wil absoluut geen ruzie is niet de bedoeling jah als ze al de nodige beweging krijgt dan weet ik het ook niet wat voor beweging geef je haar? geleidelijk aan is minder gras iets meer meusli of pavoblokken
Okee dan is het goed Ik rij 2 keer per week en longeer 1 keer per week en ik geef haar per dag een pavokoek. Ach ik hou haar dieet gewoon een maand vol, en dan zie ik vanzelf of het werkt. Ik heb nog een jaar tot de volgende keuring dus ik heb de tijd
EstherMe schreef:Wat blijf je toch obsessief op PP reageren?