[HK]Haflingers laten zich weer zien,wij gaan door naar 2010!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tezzy

Re: [HK]Haflingers laten zich weer zien,wij gaan door naar 2010!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:28

Colinda, veel sterkte!

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:41

ff een vraagje: groeien de hoeven van jullie haffies ook zo snel..? de meeste paarden bij ons gaan om de 10 weken, we hebben dan groepen, zodat de smid niet zo vaak hoeft te komen, maar wester red dat niet. hij moet eigenlijk nog 3 weken, maar z'n hoeven groeien over z'n ijzers heen... :?

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:01

Die van Akino groeien niet snel, de hoefsmit hoeft juist minder vaak bij Akino te komen dan gemiddeld. Loop je veel op het harde? of alleen maar op zacht ondergrond, dat heeft ook effect.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:06

Die van Blond groeien ook niet snel... :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:17

@ Laura: Wat voor ijzers heeft je pony?? Voor? En achter? Dit kan erg verschillen qua groei van de hoef. Mijne gaat mákkelijk 9 weken mee (en loopt dan min. 5x in de week een eind op straat, in draf, en stap) ;)

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:21

hij staat vierkant op ijzers. dat ik hem kocht stond ie dat ook, toen heb ik besloten in overleg met de smid om alleen voor te doen (hij schraapte toen veel, doet hij nu helemaal niet meer :D) maar door het vele buitenrijden werden zijn achterhoeven erg kort en heb ik ze daar ook onder laten zetten. nu is achter nog wel goed, maar voor groeit erg snel.. ik rij afwisselend in de bak of buiten en buiten is wisselend asfalt en berm..
wat voor soort ijzers geen idee.. heb je daar verschil in dan? ik laat dat over aan de smid, die heeft er voor geleerd ;)

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:22

de ijzers zijn overigens nog wel goed!

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:25

Heee!!

Mijn haflinger kan trouwens wel 3/4 maandenn op ijzers staan!! Die hoeven groeien niet zo snel, we moeten ze er uiteindelijk ook eigenlijk altijd af laten halen.
Ik had het wel even gewijzigd..had later pas gezien dat het een Fjord is maar ik ging er vanuit vanwege Haflingerklets hé, en haffies zijn Blond dusja... :P
Weten jullie.. waar ik mn pony heb staan ( die mensen wonen heel erg dicht bij ons ) die shetlander had koliek ;( maar er is nu niks aan de hand meer na een injectie en ik ga morgenochtend gelijk weer even kijken.. de dierenarts zei dat als het na een halfuur nog niet goed was moesten we bellen. maar nu is het wel goed dus morgenochtend maar weer ff kijken. het was tenminste geen zware! :(:) :(:)
Het is als het goed is nu wel over. Ben ik errruug blij mee, kan ik vannacht tenminste gerust slapen :Z :z

Groetjess..! ××

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:48

laulapaula schreef:
ff een vraagje: groeien de hoeven van jullie haffies ook zo snel..? de meeste paarden bij ons gaan om de 10 weken, we hebben dan groepen, zodat de smid niet zo vaak hoeft te komen, maar wester red dat niet. hij moet eigenlijk nog 3 weken, maar z'n hoeven groeien over z'n ijzers heen... :?

Met ijzers red ik het ook niet bij Donna, dan kom ik ook zeker 2 weken te kort. Maar op blote voeten red ik makkelijk 10 weken. Maar laat hem altijd wel eerder komen, omdat de straal dan alle kanten op gaat woekeren, maar dan hoeft er echt een klein stukje van de hoef af. En ik kom bijna niet buiten met haar, ze loopt of de hele dag ( 8 uur ) in het land of 4 uur in een kampje , met daarbij een stukje ( 2x per dag ) over het erf om bij het weitje of kampje en de stal te komen.

Mag ik vragen waarom jullie paardjes op ijzers staan ? Ik snap best als je veel over de straat rijdt ( verharde weg ) dat je voor ijzers kiest, maar zie genoeg om me heen dat paarden op ijzers staan en die niet zo vaak op de verharde weg komen. Waarom dan toch ijzers ?

Donna stond ook op ijzers toen ik dr kreeg, maar heb die er heel snel af gehaald. Ik ben van mening als ze ze niet nodig hebben en niet extreem gevoelig lopen lekker op blote voeten. Met niet extreem gevoelig bedoel ik dat ze een paar dagen beetje op eieren lopen als ze net op blote voeten staan en daarna gewoon alles doen wat een paard met ijzers ook doet, behalve uitglijden , want dat vind ik een super nadeel van ijzers.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:53

Ik heb die van mij op ijzers staan, omdat ik ook wel regelmatig een stukje over de weg rijd, en voor de kar kan hij natuurlijk ook niet in de berm.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:56

Vanavond heerlijk buiten gereden met me noorse volbloed. Ik had verwacht dat hij erg druk zo zijn, maar in tegendeel hij was super braaf. Hij scheen bang te zijn voor koeien.

Op de heenreis kwamen we eerst een groep ganzen tegen, niks aan de hand, langs het gemaal ( waar heel veel paarden niet langs willen ) ook geen probleem, toen kwamen we een kalfje tegen, een hooglander, zonder mamma of pappa in de buurt en die liep voor ons uit, geen probleem. Maar toen kwam het een boomstam op het ruiterpad, die was heel erg eng, 3 pogingen gewaagt om hem er over heen te krijgen, niet gelukt. Ik dacht dat wordt geen mini cross in oktober, hahaha het kleine rondje in het park gereden en we kwamen weer bij het boomstammetje uit, en jawel hij ging er super over heen. Toen heerlijk rondje gereden en we hebben dit twee keer gedaan en ook bij het tweede rondje ging hij super over het boomstammetje heen, dus toch maar inschrijven voor de minicross.
En terug kwamen we rood en zwart bonte koeien tegen, pinken ( nog niet volwassen koeien ) ik denk een stuk of 10 - 12. En jawel die staan je aan te kijken of ze willen zeggen, he hallo en wie ben jij dan ? Dus wij afgestapt ( moest toch voor de hekjes ) en de koeien weggejaagt, de paarden bleven heel netjes op ons gericht, maar 4 van die koeien gingen dus onze kant op, niet handig van die domme dingen, maar alles is goed gegaan en Baco heeft geen stap verkeerd gezet , dus koeien zijn niet meer eng.
Ik ben zo trots op die knul, dat we vaker naar buiten gaan, volgende week weer, weer een leuke afwisseling op de dressuur en spring trainingen. Uh springen gaan we binnenkort weer mee beginnen zodra zijn spier weer wat is terug gekomen, die na bijna 2 maanden niet trainen is verdwenen.

Sorry voor mij lange verhaal, maar na zelf 1,5 a 2 jaar geen buitenrit gemaakt te hebben en aangezien Baco echt vaak een race-eend is, was ik toch wat nerveus, dus moest even mijn verhaal kwijt en dat ik natuurlijk super trots ben op me manneke.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:57

silfie35 schreef:
Ik heb die van mij op ijzers staan, omdat ik ook wel regelmatig een stukje over de weg rijd, en voor de kar kan hij natuurlijk ook niet in de berm.

Ja dat is te begrijpen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:14

laulapaula schreef:
de ijzers zijn overigens nog wel goed!

Jaa maar ik bedoel heeft hij bij de voorhoeven gewoon ijzers met één lipje voor de hoef, en achter gewoon ijzers met twee lipjes voor de hoef?

@ Freya: Ik kies voor ijzers omdat de mijne zowat iedere dag over straat gaat (zowel in stap als in draf, en dat naar de bak min. 20 min. en met het mennen ong. 1½ tot 2 uur. ;) En op wedstrijd terrein met gras, is het nodig op kalkoenen in te draaien aangezien mijn poownie nog weleens een gekke sprong wil maken, en als ik hem dan zonder ijzers heb, en dus ook zondag kalkoenen, dan ligttie onderuit. ;)

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:28

@ stavero: hij heeft aan zowel de voor als de achterkant volgens mij 2 lipjes.. stom he, nu je het vraagt ga ik twijfelen :D maar weet het bijna zeker.

@freya: wat goed dat je buitenrit zo goed ging! kan me voorstellen dat je blij bent :)
wb Wes z'n hoeven. De hoefsmid had besloten achter eraf te halen en voor er wel onder, omdat hij toen nog erg veel schraapte. Nu schraapt hij neit meer, maar omdat ik veel buiten rij laat ie ze er evengoed odner. Maar achter zaten geen ijzers onder en toen werd achter weer heel erg kort (bijna te kort, kon net aan een ijzertje onder) dus vandaar achter ook weer ijzers. Lastig :? en dat van die straal komt me ook erg bekend voor.. ;) daar heeft ie dus ook last van!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:37

@ Laura: Dan moet je aan je hoefsmid vragen om sowieso voor 1 lipje te doen, 2 lipjes is erg slecht voor de voorhoeven, omdat die de groei stimuleren, en zo krijgt je pony vaak slechte hoeven. ;) En anders ijzers zonder lipjes proberen, met alleen het ijzer onder de hoef. ;)

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:55

Goedemorgen:D
@ Freya: Wat stoer dat je bosrit zo goed ging. Dat worden meer bosritten en de minicross.
@ Laurapaula: Mijn haflinger kan maximaal om de 8 weken. Hij staat nu niet op ijzers maar zijn hoeven groeien als kool.

Nog 2 dagen voordat ik lekker op vakantie ga :D
Vandaag nog een fotoshoot met mijn haflingertje. Het weer heb ik hier in iedergeval getroffen. Nu hopen dat mn haf er nog een beetje uitziet }:0

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:03

@ Statice: Hihi, het is héérlijk weer :+: En veel succes en plezier vandaag!!! :D Wel de foto's showen hé O:)

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:06

Tuurlijk show ik de foto's. Ben benieuwd hoe hij zich zal gedragen.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:13

@statice: wat gaaf een fotoshoot! ben benieuwd naar de foto's. Zou ik ook nog wel es willen van Wes :)

@stavero: bedankt voor de tip. Zal het eens met hem bespreken!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:15

Whaaaaa ik ga naar de keuring zaterdag de 25e, maar meneer zit weer lekker onder de plekjes.. :(
Z'n hoofd ziet er niet uit ;( , arm beesie.
Hebben jullie haffies daar ook zo last van?
wat ik ook probeer om de vliegen te weren, hij gooit alles van z'n hoofd af, ik heb een kap, en een netje en zelfs het halster blijft nog geen 5 minuten om in het land..

Vanavond weer les :D Vorige keer voor het eerst gedraafd, ben benieuwd of ie weer zo braaf is!

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:20

@arlano: wes heeft geen last van de vliegen, had wel wat last van dazen, daar had hij wat kleine plekjes van op zijn benen, maar sinds ik dazenspray gebruik heeft hij er geen last meer van. Daarnaast is meneer gek op rollen en dat helpt ook goed tegen vliegen. Wel lastig.. heb je al zo'n roller geprobeerd met anti-vliegenspul? schijnt ook te helpen

succes met je les vanavond! ik heb vanavond ook weer les, ben benieuwd hoe het gaat :)

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:56

laulapaula schreef:
jeetje wat een verhalen..
sterkte @ rose en colinda
ik heb in maart een vriendin van me begraven. doet een hoop met je..

Ik heb vorige maand nog 1 vn me beste vriendinnnen weg moeten brengen..
Was gewoon bang om 2 vrienden in 1 maand weg te moeten brengen maar gelukkig niet.!

Heb Gister avnd supper nieuws gehad van'Bart z'n Zus ! :D.
Hij is gister ochtend goed wakker geworden en hem alles vertelt over het ongeluk,
Hij was er wel van in de war en overstuur. Maar verder gaat het goed,
Hij krijgt alleen nog extra zuurstof door slangetje door zijn neus.
en hij komt waarschijnlijk vandaag naar nieuwegein het ziekehuis,
En eind van de week naar huis.!
Vroeg nl of k x langs mocht. en toen zij ze dat hij nr huiskwam en gewn kon kome.
Dus ben echt wel ff blij ! :D

Wig staat trouwens altijd op ijzers, ik ben het nu aan het opbouwen tot de 7/8 weken. moest eerst om de 6 weken vanwege slechte hoeven, WitteLijn, Alles brokkelde af, en bij de 6de week vlogen me ijzers aan de andere kant van de bak. nu, met Speciaal beslag (ijzer, LerenZooltje helemaal dicht, en daaronder zit kit, (tussen hoef en zooltje). Dit om de druk te verdelen en dan hopelijk beter werd met afbrokkelen.) kan die al langer en vanaf donderdag gaann we weer is proberen op een normaal ijzertje, (of weet niet wat me hoefsmid in z'n gedachte heeft!). Ben echt wel blij,
Veel mensen hebben gezegt dat z'n ijzers eraf moesten want ik kwam toch niet op de weg en bla bla bla, maar ben blij dat ik niet naar die mensen geluisterd heb, want dan had hij niks meer over. dit is het beste geweest.
Zal wel is foto's opzoeken van hoe z'n voeten waren..

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:29

Zo was het als een ijzer eraf viel,
Afbeelding
Afbeelding
Het brokkelde helemaal af, binne zat de rand helemaal los en het wat niet meer te overzien,

zal nog foto's maken vnmiddg van hoe hij nu leeft en zijn voeten :P. haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:42

Wig ik snap wel dat jij je paard op hoefeizers zet...
Ik zelf heb ook mijn powny niet op eizers staan....
Puur omdat ik niet wil dat ze andere pony's verrot trapt
& het op het moment gewoon niet haalbaar is voor mij.
Maar ik rij wel veel buiten en mijn mutz die vind die wite strepen eng...
Jully weten het wel van een drempel & daar springt ze me toch over heen =|
Dus aan de ndere kant wil ik ze wel.. want nu krirjgt ze scheurtjes in dr hoeven ..:(

mesnen ik vind :D
Dat we vaken foto's moeten platsen! :o
Want uhm... :D
Ik vind dat gewooon leuk :D

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:03

Dieuwke1315: Maakt niet uit hoor :D

Mijn fjord staat zonder ijzers :). Heeft ze ook niet nodig :D.
Mijn haffie staat ook nog zonder ijzer maja is 3 maanden oud :P.