[Centraal] Keuringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:47

Waarom zou je je paard veel koolhydraten willen geven? Zeker bij Haflingers geeft het alleen maar risico op hoefbevangenheid!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:53

tjha die van mij stond in de winter alleen maar buiten en viel dus af. ze had helemaal ingevallen flanken ed... dus kreeg ik de tip om maisgluten te gaan geven... dus heb ik dat gedaan...

ik heb er dus ook nog nooit van gehoord dat haflingers daar snel hoefbevangen van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:55

Daar hebben hun nog nooit last van gehad. *hoefbevangenheid*

Indien je antwoord wil op je vraag zul je zelf maar contakt op moeten nemen met hun.

Ik heb verteld wat ik weet (na wat hun mij verteld hebben) en wat ik heb gezien. en daar hoef je het niet mee eens te zijn. Lachen

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:07

heb idd nooit gezien of gehoord dat een paard hoefbevangen werd ervan. Op jong gras heb je de meeste risico qua hoefbevangenheid lijk mij.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:09

Ik hoef geen antwoord op mijn vraag, de wetenschap is er al over uit dat teveel zetmeel niet goed is voor een paard, daar ga ik liever op af dan op de ervaring van 1 stal Knipoog .
Dat hoefbevangenheid onder andere veroorzaakt wordt door suikers is toch onderhand wel algemeen bekend hoop ik... Dat kan jong gras zijn, maar dat is vooral gestressed gras, wat dus suikers aanmaakt en kan het hele jaar door voorkomen. Teveel eiwitten is ook niet goed, maar dat hoefbevangenheid daardoor komt is al lang achterhaald.

Hebben jullie wel eens gezien hoe een Oostenrijkse bergweide eruit ziet? Een Haflinger is erop gebouwd om schraal te eten terwijl koeienvoer juist gemaakt is om vet te mesten en veel melk te produceren!

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:10

miran wat krijgt jou paard en hoeveel? en hoeveel beweging krijgt ze en hoe lang staat ze op stal? ben gewoon nieuwschierig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:13

Miran wat is jou probleem om zo fel te reageren? en neerhalerig? doen we dat tegen over jou ook? Verward

je hoeft je gelijk niet te halen en wij hoeven het gelijk niet te bewijzen.
Ik zeg ook niet dat het goed is maar ik zeg ook niet dat het slecht is.
in ieder geval zien de paarden er daar gewoon super uit (2 grote stallen). en dat heb ik op menig andere stal nog wel eens anders gezien.

het hangt er denk ik gewoon vanaf in hoeverre je het voert en hoeveel en in welke combinatie.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:19

idd share groot gelijk niks meer aan toe te voegen

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:22

Het schrikbeeld van veel paardenbezitters is een hoefbevangen paard of pony. De angst voor te veel eiwit in het gras is groot. Maar eiwit is helemaal niet de oorzaak van het ontstaan van hoefbevangenheid. Suiker is de boosdoener.
Het is algemeen bekend, een vette weide kan gevaarlijk zijn voor je paard. Bevangenheid ligt op de loer, het kan maar zo gebeuren en de gevolgen zijn niet te overzien. Dat eiwit hoefbevangenheid veroorzaakt is een logische gedachte, de aandoening komt immers het meest voor in het voorjaar en najaar.
Maar volgens de nieuwste inzichten is het niet eiwit, maar suiker dat gevaar oplevert. Dit suiker, genaamd fructaan, wordt onder invloed van zonlicht door het gras geproduceerd. De plant gebruikt het om te groeien (er wordt structuur van gemaakt). Op momenten waarop het gras niet zo hard kan groeien, bijvoorbeeld als de temperatuur te laag is, wordt fructaan niet omgezet in structuur . Als een paard dit gras dan opeet schiet zijn suikerspiegel omhoog waardoor de kans op hoefbevangenheid toeneemt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:30

ik denk dat Miran dat net ook geprobeerd heeft uit te leggen, lieverties Lachen

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:39

jah maar hier staat het zoals de wetenschappers het beweren whahahahah

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:39

maar ik snap het nu wel... dus mais geven is helemaal niet erg als je paard wat schraal is??

want ik heb op een stal gewerkt waar de paarden ook mais kregen in combinatie met haver. en hier deden ze het ok erg goe op... die waren ook nooit hoefbevangen.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:45

Peelie mais geven is helemaal niet erg mits je het goed opslaat want het kan net als kuil gaan schimmelen.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:51

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:11

Share schreef:
Miran wat is jou probleem om zo fel te reageren? en neerhalerig? doen we dat tegen over jou ook? Verward

je hoeft je gelijk niet te halen en wij hoeven het gelijk niet te bewijzen.
Ik zeg ook niet dat het goed is maar ik zeg ook niet dat het slecht is.
in ieder geval zien de paarden er daar gewoon super uit (2 grote stallen). en dat heb ik op menig andere stal nog wel eens anders gezien.

het hangt er denk ik gewoon vanaf in hoeverre je het voert en hoeveel en in welke combinatie.

Ik reageer helemaal niet fel, ik snap alleen niet waarom jullie wel die stallen geloven en niets aan willen nemen van meerdere mensen hier Knipoog . Vooral omdat lieverties niet helemaal duidelijk was waarom ze mais voert.

Sheril, 18 jaar, krijgt nu 24/7 weidegang en een handje muesli Subli Zonder als ze wat gedaan heeft (en 2 keer een stukje brood met homeopathische druppeltjes, maar goed, dat is omdat het ergens op moet). Allerhande vitaminekoeken, brokjes ed kan ze niet tegen.
In de winter krijgt ze hooi, waarschijnlijk onbeperkt maar komende winter is het eerste jaar dat ik die mogelijkheid heb, dus dat is even aftasten. Verder 2 maal daags wat Subli Zonder, een paar handjes, afhankelijk van wat ze gedaan heeft, en wat winterpenen. Ze staat dan van 9 tot 5 buiten, maar ook dat is voor het eerst, de winters hiervoor moest ze het met een paar uurtjes doen.
Saphira, 1 jaar, staat in de opfok, van 1 mei tot 1 november 24/7 op het land. Ze krijgt een paar keer in de week een Marstall vitaminekoek, die heb ik zelf geregeld, verder geen bijvoer. In de winter 24/7 in stal met een grote uitloop en misschien weidegang, onbeperkt ruwvoer, hoeveel brok ze komend jaar krijgt weet ik niet. Afgelopen winter was dat een kilo per dag.

Hoeveel ze beweegt kan erg per dag verschillen, ik rij recreatief, doe ook regelmatig grondwerk en soms ook een dagje vrij.

@Peelie, schraal zijn is zeker bij een Haf meestal te ondervangen met voldoende ruwvoer. Eventueel is een scheut zonnebloemolie (opbouwend) bij het krachtvoer ook nog een dikmaker. Mais dus ook, maar daarbij moet je wel opletten op de mineralenverhouding. En dan kun je het beste voor maismeel kiezen, snijmais heeft een conserveringsproces gehad en is wat minder fijn voor paardenmagen (net als die echte koeienkuil).

Het is ook absoluut niet dat alle paarden zomaar hoefbevangen worden, maar de kans wordt wel groter, zeker bij een Haf. En om enkelvoudige voedingsmiddelen als haver en mais zo te voeren moet je echt goed weten wat je doet, want je moet van alles aanvullen. Bij paarden zijn de verhoudingen tussen verschillende mineralen erg belangrijk, dus juist met een schep mais en een schep brok trek je alles uit zijn verband!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:25

Hoho, ik zeg helemaal niet dat ik niet aan wil nemen wat andere mensen adviseren. en even voor de goede orde (heb het zelfs al eerder vermeld) Ik heb ook hard genoeg geroepen van wie gaat zn paard nou koeienvoer geven? er zit veel zetmeel in en ze worden er vet van.
echter hebben hun mijn inzicht wel milder doen laten worden over het voeren van snijmais. en dat echt niet alle wetenschap zo zuiver is als ze zeggen. wat ook wel blijkt want elk jaar evuleerd de wetenschap Knipoog
Mijn paard krijg (nog) geen (snij)mais(meel) maar ik overweeg het wel om er eventueel bij te gaan geven. maar niet als hoofdrantsoen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:52

Wat mij betreft mag je het zelf weten, het is jouw paard Knipoog .
Alleen, hier werd het als tip gegeven om je paard mooi slank te krijgen, en dat is dus niet zo. De meeste paarden worden er gewoon dik van.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:22

lieverties schreef:
Een tip ik voer mijn 2,5 jarige hengst mais (wat de boer aan een koe geeft) veel kolydraten weinig eiwit, kuil en muesli en hij word nu super mooi slank en krijgt alles binnen wat hij binnen hoort te krijgen. miss vinden jullie het raar maar heb hem gewoon zien opknappen binnen een week alleen al door de mais (gaan ze ook meer van glimmen)

oke ik heb dit ietwat raar opgeschreven maar later in de gesprekken zie je hoe ik het bedoel miran!!!!!!!!!!!!!!!!!!! wist ook nie van te voren dat iedereen in paniek zou raken van zomaar een tip

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:31

In paniek? Clown Nee hoor, iedereen moet zelf weten wat hij in zijn paard stopt. In jou geval is dat heel wat anders als wat ik in mijn paard stop, tenzij ze aan moet komen.

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:35

Ik moet me inhouden.......

Mgoed ik voer NOOIT mais, je kan een hengst ook op zat andere goede geoorloofde manieren keuringsklaarmaken.
Mais is de makkelijkste manier.....ik ben van mening dat ze er paperig van worden.
Wij voeren vitaminen/mineralen suplementen bij het voer evenals lijnzaadolie.

Mais is gewoon overbodig, mij is geleerd dat het slecht is........

Verder la sik iets over maat-indelingen bij haflingers, 100000% zeker dat dit voor Trekpaarden geld en niet voor Haflingers.

@ Lieverties; Ik ben ook van mening dat je best wel wat minder fel mag reageren, wat Miran zegt is duidelijke klare taal voor iedereen te begrijpen Knipoog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 02:04

Miran schreef:
Dat hij nu afvalt zal dan ook eerder met de beweging te maken hebben (al is hij daar in mijn ogen nog veel te jong voor, maar ok).

Hier wil ik toch even op inpikken... Een tweejarige is inderdaad te jong om uitvoerig te gaan longeren (rondjes lopen is te belastend voor pezen en gewrichten), te jong om te berijden (rug is te zwak) en ook te jong om hard te werken voor een kar. Wat er dan nog overblijft is de fiets of de sulky, waarbij je het paard veel beweging geeft in een rechte lijn, zodat ook nu weer de pezen en gewrichten van overbelasting gespaard blijven. Tegenkanting tegen het gebruik van een lichte sulky kan ik begrijpen, omdat het toch maar weer over rijden gaat, maar ik vraag mij af wat er mis is met de fiets?

Het punt is in dit geval dat het paard beweging krijgt, niet dat het moet werken; onder werken versta ik lichamelijk vermoeiende opdrachten die een onnatuurlijke inspanning van de spieren vragen. Onder werken valt paardrijden, een zware kar trekken, en in mindere mate lopen over zware ondergrond. Het doel van de beweging is het ontwikkelen van die beweging zelf en de spieren die daarbij gebruikt worden, het ontwikkelen van een zeker uithoudingsvermogen en het harden van pezen en skelet. Volgens mij is dat alleen maar positief voor het paard... Natuurlijk moet dat gebeuren met beleid en moet het opgebouwd worden, maar dat lijkt me logisch.

Dus nu vraag ik mij af wat jij hebt tegen het geven van beweging onder begeleiding aan een paard van 2,5 jaar wat op een hengstenkeuring moet verschijnen nog voor hij 3 wordt. Aansluitend zou ik ook graag de mening van haflinger_27 horen over deze kwestie. Lachen

Groeten, SuSEQ

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:12

Ben het helemaal met je eens suseq zo is het mij ook verteld door de fokker en de hengstenhouders.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:48

Het kinkt heel erg logies om op die manier je paard te 'trainen' als het 2,5 en dus nog geen zwaar lichaamenlijk werk mag doen... ik zie het probleem niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:13

@ lieverties: dit gebeurd ook op advies van fam vd berg toch?

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:08

inderdaad share