Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:33

Geweldig die schriktraining fotos! Wil ik met Marissa ook nog eens doen, maar weet niet of ze er iets aan vind. Vorige week toen ik het erf af ging lag er ook een stuk landbouplastic op de grond en ik dacht dat word wat. Loopt ze er zo uit zichzelf overheen, zonder iets te doen! Zat me dus druk te maken om niks :+

ELpatcho

Re: 21+ en een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:51

Storm je hebt je haf inderdaad mooi ingevlochten in je profiel. Ik twijfel zo ontzettend of ik het ook kort ga doen.. Eigenlijk heeft die helemaal geen mooie bos, maar toch blijft het pijnlijk om het eraf te halen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:08

ELpatcho schreef:
Storm je hebt je haf inderdaad mooi ingevlochten in je profiel. Ik twijfel zo ontzettend of ik het ook kort ga doen.. Eigenlijk heeft die helemaal geen mooie bos, maar toch blijft het pijnlijk om het eraf te halen.

goh herkenbare gedachten :P

ik doe het niet, blijf hopen dat het ooit een mooie bos wordt :')

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:27

Ik heb 3 jaar terug de stap dus wél genomen en de paar zielige plukjes haar van Willy afgeknipt en hem een fjordencoupe gegeven..
Nu 3 jaar later heeft ie aan beide kanten een dikke volle lange bos manen tot op t schouder.. Ik heb er dus geen moment spijt van.. ;) Elke zomer verliest ie ondanks zijn eczeemdeken wel weer wat manen, maar er blijft meer dan genoeg over zodat t prachtig mooi blijft.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:53

Haha grappig he die foto's van Asra :')

Britt schreef:
Herken je de plek van de foto nog? Daar stond die rode trailer toen, waar jullie toen voor zijn komen kijken :+

Asra is lekker bezig op de foto's haha, Elin trekt juist aan op zeiltjes op een of andere manier. Als die in de bak liggen wil ze altijd gelijk even kijken. Maar of ze nou over zand of over een zeil loopt, neuh dat maakt eigenlijk geen verschil, ook niet in draf oid. Ik kon hem ook over dr rug heen leggen, alleen toen ik hem iets te enthousiast over haar hoofd heen trok was ze het even zat :+

Haha hij vind het blijkbaar niet meer leuk ondanks dat we voor Ermelo toen vet geoefend hadden, en het daar wel goed ging.
Erop leggen, hmm ik probeer het wel een keer :+

SuperLiesje schreef:
Kan de foto´s helaas niet zien nu want zit op mijn werk, ga straks in de trein wel even kijken op mobiel :D

Mijn hafje is dinsdag verhuisd, ging hartstikke goed :) Bak is alleen wel zeiknat dus nog niet erg veel kunnen doen helaas :(

Wat fijn dat het goed ging!
Balen van de bak -O- Mja herfst.........

Wesco schreef:
Wesco reageert net zo als Asra :+ Ik word daar wel eens moe van.
Waar zijn toch die haflingers gebleven die zo koel zijn.

Ik ook maar dan vooral omdat ik geen buitenrit kan rijden.

Hoewel ik eerder wel eens een buitenrit reed , bij die stal kon dat ook mooi zonder tractoren en vrachtwagens tegen te komen die je de weg af blazen.
Maar toen ik naar de stal voor mijn huidige stal ging heb ik helemaal niet meer buiten gereden met Asra want daar stikte het van de vrachtwagens en tractoren , is geen doen!

Haflinger die koel in de kop is , die heb ik nooit gewild haha vind Asra perfect alleen jammer dat ie op buitenrit ook zo debiel kan doen en dat vind ik minder geslaagd, tijdens training vind ik het niet heel ernstig haha.

Madeira_ schreef:
Mag ik mij ook melden? Ik kocht Madeira toen ik 18 was, ik ben intussen 23 en Madeira is 13 jaar :)

Haha die foto's van S_uus, geweldig!! :D

Thnx! Volgens mij 'kennen' wij elkaar al van bokt toch? :)

Rosanna1990 schreef:
Het gaat wel snel hier zeg!
Asra kan wel rare sprongen maken zeg.
Volgens mij kost het haar meer moeite om zo raar te springen dan dat ze eroverheen zou lopen :P.
Die van mij heeft er ook wel een handje van weg om zo gek te doen... maar vind ik wel leuk.
Moet ook wat inzitten hea!

Asra is een man :+ Haha.

Nou als hij dat nou eens van te voren ingezien had _O-

Ja dat vind ik dus ook, en karakter heeft ie :')

Storm_ schreef:
Geweldige foto`s Suus!! vooral als je denkt dat doen we wel even :')

Asra dacht duidelijk, dat doen we even niet dus!

Was echt stom want een oudere vrouw bij ons op de vorige stal, haar paard doet noooooooooooooit wat maar dit durfde hij echt echt niet .
Dus ik zeg :"Ah Truus , Asra en ik gaan wel voor , nou en dan ziet Billy dat er niks is oké :D ".

................................................. :\

Storm_ schreef:
Haha vind je? Op die foto had ik voor het eerst met naald en draad gedaan := maar Bedankt!! :D
mischien tot zaterdag....of niet whaaa f5....

Dat moet ik ook echt leren , maar ja aan de andere kant zijn manen zijn alweer stukken langer :D oh en 10x zo dik *\o/*

Siersma schreef:
Geweldig die schriktraining fotos! Wil ik met Marissa ook nog eens doen, maar weet niet of ze er iets aan vind. Vorige week toen ik het erf af ging lag er ook een stuk landbouplastic op de grond en ik dacht dat word wat. Loopt ze er zo uit zichzelf overheen, zonder iets te doen! Zat me dus druk te maken om niks :+

Ideaal!!

ELpatcho schreef:

Ik ken de pijn :=
Was echt niet leuk, maar ik ergerde me al zolang aan die dunne manen.
En een stalgenoot vind Asra sporthaf die een sportcoupe miste.

Dus nam zij de schaar in handen, verdere uitleg is niet nodig toch haha.
Overigens groeien ze super mooi dik aan, geen spijt!

EngeltjeS schreef:
ELpatcho schreef:

goh herkenbare gedachten :P

ik doe het niet, blijf hopen dat het ooit een mooie bos wordt :')

Sterkte :')

Sita_ schreef:
Ik heb 3 jaar terug de stap dus wél genomen en de paar zielige plukjes haar van Willy afgeknipt en hem een fjordencoupe gegeven..
Nu 3 jaar later heeft ie aan beide kanten een dikke volle lange bos manen tot op t schouder.. Ik heb er dus geen moment spijt van.. ;) Elke zomer verliest ie ondanks zijn eczeemdeken wel weer wat manen, maar er blijft meer dan genoeg over zodat t prachtig mooi blijft.

Helpt echt he, sommige zeggen dat het dikker lijkt en niet is.
Nou dan lijkt het maar zo haha.

Invlechten helpt heel wat tegen afbreken maar ik geloof niet dat het helemaal tegenhoud.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:56

Ik vlecht juist niet in, bijv. onder zn eczeemdeken, als ik vlecht trek ik na 2/3 dagen zo de hele vlecht uit.. Dat vind ik net iets te zonde.. :o

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:00

Mijn pony heeft gister ook schriktraining gehad, en haar grootste probleem heeft ze tot 4x toe toch maar even overwonnen.... :-D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:19

Oja duh had ik kunnen weten Sita := niet bij nagedacht.

Nou das goed Lyzet! als ik Asra er vaker voor 'gooi' dan vind ie het ook vast niet meer eng.
Vandaag schrok ie van de hekken die open gingen bij de ingang van onze stal |o

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:31

Nou ja, niet echt 'duh' hoor Suus.. Er zijn genoeg mensen die wel vlechten onder een eczeemdeken hebben.. Snap niet dat t bij hun werkt.. :o

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:38

Hier heb ik altijd vlechten onder de vliegendeken (amigo mio), anders zweet ze zich helemaal zeiknat onder haar manen, waardoor het weer extra gaat jeuken waardoor ze weer gaat schuren e dan is t cirkeltje weer rond.
Maa wel losse vlechten een hengstenvlecht werkt hier iig niet fijn.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:40

Ik heb een zomereczemer, dus hij staat onder een RSIH of de look-a-like van de EJ.. Waar ik eigenlijks nog meer tevreden over ben.
Zweten doet ie gelukkig niet onder zijn deken/manen..
Heb vorig jaar zijn manen gevlochten, toen had ie geen manen meer over eind de zomer.. Of ja, heel dun nog.. Nu dit jaar heb ik bijna niet gevlochten en heb ik duidelijk meer manen over als vorig jaar.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:43

Klopt Sita, de zoon van Anton had dat ook maar zij vlocht wel altijd.

Anton draagt ook een eczeem deken maar niet omdat ie het heeft meer omdat ze te lui is om de manen schoon te krijgen haha.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:46

Haha, zo heb ik Nadia en Pronkdame ook onder een eczeem deken.. Blijven ze net wat schoner voor de keuringen, en hun manen/staart blijft mooier want soms kunnen ze ook gewoon voor de lol eens schuren of bij elkaar knabbelen en dat wil ik niet hebben als ze de hele zomer op hun best moeten zijn.. ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:05

Snap ik :)
Gelukkig geen last van *klopt af*

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:27

Ik zit met de handen in het haar. Guus schuurt als een gek. Van de zomer niks aan de hand, nu wordt haar staartwortel steeds dunner behaart en ook aan het einde van haar manenkam komen steeds meer piekjes. Ik zie geen beestjes oid kruipen. :(

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:54

Poeh wat veel nog met exceem..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:04

Het is idd een veelvoorkomend iets dat eczeem.. Het is ook doorgefokt in veel lijnen.
Maar met een goed stal en voerbeleid hoeft het geen ellende meer te zijn..

Ik durf persoonlijk ook best hardop te zeggen dat zeker 45% van de eczeempaarden in NL niet echt eczeem heeft maar gewoon jeukt vanwege de vele suikers en eiwitten die ze binnenkrijgen. In de zomer word dat allen versterkt doordat iedereen zijn paard maar gewoon op de weide gooit en niks veranderd aan de rest van het voer.. Daarom word het al gauw op zomereczeem gegooid, omdat t meest naar voren komt in de zomer.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:06

Heel erg eens met Sita! _/-\o_

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:08

Hier ook, paarden zijn niet gemaakt om gras te eten.. En zeker niet om hele dagen op een volle graswei te staan :n
Elin kan er ook absoluut niet tegen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:10

Precies... Hier staan ze ook beperkt op gras.. Als ze eens een hele op gras staan is het in de winter op een stuk wat in Oktober t laatst gemaaid is en dus kort en klaar met groeien is voor dit jaar..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:13

Tja wij hebben een oud tuigpaard staan hier. Hebben haar al bijna twaalf jaar en sinds drie jaar heeft ze opeens lichte exceem. Niks veranderd aan het voerbeleid. Natuurlijk kan het zijn dat ze minder behoefte zou hebben en daardoor te veel eten krijgt. Dus wij hebben haar op soberder voerbeleid gezet. Helaas viel ze opeens in rap tempo af. Dus terug naar het oude voerbeleid. Paardje is fit, mooi slank, glimt heerlijk, maar heeft helaas wel jeuk.. Met een deken beperkt het jeuken tot minimaal dat wel, maar blijft lastig dat exceem...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:13

S_uus schreef:
Madeira_ schreef:
Mag ik mij ook melden? Ik kocht Madeira toen ik 18 was, ik ben intussen 23 en Madeira is 13 jaar :)

Haha die foto's van S_uus, geweldig!! :D

Thnx! Volgens mij 'kennen' wij elkaar al van bokt toch? :)

Yep dat klopt! Ik ken Sita_ ook! :D

Hmm Madeira is eigenlijk erg bomproof :) heel relax, ik schrik eerder dan haar. Maar heb ook wel zo'n paard nodig. Maar als ze echt iets niets vindt (zoals trailers) dan zal ze dat laten merken ook.

Madeira doet gelukkig alleen gek als ik er niet op zit...

Afbeelding

Afbeelding

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:16

Mooie beredennatie, Sita, ga ik wel in mee :)
bij de meeste jonge paarden gaat het zo: vers uit het gras, hop op stal, veel brok voor 'spiermassa'-energie etc. en rustig opbouwen en alles maat flink verhogen na mate de training vordert.
Bij oudere paarden is het vaak ook 'onkunde' en niet bewust zijn van wat we precies voeren :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:19

Precies, en dat is ook wat ik tegen Elpatcho wilde zeggen.. Waarom terug naar het oude voerbeleid? Waarom niet zoeken naar een altnernatief wat haar op gewicht houd zonder haar vol te proppen met eiwitten en suikers waardoor ze jeuk krijgt?
De behoefte van een ouder paard veranderd inderdaad, daar moet je op inspelen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:20

Hee Paulien :wave: :)