Hoi Anne,
Ik heb naar Vianne gekeken.
Eerste wat ik binnenkrijg als ik haar foto openklik is grote onzekerheid, aanhankelijk, stress, gewrichtspijnen.
Vianne is een moeilijk paard om mee te communiceren. Ze vertrouwd me niet zo en dat kan gelijk haar angst verklaren voor van alles en nog wat. Er is een hoop met haar gebeurd en ze heeft een aantal slechte ervaringen met mensen gehad, vandaar dat ze waarschijnlijk bang is haar open te stellen.
Ze lijkt soms in haar eigen wereldje te leven, om terug te komen bij haar eigen gevoel.
Diep van binnen is het een schat van een paard, er zit een heel goed hart is, ze is eigenlijk een beetje aandoenlijk, vind ik, ze maakt bij mij in ieder geval een heleboel gevoelens los. (

dat is zeker

)
Ze wil zo graag haar best doen (dat wil ze zeker, ze werkt graag voor je!), maar op een of andere manier lukt het haar niet om dat op de juiste manier te doen, omdat ze iedere keer gestraft is voor iets waar ze niets voor begreep. Ik denk dat dit het stuk verleden is waar je het over had. Ze deed ontzettend haar best om het iedereen naar de zin te maken, maar (en dan vooral met rijden) omdat ze niet alle knopjes begreep, heeft ze flink op haar falie gehad met een zweep omdat ze iets niet deed wat de ruiter vroeg. Gewoon omdat ze het niet snapte, zegt ze. Ze is er erg van onder de indruk geweest.
Deze handelingen (zweepgebruik, stemverhef, schelden) is vaak gebruikt tegen haar en daardoor is ze geworden wat ze nu is. (dat weet ik nog niet zo, wel reageert ze op zweep. Dat vind ze vaak wat eng, vooral de longeerzweep. Kleine zweep vind ze niet zo erg. En stemverhef vind ze ook niet altijd even fijn

)
Ze hebben geen geduld met me gehad, zegt ze en ze vonden
me ook niet lief. (maar dat is ze toch echt wel

)Ze heeft volgens mij al meerdere eigenaren gehad (of ruiters) die allemaal wel wisten hoe het moest en daardoor is zij nog meer in verwarring geraakt en wist zich op een gegeven moment niet meer te gedragen. Ze heeft zelf alles geprobeerd om het goed te doen, maar niets was goed genoeg.
Vianne is hier ook erg verdrietig over, want ze is
hartstikke aanhankelijk, heeft graag aandacht en liefde, en ik voel dat dat haar niet veel gegeven is. (eigenlijk best wel een arm paard

)
Vianne is ook bang om fouten te maken, waardoor ze van de ene stress in de andere kan schieten, zonder aanwijsbare reden voor jou waarschijnlijk. Ze weet het soms zelf ook niet meer.
Ook voel ik iets aan haar gewrichten, heeft zij artrose??? Is zij al op leeftijd? Loopt ze wel eens kreupel? Ze zegt dat ze pijn heeft in haar benen soms, het is niet altijd even erg, maar er zijn dagen bij dat het erg pijnlijk is, vooral met vochtig weer. Heeft zij ook medicatie op dit moment of recent gehad, pijnstillers of iets dergelijks? (hier heb ik haar nooit op gecontroleerd als ik eerlijk moet zijn, wel weet ik dat ze een kleine OCD heeft in haar 'witte' kogel)
Rij je nog met haar of niet altijd meer? Ze zegt dat het rustig aan moet, maar omdat ze best nog wel energie heeft, wil ik nog wel eens even uit mijn dak gaan, en dan moet ik het de volgende dag bekopen....
Als je Vianne het gevoel kan geven dat ze alles voor je betekent, en dat doe je al wel, maar Vianne heeft graag bevestiging,(van zoiets moet je toch slikken..

) zal ze zich anders gaan gedragen en meer uitgaan van jou en jou gevoel.
Momenteel voel ik dat je je erg zorgen maakt over haar, Vianne voelt dit ook en wordt hier ook weer onzeker van. Ga eens met haar wandelen en hou een "goed gesprek" met haar, Vianne vind het gezellig en je zal zien dat ze wat meer rust gaat vinden. (en nu heb ik helemaal kippevel

)
Als er nog vragen zijn, hoor ik ze graag.
Gr. Nancy